BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Goldwing56 op 12 August 2007, 21:18:47

Titel: Mastica bussen
Bericht door: Goldwing56 op 12 August 2007, 21:18:47
Hallo iedereen,

Zoals de titel al laat zien gaan mijn vragen over Mastica bussen.
Mijn eerste vraag is namelijk of de Mastica bussen Daf MB 200/230 nog in de handel zijn?

De tweede vraag is of Mastica nog meer bussen in haar assortiment had dan de Daf MB 200 en de Daf MB 230.

Alvast bedankt,

M.v.g. Bram van Veen
Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: Simon Stenneberg op 12 August 2007, 22:08:30
Volgens mij waren dat de enige (basis)modellen. Wel zijn er varianten verkrijgbaar geweest, zoals gelede en cabriobussen. Maar of die ook door Mastica zelf, of door derden op basis van zijn gemaakt weet ik niet.

Informeer eens bij de NZH Hobbyclub, die hebben volgens mij al jaren verschillende Mastica's/ombouwvarianten te koop (gehad).
Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: Goldwing56 op 12 August 2007, 22:19:52
Hallo Simon

Ik heb net op hun site gekeken, maar geen spoor van de bussen......

Heb ik iets over het hoofd gezien of staat het wel op hun site?
Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: Christoph op 12 August 2007, 22:33:09
Hoi Bram,

mastica heeft twee type bussen gehad in hun assortiment, ik weet alleen niet zosnel wat de typenummers waren. De een was een DAF en de andere van DAF/den Oudsten.
De modellen worden nog sporadisch aangeboden, op marktplaats of ebay staat er wel eens een set van. Maar hier wordt wel de hoofdprijs voor gevraagt. Verder kom je ze niet zo vaak tegen.
Bij de NZH hobbyclub kunnen ze je mogelijk wel verder helpen, deze staan ook geregeld in Houten op de beurs.
Overigens komen de diverse varianten zoals de open bus van hen af.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: Simon Stenneberg op 13 August 2007, 18:40:45
Ik heb net op hun site gekeken, maar geen spoor van de bussen......

Heb ik iets over het hoofd gezien of staat het wel op hun site?

Eigenlijk wist ik niet eens dat ze een site hebben, maar heb ze veel op beurzen e.d. in N-Holland zien staan. Op hun site staat vast wel een e-mailadres...
Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: DelticPower op 13 August 2007, 20:15:16
Kijk voor de bussen van mastica even hier: barreveld-agenturen.nl/mastica-bus.html
Side is iets over de datum maar misschien nog bereikbaar.
groeten Jan
Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: J&J Vriend op 13 August 2007, 20:24:30
Of Mastica nog meer bussen heeft gehad zou ik niet weten.

Toevalig gisteren geweest op een beurs in Heemskerk, daar heb ik de DAF MB200, in schaal 1:87 gezien, een setje voor, ik meen 9,-

Zelf heb ik er ooit ook een gebouwd.

De handelaar was dhr. Klop, hij staat ook altijd op de beurs in Houten.

Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: Niels B op 13 August 2007, 20:53:16
Ze hadden ook nog een standaard streekbus ('gele rijder'). Erg leuk model, je ziet ze nog maar zelden...
Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: DHG500 op 13 August 2007, 21:53:51
Is Barreveld agenturen  (http://barreveld-agenturen.nl/mastica-bus.html) nog bereikbaar? Probeer het daar maar eens... Hij (DAF MB 200) staat nog wel op de 2005 lijst.
Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: Railhopper op 13 August 2007, 22:00:11

hoi bedoel je zo iets als dit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5780.jpg)

railhopper
Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 13 August 2007, 22:45:58
Dit zou dan een Den Oudsten/DAF B88/MB230 moeten zijn, groetjes Michiel

[Edit]; die Den Oudsten B88 bussen staan en stonden ook op VOLVO B10(M?, altijd met M of ook zonder M?) chasis.
Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: Huup op 13 August 2007, 22:52:06
De laatste keer dat ik een setje kocht waren het er vijf in een doossie, voor 50 piek. Piek, geen Euro.

Gr/H
Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: Goldwing56 op 20 August 2007, 16:58:42
Volgens mij komt de MB 230 minder voor als de MB 200, klopt dat ?

Zo ja , hoe komt dat?

M.v.g. Bram van Veen
Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: Railhopper op 20 August 2007, 19:03:34
als he goed is wel :):):):)

Railhopper
Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: Goldwing56 op 20 August 2007, 19:07:43
@ Railhopper
Maar hoe komt dat dan?

M.v.g. Bram van Veen
Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: arjen op 20 August 2007, 22:26:42
Volgens mij komt de MB 230 minder voor als de MB 200, klopt dat ?

Kan kloppen. Van het model van de MB 200 zijn er echt enorm veel in de markt gepompt, het was toen de enige miniatuur streekbus die er te koop was. De 230 kwam een paar jaar later pas uit, volgens mij vlak voordat Mastica ophield te bestaan. Daar zijn er ongetwijfeld veel minder van gemaakt.

hoi bedoel je zo iets als dit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5780.jpg)

railhopper

Dit is de Gelderse versie met uitstapdeur achter, de rest-van-het-landversie met middenuitstap was ook te koop.
Titel: Re: Mastica bussen
Bericht door: Bolramer op 21 August 2007, 09:58:36
Beste Adri en Bram,

De foute topic om dit te vermelden, maar mijn andere hobby is autobussen. DAF en Den Oudsten waren twee los van elkaar staande bedrijven. DAF leverde het chassis en Den Oudsten bouwde daar de carrosserie op. Het DAF MB 200 chassis is grofweg geproduceerd van 1965 tot 1987. De motor ligt tussen de assen en was eerst voorzien van de Leyland-licentie motor type DO en later van de eigen 11,6 liter motor DKDL gebruikt.  Ook van deze motor afgeleide types met meer vermogen , DKL en DKTL zijn  gebruikt. Het chassis werd gebruikt voor allerlei bussen en door vrijwel iedere carrosseriebouwer werd op dit chassis bussen gebouwd. Vanaf 1969 is Den Oudsten het standaardtype streekbus op dit chassis gaan bouwen. Dit naast de Leyland componenten. Daar gebruikte Den Oudsten compenenten van Leyland om het chassis samen te stellen. Dat type was Leyland-Den Oudsten LOB (of LOK voor de korte versie of LOT voor de tourversie) De standaard wielbasis was 600 cm. Later zijn daar de versie met brede instap, 564 cm, de korte versie 500 cm en 536 cm gekomen. Ook is op Volvo B10M chassis gebouwd, voor bijvoorbeeld TET en VAD. Even hier op terugkomend : Volvo gebruikt de B voor buschassis, de 10 staat voor de 10 ltr motor en de M voor Midden (tussen de assen) motor. Er is ook een B10R chassis, waarbij de R staat voor de motor achter de achteras.

Het zal duidelijk zijn dat de exemplaren uit 1969 afwijken van die uit 1987. Wel was men weer terug naar de enkele instap, maar in plaats van twee ruitjes per deurhelft kwamen de enkele ruiten per deurhelft. Dat is de versie van Mastica, die uit 1986. Zonder nooddeur, glad dak en twee noodluiken.

In de loop der tijd zijn een groot aantal varianten geleverd : enkele deur voor, dubbele middendeur; enkel voor, enkel achter de achteras, enkel voor dubbel achter; enkel voor, dubbel midden, enkel achter; dubbel voor, dubbel midden; dubbel voor, enkel achter; 12 meter, 10,36m, 10,60, 18m geleed; stads, lijn en tour (verhoging na eerste ruit)

Naast Den Oudsten hebben ook andere carrosseriebouwers dit type carosserie gebouwd. Natuurlijk Verheul als de ontwerper, maar ook Hainje, Van Hool, Jonckheere, Van Rooyen en Domburg.

Vrijwel alle bussen van dit type zijn in Nederland gebleven, maar ze reden ook in België, Frankrijk en zelfs Israël.

Er is een boek over deze bussen : De Gele Rijders.

Mastica noemt dit de B86. Voor zover mij bekend is deze aanduiding voor deze carrosserie nooit gebruikt door Den Oudsten. Den Oudsten gebruikt deze aanduiding B86 voor geheel zelf gebouwde bussen. Een vrij hoekig model dat o.a. in Gouda en Delft reed.

Er werd een opvolger gezocht voor de oorspronkelijk uit 1967 stammende type. De eerste was Leyland-Verheul LVB668- Verheul. Model onlangs uitgebracht door HB-model. Helaas met fout ribbeldak en verkeerde opbouw op de noodluiken. Eerst werd een type ontwikkeld gezamenlijk met Hainje voor zowel stadsdienst als lijndienst. Den Oudsten is na een paar prototypes zelf met haar B88 op de proppen gekomen. Zoals op de foto van Railhopper. DAF leverde hiervoor de opvolger van de MB200 : de MB 230. Luchtvering standaard. Dit chasssis is ongeveer tot 1995 geleverd.

Dus door de kortere productietijd zijn er al minder MB230's dan MB200's geleverd. Daarbij kwam ook dat DAF-MB200-Den Oudsten jarenlang de enige door het streekvervoer aangeschafte bus was, terwijl in de jaren van de MB230 er veel meer diversiteit was. Mercedes in grote aantallen, maar ook Den Oudstens eigen concurrentie met de B89 Alliance model. Gebouwd op MB 230, Volvo B10M, Iveco chassis, maar ook geheel als zelfdragende constructie van Den Oudsten zelf. De lage vloer versie en de lage vloer gelede wordt door Vemi gemaakt. De eerste vrij grof, de gelede is veel beter.

De B88 werd ook door Mastica/Limo Cars gemaakt. zowel in bouwbakket als complete bus. Railhopper heeft de versie met de enkele uitstap achter de achteras gefotografeerd. Er is ook een versie met dubbele uitstap tussen de assen.

Door Den Oudsten werd de B88 ook op DAF SB220 en Volvo B10R gebouwd. Deze hebben de motor achter de achteras liggen en hebben daardoor een lager chassis en dus ook vloer in de bus. Hierdoor konden de ramen lager worden doorgetrokken. Hiervan is geen model in 1:87. Wel in schaal 0.

Een hele lap tekst en ik kan nog wel even doorgan, maar ik hoop dat het wat meer info geeft over deze twee bustypen.

Groeten, René