BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: d.kamps op 11 August 2007, 20:07:32

Titel: Marklin veilige keuze?
Bericht door: d.kamps op 11 August 2007, 20:07:32
hoe veilig is het om Marklin te kopen met het oog op de gezondheid van het bedrijf. want ben nu N-spoorder en wil overstappen op h0 marklin alleen ik hoorde dingen over failliesementen dus niet dat ik dalijk aanschaf en er valt niks (nieuws) meer voor te krijgen?...
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Peter Korsten op 11 August 2007, 20:11:50
Dat zal wel loslopen, de boel is opgekocht. Maar waarom wil je persé Märklin? Tweerail H0 heeft geen nadelen die je ook niet reeds in N hebt.

- Peter
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: d.kamps op 11 August 2007, 21:13:13
in marklin is een grote 2e hands markt en ze maken wel heel erg mooi spul ;)
en ik vind het 3 rail systeem wel goed maar het is nog lang niet zeker vandaar ook deze vraag
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Streamliner op 11 August 2007, 21:34:39
Ik heb zelf ook marklin dat me uitstekend bevalt. Ik heb me destijds laten overtuigen met het feit dat de middensleper een voordeel is, omdat deze geen schoonmaak vergt (maakt zichzelf schoon). Maar het hangt ook af van het tijdperk waarin je wilt gaan rijden.
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Chris op 11 August 2007, 21:46:31
Of de 2e hands markt groter is, en dat ze wel heel erg mooi spul maken, daar laat ik me niet over uit, maar dat het veilig is, dat is zeker.

marklin staat stevig in zijn schoenen.
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Laurens66 op 11 August 2007, 21:49:57
Anders hadden ze LGB ook niet overgenomen als het slecht ging.....
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Peter Korsten op 11 August 2007, 22:45:47
Eh, Roco heeft flink uitgebreid voordat het op de fles ging. Je kunt met een gerust hart zeggen dat die uitbreiding aan het faillissement heeft bijgedragen.

Of Märkliln het best vertegenwoordigd is in de tweedehands markt en of ze het mooiste spul maken, daar ga ik me ook niet over uit laten. Mijn taak is om de zaak in de hand te houden, immers. :)

Het advies dat ik kan geven is om je eerst eens goed te oriënteren, voordat je je op één systeem stort. Maar het voortbestaan van Märklin is niet iets waar je over zou moeten twijfelen.

- Peter
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Marcel van der Plas op 12 August 2007, 03:32:04
Ach,

Je kan tegenwoordig ook een helehoop 3rail locs kopen van andere merken als je miss iets ziet wat Marklin niet in haar assortiment heeft, o mocht je gewoon uitgekeken zijn op alleen Marklin. Ik heb ook Mehano locs en die rijden perfect en het sound wat daarin zit is nog veel mooier ;D.
Maar als er teveel 2e hands spul op de markt is hoeft dat niet een goed teken te zijn natuurlijk .....
Maar ik ben heel blij met mijn 3 rails locs en treinstellen :D.

Marcel
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: EWS 58038 op 12 August 2007, 12:59:16
Nee... persoonlijk heb ik een aversie met alles dat wisselstroom is op de modelbaan... Al eens echte rails gezien met puntjes op de dwarsliggers? Ik niet. Verder is er in H0 gelijkstroom meer te verkreigen.
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Private SNAFU op 12 August 2007, 13:25:19
En nu niet weer een 2-rail vs. 3-rail discussie gaan starten aub!

Gr,
Bart
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Blausee_Mitholz op 12 August 2007, 13:33:19
Al eens echte rails gezien met puntjes op de dwarsliggers? Ik niet.

Moet je toch eens langs Hans Anders  :P

(http://www.stadtbahnforum-nrw.de/strab/20070719/20070719001.jpg) (http://www.stadtbahnforum-nrw.de/strab/20070719/20070719001.jpg)

Mvg, Johan.
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Chris op 12 August 2007, 13:46:03
We gaan al weer de verkeerde kant op.
Dat draaien we dus weer terug.

Het is een prima merk, wat stevig in zijn schoenen staat.
Ze hebben, net als Roco een lastige tijd gehad en staan net als Roco nu bere sterk op de markt.
Ik durf te zeggen dat deze twee fabrikanten hun zaakjes nu prima voor elkaar hebben.

De reden om Marklin te kiezen, zoals de vragensteller noemt, vind ik niet juist. Het lijkt me sterk dat de 2e hands markt voor Marklin groter is, en ook Marklin maakt af en toe wat (net als alle andere merken) iets waarvan zelfs de diehard Marklinrijder af en toe roepen....hoe konden ze dat nu doen.

Dus elk merk heeft wel wat, maar dat het veilig is, om daar je hobby mee te starten zeg ik

Jawel.
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Peter Korsten op 12 August 2007, 15:26:33
Overigens nog mijn hartelijke dank aan Johan, die heeft aangetoond dat puntcontacten wel degelijk realistisch zijn en daarmee een verder argument van deze onzalige pro/contra-Märklin-discussies de nek om heeft gedraaid. :D

- Peter
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: d.kamps op 14 August 2007, 14:13:31
valt er dan ook wat te bouwen of een L vormige ruimte van 2.10 en 3.10m en 1,10 diep?
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: JaJo op 14 August 2007, 14:22:16
Dat zou ik wel denken!
Gewoon even beginnen met een schetsje maken wat je voor ideeën zelf hebt.
Groet Jaap
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: d.kamps op 14 August 2007, 17:43:01
ben namelijk nu nog een N rijder dus ben niet zo heel bekend met het h0 geweld ;D en kan ik alleen de draaischijf van marklin gebruiken of kan ik ook een andere gebruiken?
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Marty op 14 August 2007, 18:53:26
Hihi, grappig, de eerste mod trekt rap het lont uit het kruit, en 1 post later komt de volgende mod om er rap weer een groter lont in te steken  ;D.

Ik zal hem deze keer niet aansteken dan  ;).
Ik denk dat je je eerst zelf de vraag moet stellen, wat wil ik??
Wil je treinen rijden dan maakt het niet zoveel uit welk merk je neemt, neem dan gewoon wat jezelf het mooiste vind en wat het beste in je budget past.
Wil je in de toch zo realistisch als mogelijk modelbouwen, raad ik je toch aan om het 2 rail systeem te nemen.
En nee, niet om de pukkels, dat argument is me in dit draadje al ontnomen, maar om de geometrie en de railhoogte om wat andere argumenten te noemen.
De reden dan Märklin meer 2de hands verkrijgbaar zou zijn, mag eigenlijk geen argument zijn in je keuze, aangezien het een keuze moet zijn voor een lange termijn, en een eenmaal gekozen systeem verander je niet weer zomaar lijkt me.
Voor beide systemen is er nieuw en 2de hands zat te krijgen, en alle merken zijn net zo sterk als zwak wat beterft de houdbaarheid van hun bestaansrecht.
Dus kies eerst wat je wil bouwen en waarom, en kies daarop je systeem, en niet andersom.
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Sicco Jan op 14 August 2007, 19:46:02
1.10 is aan de krappe kant in H0, maar het kan wel. Zelfs als je rondjes wilt rijden.

Marklin is verder een veilige keuze, om je beginvraag (algemeen) breed te beantwoorden. Je komt echt bere veel oud en nieuw spul tegen op beurzen.

Groet, Sicco Jan

Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Jeroen1975 op 14 August 2007, 20:10:57
Hoi Marty

Citaat
in marklin is een grote 2e hands markt

2de hands keuze kwa Marklin/3 rail zal echt niet groter zijn dan de overige merken die de 2 rail markt vertegenwoordigen.

Effe 1 nadeel van 3 rail rijden. Je kan alleen kiezen voor marklin rail en niet iets anders. Dus als je voor mooie Peco of Tillig rail gaan. Jammer dan zal niet makkelijk gaan of je moet heel handig zijn :)

Succes
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Robbert op 14 August 2007, 20:29:26
valt er dan ook wat te bouwen of een L vormige ruimte van 2.10 en 3.10m en 1,10 diep?

Ik bouw in precies dezelfde maten en vorm. Kijk eens op het marklinforum.nl wat ik allemaal aan het bouwen ben: Klik hier, alleen te zien door leden. (http://forum.marklinforum.nl/index.php?topic=2310.0) Of kijk eens op mijn site:www.freewebs.com/robbykonijn (http://www.freewebs.com/robbykonijn).

Groetjes,

Robbert
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Marty op 14 August 2007, 20:40:26
Hoi Marty

2de hands keuze kwa Marklin/3 rail zal echt niet groter zijn dan de overige merken die de 2 rail markt vertegenwoordigen.




heummmmm, waar zeg ik dat dan ???  8)
Voor 2 rail systemen zijn er ook strips verkrijgbaar, dus ook dat is op te lossen, maar dat is al een paar keer besproken hier, dus dat draadje moet ook zo op te zoeken zijn.
Wat ik bedoelde te zeggen, is dat mensen te vaak te weinig kijken naar wat ze nou precies willen voor ze een keuze maken.
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Olav op 14 August 2007, 21:00:24
Hoi Marty

........

Effe 1 nadeel van 3 rail rijden. Je kan alleen kiezen voor marklin rail en niet iets anders. Dus als je voor mooie Peco of Tillig rail gaan. Jammer dan zal niet makkelijk gaan of je moet heel handig zijn :)

Succes

Om ook een groot voordeel te benoemen, is het maken van diverse railfiguren zonder keerlusmodules en dergelijke te gebruiken. Dat is bij Märklin niet nodig.

En om Peter nog een ondersteuning te geven heb ik ook nog een foto toegevoegd.  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Puko.jpg)

Groeten

Olav
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Chris op 14 August 2007, 22:30:31
@Marty

Het was een natte lont. Geen gevaar voor ontsteking.
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: henk op 14 August 2007, 22:44:49
En dan te bedenken dat de vragensteller alleen maar wilde weten of het bedrijf Märklin nog in gevaar was.

Maar je leert altijd wat van zo'n draadje. Er zijn trammetjes met puko's tussen de rails. En enigszins realistisch ogende drierailrails bestaat niet.  ;D
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: rail4marcel op 14 August 2007, 22:50:43
Als je vooral nieuw uitgebrachte modellen wil. Is gelijkstroom misschien toch beter want. Alle fabrikanten op marklin na zijn gelijkstroom. Ze maken wel wisselstroom modellen maar die zijn altijd duurder. En trix maakt bijna alle modellen van marklin voor gelijkstroom.
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Olav op 14 August 2007, 22:55:36
.............

Maar je leert altijd wat van zo'n draadje. Er zijn trammetjes met puko's tussen de rails. En enigszins realistisch ogende drierailrails bestaat gewoon niet.  ;D

Het was geen trammetje, het was de S-bahn.  ;D
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: henk op 14 August 2007, 23:18:24
Flinke telelens gebruikt dan.  :D
Alleen, de puko's houden opeens op. Hoe moet dat dan verder Olav?  ;D
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Laurens66 op 15 August 2007, 06:45:16
En enigszins realistisch ogende drierailrails bestaat gewoon niet.  ;D

Discussie loopt toch al uit dus maar bij die K-rails zie je dat niet hoor, moet je niet aan C en M - rail gaan denken want daar zijn ze goed zichtbaar.
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: henk op 15 August 2007, 10:00:50
Het gaat niet alleen over de puko's Laurens. Het gaat over profielhoogte, profieldikte, wisselhoeken, puntstukken en wisseltongen. In tweerail heb je zoiets als Tillig elite, Peco of Rocoline zonder bedding waarbij de werkelijkheid veel beter wordt benaderd dan bij welke Märklin rails dan ook. Leg een Tillig wissel maar eens naast een K-wissel. Het is het verschil tussen een modelwissel en een basaal functioneel wissel.

Voor mij is dat doorslaggevend, maar anderen stellen weer andere prioriteiten.  :)
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Laurens66 op 15 August 2007, 10:17:53
Ja daar heb je 100% gelijk in, er zijn losse puko's te koop die je daar onder kan leggen maar dat is volgens mij geen kijk.

HAd ik zo snel even niet aan gedacht en dat is een goede reden om geen 3-rail te rijden.

Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: KNed op 15 August 2007, 10:53:07
En dat is weer eens een persoonlijke mening....

Ik denk dat de gemiddelde modelbouwer toch geen Tillig rails gebruikt. En dan zit je ook vast aan bijvoorbeeld allerlei wissels waarvan de boogstraal niet realistisch is.

Moraal: Stoor je je aan de puko's: ga tweerail; als je je er niet aan stoort kan je andere factoren gebruiken om te beslissen zoals Motorola/DCC, beschikbaarheid van je favoriete materieel, etc, etc.

Koen
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Peter Korsten op 15 August 2007, 14:09:46
Heren: verdere pro/contra Märklin-discussies worden meteen verwijderd.

- Peter
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: p.heinst op 15 August 2007, 14:19:28
Hallo peter,

Ik zie dat je jouw berichten verwijderd en even later in gekorte vorm weer op deze topic zet.
Mag ik misschein ook weten wat de reden is om de discussie pro en contro marklin gelijk te verwijderen, het is toch zo dat je deze zelf op gang heb gebracht zie het bericht van 11 augustus 2007, 20:11:50 uur.

Citaat: Maar waarom wil je persé Märklin?

groetjes Piet
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: rail4marcel op 15 August 2007, 15:13:51
Dat is toch gewoon een vraag aan de beginner van dit draadje.  Dat hoeft toch niet de aanleiding te zijn voor een pro/contra marklin discusi. ALs hij roco had gereden kun je toch ook vragen waarom iemand roco rijd.
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Peter Korsten op 15 August 2007, 16:40:26
Precies. Als iemand zegt "ik wil met Märklin beginnen" en hij heeft al ervaring met N-spoor (tweerail, immers), dan vraag ik me af wat de precieze reden is. Vergeet niet dat we hier in de (her)beginnersvraagbaak zitten en het zou kunnen dat iemand nog niet overal van op de hoogte is.

Piet, ik heb helemaal geen discussie op gang gebracht. Dat hebben diegenen gedaan die ongevraagd alle voors en tegens van het Märklin-systeem op een rijtje zijn gaan zetten.

- Peter
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Patrick Sieders op 15 August 2007, 17:03:25
Peter,

ik begrijp dat de voor/tegen discussie niet elke keer weer opnieuw naar boven moet komen. Ik word daar zelf ook errug moe van. Zelf doe ik er trouwens niet aan mee.. maar misschien een oplossing ?

Is het niet mogelijk om met hulp van al onze medespoorders die daarover een mening hebben, deze voors en tegens te verzamelen en op een aparte bladzij te plaatsen, zodat een (her-)beginner dit eens rustig kan lezen ?

dat zou handig zijn voor hen, wij hoeven niet anders te doen dan te verwijzen naar die webpagina, en dus geen discussies meer in de threads.. Oplossing  misschien ?

Patrick
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: p.heinst op 15 August 2007, 18:57:29
Hallo peter,

Met Patrick ben ik het helemaal een dat je voors en tegens elke keer opnieuw moet voeren, ook het antwoorde van marcel kan ik me wel in vinden.
Zelf zal ik mij dan ook niet zo snel in descussies mengen maar het antwoord om
Citaat
Heren: verdere pro/contra Märklin-discussies worden meteen verwijderd.
kwam bij mij vrij bot over zonder dat er een toelichting bij was.
En ook omdat er wat berichten werden verwijderd en later gekort opnieuw geplaast.
Ik wil dan naar aanleiding van dit bericht dan ook niet een verdere discussie losmaken.

Misschien zie ik de vraag van jouw "Maar waarom wil je persé met marklin beginnen?" een beetje anders, dit roept antwoorden op en deze geven ook weer vragen en antwoorden en de discussi is op gang.

Ok Peter wat verschillen in inzicht maar we gaan vrolijk verder.
excuses voor de mogelijke andere beoordeling van je antwoord.

Groetjes Piet
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Blausee_Mitholz op 15 August 2007, 19:30:26
Het gaat over ........en wisseltongen.

Ben ik toch zeer benieuwd, wat is er mis met een Márklin wisseltong?

(p.s. dit is een serieuse vraag)

Precies. Als iemand zegt "ik wil met Märklin beginnen" en hij heeft al ervaring met N-spoor (tweerail, immers), dan vraag ik me af wat de precieze reden is.

Na Märklin gekregen als kleine jongen ben ik overgegaan naar "N" Jaren gehad en actief lid bij Nedtrack (150 jaar NS nog gestaan).
Daarna ben ik weer naar H0 overgestap en heb bewust voor 3-rail gekozen. Reden? weet niet ..... back to the roots  ::) ;D
Voorals nog geen spijt van. Prima systeem.

Mvg, Johan.
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: henk op 15 August 2007, 23:18:11
Ben ik toch zeer benieuwd, wat is er mis met een Márklin wisseltong?

(p.s. dit is een serieuse vraag)

Dan krijg je een serieus antwoord. Märklin wisseltongen scharnieren. Tillig wisseltongen hebben dat scharniertje niet en worden overeenkomstig het grote voorbeeld van de meeste modelbanen omgelegd.

Nu hebben de meeste merken uit praktische overwegingen dat scharniertje. Het was ook maar één element in een opsomming waarbij de Märklin rails minder realistisch overkomt.

Ik begrijp overigens niet waarom er allerlei heisa rond dergelijke constateringen zou moeten onstaan. De constateringen zijn geen persoonlijke mening en zijn gemakkelijk te controleren door iedereen die een paar wisseltjes en een paar stukjes rail naast elkaar legt. Er is pas sprake van een persoonlijke mening bij het belang dat aan de genoemde eigenschappen van de Märklin rails wordt gehecht in verhouding tot andere voor- en nadelen van het drierailsysteem. Dat moet iedereen vooral helemaal zelf weten.

Op Beneluxrail was ooit een draadje ontstaan waarin per ongeluk heel beschaafd de voor- en nadelen van tweerail en drierail werden besproken. Dat lukte doordat de deelnemers alleen maar opschreven hoe ze dat zelf zagen en niet reageerden op elkaars standpunten. Als ik me goed herrinner hadden Johan, Huibert en Olav ook een aandeel in dat draadje. Het draadje is afgesloten en vervolgens bewaard. Er werd naar verwezen als het onderwerp onverhoeds ergens opdook.  :) Het idee van Patrick is zo raar niet.
Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Jeroen1975 op 16 August 2007, 20:33:25
Offtopic

1:1 wissel scharnieren ook. Niet allemaal. Zeker oudere wissels hebben scharnierende wissels.

http://www.gleisbau-welt.de/site/weichen/weichenfahrbahn.htm (http://www.gleisbau-welt.de/site/weichen/weichenfahrbahn.htm)
2de foto van boven.

(http://images.fotopic.net/yk8l16.jpg)

Hier ook schanierende tongen

Succes

Titel: Re: Marklin veilige keuze?
Bericht door: Blausee_Mitholz op 16 August 2007, 21:27:25
Dan krijg je een serieus antwoord. Märklin wisseltongen scharnieren. Tillig wisseltongen hebben dat scharniertje niet en worden overeenkomstig het grote voorbeeld van de meeste modelbanen omgelegd.

Je voelt hem mss al aankomen. Ik weet uitzondering en je ziet het echt niet in doorgaand spoor.

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_8777_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_8777_RJ.jpg)

Houd ik het even algemeen, de merken die het met schaniertjes doen, in 1:1 komt het (het zijn zeer sprodisch) voor.

Dat een slankwissel niet opschaal is kwam ik ook achter met Blausee-Mitholz. 8cm te kort. Met passen en meten beetje schuiven ben ik er wel uitgekomen. Optisch ziet het er goed uit, voor mij geen probleem

Ik til er niet zo zwaar aan. Ik heb ooit eens op een Railhobby dag bij iemand staan kijken die zelf zijn rails en wissels maakte. Hij ging t.o.v. het publiek zo ver dat in zijn ogen dat wat hij deed het eninge ware was, de rest was prut, modelbouw niet waard.
Sorry hoor ik bepaal zelf wel hoe ik mijn modelspoor beleef, door een ander laat ik niks opdringen van zo moet het.
Ik doe het dus met schanierende Märklin wissels incl pukoos.

Mvg, Johan.