BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: STATIONCHEF op 27 January 2014, 17:57:08
-
Hallo, ik vraag advies betreffende het plaatsen van een wissel.
Het is namelijk zo dat een lok steeds van de sporen wordt gelicht bij het passeren van die wissel. Ik heb de wissel op die plaats al dikwijls vervangen door een ander, omdat ik dacht dat het aan de wissel zelf lag, maar het probleem blijft zich voordoen. Wat betreft de plaats van de wissel: die bevindt zich vlak na een bocht. Zou dat een rol kunnen of mogen spelen?
-
Hallo Chef,
Dit kan zeker een rol spelen.
Zeker als het een s- bocht betreft.
Heeft de lok dit alleen op dit wissel, of ook nog op andere plaatsen?
Heb je meerdere wissels van hetzelfde merk?
Misschien ook de flens afstand va de lok eens bekijken.
Tinus.
-
Nog een oplossing: verschuif het wissel en plaats een stukje rechte rails (+/- 100mm) tussen boog en wissel ! ;)
-
Gek idee,
Vermeld eens om welke loc(incl merk) het gaat en wat je voor rails gebruikt.
-
De Lok is er één van Fleischmann, de sporen en uitgeprobeerde wissels zijn een mix van diverse merken, uitgezonderd Märklin uiteraard.
De wissel bevindt zich vlak voor een gewone bocht (geen s-bocht) en de lok heeft geen probleem bij andere wissels.
Helaas kan ik dit niet verduidelijken door een foto.
-
Hallo,
Wat Martijn schrijft moet je doen. Rijdt de lok er ook uit als hij heel lagzaam rijdt /
Of alleen snel?
Probeerde boog wat anders te leggen ,zodat je een rechtstukje kan leggen of op zijn minst minder scherp.
Hielp bij mij ook. ;)
Gr, Peter
-
Ik heet Marijn...
-
Een stukje recht spoor voor een wissel kan nooit kwaad. In het grootbedrijf is het dan ook een goede gewoonte.
Maar in de sporenplannen die de modelspoormerken zelf publiceren zie je talloze voorbeelden van wissels die direct op een boog aansluiten, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Een mogelijke oorzaak van het ontsporen kan ook zijn dat het wissel niet goed vlak ligt. Het kan ook nog liggen aan het type wissel, aan de combinatie van het wissel met het stukje spoor dat er voor ligt, of aan de loc zelf.
Daarom een vraag aan stationchef: je zegt wel dat het een loc van Fleischmann is, en de sporen een mix van verschillende merken, maar maak het eens concreet.
Dus: welke loc van Fleischmann, wat voor boogstuk ligt er voor het wissel, en wat voor wissel is het? Dus graag merken, boogstralen, artikelnummers.
-
Lijkt een kwestie van oude wielen op nieuwe rails. Oude flens hoogte van Fleischmann zal niet ratelen, maar komt wel omhoog op profi rails puntstukken.
Het kan ook aan de koppelstukjes van de rails liggen, of aan de boogstraal van de wissel. Mijn nieuwe Br39 loopt bijvoorbeeld vast op een R1 bocht van Fleischmann.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Ik heb het oorspronkelijke bericht van "tijgernootje" even aangepast overeenkomstig zijn bedoeling en wat tussenliggende berichten dienaangaande verwijderd. Gaarne nu enkel weer verder met de oorspronkelijke vraag.
Paul Bender, team BNLS moderatoren
-
Ik heb een stuk recht spoor voor de wissel gelegd en inderdaad rijdt de lok nu zonder problemen over de wissel .
Dus bedankt voor de raad!