BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: H0-N op 22 January 2014, 11:32:03
-
Ik heb nogal wat analoge N-loc's en alles zou digitaal omgebouwd moeten worden.
Een vriend van me is ook herintreder en gebruikt voor de baanbesturing "Dinamo". Hij blijft dus analoog rijden. Ik heb een en ander bij hem gezien en Dinamo werkt zo te zien goed...
- Zijn hier mensen die ervaring hebben met Dinamo?...
- Wat zijn de voordelen of nadelen van Dinamo t.o.v Digitaal?
-
Dinamo is inderdaad erg geschikt voor mensen, die veel analoge locomotieven hebben en toch iets met de computer willen. Dinamo is minder geschikt om handmatig te rijden. De locomotieven rijden vergelijkbaar t.o.v. digitaal ingebouwde decoders.
Voor een gemiddelde baan zijn de kosten voor de centrale ook erg vergelijkbaar t.o.v. een losse centrale, maar er hoeft niets te worden uitgegeven aan decoders.
Nadeel is wel, dat het niet mogelijk is om geluid in de locomotieven te maken. Dit kan natuurlijk wel extern.
Groet,
Bert
-
Hallo,
Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje. Ik ben ook aan het twijfelen over analoog blijven rijden of toch de digitale overstap maken.
Ik zelf heb 3 locs om te bouwen dus dat is niet zo'n probleem. Ik heb wel al het een en ander uitgezocht dus kan wel wat informatie verschaffen.
Voordelen van Dinamo t.a.v. digitaal:
- Je kan én analoog blijven rijden en digitaal op één baan.
- Je hoeft niet al je locs dus om te bouwen
- Betrouwbaar en alles overzichtelijk bestuurbaar in één scherm
- Naast treinen ook wissels, seinen maar ook auto's, en verlichting aan te sturen
Nadelen van Dinamo t.a.v. digitaal
- Je moet blokgericht bouwen, want voor dit systeem moet de baan verdeeld zijn in blokken
- Je hebt een computer nodig ( kan ook als voordeel gezien worden)
- Alleen geschikt voor 2 rail.
- Werkt alleen met bekende software als Itrain, Rocrail en Koploper.
- Prijs???
Voor de rest zou de keuze baseren op hetgeen u wilt. Tot nu toe ben ik geneigd voor digitaal te kiezen aangezien ik niet zoveel locs heb en de belangrijkste eisen voor mij zijn dat ik mijn locs verschillende snelheden kan geven (ook laten stoppen waar ik wil). Het digitaliseren van wissels later zou ook een optie zijn maar deze wil ik voorlopig analoog blijven schakelen.
Wat u zou kunnen doen is als u toch voor digitaal kiest, om de zoveel tijd een paar locs om te bouwen (dan heb je niet opeens een grote kostenpost in één keer). Verder zou ik aan uw vriend vragen of u bij hem met het programma mag werken en dan vervolgens ook kijken of u bij iemand digitaal kan besturen om te voelen hoe het bevalt. En u zou is kunnen kijken op de onderstaande link (gaat over Dinamo)
http://www.vpeb.nl/oplossingen/treinen/
Ik zelf zou er graag ook nog wat meer over willen weten dus ik blijf dit draadje volgen ;D.
M.v.g. Stefan
-
Hoi Stefan,
Dinamo werkt ook met 3-rail digitale locs en met enige aanpassingen ook voor 3-rail analoge locs.
Groet,
Bert
-
Als je de voordelen van digitaal wilt in de zin van een beter rijgedrag, maar zonder dat je automatisch rijden wilt (dus zonder computerbesturing) dan kun je ook alles analoog laten en een pulsbreedte rijregelaar gebruiken. Een bekend voorbeeld is de Weistra (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/regelaar.html) regelaar, maar ze bestaan ook kant en klaar bijvoorbeeld die van Gaugemaster. Zie een discussie in dit topic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55567.0.html).
-
Tot zover bedankt allemaal voor de bijdragen! 'k ben benieuwd wat er nog meer komen gaat! :D
M'n doel is (deels) automatisch laten rijden van 2-4 treinen tegelijk in combinatie met automatisch wisselen van trein in schaduwstation. Dit vanwege afwisseling in de treinenloop.
Een zichtbaar deel van b.v. rangeerwerk kan automatisch maar ook handbediend gaan.
Pulsbreedte rijregelaar voor rijgedrag is een goed punt! Vooral merkbaar beter bij (zeer) lage snelheden op b.v.rangeerterrein.
Dank je, Dirk! Ik ga kijken in deze discussie want p.b.m ga ik zeker gebruiken.
Overigens is een Arduino (microprocessor) i.c.m. een vermogenstrap ook zeer bruikbaar als p.b.m regelaar.
-
Ik gebruik ook Dinamo in combinatie met Koploper. Zie mijn draadje Dieselstadt (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,215.msg592386.html#msg592386). Al mijn locs (zo'n 70 stuks) zijn analoog. Dinamo stuurt de locs dan ook aan met pulsbreedte en kunnen dus ook langzaam rijden. Nadeel vind ik wel dat je dan een duidelijk bromgeluid hoort.
Let ook op dat als je Dinamo gaat gebruiken en je koopt de printplaten los, dat je wel enige kennis van electronica dient te hebben (oftewel dat het wel handig is dat je dat hebt), want je moet wel het een en ander aan elkaar knopen. Er zitten wel duidelijke handleidingen bij hoor, maar dan nog. Je kunt ook een complete kast kopen, dan heb je er al minder omkijken naar.