BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Rocodil op 11 August 2007, 10:57:09
-
Ik dacht dat er al wel iemand over begonnen zou zijn, maar ik kon er niets over vinden op het forum.... het NOS journaal berichtte er al over en nu zie ik ook een grote foto op de voorpagina van het Nederlands Dagblad. Het oude monumentale station van Houten hangt op dit moment 3 meter boven de grond. Gistermiddag is de eerste fase van de verplaating van het treinstation afgerond. Het station blijft de komende dagen in de lucht 'hangen'. Op 24 augustus wordt het station in zijn geheel 150 m zuidwaarts gereden. Daarna wordt het volledig gerestaureerd. Ik ben benieuwd welke bestemming het gaat krijgen. Ik hoop natuurlijk dat het als volldig station wordt hersteld inclusief een extra spoor voor het fotograferen en laten stoppen van historisch materieel. Dat laatste zal wel niet gebeuren, maar het geeft wel aan dat er voldoende belangstelling is voor het erfgoed langs en op het spoor.
Ik vind dit een unieke aktie. Heeft misschien iemand foto's of een filmpje gemaakt? Komende week met de beurs in Houten in het vooruitzicht is het misschien ook de moeite waard om er even langs te rijden. Helaas ben ik zelf verhinderd.
Groeten
Hans
-
Op deze website staan ook foto's van het stationsgebouw van Houten.
http://www.mp-produktie.nl/railn/pic1577.html
-
En dit is de website van de initiatiefnemers: http://www.stationopwielen.nl/
Staat ook in wat de bedoeling is met het gebouw.
-
En dat allemaal binnen een kilometer van m'n huis, moet er morgen toch eens langs fietsen :)
-
Ik ben er de afgelopen week 2 keer gaan kijken. Het is echt bizar om een gebouw zo hoog te zien "zweven". Vraag is nu: wie gaat het in model nabouwen? Ik heb wel foto´s, wil ze ook wel plaatsen, maar mijn pc herkent mn camera niet meer...
-
Nabouwen (het orginele gebouw) is inderdaad een goed idee. Ik weet niet of Houten indertijd een interessant emplacement had, want dan zou je dat erbij kunnen maken. Het is in ieder geval een leuk klein stationnetje en ik vind dat we zulke gebouwen moeten koesteren. Het lijkt me dat de orginele bouwtekeningen er nog zijn, want dat heb je vast nodig voor de verplaatsing en restauratie.
Groeten
Hans
-
Het oude emplacement (van http://www.sporenplan.nl):
http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_65/gdm.html
-
@Peter,
Als je de foto's op de site www.stationopwielen.nl bekijkt, dan moet er een eerder en interessanter emplacement geweest zijn (overloop in het hoofdspoor). Als Houtenaar en modeltreinhobbyist moet dit toch te combineren zijn.
Groeten,
Gerard van der Sel
-
Of dat interessanter is kunnen we over discussiëren ;)
Inderdaad, gezien de foto's daar moet er nog een andere fase van het emplacement geweest zijn.
-
Heb kopieën gezien van de buitenkanten van dit station. Ze waren al op 1:87. Deze kwamen uit het archief van de gemeente en zaten bij een verbouwaanvraag. Degene is bezig om dit na te bouwen.
Marc
-
Nabouwen (het orginele gebouw) is inderdaad een goed idee.
Ik zat eerder te denken aan "het oude station dat moet wijken voor uitbreiding en nu op poten staat, klaar voor verplaatsing." Het is in ieder geval wel origineel ;D
-
Lang leve de kaartlezer! Hier dan eindelijk de beloofde fotootjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4065.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4066.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4071_1.jpg)
Vrijdag ben ik, denk ik, niet op tijd voor de verhuizing :( Wie voelt zich geroepen??
-
Grappig Amber, ik heb bijna dezelfde foto's! Aan de stukken platgelopen gras te zien, komt er aardig wat volk op af :).
Ik ben er vrijdag bij, foto's volgen.
Maarten
-
Er is inmiddels een tribune geplaatst vlak naast de nieuwe plek van het station. Men verwacht er nogal wat van ;)
-
(http://www.home.zonnet.nl/m.haman/1986_0051.jpg)
Ik vond nog een foto van het oude station uit 1986. De steigers staan er vanwege een vorige restuaratie van het gebouw.
Martijn
-
Overigens: er zijn in totaal vijf van dit type stations geweest. Houten, Schalkwijk, Culemborg, Waardenburg en Zaltbommel. Behalve het nu te gaan verplaatsen Houten is alles gesloopt, het laatst Culemborg in 1973. In model leeft Culemborg nog wel voort, het staat als 1:32 model in de uitvoering van ong. 1925 bij de baan van het 'Spoor 1 Genootschap', evenals de oude goederenloods van Cl. Het laatst waren ze te zien op RAIL in Den Bosch. Misschien volgend jaar wel tijdens RAIL 2008 in Houten? Voor foto's van het model: zie http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=culemborg (http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=culemborg) en nog wat schilderijen en aardige fotootjes en zo. Hoop dat ik hiermee niet te veel off-topic ga.....
-
Volgens stationopwielen.nl gaat het om zes gelijke stations: Houten, Culemborg, Schalkwijk, Waardenburg, Geldermalsen en 's Heer Arendskerke. Volgens stationsweb.nl gaat het hier om de zg. vervanger 5e klasse.
Zaltbommel wordt op stationsweb omschreven als "Nieuw type 4e klasse" en is anders dan Houten, namelijk met een verdieping.
-
(http://www.nufoto.nl/wp-content/uploads/2007/08/imgp0132.JPG)
Bron: Nu.nl - Lezersfoto
Fotograaf: fvassem
mvg,
Matthijs
-
Ben vanochtend gaan kijken en fotograferen:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P8241410klein.jpg)
Vlak voordat het station ging rijden.
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P8241419klein.jpg)
Aan het rollen.
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P8241445klein.jpg)
Inparkeren.
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P8241476klein.jpg)
Op z'n plaats.
© Maarten Kleingeld
-
Kon die 1600 het een beetje bijhouden? 8)
Toch indrukwekkend.
Groet Erik
-
Hmm,.. het vorige topic wat ik perongeluk verkeerd had gestart, (dubbel) is verwijderd dus nu in het goede topic :)
Ook ik ben hier aanwezig geweest en heb ook foto's hiervan op m'n website (http://www.treinengek.nl/foto/verplaatsingstation.php) staan. Daarnaast heb ik ook nog een filmpje (http://www.treinengek.nl/download/film/verplaatsingstation.wmv) in elkaar geknutseld. Dus mensen die dat willen zien kunnen klikken op de links.
Was overigens erg imposant om een station op deze manier te zien worden verplaatst.
Groeten,
Herman
-
Scheuren in station door verplaatsting
HOUTEN - Het monumentale station in Houten is beschadigd tijdens de spectaculaire verplaatsing.
Het stationnetje werd vrijdag opgetild en verplaatst op wielen vanwege de spoorverdubbeling bij Houten. Aan de westkant van het station zitten nu vier grote scheuren in de muur.
Volgens de aannemer is het betonnen frame nog intact, waardoor er constructief geen problemen zijn. Het afvijzelen van het gebouw, het neerzetten dat vandaag is begonnen, gebeurt extra voorzichtig. Dat gaat daardoor langer duren dan was voorzien.
bron: http://rtvutrecht.nl/nieuws/162581
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationhouten.jpg)
-
Pffffft, dit is nog peanuts. De schuren in mijn huis waren nog veel groter... Als het eenmaal gesetteld is, uithakken, dichtblubberen en verf d'r over...
-
Het enige verschil is dat dit station nog een ruime meter moet zakken voor het op z'n plaats staat. Ik denk dat met jouw huis niet het geval was ;)
-
Nee klopt, we hebben de fundering op tijd vervangen. Anders had het zo nog een meter in de veenprut gezakt...
Wel een mooie operatie. Sloop was weer de gemakkelijkste uitweg geweest, zoals al zovaak het geval was...
-
Herman, leuke foto's en vooral fraai filmpje.
Je krijgt een goede indruk wat voor een heavy operatie (ook letterlijk ;D) dit geweest is!
grtz
Marc
-
In een van de nieuwsprogramma's lieten ze de verplaatsing versneld zien. Dat was een grappig gezicht. Het slingerde wel een beetje, maar het station stond in 10 seconden op z'n plek 8).
Ik vind het nog een prestatie dat er niet meer scheuren in zitten.
Groet, Erik
-
Volgens de teletekst van RTV Utrecht zijn de scheuren, nu het station goed staat, ook een stuk minder...Lijkt me toch een puntje van aandacht...
-
Leuk filmpje! En aardige keuze muziek: "Desert Theme" van Toto, van de soundtrack van 'Dune'. Daar heb ik nog de originele CD van, voordat er een nieuwe uitgave kwam en het ding heel wat minder zeldzaam werd.
Erg jammer van de scheuren, maar ja, als ik 45 graden naar rechts kijk zitten er allerlei scheuren in het pleisterwerk en het huis staat nog steeds recht. :)
- Peter
-
Volgens mij is dit station het enigste oude gebouw in Houten ;D
Moest er niemand slikken bij de sloop van het huidige station ?
Blijkbaar te nieuw ;D
Jammer dat Station Alphen dit niet overkomen is (verplaatsing).
Over verplaatsing gesproken, in mijn (werk)omgeving (Zoeterwoude-Rijndijk) werd de een molen verplaatst waar totaal geen publiek bij aanwezig was (behalve ik dan die er met zijn fietsje achteraan hobbelde :P
-
Hey,
Houten heeft wel meer oude panden >:( ,... :P
Zo hebben we natuurlijk het oude dorp,.. daar staan ook nog wel paar oude panden :) . Maar dan heb je het inderdaad ook wel gehad. Volgens mij is het ook daarom de belangrijkste reden waarom dit pand verplaatst moetst worden, anders was er nog een stukje historie weg en hield Houten helemaal niets over ;) :)
@Peter,
Dat klopt van die muziek :) Maar het was dus niet alleen het pleisterwerk wat gescheurd was. Dat de scheuren nu hij weer stabiel staat minder zijn doet niets aan het feit af dat er toch een scheur in het pand zit wat gerepareerd moet worden.
Groeten,
Herman
-
@ Herman: ik ken nog een paar oude grassprieten, zeker nog van voor de oorlog :P ;D Maar dat er weinig echt historisch te vinden is in Houten is, helaas, wel waar. Dat is het nadeel van een te snel groeiende gemeente. :(