BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Joble op 12 August 2007, 21:42:52

Titel: Baanplan: Eerste poging
Bericht door: Joble op 12 August 2007, 21:42:52
Hallo iedereen,

Na een tijdje tekenen aan de nieuwe baan, ben ik eens benieuwd naar de mening van anderen. Er is nog heel wat werk aan vooralleer het gebouwd kan worden, maar het is een begin...

Klein woordje uitleg:

Het gaat een baan op zolder worden, die een bergdorp uitbeeldt ergens in de buurt van de grens tussen Zwitserland en Duitsland. Welke kant van de grens ben ik nog niet helemaal uit. Periode is ergens half de jaren '60.

Er is een dubbelsporige hoofdbaan met een station met een oud locdepot (uiteraard nog in gebruik). In het dorpje zal nog een bescheiden trambaantje lopen.

De baan staat in een hoek van de kamer, maar er zullen wieltjes onderstaan, om alle kanten bereikbaar te maken.

Zichtbare deel: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbare_deel.jpg
Klimspiralen: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klimspriralen.jpg
Verborgen tussenlaag: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verborgen_tussenlaag.jpg
Schaduwstation: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduw_Station.jpg


Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie opmerkingen en ideeën, waarvoor alvast bedankt!

Groeten.
Titel: Re: Baanplan: Eerste poging
Bericht door: mmhajvth op 12 August 2007, 21:58:46
Opzich netjes getekend dat zonder meer.

Maar toch enkele vraagjes.
Ik kan het plaatje van de tussenlaag niet zien (tamelijk goed verborgen dus ;D)
Ik ben zeker benieuwd waar je je perrons had gepland.
En als laatste: Je hebt in de "tafel" een uitsparing gemaakt maar die is op zijn dunste plek ongever 20cm breed. Dat is wel erg smal. Kan je 'm dan niet net zo goed helemaal dicht leggen? Zo'n smal plekkie kan je maar moeilijk nuttig gebruiken om er toegang voor je zelf te verschaffen, dus wellicht kan het dan beter gebruikt worden voor wat extra scenery.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Baanplan: Eerste poging
Bericht door: Peter Korsten op 12 August 2007, 23:34:18
Dat gaat je nooit lukken met die "klimspiralen" (ze spiralen niet echt, dus die kwalificatie verdienen ze niet). Houdt maximaal drie centimeter stijging per meter rail aan. je hebt minimaal het dubbele daarvan.

Verder valt me op dat je op de dubbelsporige hoofdbaan moet rangeren om bij de slakkenkuil e.d. van de locloods te komen. Gezien je beperkte ruimte kan ik daar inkomen, maar geheel realistisch is het niet.

- Peter
Titel: Re: Baanplan: Eerste poging
Bericht door: Joble op 13 August 2007, 22:39:29
Bedankt voor jullie reacties.

(De foute link naar het verborgen niveau is ondertussen verbeterd)


De uitsparing is inderdaad niet erg zinvol. Als dit gat dichtgemaakt wordt, blijft alles nog bereikbaar binnen de 70cm van de rand. Ga ik veranderen.

De perrons zullen wat aan de smalle kant worden vrees ik, misschien moet ik dit aanpassen. Ze zijn meegebogen met de sporen. Er komen 2 perrons: Eentje boven het bovenste spoor, en eentje tussen het 2de en het 3de spoor.

Wat de klimspiralen betreft, ik denk dat je door de ontbrekende bestanden een verkeerd beeld hebt van de baan. Het stijgingspercentage ligt hier gemiddeld rond de 2,5cm/m. (10cm stijging over 4 meter spoor).

Rangeren op het hoofdspoor lijk mij inderdaad ook niet realistisch. Ik had hiervoor in gedachte alle treinen die in of uit het depot rijden eerst via de oostelijke tunnelingang langs een lus rond te draaien, zodat er niet gerangeerd moet worden in het zichtbare deel. Ook niet 100% realistisch, maar toch iets meer, denk ik...

Groeten,
Johan
Titel: Re: Baanplan: Eerste poging
Bericht door: treinfan op 14 August 2007, 12:02:42
wat misschien handig is, is om de klimspiralen een extra cirkel te laten maken, zodat tussen elke laag 20 cm hoogteverschil zit. als er dan een trein ontspoort kan je er makkelijk bij ;)
wat mij ook opvalt: je gaat een redelijk groot schaduwstation maken (9 sporen), maar de verbinding met de rest van de baan is slechts een enkel spoor van een paar meter lang. als je van het verbindingsspoor dubbelspoor maakt heb je er een duidelijk betere verbind mee :)