BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Peter Spruit op 12 August 2007, 17:13:06
-
Ben in het bezit van enkele zeer mooie loks die echter helaas niet voorbereidt zijn voor digitaal. Ook hebben deze loks geen vrije ruimte onder de kap zodat freeswerkzaamheden nodog zijn om plaats te maken voor een decoder. Vooral de Hobbytrain loks zijn nogal electronisch ingewikkeld voor mij... en durf aan deze loks dan zelf ook niet prutsen temeer daar ik van electronica weinig of niets afweet . Heeft me veel jaren gekost ze te vinden maar zou ze nu erg graag digitaal hebben.
Welke ervaren ombouwer is eventueel bereidt deze voor mij om te bouwen...kosten worden uiteraard vergoedt. ;D
Modelbouwwinkels hier in de buurt heb ik absoluut geen vertrouwen in ( enkele zeer slechte ervaringen en enkel Mä minded) mijn speciale modellen durf ik ze dan ook niet toevertrouwen - losstaand nog van het feit dat je ze dan een 1/2 jaar kwijt bent
Geinteresseerden mogen me dus altijd even een priveberichtje sturen
Peter
-
PetDig1, je mag ze hier altijd even laten bekijken, misschien is het helemaal niet zo ingewikkeld als je denkt.
Mvg
Wim.
-
Zo'n Hobbytrain apparaat, is die door Kato gemaakt? Die zijn berucht om het volplempen van de loc met gewicht. Dan zit je altijd met een stuk uitzagen of frezen. Neem de kleinste decoder geschikt voor de motor (ff meten dus) en dan een plekje zoeken waar je wat kunt wegfrezen/zagen/vijlen.
Afgezien van wat mechanisch werk, is er nog meer wat idioot is?
-
Hoi petdig1,
Haal de kap er af, maak een fototje en laat het ons zien.
Een loc bestaat uit 2 dingen:een motor en de seinen.
Mits een beetje boor en freeswerk kunnen ze perfect digitaal worden.
Al doende leert men.
Mvg Dirk.
-
Welke ervaren ombouwer is eventueel bereidt deze voor mij om te bouwen...kosten worden uiteraard vergoedt. ;D
Peter
Hi Peter,
Als je 18 aug naar Houten komt, neem maar mee. Komt wel goed ;)
Mvg, Johan.
-
Zo'n Hobbytrain apparaat, is die door Kato gemaakt? Die zijn berucht om het volplempen van de loc met gewicht. Dan zit je altijd met een stuk uitzagen of frezen. Neem de kleinste decoder geschikt voor de motor (ff meten dus) en dan een plekje zoeken waar je wat kunt wegfrezen/zagen/vijlen.
Afgezien van wat mechanisch werk, is er nog meer wat idioot is?
Zijn inderdaad door KATO gemaakt. Zijn vooral deze loks die me wat zorgen baren. De Lima's zal ik - mits een schema door iemand getekend wel kunnen fixen maar de KAtO's hebben led verlichting die ik eigenlijk door een betere kwaliteit mini leds wil laten vervangen en tevens een rangeerverlichting . die schakeling is me iets te. Wil ook geen N spoor decoder gebruiken daar de motoren wegens gebruik op bergbaan met veel hellingen en spiralen zwaar belast worden.......zal straks eens kijken of ik een foto kan maken van beiden
-
Hallo Petdig
Ik heb zowel de Am 6/6 els Ee 6/6 met een Esu Lokpilot 3 uitgerust. Ombouw ging erg gemakkelijk zelfs, hoewel je wel een stukje uit de kap moet frezen, en wel daar waar de führerstand bovenop zit. Eerst deze ff losmaken en vervolgens de gehele ruimte openmaken. Naderhand komt hier de decoder te liggen. Vervolgens aansluiten en rijden maar....heeft me ongeveer een half uurtje per lok gekost. Tevens nog ff de verlichting aangepast. 3 punten daar waar de V boven zit en slechts de 2 onderste aan de andere kant. Deze leds heb ik ook nog ff omgewisseld voor witte leds, wat echter staat.
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Hallo Peter,
Ik heb ook een Ee 6/6 van Hobbytrain omgebouwd naar WS digital.
Ombouw was niet echt moeilijk. Wat Bas al schreef, je kunt het stukje kunststof onder de cabine weghalen om de decoder te plaatsen. Verder heb ik ook nieuwe (SMD) LED's ingebouwd, met weerstanden.
@Bas:
Ik heb vorig jaar in Chur een keer een Ee 3/3 zien rangeren. Naar mijn idee veranderde de verlichting niet (ene kant bleef 3 lampen (vòòr (?)), andere kant 2 lampen) met de rijrichting. Bij het Märklin model (36330) verandert dat met de rijrichting. Het Märklin model is dus niet werkelijkheidsgetrouw?
Groetjes
Harry Stipkes
-
Harry, dat viel mij ook op in Chur. Volgens mij een kwestie van gemakzucht en geen echte noodzaak.
Maar goed, hier is het ombouwen dus al 2 mannen gelukt.
-
Hallo Harry
Klopt, de lampen wisselen niet. Zo ziet de rangeerder altijd of hij het bevel vooruit of achteruit moet geven tijdens rangeren. Dit stamt nog uit de tijd van de stoomlocs, daar was vooruit waar de schoorsteen zat. Na de stoomlok heeft men dat dus middels lampen gedaan. Sommigen hebben nog een V op de lamp van "Vorwärts" (zoals de Hobbytrains). Meestal missen deze voorzetschijven.
Overigens heb ik ook al mijn Roco Ee 3/3's met verlichting (SMD Led) uitgerust. Dat is ff wat meer werk, maar ziet er naderhand fantastisch uit.
Groeten
Bas
-
Hier de Foto's van de Lima lok
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/DigitaalombouwLimaloks003.jpg)
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/DigitaalombouwLimaloks001.jpg)
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/DigitaalombouwLimaloks002.jpg)
-
Bas / Harry
De inbouw in een Am6/6 en Ee6/6 blijkt dus eventueel nog al mee te vallen dan. Heeft een van jullie beiden hiervan misschien een schema liggen ?
Als ik het geod begrijp moet de decoder hoe dan ook uiteindelijk in de machinistencabine komen in deze lok?
Peter
-
Als je de print weg laat (die heb je toch niet meer nodig) is er ruimte zat lijkt me. Densoods bevestig je de decoder aan het plafond van de kap.
-
Hallo Peter
Nee, ik heb er geen schema van liggen. Je kunt de print gewoon laten zitten en de draden erop aansluiten. De decoder niet aan het plafond vastmaken, want dan krijg je de kap er niet meer af. Trouwens, het losmaken van de kap is al een flinke bevalling op zich. Onder de koppelingen zit een klem die de kap op het chassis houd, maak die los en het gaat al beter. Pas dan ook op voor de lampjes, de kap schuurt erlangs, maak van te voren ff de handgrepen los, dan geeft dat ook geen problemen.
Succes
Bas
-
Overigens, kijk of je voor de Lima niet nieuwe Tandwielen kunt krijgen, bij regelmatig rijden splijt het kunststof van de tandwielen en loopt de lok echt rampzalig. Nieuwe wielen zijn niet meer te krijgen. Overigens reed ik gisteren nog met de 163 de Golden Pass van Spiez naar Interlaken en weer terug ;D
Verder is de inbouw ook hier erg makkelijk
Groeten
Bas
-
Peter,
Zo te zien is er aan de binnenkant (onder de print) nog wel een beetje ruimte om een decoder weg te bergen. En anders moet er toch wel ergens plek te vinden zijn.
Ik wil als ik komende maand in de buurt ben wel eens kijken.
-
Hallo
In het geval Ee 6/6 heb ik de oorspronkelijke print maar verwijderd. Maar dan nog kun je de decoder er niet onder plaatsen, tenzij je wat wegfreest.
Mijn ESU 3 decoder paste makkelijk in de cabine. Dan moet je wel de schroef verwijderen en het dakdeel aan de cabine lijmen. Het schroefgat moet je weghalen.
Peter, ik heb geen schema liggen, maar misschien dat ik er nog wel eentje kan produceren. Meld je even als je er eentje wilt. Dan maak ik er een en mail hem even naar je.
Groetjes
HArry Stipkes
-
Peter,
In die Lima lok is plek zat, kan zonder materiaal verlies.
Kwestie van de juiste decoder kiezen. Bijvoorbeeld Zimo MX64.
Mvg
Wim.
-
Wouw wat een reactie.
Wim, de Zimo 64X is inderdaad misschien een optie voor de Lima loks. Zal eens moeten proberen te meten wat de vrije ruimte is tussen dak en printplaatje.
Eventueel wat weghalen van de plastik lichtgeleiders zou misschien hier de klus kunnen klaren
Bas/ Harry
Al vast erg bedankt voor jullie inbreng en tips ;-)
-
Ik wil als ik komende maand in de buurt ben wel eens kijken.
Altijd welkom René..... je weet me wonen he ? ;)
-
Peter, kijk eens naar de ruimte aan de andere kant van de printplaat, dus in de buurt van het vliegwiel, en misschien past hij ook nog wel tegen de zijwand aan de binnenzijde. En anders gaat deze decoder zeker passen http://www.tran.at/Produkte/DCX74.htm
Mvg
Wim.
-
tx Wim....
Interessante website en kende deze decoders niet.
-
Hoi Bas, het Lima model is van de 183. ;)(even terzijde)