BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Martijn1974 op 25 January 2014, 22:17:34

Titel: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: Martijn1974 op 25 January 2014, 22:17:34
Na lang wikken en wegen heb ik enige tijd besloten een Esu Engineering Edition loc te gaan kopen, te weten de 31050, een zwarte Class 77 van MRCE.

Ik zet enkele exemplaren van mezelf te koop om de loc te financieren, die Esu's zijn nu eenmaal niet goedkoop.
Na veel gelezen en ge-YouTubed te hebben over het model en zijn mogelijkheden heb ik er eentje gekocht. Ik ben er vanmiddag ruim honderd kilometer voor gaan rijden. Daar 370.- euro afgerekend en weer honderd kilometer terug gereden.
Zo heb je'm wel lekker snel in huis en sluit ik alle risicos van de posterijen uit.

Eenmaal thuis heb ik de loc met de grootst mogelijke zorg uitgepakt. Even het slepertje er onderuit geklikt...
Adres ingesteld (meer niet)
En in bedrijf stellen maar.
Eerst met de geluiden spelen uiteraard....daarna de licht effecten..alles werkt en is hartstikke leuk om te horen/zien.

Dan rijd ik een rondje met de loc en valt het mij op dat hij vertraagt in de bogen.
Ik rijd de loc op het programmeerspoor en controleer of de lastregeling aanstaat, dit is wel het geval.

Daarop besluit ik mijn olietrein (20 2-assige ketelwagens) aan de haak te hangen.
En daar raak ik behoorlijk teleurgesteld van...hij krijgt het nauwelijks de baan rond...
Op mijn baan heb ik een kleine stijging van +/- 1% over 1m lengte...daar reed hij volgas stapvoets overheen.

Je kan met je vinger zonder enige moeite de loc tegenhouden, zelfs de Roco poetswagen is nauwelijks te doen.  :o


Is dit exemplarisch? Of zijn ze allemaal zo?
Ik heb in mijn ogen een godsvermogen neergelegd voor die loc, en dan blijkt een simpele Roco 1600 een veelvoud sterker te zijn.
Wat te doen? Kijken of ik hem kan ruilen? of beter retourneren?

mvg,
Martijn.


Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: lokpaint op 25 January 2014, 22:59:46
http://www.esu.eu/support/faq/engineering-edition/class-66-77/

Bart
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: jan k op 25 January 2014, 23:31:32
Hoi ,

Dat probleem hier ook gehad met een br 151 , die trok ook voor geen meter .
Van alles uitgeprobeerd met cv waarden maar niets hielp .
Uiteindelijk de contact gezocht met de winkelier waar hij vandaan kwam en terug gebracht .
Deze kwam er ook niet  achter wat het was .
De loc is opgestuurd naar ESU en uiteindelijk kwam er een nieuw exemplaar voor terug .
Er was iets met de motor niet in orde werd er gezegt , al is deze niet verwisseld .
Ik kreeg een hele nieuwe , klasse service van ESU .
Dus kort samen gevat , gewoon terug met dat ding .

Mvg Jan .
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: Peter Crossrail op 26 January 2014, 01:37:23
Hallo,

Ik denk inderdaad dat het aan dat exemplaar ligt. Mijn pa heeft er ook 1 rijden en die trekt zijn 12 gelede 6-assige containerdraagwagens probleemloos rond de baan.

Mvg, Peter
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: RN232 op 26 January 2014, 09:18:26
Hoi,

Probeer eens of het beter wordt als je cv 49 waarde 17 geeft?
Hiermee gaat je motor aansturingsfrequentie naar 20kHz. Dit wil wel eens verbetering geven bij Esu locs.
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: Martijn1974 op 26 January 2014, 09:36:03
Ik ga er straks mee aan de gang.

Eerst zal ik CV49 wijzigen.
Als dat geen oplossing biedt, ga ik aangewezen tip van Bart volgen, het verdunnen van het tandwielvet. Aangezien dit door eSU zelf wordt beschreven als mogelijke oplossing verwacht ik geen problemen met garantie.
En als al dat niet werkt...dan maar retour (maar dat doe ik niet graag).

mvg,
Martijn.
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: lokpaint op 26 January 2014, 09:39:43
Hoi

Ik snap er eigenlik niks van. ESU geeft aan dat het probleem bekend is, en wat de oplossing is. En toch ga je aan de CV's sleutelen?  ???

Bart
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: Martijn1974 op 26 January 2014, 09:45:59
Omdat dat geen fysieke verandering is aan de loc en ik ben nog een beetje huiverig daarvoor.
Ik heb hem net, en kost zoveel als 3 gewone loc's...da's voor mij een hoop geld.


mvg,
Martijn.
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: jan k op 26 January 2014, 10:16:49
Hoi ,

Zou de loc gewoon weer in het doosje doen en terug gaan naar de winkelier  ;)

Mvg Jan 

Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: lokpaint op 26 January 2014, 11:42:45
Omdat dat geen fysieke verandering is aan de loc en ik ben nog een beetje huiverig daarvoor.
Ik heb hem net, en kost zoveel als 3 gewone loc's...da's voor mij een hoop geld.


mvg,
Martijn.

Hoi

Dat betekend dat jij dus ook nooit je antislipbanden durft te vervangen? Dat gaat namelijk op dezelfde manier.

Bart
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: Ronald Halma op 26 January 2014, 11:49:56
Bart, ik denk meer dat hij niet aan een brandnieuwe loc wil sleutelen... als je daar net hard voor gespaard hebt kan ik die reactie wel begrijpen. Anderzijds kan het maar zo de oorzaak van het probleem zijn gezien de reactie van Esu.

In dit geval zou ik Martijn toch aan willen raden de loc terug te brengen en de winkelier op zijn minst de passage op de site van Esu even te laten lezen zodat die misschien de handeling voor Martijn kan doen. Op die manier blijft de garantie van kracht.
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: Martijn1974 op 26 January 2014, 11:54:23
@Bart,
Nou niet zo zwart-wit reageren... Natuurlijk durf ik dat wel. Alleen ook dat hoeft niet direct als de loc zelfs nog naar de verpakking ruikt zo nieuw is ie.
Ik heb net 370,- euro uitgegeven aan 1 loc. Die zou ik liever niet gelijk uit elkaar schroeven... Dat is precies wat Ronald zegt.
Bied de CV oplossing geen uitkomst dan gaat ie open, maar daar moet ik mij wel even op instellen.
Te meer ook omdat ik voor dat geld wel had mogen verwachten dat dit helemaal niet nodig zou zijn.

@Ronald,
Zou de aangedragen oplossing van ESU van invloed zijn op de fabrieksgarantie? Ik verwachtte van niet eigenlijk.
Dan moet ie toch maar terug dan...zekere voor het onzekere.



mvg,
Martijn.
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: jan k op 26 January 2014, 11:56:24
Hoi ,

Heb hier een br 215 en een br 151 rijden , beiden al een keertje los gehad omdat er juist haast geen tandwielvet in zat .
Na het toevoegen van dit liepen beiden een stuk rustiger en de trekkracht was er niet minder om .
Ik ken de Class 77 niet zo van binnen , maar miss zit hier wel meer vet in .
Wordt de motor ook erg warm tijdens het rijden ?
Dat deed de br 151 wel hier , daarom het ding ook terug gestuurd .

Mvg Jan .
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: Martijn1974 op 26 January 2014, 11:58:24
Daar ga ik even op letten, of de motor erg warm wordt. Had ik nog niet op gelet.  (y)

mvg,
Martijn.
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: Ronald Halma op 26 January 2014, 12:36:19
@Ronald,
Zou de aangedragen oplossing van ESU van invloed zijn op de fabrieksgarantie? Ik verwachtte van niet eigenlijk.
Dan moet ie toch maar terug dan...zekere voor het onzekere.

Ik ga er vanuit dat, als ik een hagelnieuw product uit elkaar schroef, daar wel het risico bestaat dat de garantie van de fabrikant daarmee vervalt.... dus dat risico zou ik dan niet nemen (en zeker niet bij Esu die over garantiebepalingen nogal eens wat moeilijk schijnt te doen).

Verder verwacht ik van een product als een nieuwe locomotief waarvoor je net 370 euri's betaald hebt een vlekkeloos rijgedrag. Als hij dat niet heeft koop ik het niet of vraag om een ander, wel goed functionerend exemplaar. Omdat het slechte rijgedrag pas later te zien was en niet in de winkel zou voor mij reden zijn om terug te gaan en een ander exemplaar te willen hebben.
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: santerdam op 26 January 2014, 12:45:49
Heel begrijpelijk dat je terughoudend bent met het openschroeven van de loc. Gewoon wachten tot de winkel open is (maandag of dinsdag) en dan de telefoon pakken. Even het probleem voorleggen aan de winkelier en zijn advies afwachten.

Sander
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: Mudhen op 26 January 2014, 12:59:19
Mijn ESU BR 215 is al twee keer terug geweest naar ESU. Goede service daar! Aangetekend versturen, aangetekend snel weer retour. Eerste keer nieuwe rookgenerator en fan, tweede keer nieuwe decoder. Je betaalt een smak geld voor een product wat (nog) op de rand is van wat mogelijk in h0, daar zijn nog wel eens kinderziektes bij. Bij ESU doen ze daar niet moeilijk over!

Wel balen kerel, herken het gevoel. Die van mij was ook net uit de doos toen zich het eerste probleem al snel voordeed. Btw: inderdaad niet zelf mee rommelen zonder instructies van ESU in verband met garantie! Succes.
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: Martijn1974 op 26 January 2014, 13:08:54
Het aanpassen van CV49 maakte geen verschil in het gedrag, dus die heb ik ook weer terug gezet naar originele instelling.
De motor wordt niet noemenswaardig warm. Het duurt even voordat warmte waarneembaar wordt door de metalen kap heen, maar na 10 minuten rondes rijden (zonder rookgenerator aan) was de zijkant van de loc net 'van de kou af'.

Wordt vervolgd...


mvg,
Martijn.
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: tinus op 26 January 2014, 13:34:53
Gewoon losschroeven.
ESU geeft zelf aan dit te doen.
Garantie blijft dan ook gewoon gelden.

Tinus.
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: Martijn1974 op 27 January 2014, 14:00:21
Klopt. Deze aanpassing heeft geen nadelige gevolgen voor de fabrieksgarantie.
Ik mag van de verkoper deze tip gewoon toepassen, en als het geen effect heeft kan ik hem alsnog indienen.

Maar...nu ik er met de loc al zo'n 5 bedrijfsuren op heb zitten (ik ben vrij en heb veel hobbytijd vandaag en morgen) begint hij wel los te komen.
Hij rijdt als vanzelf al wat makkelijker en heeft ook meer kracht.
De olietrein is nu geen probleem meer voor hem.

http://www.youtube.com/v/V6nqrqFuM8I

Ik kijk het nog eventjes aan, maar misschien is het uiteindelijk helemaal niet nodig om de loc te openen.

mvg,
Martijn.

Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: lokpaint op 27 January 2014, 14:20:46
Hoi

Ik kom er ook nog eens op terug.
Dat je niet mag sleutelen i.v.m. de garantie is natuurlijk een fabeltje.

Ten eerste zit er een instructie bij die je laat zien hoe je een lok dient te demonteren om onderhoud te kunnen plegen.

Ten tweede zeggen de garantiebepalingen:

Die Garantieansprüche erlöschen:
1. Bei verschleißbedingter Abnutzung bzw. bei üblicher Abnutzung von Verschleißteilen.
2. Bei Umbau von ESU-Produkten mit nicht vom Hersteller freigegebenen Teilen.
3. Bei Veränderung der Teile, insbesondere fehlendem Schrumpfschlauch oder direkt am Decoder verlängerten
Kabeln.
4. Bei Verwendung zu einem anderen als vom Hersteller vorgesehenen Einsatzzweck.
5. Wenn die von der Firma ESU electronic solutions ulm GmbH in der Betriebsanleitung enthaltenen Hinweise
nicht eingehalten wurden.

Dus zelfs al zouden er onderdelen afbreken terwijl je de ESU aanleiding volgt, dan heb je nog garantie.

Tja..en punt 4 kun je zo vrij interpreteren, dat zelfs als ik de lok omspuit, ik nog fabrieksgarantie zou hebben. Weet ik wat ESU verstaat onder vorgesehenen Einsatzzweck?  ;D ;D

Overigens: Leuk olietreintje. (y) Hier mag de Class ook geen problemen mee hebben. Dat trek ik met mijn Köf nog weg. 8)

Bart
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: tinus op 27 January 2014, 18:43:36
Zou toch de olie nog wel toevoegen.
Met de hoeveelheid en evt soort vet wat is toegepast door ESU kan het zo zijn
dat als de lok een poosje niet word gebruikt het probleem ook weer terug is.

Tinus.
Titel: Re: Esu Engineering Edition loc mist trekkracht.
Bericht door: lokpaint op 27 January 2014, 19:45:53
Hoi

Ik zou het ook doen. Al is het maar om de motor meer te ontlasten.

Bart