BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Mudhen op 28 January 2014, 15:09:01

Titel: Tillig rails (starter)
Bericht door: Mudhen op 28 January 2014, 15:09:01
Voor mijn baan ben ik bijna zover met de voorbereidingen dat het tijd wordt om rails te bestellen. Ik heb gekozen voor Tillig (omdat ik het mooi vind, de prijzen van kwalitatief mooie rails niet erg ver uit elkaar ligt, ze gebruinde railstaven hebben en ze van die mooie lange slanke wissels leveren), maar heb nog even een paar vragen;

1. Zijn er nog zaken die ik moet bijbestellen voor het leggen? Heb nu gepland; flexrail, wissels, railverbinders (+ isolatie).
2. Wat voor wisselaandrijvingen zouden jullie aanraden (digitaal, MM)?
3. En welke decoders heb ik daar eventueel voor nodig?
4. Weet iemand of de hoogte van bielzen ook gelijk is bij bv. houten en betonnen?
5. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten met leggen en aansluiten?

Ik heb tot nu toe alleen ervaring met de Peco rails met electrofrog. Werkt het bij Tillig ook zo of dien ik misschien een andere methode te hanteren? Bij voorbaat hartelijk dank voor de hulp!
Titel: Re: Tillig rails (starter)
Bericht door: Han Zijlstra op 28 January 2014, 15:58:52
1 Als je maar genoeg koopt dan zit je niet zonder ;)
2 Wisselaandrijvingen van Tillig zijn leuk maar lawaaiig, Wissels in zicht servo's, wissels uit zicht  een simpele aandijving zoals die bv in decodershop te koop is
3 Je kunt van alles gebruiken. Servo's zijn er goedkop en wat onnauwkeurig, duurder van bv Esu , je decoders zijn dus ook in verschillende soorten.
4 Kun je alleen uit de brochure halen.
5 Gebruik de zoek functie en de encyclopedie. veel hangt af van de ondergrond waarop je werkt.
Titel: Re: Tillig rails (starter)
Bericht door: tijgernootje op 28 January 2014, 17:33:51
Voor wat betreft punt 1 kan ik alleen maar zeggen,dat jij dat het beste weet want jij hebt het railplan hopelijk ergens met nummers en aantallen genoteerd staan   ::)
(indien dat niet het geval is dan heb je een extra probleem denk ik  ;) )

Voor punt 2 hangt het ook af of je analoog of digitaal wilt rijden of digitaal en met een pc bestuurde baan ;D
(smaken verschillen trouwens altijd wat het dit soort dingen betreft want de 1ste vind A geweldig en de 2e vind merk B geweldig,dus meer als een suggestie zou ik er niet van maken als duidelijk is wat je wilt gaan doen)
Titel: Re: Tillig rails (starter)
Bericht door: Martin Hornis op 28 January 2014, 17:59:59
Voor wat punt 2 betreft, is het maar net hoe betrouwbaar je het hebben wilt. Als op een gegeven moment (komt altijd beroerd uit) een wisselspoel of -motor de geest geeft of niet goed werkt dan is het mooi als er naast de eindstandafschakeling ook afzonderlijke (!) eindcontacten aanwezig zijn. In bv. iTrain kun je die contacten koppelen aan het besturingssysteem. Alleen de mechanische overbrenging van het bewegende deel van de motor of spoel naar de wisseltongen kunnen dan nog roet in het eten gooien. Een wisselmotor van Fulgurex en Lemaco/Lematec voldoen aan die eis. Helaas produceren zij 'enig' geluid.
Titel: Re: Tillig rails (starter)
Bericht door: zzuma op 28 January 2014, 18:05:21
Zelf ben ik ook aan het bouwen geslagen met Tillig, ik vind het erg mooi spul. Momenteel nog aan het puzzellen met het uitleggen van de rails/baanplan.

De bielzen van hout en beton zijn even hoog, ik vind het persoonlijk wel jammer dat er geen beton wissels e.d. zijn, een stuk nieuw beton met daarin een houten wissel vind ik persoonlijk geen zicht en twijfel ik dus nog over hoe toe te passen.
Bij de (nieuwe) wissels zitten in de doos geleverd accesoires voor bij de baan, railverbinders (standaard en isolatie) en een beschrijving mbt het aansluiten.
Jammer dat ze geen driewegwissel hebben.

Op de site van Tillig heb ik laatst de railcatalogus gedownload, daarin staan nog wat tips over bijvoorbeeld het leggen van de flexrails.

Groet Stephan
Titel: Re: Tillig rails (starter)
Bericht door: Ben op 28 January 2014, 19:15:54

5. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten met leggen en aansluiten?


Huib Maaskant heeft nog wat tips voor je: http://www.floodland.nl/aim/info_rails_leggen_1.htm

En het aansluitlipje van het hartstuk wil nog wel eens loslaten. Ik heb ze er af gehaald en een draad rechtstreeks gesoldeerd.

Draden onder aan de rail solderen: even met een vijltje erover en een glasvezelstift.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/15/003lnz.jpg) (https://imageshack.com/i/0f003lnzj)

Gr, Ben.
Titel: Re: Tillig rails (starter)
Bericht door: Hans Kl op 28 January 2014, 19:34:39
Hier (http://www.youtube.com/watch?v=KlvNkF0rHwo) een testfilmpje van rijden over een tilligwisselstraatje.
Rails goed leggen is erg belangrijk, anders krijg je vreemde ontsporingen.
Titel: Re: Tillig rails (starter)
Bericht door: Martin Welberg op 28 January 2014, 20:45:23
Koop een railpoetsblokje  ;)
Titel: Re: Tillig rails (starter)
Bericht door: roadster36 op 28 January 2014, 21:29:33
Yep , Tillig is aanslag gevoelig en de wissels ontsporings gevoelig ;D
Dus denk er nog eens over na, voor mij eens maar nooit weer.
Volgende baan Peco rails en eigenbouw wissels.
Titel: Re: Tillig rails (starter)
Bericht door: Mudhen op 28 January 2014, 23:48:38
Dank allen!

Wat is de voornaamste reden dat het ontsporingsgevoeliger wordt bestempeld dan andere rails?
Titel: Re: Tillig rails (starter)
Bericht door: Ronald Halma op 29 January 2014, 11:06:07
Omdat het spul prachtig is maar uiterst fragiel...... je drukt het zo uit fatsoen, dus dan klopt de geometrie/maatvoering niet meer.


Volgende baan Peco rails en eigenbouw wissels.

Yep, ik ben ook meer van de Peco robuustheid en betrouwbaarheid ;)
Titel: Re: Tillig rails (starter)
Bericht door: Mudhen op 29 January 2014, 11:13:11
Ok, dank je Ronald. Maar voor mijn baan maakt het denk ik weinig uit. Zitten maar twee wissels in en weinig spanning erop met een boogstraal van 80cm+ voor alle vier de bogen, de rest is recht toe recht aan....denk dat ik het er toch op waag, maar dan puur voor de EW6 en grote radius boogwissels.
Titel: Re: Tillig rails (starter)
Bericht door: Ronald Halma op 29 January 2014, 11:32:11
Precies, gewoon doen Sebas. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur in deze. Tillig ziet er gewoon goed uit, is DCC friendly ofwel gemaakt voor DCC en redelijk netjes geprijst. Gewoon zorgvuldig leggen en kijken of het niet vervormt. Ik denk dat er dan niks aan de hand is en het net zo legt als alle andere railsoorten en merken :) Zoals gezegd, ieder zijn voorkeur ;)