BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Jan Koelewijn op 31 January 2014, 22:05:12

Titel: Tandradbaan minimum boogstraal
Bericht door: Jan Koelewijn op 31 January 2014, 22:05:12
Hallo allemaal,

ik ben bezig met een tandradbaan, kan iemand mij vertellen wat de minimum boogstraal is die ik kan toepassen.
Voor de baan heb ik een tandradloc van Fleischmann, om precies te zijn de 403401.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Jan

Titel: Re: Tandradbaan minimum boogstraal
Bericht door: Hendrik Jan op 31 January 2014, 22:18:17
De oude tandrandloks die ik heb, kunnen klimmend door een boog met een straal van 25cm.
De "Groene Karel",  catnr 4028. Hoe het met de latere treintjes zit, weet ik niet.

Hendrik Jan
Titel: Re: Tandradbaan minimum boogstraal
Bericht door: Jan Koelewijn op 01 February 2014, 07:26:33
Dag Hendrik Jan,

Mijn tandradloc is langer en dat maakt het wel anders denk ik.

Gr Jan
Titel: Re: Tandradbaan minimum boogstraal
Bericht door: Tjalling op 01 February 2014, 11:19:32
Hallo Jan,

De voorste as kan toch heen en weer bewegen? Dan is er verder niet zo heel veel verschil met de Groene Karel, die heeft ook 3 starre assen.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Tandradbaan minimum boogstraal
Bericht door: Hendrik Jan op 01 February 2014, 11:34:43
Kwestie van uitproberen. Op beurzen zijn die railstukken met kleine boogstraal voor een apendaalder te krijgen: ze zaten ooit standaard in startsets, en veel mensen hebben ze later weggedaan. Juist omdat grotere treinen in de problemen komen door die krappe boogstraal.
Het is met die krappe straal zelfs nog mogelijk de lok met tandrad te laten klimmen, ca 10% helling is nog wel te doen.

Overigens is de volgende vraag ook wel belangrijk: wat voor materieel zet je verder in? Twee-assertjes met korte radstandkunnen die 25cm nog wel aan, maar hebben je rijtuigen een langere radstand dan wordt het wel wringen en neemt de kans op ontsporen snel toe.

Uitproberen dus.
Hendrik Jan
Titel: Re: Tandradbaan minimum boogstraal
Bericht door: Afgelopen op 01 February 2014, 17:17:26
Om mijn baan rijdt de Fleischmann tandradlok een lange route met daarin ook enkele krappe onzichtbare bochten (straal 25). Wel gemerkt dat de gebogen vertanding problemen kan veroorzaken, het lokte wordt soms iets opgetild waardoor er slecht of geen contact meer is met de rails en de loc stil staat. Op mijn nieuwe baan heb ik de krappe bochten (nodig om de hoogte te bereiken) nog steeds uit het zicht, maar ook vlak liggen zonder vertanding dus en de trein rijdt nu storingsvrij omhoog en omlaag.
Titel: Re: Tandradbaan minimum boogstraal
Bericht door: Jan Koelewijn op 01 February 2014, 20:53:43
Hallo,

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Tjalling: de voorste as kan niet meedraaien en dat is dan ook de oorzaak van het probleem.
Cottage Railways: De stroomafname gaf in de bochten ook problemen doordat de loc door de vertanding wordt opgetild

Het stijgingspercentage is gemiddeld 30% dus daarmee maak ik het niet echt gemakkelijk ;)
Inmiddels de straal vergroot tot 50 cm waarmee het probleem verholpen moet zijn.

Ik hou jullie op de hoogte!

Gr. Jan
Titel: Re: Tandradbaan minimum boogstraal
Bericht door: Jan Koelewijn op 02 February 2014, 12:39:44
Inmiddels de bocht ruimer gemaakt en de loc rijdt nu als een zonnetje! (y) (y)

Gr. Jan
Titel: Re: Tandradbaan minimum boogstraal
Bericht door: Ronaldk op 02 February 2014, 12:49:19
Hallo Jan,

Mooi dat het opgelost is :)  (y) Ik had ook zo mijn "probleemjes" (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg429861.html#msg429861) met de tandrad en rails. Dit had meer te maken met de hoogte van de rails en de hoogte van de tandrad. De voorste wielen werd op getild. De boogstraal was 420mm. Het lokje liep wel goed omhoog en omlaag.

Groet Ronald.
Titel: Re: Tandradbaan minimum boogstraal
Bericht door: Afgelopen op 19 October 2015, 11:49:58
Het probleem van stroomafname heb ik opgelost door een stroomvoerende koppeling tussen de lok en de eerste wagon te zetten, als de lok even geen stroom krijgt (opgetild door de vertanding) krijgt die dat via de wagon, probleem opgelost en de tandradtrein (47 jaar oud) rijdt met nieuwe koolborstels en een flinke schoonmaak- en smeerbeurt als nieuw.