BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Modelspoorverenigingen (MSV) => Modulebaan.nl => Topic gestart door: guest7823 op 22 January 2014, 17:59:45
-
Hierbij de aankondiging dat er in ieder geval gewerkt wordt aan een drietal BNLS module bakken.
De exacte invulling is nog niet bekend, maar zodra de thema's van de individuele bakken bekend is zullen die hier verder uitgewerkt worden. Vooralsnog is er enkel een verslag van de bouw van de kale bakken en dat is hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50092.msg3221428666.html#msg3221428666) te vinden.
Ik heb geprobeerd een zo uitgebreid mogelijk verslag te maken van de bouw van de bakken, zodat die eventueel ook als handleiding te gebruiken is.
-
Leuk, weer een BLNS module bouwer! Ik ga dit volgen (y)!
Groet,
Chris
-
Teaser / gedachtenspinsel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_01_22_HW_024_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_01_22_HW_024_PB.jpg)
Een module zal waarschijnlijk een demonstratiebak worden voor de diverse railprofielen.
De doorgaande sporen (en de aftakkende wissels daarin) in code 55, de sporen er buiten in code 40. Ik wil deze baan o.a. gebruiken om te laten zien dat code 40 in N gewoon bruikbaar is.
Het buitenliggende spoor aan de publiekskant zal gewoon een doorgaand spoor zijn in code 40, het spoor aan de achterkant zal een aantal code 40 wissels bevatten. Door dat deze wissels zelf gebouwd zijn en geleidende puntstukken bevatten verwacht ik dat ik daar makkelijk op kan rijden met kleine 2-assige locjes. Ik heb o.a. 2 Taco N sikken.
Qua aankleding zal deze module waarschijnlijk geen scenery bevatten anders dan wat verschillende materialen qua ballast, mogelijk wel een aantal panelen met verschillende wissels. Echter ..... het zit nog een beetje in het peins en piekerstadium.
Ik zit ik nog te spelen met het idee om een module te maken met een stoom depot, maar ook dat zit meer in het pieker stadium
-
Hoihoi!
Weer een N-modulebaan erbij :D
Ben wel benieuwd naar dat code 40, lijkt mij erg mooi materiaal....
(aan mezelf:laat ik nu eerst die module met code 55 maar eens afbouwen 8))
Mvg,
Tis
-
Haha, een drievoudig modulist.
Succes, maak er wat moois van (maar dat komt vast wel goed (y))
Hendrik Jan
-
(y)
Paul, je heb me al overtuigt in Rijswijk met het code 40 verhaal. Toch blijf ik voorlopig maar bij 55. ;)
Greetz, Jerome.
-
Goed, voor diegene die in de BNLS verslagen enkel maar de scenery bouwverslagen willen zien: even de ogen dicht, voor alle anderen hier weer wat voortgang:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_001_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_001_PB.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_002_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_002_PB.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_003_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_003_PB.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_004_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_004_PB.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_005_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_005_PB.jpg)
en voor diegene die erg tegen de scenery opzien: fietsje pakken, naar Meijer en Blessing gaan, rolletje gras kopen en "Bob's your uncle (y)"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_006_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_006_PB.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_007_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_007_PB.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_008_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_008_PB.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_009_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_009_PB.jpg)
Helaas was de spuitbus 3M Remount z'n drijfgas kwijt geraakt dus het plakken van de (tweede) grasmat moet even in een later stadium.
Het enige, qua bakken, wat ik nu nog moet doen is de LED verlichting d'r in en dan kan ik beginnen aan het opbouwen van de eerste bak. Voordat er dan ook maar iemand enthousiast wordt: dit wordt de demobaan voor code 80/55/40, dus qua scenery zal dat nog wel magertjes blijven, maar ..... d'r zit nog steeds, zei het langzaam, beweging in :)
-
"Waar is die kale nu weer mee bezig ..........."
"effe naar de houtspecht wezen luisteren" en wat krijg je dan .......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_25_HW_151_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_25_HW_151_PB.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_25_HW_152_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_25_HW_152_PB.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_25_HW_153_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_25_HW_153_PB.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_25_HW_154_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_25_HW_154_PB.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_25_HW_155_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_25_HW_155_PB.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_25_HW_156_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_25_HW_156_PB.jpg)
Ik ben d'r niet ongelukkig mee en ...... het was nog gezellig ook (y) (y)
-
Ah! Je bent bij Martin geweest (y)
-
Voor ruige begroeiing kan het nog net in N als ik zo naar de foto's kijk (y)
-
Ik op een proefstukje eens eigenwijs zijn. Dwz eerst de "struikvezels" aan brengen en dan pas grasvezels doen (zonder daar dus verder te lijmen / grasvezels aan te brengen). In N zitten de struiken gauw te hoog. Truccen die in h0 en groter werken, werken vaak niet even goed in N
-
Fraai hoor. (y)
Hendrik Jan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_001_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_06_10_HW_001_PB.jpg)
Meerdere doorgekoppelde modules
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_10_HW_002_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_10_HW_002_PB.jpg)
De messing strip van 30 [mm] breed die 10 [mm] uitsteekt om de zijwand te overbruggen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_10_HW_003_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_10_HW_003_PB.jpg)
Vanuit een iets andere hoek
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_10_HW_004_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_10_HW_004_PB.jpg)
Bovenaanzicht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_10_HW_005_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_10_HW_005_PB.jpg)
En dus de complete BB module, met rechts de N-spoor megabiels en links de (raillasloze) inbreng - BB overgang. (hier zit e.a. nog tijdelijk vast rechts, dwz in Rampamoeren ontbreken en zijn vervangen door kruiskopschroeven
Deze overgang kan ik door het totaal ontbreken van raillassen gewoon binnen een paar seconde aan de inbreng hangen en werkt bij gebruik van een los afneembaar zijpaneel (bij een vast zijpaneel, hetzij aan BB, hetzij aan inbreng kan e.a. veel simpeler).
De elektrische geleiding loopt via ST16 naar de inbreng. De overgang BB - BB kan zowel spanningsdoorvoerend als wel spanningsgescheiden zijn. Dit wordt gerealiseerd door NA de montage van de BB-BB overgang even de schroeven op te lossen en dan even een breekmesje tussen de megabiels te zetten en daarna e.a. weer vast te zetten.
Deze variant heeft inmiddels meerdere beurzen probleemloos gewerkt.
Strikt genomen is deze BB uitvoering in strijd met de aanbevolen praktijk (10 [cm] voor de megabiels) echter er, ook in deze variant, 10 [cm] recht spoor beschikbaar achter de BB-BB overgang. Verder zijn de raillassen op de megabiels - vast rails mechanisch spanningsvrij.
-
Waarom bevestig je eigenlijk niet gewoon net als ik onder die overstekende messing strip-met-rails een stuk hout wat je uit het afneembare zijpaneel hebt gezaagd?
Dan hangen die 10 mm ook niet meer over, zijn ze beter beschermd en kun je ze ook een beetje solide bevestigen.
Leen.
P.S. Ik ga ook naar de houtspecht hoor. :D
-
Thx voor de eye-opener :-[
Moet ik inderdaad even iets aan doen ;D Alleen is het 10 [mm] en geen 10 [cm] ;)
Op zich gaat er met dat messing niks mis, maar de rails er boven is wel wat kwetsbaar. Verder is e.a. inderdaad wat extra opletten, met name tijdens transport. Wel moet ik dan even het gat in het zijpaneel vergroten want dat zit nu strak onder de messingstrip.
Echter indien ik jou voorstel (gemodificeerd) toepas kan ik op dat strookje multiplex ook een hoeklijntje van hout / plastic oid bevestigen wat tijdens het transploft over de rails heen zit en die op die manier beschermt.
Plaatjes volgen zsm
Maar ...... THANKS (y)
-
Ja, het geeft meer mogelijkheden.
Als je dat stuk uit het zijschot zaagt dan past het precies onder de rails. Je houdt het zijschot met uitgezaagd stuk op zijn plek tegen de inbreng aan en schroeft het uitgezaagde stuk met 2 schroeven vast, klaar.
Leen.
-
Goed plan ;D
-
Na de "Karst-mod" volgt ........... de "Leen-mod" (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_12_HW_010_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_12_HW_010_PB.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_12_HW_011_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_12_HW_011_PB.jpg)
Alleen is M6 misschien iets te lomp voor deze toepassing. Alleen verwacht ik vreemd genoeg binnenkort een overschat aan M6 paddestoelschroeven.
Met name het maken van het gat voor de inschroef moer vergde het gebruik van 3 boren waaronder een trappenboor. Dit omdat er boven de inschroefmoer te weinig vlees zit. Ik sluit niet uit dat ik toch maar terug ga naar de M3 variant.
Verder is het waarschijnlijk handiger om het stukje hoek van plastic te maken ipv hout
Maar goed: het idee werkt.
BEDANKT LEEN voor de eyeopener (y)
FYI: in dit geval is "handvast" meer dan genoeg.
PS: ik moet er dus wel aan denken dat ik het gat in het zijpaneel nog even vergroot :-[
-
Graag gedaan en het ziet er mooi uit.
Ik weet alleen niet waarom je zo'n klein plankje gebruikt hebt.
Ik heb het zelf gewoon uit het zijpaneel gezaagd, dus zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4116_2.jpg)
en het uitgezaagde plankje toen in het uitgezaagde gat op de BB geschroefd, met dit resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4117.jpg)
en nu past het zijpaneel er gewoon overheen en van de verzonken schroeven zie je toch niks als de BB er overheen zit.
Bij mij zit het plankje trouwens op de BB, en daarom zijn mijn rails daar langer dan ook ca. 31 cm.
Leen.
-
Omdat het plaatje uit het zijpaneel al lang gelden door de AVR is opgegeten (schijnt goed te branden, dat hout van Martin)
Dit had ik nog liggen in de ABR (voor de Philips kenners onder u) FYI plankje zit bij mij dus ook op de BB ;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_27_HW_014_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_02_27_HW_014_PB.jpg)
De houtspecht had het vast bedoeld voor h0 vermoed ik, maar met wat duwen en trekken kan dubbelsporig N ook.
Binnenkort nog even de rails een bruinveeg geven en dan is het een leuk fotodijkje geworden :P
-
goed idee, ga ik ook doen (y)
-
soort van "wisseltentoonstelling"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_01_12_HW_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_01_12_HW_02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_01_12_HW_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_01_12_HW_04.jpg)
;)
-
Jij wilt helemaal geen N-modulebak hè?
Dat valt te nuanceren. Ik wil met name niet van die blinde ramen zoals je overal in de oude binnensteden ziet van dichtgeschilderde / gebouwde ramen van oude winkelpanden.
Dus als ik weer eens iets "anders" kan neer zetten zal ik dat niet laten. Stiekum hoop ik wel dat de bak niet te snel wordt opgehaald. Waarom ....... dan kan ik aan mijn (N) bak beginnen zonder dat er een gat valt in de etalage ;D
-
"In de etalage" heeft de afgelopen paar jaar weinig voortgang gemaakt. Dit komt voornamelijk omdat de ruimte achter de etalages inmiddels is omgedoopt tot wat in de wandelgangen "Hwp Rtd" is gaan heten.
In eerste instantie voor het renovatieproject Bh0UB (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71683.0.html), met als tussendoorklusje wat aanpassingen aan "Chigaco Union" (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73877.msg3221777940.html#msg3221777940).
Zoals het een goede hoofdwerkplaats betaamd: d'r lag nog een reservehemel met verlichting (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-11-07-HW-11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-11-07-HW-11.jpg)
Dus nu is zonder (camera)reflectie ook te zien hoe Chicago Union de komende 1-2 maanden te zien zal zijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-11-07-HW-12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-11-07-HW-12.jpg)
En ja, die poster van Copenhagen hing d'r al meer dan een jaar ......
Nu is er ook even de rust en ruimte om het hemeltje van Chicago Union te schilderen en de verlichting helemaal af te werken.
Inmiddels nog wat wijzigingen aangebracht .....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6788.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6788.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6791_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6791_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6793_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6793_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_E6796.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_E6796.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1090905_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1090905_1.jpg)
Verder nog even .....
Een kudde Roconet hubjes uitontwikkeld en geassembleerd en ......
Om de laatste ECHTE nagel uit mijn doodskist te rossen (FYI Ik verdwijn niet in de grond, maar via de schoorsteen in de boog van Abbekerk of Midwoud....) ........
De overgang inbreng - BB blijft (feitelijk) in de praktijk de brakste overgang. Dwz sinds we de BB-BB overgang via een megabiels hebben opgelost.
Ik heb vele versies gezien van de BB - inbreng maar hoe minder ik daar over zeg hoe beter >:(. Vaak werken ze, maar te vaak is dat een wonder waar een heilige in spe jaloers op zou zijn. Om daar bij te helpen dus nog een deelprojectje .......
En wederom met eindeloze dank aan ....... Hans Q (y) (y)
Prototype 0.8
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-09-HW-01-PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-09-HW-01-PB.jpg)
Ik heb Hans al aan de lijn gehad en versie 0.9 is al besproken. Maar voordat die de prototype fase in gaat zal ik dit setje vrijdag en zondag bij me hebben voor tonen en overleg.
Het streven gaat zijn om een setje van 8 stuks (het minimum aantal voor een standaard module van een inbreng) te leveren voor 5 euro of minder. FYI de Digitalzentral oplossing zou bij 8 stuks minimaal 14 euro kosten (bij 4 biels uitvoering. Bij een zes biels uitvoering zit je op 24 euro .....)
Daarnaast ook nog bezig met het uitwerken van de tekeningenset voor de BNLS modulebakken, maar daar zijn de definitieve tekeningen nog niet van beschikbaar
Verder nog een "tussendoorklusje"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_E6657.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_E6657.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_E6658.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_E6658.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_E6785.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_E6785.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_E6888.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_E6888.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_E6890.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_E6890.jpg)
Maar die is inmiddels al bij de rechtmatige eigenaar aangeland :D
Dacht ik dat daarna ruimte in de werkplaats zou zijn voor wat N geknutsel bleek ik buiten het "Ingenieursbureau Breda" gerekend te hebben ........
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-12-19-025.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-12-19-025.jpg)
Tja, die bak was dus niet symmetrisch :-[ . Geluk kwam de ontwerper langs voordat de lijm droog was :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-12-19-020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-12-19-020.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-12-19-050.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-12-19-050.jpg)
En gelukkig, het idee bleek vertaalbaar te zijn in hardware
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-09-011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-09-011.jpg)
Maatvoering in tekeningen is leuk, maar ook even kijken hoe het in de praktijk uitpakt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-09-012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-09-012.jpg)
Deze ook maar even uitleggen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-17-012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-17-012.jpg)
Bak I compleet, in proef opstelling, van rails voorzien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-17-011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-17-011.jpg)
En bak II
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-18-014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-18-014.jpg)
En zo ziet het geheel er dan uit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-17-014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-17-014.jpg)
De voorste bak staat in Breda tegen het raam aan en daar was het dus niet mogelijk te passen....... Er is nu goed te zien dat e.a dus niet helemaal lekker uitkwam. Categorie uithuilen en opnieuw beginnen / Twee stappen vooruit, een stap achteruit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-18-011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-18-011.jpg)
De fiddleyard van proefopstellingsrails voorzien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-19-017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-19-017.jpg)
toch maar even e.a. een beetje toonbaar maken ........
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-19-013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-19-013.jpg)
Beide bakken met ingelijmde ballast
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-19-012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-19-012.jpg)
Ook de splitsingsbak is weer voorzien van ballast (en inmiddels, ook qua verven) klaar om vanavond terug te gaan naar Breda (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69661.msg3221795142.html#msg3221795142) voor herbegrassing
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-19-011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-19-011.jpg)
En de fiddleyard voorzien van spoor.
Inmiddels staan alles bakken in hun definitieve verflaag en kan er van de week begonnen worden aan bedrading en de diverse servo's en spindel / stappenmotor met de bijbehorende bediening.
Oh ja, .... en op de achtergrond staat ........ (bedekt onder wat recent verkregen anders spul) ....... "Days gone by" (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66691.msg3221784170.html#msg3221784170) rustig te wachten op de dingen (en tijd) die vast wel weer gaat komen. Iets zegt me dat dit rond "Hilversum" zal zijn
-
Is dat een Oempa Loempa, die dat N-spoor staat te ballasten? ;D
Ja, nee, laat maar, ik snap het al.
Moet zeker af voor 10 februari...
groeten
Hendrik Jan
-
Moet zeker af voor 10 februari...
:P :P
-
Zo te zien is Walter wel klaar met druppelen! ;P
Ziet er indrukwekkend uit zo. Mooi teamwerk zo. (y)
Gr.
Edsko
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
Jaaaa, ik ben uitgedruppeld ;D 8)
Zonder steuin vanuit de Hwp wordt 9 februari niet gehaald.... ik ben er neer dan blij mee!!!
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-02-07-PB-11-HW.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-02-07-PB-11-HW.jpg)
Op de een na laatste Railhobby medewerkersdag was de vraag: “ik zoek een kruising met metalen puntstukken om een SL-394 te vervangen. Kan jij die maken”. Ik geloof dat het antwoord “Ja” gaat worden ;D
-
Ik denk een nee. :P Wanneer kom je dan eens aan je eigen baantje toe? Dat dreigt nog langer te gaan duren dan Grasland! :o ;D
-
Eh ...... het gerede model ligt boven de print ............ ;D
Zoek de verschillen en kleur het plaatje
- metalen puntstukken
- niet van de bezopen lange strijkregels (met name degene die de puntstukken dekken zijn korter)
-
In dat geval, applaus! (y)