BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Kleine baantjes tot 0.5m² => Topic gestart door: Jes op 25 January 2014, 16:09:28
-
Vanmiddag ben ik begonnen met mijn eerste module rond het thema 'Woldjerspoor'. Centraal op deze module komt het stationnetje Schildwolde-Hellum. Onder het motto 'beter goed gejat dan slecht verzonnen' heb ik me qua ontwerp laten inspireren door de A3-module van Ronald Halma (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56856.0.html). Deze is alleen wat hoger en iets breder geworden, 61 cm., dat kwam bij het zagen wat handiger uit. De diepte is 20 cm. Evenals Ronalds bak is alles gemaakt van 9 mm Muliplex. Het paste allemaal net uit een plaatje van 122x61 cm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0614_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0614_4.jpg)
Wordt vervolgd!
-
Een leuk begin! Zo lijkt het station een stuk groter dan het in werkelijkheid is. Blijf het volgen.
Groet,
Hans
-
Onder het motto 'beter goed gejat dan slecht verzonnen' heb ik me qua ontwerp laten inspireren door de A3-module van Ronald Halma (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56856.0.html).
Aha! Je snapt dat ik nu aan je lippen hang? ;D ;)
-
Hoera, daar is 't ie dan, de module. ;D
Blijf het met plezier volgen Jes.
-
Met kleine stapjes vordert de modulebak. Er zijn stelpootjes aan de onderkant gekomen en ik heb ter afwerking aan de voorkant het multiplex bekleed met eikenfineer. De zijkanten heb ik maar zo gelaten, die zie je straks toch niet meer. Ter verlichting komt tegen de achterzijde van de fries een ledstip (helder wit).
Ik was al begonnen met het indraaien van de schroeven om de uiteinden van de rails tegen te solderen, maar bedacht me dat ik beter even kan wachten met het positioneren hiervan tot de ledstrip er is. Ik ben namelijk bang dat de treinen onvoldoende van voren worden beschenen omdat het spoor vrij dicht langs de voorkant ligt. Erg veel naar achteren kan de boel ook niet, want dan werpt het stationsgebouw een schaduw tegen de achterwand. Er moet straks dus nog wat heen en weer geschoven worden om alles goed te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0765_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0765_6.jpg)
-
Dat kan alleen maar heel mooi worden.
Hendrik Jan
-
Dank je Hendrik Jan, ik hoop dat ik je niet teleurstel!
Terwijl de fineer aan het drogen is, ben ik ook bezig het een en ander aan vooroorlogs NS-materieel te bouwen. Materieel met een knipoog, ik probeer uit te gaan van bestaande modellen waar ik het een en ander aan aanpas. Als het er van een afstandje op lijkt, vind ik het prima.
Het eerste project is een bagagewagen D4101-4145, die vooral vanaf 1937 veel in de lokaaltreinen over het Woldjerspoor werd ingezet.
Arnold bracht in z'n beginjaren een twee-assige duitse bagagewagen uit, die verdacht veel op de nederlandse lijkt. Het onderstel is echter vreselijk lelijk uitgevoerd en er mist een derde as. Daarom heb ik het kapje ervan gecombineerd met een 3 mm ingekort Fleischmann goederenwagen-onderstel (met van die mooie spaakwielen en kortkoppeling). Zo even los erop gezet, smoelt het best goed!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0766_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0766_3.jpg)
-
Dag 2: in de rommeldoos bleken ook nog wat bruikbare treeplanken van een oud coupérijtuig te zitten. Er moeten nog wel wat steuntjes bij gefabriceerd worden, maar de basis is goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0769_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0769_1.jpg)
-
Nou, dat ziet er helemaal niet gek uit met een ledstripje erin! :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0771_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0771_4.jpg)
-
Na een eerste mislukte poging (waarvoor ik teveel houtlijm gebruikte) is het spoor eindelijk voorzien van ballast. Het materiaal is Kalkstein graubraun van het merk Spuren Welten (http://www.spurenwelten.de/). Erg mooi spul en de perfecte kleur voor het in Nederland veel gebruikte riviergrind.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0830_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0830_4.jpg)
De rails (die uiteraard eerst werden gespoten met Anita Decor roestbruin) liggen, conform de werkelijkheid, geheel in het ballastbed. De dwarsliggers zijn niet te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/woldjerspoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/woldjerspoor.jpg)
-
Hoi Jes,
't Is maar goed dat je die laatste foto hebt toegevoegd. Anders had ik niet geloofd dat je de werkelijkheid hebt nagebouwd. Die manier van ballasten (geen biels te bekennen) ken ik helemaal niet. Maar dat ligt dus aan mij ;D
-
Het materiaal is Kalkstein graubraun van het merk Spuren Welten (http://www.spurenwelten.de/). Erg mooi spul en de perfecte kleur voor het in Nederland veel gebruikte riviergrind.
THX voor de link (y)
wel heb ik de indruk dat de kleur redelijk tijdgebonden is. In mijn herinnering was het grind uit Linne gevarieerder van kleur, maar ja herinneringen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Albert_Wagenaar) ......
Ik ga in ieder geval eens e.a bij hun bestellen. Ik heb nu wat spullen van Tams-online (http://www.tams-online.de/htmls/produkte/schotter/produkte_schotter.html), maar daar ben ik nog niet 100% tevreden over. Het zou, nog, wat fijner mogen en de kleuren zijn meer van steenslag i.p.v. grind wat we in Nederland tijden lang gebruikt hebben. Afgezien van zand dan in de beginjaren van de spoorwegen in Nederland
-
In de jaren 20 was het geen ongewone manier om een spoorlijn aan te leggen. Het spoor werd gelegd op zand en ter bescherming ging over het geheel een dunne laag ballastgrind. Ook voor de perrons werd vaak grind gebruikt.
Spuren Welten is overigens gewoon in Houten te krijgen. Een aanrader!
-
Zelfs de wissels!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Froombosch.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Froombosch.jpg)
Fraai geworden Jes.
Hans
-
Mannen, ik heb een vraagje over ballasten. Ik ga smalspoor rijden in H0. Een modelbaan in Nederland. Moet een beetje de sfeer van zo'n lokaalspoor/tramlijn in het Noorden krijgen. Hebben jullie enig idee welk soort ballast ik daar voor zou kunnen gebruiken. Ik heb na de tip van Jes even bij Spuren Welten gekoekeloert en dat ziet er mooi uit.
Vraag is dus wat voor ballast men vroeger in Nederland gebruikte bij smalspoor/lokaalspoor/stoomtramlijnen qau kleur en korrelgrootte (bij gebrek aan een beter woord). Iemand enig idee?
-
Ik ben geen expert hoor, maar ik zie dat rond 1900 de meeste lokaalspoor- en tramwegen in zand werden gelegd, dus zonder ballast. Jeweha heeft een aantal mooie kleuren 'stof' in het assortiment die je hier voor kunt gebruiken. Zo'n beetje rond de jaren 20 gaat men over op ballast, meestal van riviergrind (dus wat je ook bij het Woldjerspoor ziet). Tramwegen werden natuurlijk ook vaak in de bestrating gelegd.
Overigens waren er in Nederland geen smalsporige lokaalspoorwegen, wel tramwegen (die soms wel bijna het karakter van een lokaalspoorweg hadden).
-
Dank je Jesse.
Klopt, in Nederland eigenlijk alleen maar smalspoor stoomtramlijnen. Ik heb er boeken vol van ;D. Zo'n sfeertje probeer ik dan na te bouwen. Woldjerspoor is een mooi voorbeeld van lokaalspoorlijn. Maar ik heb ook boeken over de OG, NFLS en de NTM om er een paar te noemen. Een mix van al dat zou het moeten worden. Het gaat me dus meer om de sfeer rondom zo'n spoor/tramweg dan om het allemaal historisch correct te krijgen.
En stel nu eens dat die lokaalspoorweg van mij het heeft uitgehouden tot in de jaren '70 (1970 dus). Zou dan al het riviergrind zijn vervangen door iets anders steenslag?
-
Ik ben benieuwd naar je plannen, Hijlco! Als je een lokaalspoorlijntje in de jaren 70 wilt uitbeelden, kun je er van uit gaan dat er nog gewoon riviergrind gebruikt werd voor de ballast.
-
Hoi Jesse,
Ik ben net zo benieuwd ;D.
Omdat de kamer die gereserveerd was voor de modelbaan nog een tijdje een andere bestemming heeft, kan ik nog steeds niet beginnen met de echte bouw. Maar langdurig contact met Koen Frijlink hier op het forum (ook veel via pb) heeft me toch geinspireerd om dan maar te beginnen met de eerste bouwsels. Immers, daar heb je niet een hele kamer voor nodig. Daar weet jij ook alles van, nietwaar.
Langzamerhand heb ik nu ook een werkplek in huis voor elkaar en dan kan ik mijn eerste stappen op het gebied van zelf bouwen (ook jij bent een inspirator Jesse, maar ook zeker Jan (44)) zetten. Maar eens kijken wat dat wordt.
-
Na een erg drukke periode op het werk heb ik de draad weer opgepakt met de aanleg van de perronbestrating. Hiervoor gebruik ik plaatjes van Ratio, in strookjes gesneden. Na een heerlijk ontspannen middagje vijlen sluit alles mooi op elkaar aan. Ik heb het bouwen gemist!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG09931.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG09931.jpg)
De stukjes hout voor de perronranden (bielzen) liggen ook al klaar. Morgen daar maar eens mee verder.
-
Hoi Jesse,
Ik heb je topic even doorgelezen, en heb grote bewondering voor je project.
Dit ziet er gelikt uit.
Blijf je volgens, en suc6 met de bouw.
Gr, Arie
-
Mooi sfeerplaatje! Ben benieuwd naar het vervolg.
Hans
-
Inmiddels alweer een flink stuk verder met de de perronranden, de bestrating (Ratio plaatjes) en de begrinding van het perron. Langzamerhand begint het er op te lijken!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1234_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1234_8.jpg)
-
Ziet er erg mooi uit! Vooral het stationsgebouw is mooi gedetailleerd. Je vergeet dat het N-schaal is. (y) Mooi! (y)
Groet Ronald.
-
Mooi spul man
deze bagage wagon heeft oa in de voormalige ddr dienst gedaan op de zijlijn eibenstock unterer bhf -
eibenstock oberer bhf in de jaren 70(!) - de trein werd door een sachsische 94 naar bovengeduwt,meestal
2 personenwagons,oa MCI of drie assige bayrische staatsbahn,met deze wagon als stuurstandwagon met
verlichting en de machinist op het platform-geweldig gezicht was dit
en er werden meestal paar goederen wagons meegenomen
groetjes
willem
-
arnold model hoeft niet perse fout te zijn
deze bagagewagens waren er ook in 2 assige vorm
vermoedelijk zijn ze als drie assers gebouwt en later is men over gegaan naar 2 assers
en hadden grote gelijkenis met materieel van de staats spoorwegen
kwamen ook uit dezelfde fabrieken zoals hawa hannover,goerlitz,mainz-mombach,kassel
-
Dag mensen,
Het is alweer een tijdje geleden, dus hierbij een paar recente kiekjes van de module. Door een recente gezinsuitbreiding en een hoop andere drukte zijn er nog geen grote stappen gemaakt. Wel heb ik de perrons afgemaakt en heeft het stationsplein een verharding gekregen. Er moeten nog hekjes gemaakt worden en de bruine vlakken worden ingevuld met gras. Daarna kan ik me uitleven met de detaillering. Leuk!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2610_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2610_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2611_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2611_2.jpg)
-
Heerlijk karakteristiek gebouw!
Groet, Sicco Jan
-
Door een recente gezinsuitbreiding en een hoop andere drukte zijn er nog geen grote stappen gemaakt.
Een gezinsuitbreiding lijkt me op zich ook een grote stap. Felicitaties zijn op hun plaats lijkt me.
Fijn dat er ook weer leven is in je draadje. We hebben je lang moeten missen (geduld en iets met een schone zaak).
-
Een enorme stap Hijlco :) We zijn ontzettend blij met onze mooie dochter. Dus eigenlijk wil ik ook niet al te veel tijd in de hobby steken. Het is leuk als het binnen niet al te lange tijd af komt maar de momenten met onze dochter zijn me het meeste waard! :)
-
Hallo Jesse
Erg fraai gebouw (y)
netjes gebouwd, petje af.
En dat in N-spoor. (y)
Groet Ed
-
Mensen kinderen, wat gaat de tijd snel! Een maand aan knutselavondjes verder en wat heb ik allemaal gemaakt? Een hek... ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2889_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2889_1.jpg)
-
(y) :) ;)
-
Hallo mensen,
Oorspronkelijk kom ik zelf ook uit deze streek, Slochteren namelijk, vroeger speelde ik veel
bij een station die er bijna net zo uit ziet.
Bij de haven van Slochteren stond 15 jaar terug nog een soort van opslagplaats? Op deze plek staat
nu de VVV kantoor.
Knap gedaan hoor (y)
Groeten Willem
-
Dank u! Willem, het station van Slochteren, hoewel voorzien van een veel groter emplacement, had inderdaad een identiek gebouw. Op deze film (http://www.groningerarchieven.nl/zoeken/mais/archief/?mivast=5&mizig=317&miadt=5&miaet=14&micode=2209&minr=1375725&miview=ldt) zie je het loodsje bij de haven goed. (vanaf +- 00:05:00)
-
Ook het halteseinbord heeft inmiddels een plekje op de module gekregen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2992_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2992_6.jpg)
Totaalplaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2997_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2997_4.jpg)
*edit* Ik zie nu pas dat het wieltje van de bovenzijde is afgebroken.. grr!
-
Aan het begroenen met producten van MiniNatur (mengsel van matten en 'grasbüschel', beide de korte variant). Dat begint er eindelijk een beetje op te lijken! De plannen voor een nieuw project beginnen momenteel serieus te borrelen, snel afmaken dus!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3071_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3071_3.jpg)