BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Bas, Dordrecht op 12 August 2007, 21:30:44
-
Na een relatief zwaar ongeluk in Biel zijn van de 4 betroffen loks Re 425 er hoogstwaarschijnlijk 3 rijp voor de sloop. Allemaal ETCS loks, dus we missen deze bij de tractie enorm. Er word nu uitgekeken naar de huur van andere ETCS loks.
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Dat is minder. hebben de machinisten het wel overleefd?
-
Ja, eentje is in de machineruimte gevlucht en de ander is er net op tijd uitgesprongen. Had alleen last van zijn enkel. Vande 4 loks zijn in 3 loks de "Hochspannungsstufenschalter" (geen idee hoe je dat in NL zegt) geexplodeert, alleen niet in de lok waar hij in de machineruimte is gevlucht, anders was er een dode gevallen.
Oorzaak is dat een van de collega's niet is gestopt bij het mechanische armsein voor dat betreffende spoor. Biel RB is het enige station in Zwitserland met nog oude mechanische Signalen.
groeten
Bas
-
Gelukkig maar dat iedereen het er relatief goed vanaf heeft gebracht. Een loc kan vervangen worden, een collega niet.
- Peter
-
Vande 4 loks zijn in 3 loks de "Hochspannungsstufenschalter" (geen idee hoe je dat in NL zegt) geexplodeert, alleen niet in de lok waar hij in de machineruimte is gevlucht, anders was er een dode gevallen.
Volgens mij bedoel je de Snelschakelaar ;)
-
Hallo Thom
Nee, die bedoel ik niet, dat zou de Hauptschalter zijn. Dit apparaat regelt direct vanaf de transformator de stroom naar de motoren. Zeg maar Hoogspanningsschakelwals...wat een woord ;)
Groeten uit CH
Bas
-
Zal een aardige knal gegeven hebben. Inderdaad maar gelukkig dat er hoofdzakelijk materiele schade is en de beide machinisten er met de bibbers vanaf gekomen zijn.
-
Nee, die bedoel ik niet, dat zou de Hauptschalter zijn. Dit apparaat regelt direct vanaf de transformator de stroom naar de motoren. Zeg maar Hoogspanningsschakelwals...wat een woord ;)
Het was te proberen ;)
Lijnschakelaar mischien een betere omschrijving dan :P?
-
Nee, die bedoel ik niet, dat zou de Hauptschalter zijn. Dit apparaat regelt direct vanaf de transformator de stroom naar de motoren. Zeg maar Hoogspanningsschakelwals...wat een woord ;)
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/trafo-1.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/trafo-1.jpg)
Dit moet een trafo van een BLS Re 4/4 ofwel Re 425 zijn.
Onder het doekje zit.................................
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/trafo-2.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/trafo-2.jpg)
dit apparaat.
Bas, is dit het apparaat wat je bedoelt ::) of sla ik nu de plank mis :-X
(Foto's zijn gemaakt in 1997 te Depot Spiez tijdens een aangevraagde rondleiding)
Ooooops Bas, niet zo mooi, welke 3 lokken zijn we nu kwijt??? (nummers?)
De serie is voor het eerst nu niet meer compleet, erg jammer :(
Mvg, Johan.
-
Hallo Johan
Klopt..dit is het deel van de trafo....
Grtz
Bas
-
Voor een ieder die interesse heeft;
http://www.bahnforum.org/thread.php?threadid=9740&hilight=biel (http://www.bahnforum.org/thread.php?threadid=9740&hilight=biel)
Zeer betreurenswaardig, er verdwijnen al zoveel oudere loks in CH.
Peter
-
Ihnen wird der Zutritt zu dieser Seite verwehrt.
Je moet dus lid van dat forum zijn om het te kunnen lezen, helaas.
- Peter
-
Je moet dus lid van dat forum zijn om het te kunnen lezen, helaas.
Oeps, sorry.
klopt idd, is echter voor de geïnteresseerden geen probleem toch?
Het gaat trouwens om de 170/187/184/175.
Peter
-
Nee, geen probleem natuurlijk, maar dit forum is meer dan genoeg voor me. Heeft er mee te maken dat het mij meer tijd kost dan de gemiddelde gebruiker. :)
- Peter
-
Het vervelende is dat ik intussen bij 20 fora geregistreerd sta alleen maar om een enkel berichtje te lezen. De reden van registratie ontgaat me dan ook geheel omdat ik geen behoefte heb om te posten, maar goed, dat valt buiten bestek van dit draadje...
-
klein extern plaatje daaruit, zichtbaar ook voor niet leden:
(http://media.espace.ch/images/452270_ase.jpg)
-
Alle loks zijn met Vmax 5 km/h naar Spiez teruggesleept en wachten de verdere gang van zaken af. Heb ze gisteren binnen ff bekeken en dat ziet er erg slecht uit...We komen nu ineens 4 loks tekort die we hard nodig hebben
Groeten
Bas
-
Het gaat trouwens om de 170/187/184/175.
De 170 was één van de eersten omgebouwd met ECTS II. Hier (http://home.deds.nl/~jjv/voorjaar%202005/foto%202.html) de 170 net van ECTS II voorzien nog in volle glorie.
Bas, ter vervanging...... huur van Traxx loks of wordt er stiekum naar Taurusen gekeken ::)
Mvg, Johan.
-
Hallo Johan
Toen zag de 170 er nog beter uit ja...mooie foto's ;-)
Er worden op dit moment tests met een ÖBB Taurus 1216 gemaakt. Deze staat in Spiez en rijdt samen met 465 001 verschillende tests.
Groeten
Bas
-
Bas,
Welke 1216 is dat?
-
Goeie vraag...ik kwam om kwart over 5 vanmorgen weer terug in het depot....beetje moe van de rit naar Domodossola. Het gaat hier om de 1216.233
Groeten
Bas
edit: nummer lok nu met zekerheid
-
Er worden op dit moment tests met een ÖBB Taurus 1216 gemaakt. Deze staat in Spiez en rijdt samen met 465 001 verschillende tests.
Hallo Bas,
Dat stond al wat langer gepland neem ik aan (zo snel naaar aanleiding van een recent ongeluk zal dat wel niet geregeld kunnen worden denk ik).
De BLS een beetje uitgekeken op de Traxx-loks ::) (wordt tijd ;) )
Taurus 1216 dus. Ik heb trouwens in 2004 ooit de 1116-191 (http://www.br146.de/fahrzeugbilder.php?U=2&DID=4288) te Spiez gefotografeerd.
Mss wordt deze Kato wens model toch werkelijkheid :D 8)
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/BLSTaurus.jpg)
Mvg, Johan
-
Hoi allen
Is de BLS bezig hun materieel park uit te dunnen? Vorigjaar deden ze al een botsproef met een ICE.
Rustig aan jongens in daar in Zwitserland!!!
Groeten Jeroen
-
de 1216 zal waarschijnlijk zijn tests doen om te kijken hoe dit nieuwe concept zich houdt onder dergelijk zware omstandigheden en zal weinig te doen hebben met de BLS.
De BLS heeft wel een bestelling voor 10 nieuwe multi-systeem loks lopen, dat kan nu nog alles worden
-
Bas
Zonder nu hier een speculatie te gaan oproepen kan jij me uitleggen of iemand anders, hoe als er een mechanisch sein genegeerd wordt er dan bij drie van de vier locs, de Hochspannungsstufenschalter explodeert.
Ik heb geen idee of hier iemand antwoordt op kan geven, maar dit intrigeert me. ???
Arthur
-
Heej Arthur
Dat sein is niet de oorzaak van de explosie maar het resultaat. Als 1 trein (met 2 loks) door onveilig sein rijd, en dan een andere trein tegemoet rijd, dan krijg je een frontale aanrijding, Door de klap zullen zal het spul wel gexplodeerd zijn. Door het verbuigen of ontzetten van electrisch gerei kan natuur kortsluiting veroorzaakt worden. En met 15000 volt zal het dan wel lekker te keer gaan denk ik.
succes
-
Hee Jeroen,
Frontaal, stom stom, nooit bij me opgekomen. :-[ :-[
Ik zat meer te denken aan 3 trekkende loc's
Arthur
-
Heej Arthur
Het ging om 4 loks :)
-
Hoi Bas
Mochten ze echt gesloopt worden, kan ik dan via jou een souvenier reserveren? Cijfer 8 wat op de loks staat zou ik graag willen :) voor aan mijn voordeur :)
Groeten Jeroen
-
Hallo Jeroen en Arthur
Jeroen zijn uitleg klopt helemaal. De aanrijding is met beide loks tussen de 35 en 40 km/h gebeurd. Botsenergie van een klap van 80 km/h dus. In de machineruimte zijn sterke stalen bouten die de trafo op zijn plaats houden als lucifershoutjes geknapt. Doordat de loks nog aan het trekken waren, stond er dus nog een grote spanning op de schakelaars, die dus vervolgens de geest gaven. Rond 2 jaar geleden is dat ook hier in reichenbach gebeurd met een lok. Deze is in de machineruimte grotendeels uitgebrand. Overlevenskans als je erbij in de buurt bent....nihil. Vandaar geld nu ook het verbod dat we niet meer in de machineruimte mogen komen als de hoofdschakelaar in is. Ondanks dat verbod doen we dat toch nog af en toe. Zoland de lok niet rijd, staat er ook geen spanning op en kan hij niet exploderen.
Ook een gevaar was gasvorming in de transformator. Het is helaas vaker voorgekomen dat een lok ontploft is door dit fenomeen. Nu hebben de meeste loks een gasdetector die de hoofdschakelaar uitschakelt en voorkomt dat deze nogmaals ingeschakeled word.
groeten
Bas
ps: onderdelen valt niet mee te regelen...en een 8 als zeker niet ;-)
-
nog wat over de 1216 bij de BLS, hier de reden en wat achtergronden:
http://www.seegerweb.ch/index.php?option=com_content&task=view&id=45&Itemid=2 (http://www.seegerweb.ch/index.php?option=com_content&task=view&id=45&Itemid=2)