BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: dh3201 op 23 January 2014, 11:03:54
-
Als recentelijk heringetreden H0 verzamelaar/laminaatrijder ben ik nu op het punt gekomen om te kiezen welke koppelingen ik wil gaan gebruiken.
Voor locs en goederenwagens gebruik ik vooralsnog de standaard beugelkoppelingen. De grotere tussenafstand vind ik hier niet zo'n probleem.
Maar bij rijtuigen met vouwbalgen of buisbalgen vind ik een grote tussenafstand wel storend.
Om de rijtuigen ook door elkaar te kunnen gebruiken lijkt het mij het beste om alle rijtuigen van dezelfde koppelingen te voorzien (alleen de eindrijtuigen, met vouwbalgen dan ook met de ingevouwen vouwbalg, houden aan die ene zijde vooralsnog beugelkoppelingen om aan de loc te koppelen.)
Ik heb nu twee Fleischmann Profi koppelingen en negen Roco koppelingen (was eerst één op een ouder rijtuig, maar aangevuld door een recente aanschaf van 4 Roco Plan D's die enkel van Roco kortkoppelingen zijn voorzien). Dit aantal is nog wel te overzien om te vervangen.
Alleen blijft de keuze welke koppelingen te gaan gebruiken.
Ik richt me qua tijdperk voornamelijk op Nederlands jaren zeventig en begin jaren tachtig, dus op de Plan W's na zullen de meeste rijtuigen nog vouwbalgen hebben (ICR vind ik nog te modern).
-
Ik gebruik beide. De roco is wat gevoeliger, deze wil nog wel eens uitbuigen.
-
Bij Fleischmann draait het palletje, bij Roco buigt de hele koppeling. Vandaar dat de Roco gevoeliger is voor uitbuigen
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Heb ze beide in gebruik en vind ze beide goed. Met toch een licht voorkeur voor de Fleischmann's.
Loop echter soms wel tegen problemen aan met de Fleischmann's dat ze niet goed/of geheel niet willen koppelen. Dit komt bij mij vaak voor bij rijtuigen van ACME/LSmodels en andere exoten.
Dan zet ik er de Roco op, dan koppelt het beter maar wel met wat moeite.
Ik zelf heb een scheiding gemaakt tussen goederenwagens met de Fleischmann's en de Roco's bij de rijtuigen.
Het uitbuigen van de Roco's is inderdaad een min punt.
-
Hier ook gebruik van beiden, bijna al mijn locs zijn langs een kant voorzien van imitatiekoppelingen, langs de andere zijde met een fleischmann kortkoppeling. De meeste goederenwagens zijn langs beide kanten uitgerust met fleischmann kortkoppelingen, behalve die die altijd samen hangen worden onderling gekoppeld met de roco's (is goedkoper) en aan de uitkanten met fleischmanns.
Rijtuigen zijn quasi allemaal voorzien van roco kortkoppelingen behalve het eerste en laatste rijtuig is voorzien van een fleischmann.
Van beiden ben ik even tevreden, wel lichte voorkeur voor fleischmann, daar deze iets robuuster zijn dan de roco's.
-
Hey Niels,
Ik gebruik momenteel nog Roco en Fleischmann door elkaar heen. Binnenkort komt er 1 bij namelijk Kadee koppelingen. Ben erg nieuwsgierig hoe die zijn.
De reden van de huidige mix is dat een wagon beter blijf hangen bij hoogte verschillen op mijn baan. Als laminaat rijder heb je daar niet mee te maken.
Kijk maar eens op YouTube filmpjes van de Kadee koppeling.
Gr. Mark
-
Hoi Niels
Bij ons zijn beide koppelingen in gebruik. De fl.mann kopp. houd de voertuigen wat dichter op elkaar. Het is dus ook belangrijk te kijken naar de diameter van je bochtenwerk op je baan. Wij hebben alle R1 bochten er uit gehaald. Ook tussen bochten naar verschillende richtingen is het belangrijk een stukje recht spoor op te nemen.
Groet, Fred.
-
Ik heb vooralsnog alleen een ovaaltje met RocoLine R4 (zonder bedding) en een wisselstraat met opstelsporen met Wl15/Wr15 en R10 contrabochten (daar zitten nu ook de enige S-bochten in). De R4 bochten vind ik al aan de krappe kant, dus ik overweeg bij een volgende railsaankoop een setje ruimere bochten erbij te nemen.
Als de Fleischmann koppelingen korter koppelen dan de Roco's (ook al is het maar iets), dan zou dat voor mij al een pre zijn om te kiezen voor Fleischmann.
Ik heb mijn twee Fleischmann koppelingen nu op de LSM plan W's zitten (waar de koppelingen moeilijk uit te krijgen zijn).
Misschien binnenkort toch wat extra Fleischmann koppelingen erbij aanschaffen en deze op andere rijtuigen (Roco plan D, Artitec plan E, Heris plan K) uitproberen.
-
Ik gebruik alleen maar fleischmann koppelingen. heel tevreden over.
Wat mij wel opvalt is dat de fleischmann wat eerder ontkoppelen op een baan waar bultjes in liggen.
Dan blijven die pinnetjes om te onkoppelen omhoog staan.
Ze koppelen wel wat lastiger als de roco's. (je moet er wat harder tegenaan rijden)
De roco's vindt ik eigenlijk ook te lang, vooral op de laatste wagen in de stam.
Ik koop ze wel altijd in zo'n 50 stuks verpakking. is toch stukken voordeliger
-
Ik heb beide gebruikt maar heb nu alleen nog maar de Fleischmann profi's.
Inderdaad laten die incidenteel los bij een iets te scherpe hoogte verandering in de baan. Dat heb ik maar op een punt en doet zich alleen bij bepaalde rijtuigen voor. Ik heb daar de palletjes gewoon gefixeerd.....probleem over.
-
Ik gebruik de Roco Universeel koppeling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelingen_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelingen_3.jpg)
Deze is tevens te combineren met de beugelkoppeling.
Ook laat deze koppeling echt nooit onbedoeld los.
mvg,
Martijn.
-
Hoewel ik ook een voorkeur heb voor de Fleischmann koppeling, valt mij bij het qua koppeling standaardiseren van het loc en wagenpark op, dat de Fleischmann koppeling lastig in en uit Roco schachten gaat. Iemand daar ervaring mee?
Groet, Luc
-
Niet alleen Roco, Bij LSM ook wel. Eigenlijk best wel wisselnd bij alle merken.
Als het schatje toevalling aan de min kant van de tolerantie zit en het zwaluwstaartje van de koppelking aan de plus kant kan het al problemen geven. Soms helpt even met de zijkant van een mesje over het staartje te schrapen al.
Desalnietemin gebruik ik alleen Fleischmann koppelingen. Zolang de rails goed ligt en de koppelingshouders op de jusite hoogte is er eigenlijk verder geen probleem.
-
Gebruik ook de universele van roco. Nooit problemen met loslaten. Koppelen heel makkelijk, en heel licht. Dus kun je rustig rangeren.
Voor ontkoppeling bij deze is ook betrouwbaarder dan de kort koppelingen van Roco.
De kortkoppelingen heb ik nog wel in gebruik bij personen rijtuigen. Koppelen net iets strakker. Maar daardoor wippen ze een wagen er ook iets eerder uit. Als dat 4 keer in dezelfde combinatie gebeurd worden de koppelingen vervangen door de universele van Roco en is het probleem weg.
Roelco
-
Hoi Rjr
Als er bij ons een zich herhalende ontsporing op een zelfde plaats gebeurt, draaien we vaak het betreffende rijtuig. Vaak hebben we daarna geen last meer van ontsporingen. Maar helaas ontkom je er vaak niet aan dat een bepaalde lok op een plaats herhaaldelijk ontspoort. Dus alleen een lok of rijtuig.
Groet, Fred.
-
Ik ben ook al een paar jaar geleden overgestapt op de Roco Universeel koppeling en sindsdien geen problemen meer gehad met onbedoeld loskomen. Deze zijn echt 100 % betrouwbaar.
De gewone Roco ( oude type kortkoppeling zonder beugel ) gebruikt ik ook nog. Deze zitten tussen mijn Fleischmann ICE1 stam. Hier had ik het probleem dat bij een 11 delige stam er steeds rijtuigen ontspoorden bij gebruik van de vaste meegeleverde koppelstangen of de Fleischmann kortkoppelingen.
De tip was hier om de oude Roco kortkoppeling er ondersteboven in te klikken en sindsdien heb ik hiermee nog geen enkele ontsporing of loskomen van de rijtuigen meer gehad.
( en te weten dat ik daarom dat treinstel bijna had verkocht zeg ;D )
Peter
-
Ik gebruik de Roco Universeel koppeling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelingen_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelingen_3.jpg)
Deze is tevens te combineren met de beugelkoppeling.
Ook laat deze koppeling echt nooit onbedoeld los.
mvg,
Martijn.
Is dit de 40395?
-
Ja dat is 'm.
Maar als je de 40397 neemt, dat zijn er 50 en dat is iets voordeliger per stuk.
mvg,
Martijn.
-
klopt had ik al gezien, zijn het wel kort koppeling?
-
Ze koppelen korter dan beugelkoppelingen, en ze zijn star. Dat maakt ze goed geschikt voor kortkoppelmechanismes.
Maar het zijn niet rasechte kortkoppelingen.
Mvg,
Martijn.
-
als ik zo zie scheelt het niet echt veel
maar kan je voor roco fleischmann en piko de ze koppelingen en houders voor alle mat als wagons en locs krijgen
Ik word dol van die profi dingen
steeds los
een hobbel en de pin blijft staan door slijtage of weet ik wat
slecht aan en afkoppelen
ik wil wel alles met deze koppelingen uitrusten
-
Mijn meeste koppelingen zijn inderdaad ook de Roco Universeel koppelingen vanwege de makkelijke koppeling. Er zijn helaas echter wagons, waarop het niet toepasbaar is, o.a. de standaard 4-assige Shell-tank-wagons uit de startsets. De koppeling raakt dan in de knoop met de buffers. Ik heb hier dan toch maar de Roco kortkoppelingen opgezet. Helaas heb ik er een paar te makkelijk vervoerd, waardoor de koppelingen niet meer goed werken. Ik overweeg om deze te vervangen door de Fleischmann koppelingen.
Groet,
Bert