BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Peter Spruit op 21 January 2014, 13:33:51
-
Ik wil een stoomlok depot aanleggen op mijn huidige baan ( vooral een museums depot ) .
Ik heb hiervoor de wisselstroom Fleischmann draaischijf liggen n° 6652 en 2 zesdelige halfronde lokloodsen van Vollmer. ( de wisselstroom uitvoering zou blijkbaar zowel voor gelijk als wisselstroom gebruikt kunnen worden )
Nu is de indeling van de lokloodsen op 15 ° en Fleischmann draaischijf blijkbaar 7 1/2 graad
Had liever gehad dat de tussen de loods en draaischijf wat meer ruimte was gebleven om de loks voor de loods ook af te kunnen stellen doch helaas blijkt dat niet mogelijk tgv de graad verdeling.
Ben echter nu op zoek naar wat voorbeelden van de inplanting van zo een lokdepot.
Qua ruimte ben ik nogal goed voorzien gelukkig.
Het depot komt eigenlijk in een bergkom te liggen ( dus langs 3 zijden rondom omgeven door bergketens en voorzijde open.
Buiten de draaischijf en loodsen heb ik nog een grote bekolingsbunker waar de stoomloks onderdoor kunnen rijden.
Tips / info etc dus welkom
Mvg
Peter
-
Misschien is het handig om een paar maten te vermelden. Het klinkt in ieder geval als een leuk plan!
-
Hoi Peter,
Kijk eens op mijn fotosite (wereldbolletje links) en ga naar de tweede pagina.
Daar staan foto's van de draaischijf in Brig.
Wellicht kun je daar wat mee.
-
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27905.0.html ;)
-
Plaatjes van mijn baan "Plankendam" met Fleischmann schijf en Vollmer loods (5 standen)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg3221368554.html#msg3221368554 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg3221368554.html#msg3221368554)
Eindje verderop in mijn bouwdraadje nog wel wat plaatjes.
Misschien heb je er wat aan. ik vind de combi tussen schijf en loods in elk geval heel prettig, ook gezien de ruimte.
Hendrik Jan
-
Peter,
Je hebt, globaal, twee uitvoeringen voor een draaischijf:- waarbij er tussen schijf en loods geen loc kan worden opgesteld
- waarbij er tussen schijf en loods wel een loc kan worden opgesteld
Grofweg bepaald dit de hoekverdeling die je nodig tussen de verschillende sporen. Bij een uitvoering waarbij er tussen draaischijf en loods geen loc kan staan, kan je toe met een kleiner totaal oppervlak.
Helpt dit?
-
Dat is dus de "Vollmer" situatie, met standen onder een hoek van 15'.
De Fleischmann-loods heeft standen onder een hoek van 7,5' maar kost dus veel meer ruimte. Maar dan heb je wel ruimte om een (niet al te lange) lok voor de loods te zetten, dat lukt bij een 15'loods niet.
Overigens levert Kibri ook een 15' loods.
Hendrik Jan
-
Faller heeft beide maten, die 7,5 versie is alleen volledig gemotoriseerd verkrijgbaar en heeft heel weinig ruimte tussen de sporen. Er kan ook geen smeerkuil in.
De 15 graden versie heeft meer tussenruimte en smeerkuil optie
Verder is de 7,5 epoch 2 (en zandsteen kleur) en de 15 epoch 1 voor het geval dat je daarop let
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
De Fleischmann-loods is inderdaad 7,5 graden en een lok van maximaal 15 cm kan net voor de loods staan. De ruimte tot de draaischijf is wel 27 cm, maar dan is er geen ruimte op het naastliggende spoor om er langs te rijden. In werkelijkheid lag er ook vaak een houten looppad, waarachter de locomotieven moesten blijven.
Ik heb de draaischijf al wel geautomatiseerd met de printen van Frans Taal (DTC/DTS). Dit werkt perfect in iTrain. Ik moet nog beginnen aan de lokloods en de servo's voor de deuren. De loods is een 21-standen van Fleischmann, dus 7 bouwpakketten samen. Het totaal wordt inderdaad erg groot. Alleen de draaischijf samen met de loods passen net op een plaat van 140 bij 110 cm.
Groet,
Bert
-
Lees ook vanaf hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42898.msg861182.html#msg861182). Je vindt dan wel wat links die je leiden naar meer info.
-
Hallo Peter,
Ik heb met interesse je plan gelezen. Zelf plan ik al enige tijd een stoomdepot met een ronde locloods.
Ik had hiervoor een Roco draaischijf en een tweetal 5-delige 7,5° locloodsen van Pola bemachtigd. Toen uiteindelijk bleek dat de Roco schijf minimaal 9° stappen heeft en deze niet verkleind konden worden was het me duidelijk dat dit niet de oplossing werd. Uit prospekten van Bochmann & Kochendörfer (B&K, Bohemia) begreep ik dat er een 9° locloods (voorbeeld Rottweil) uitgebracht zou worden. Doordat de firma ter ziele is gegaan is het alleen bij een planning gebleven. Een alternatief is door de kleinseriefabrikant Reitz aangekondigd. Het prijsplaatje hiervan heeft mij doen besluiten om naar alternatieven te zoeken.
B&K, bekend vanwege de uiterst gedetailleerde kolenwagons en diverse hoog gedetailleerde depot uitrustingen, heeft destijds natuurgetrouw model van de locloods van BW Düsseldorf uitgebracht. Deze locloods heeft een 7,5° indeling en is onbeperkt uitbreidbaar. Elk spoor is voorzien van een inspectieput en uitgerust met een ongekende detaillering. Ik had enige tijd geleden het geluk om een 21- delig bouwpakket over te kunnen nemen. Omdat de productie al enige jaren gestaakt is worden voor bouwpakketten nu astronomische prijzen gevraagd (en betaald). Wellicht dat er met de huidige laserproducties betaalbare alternatieven op de markt komen.
In middels is mijn Roco draaischijf door een Fleischmann exemplaar vervangen en is er al een multiplex plaat waarop het depot (deels) een plaats krijgt. Deels omdat de kolen(weeg) bunker en de slakkenput er waarschijnlijk aangebouwd gaan worden. Ik heb nog overwogen om het aantal sporen te beperken maar gezien de aanwezige stoomtractie moet het een fraai depot opleveren. Of de deuren servo gestuurd worden is nog ongewis; ik wil de mechanische aansturing in ieder geval al aanbrengen.
Het ligt in de bedoeling om de bouw stap voor stap met foto's te begeleiden en deze hier op et forum te plaatsen. Gezien de hoeveelheid onderdelen en de andere activiteiten zal het met 'horten en stoten' gaan. Samen met de geplande 'Paradestrecke' moet het een pronkstuk van mijn baan worden.
(wordt vervolgd)
Rob
-
Voor de Nederlandse baan moet de Markenburg loods ook genoemd worden. het origineel stond in Susteren, Weert, Roosendaal. De rechthoekige loods in Roosendaal staat nog altijd, en is van dezelfde architect. (Heukelom, dacht ik).
Markenburg maakt lasercut karton kits.
Hendrik Jan
-
plaatje????
-
Je kunt ook kijken op www.markenburg.nl ->bebouwing ->thema Bosstraat.
Dan zie je ook dat er een loods is voor 7,50 en 90
Nou goed dan een plaatje van de Markenburg site :
(http://www.markenburg.nl/121-220-large/polygoonloods.jpg)
-
Alvast bedankt voor de vele reacties.
Ik zal vanavond proberen een paar foto's te posten met de huidige inplantingslokatie op mijn baan zodat jullie een idee kunnen krijgen van de beschikbare plaats.
De 7 1/2° Markenburg loodsen zijn zeker een mooi alternatief. Jammer dat ik de Vollmer 15° al heb liggen want qua totaal prijs ontlopen ze mekaar niet zo heel veel.
Zal dus een afweging zijn die ik moet gaan maken.
Vooral het feit dat ik effectief de plaats heb doet me al watertanden voor de Markenburg loodsen.
Peter
-
Hierbij dan een paar foto's van de beschikbare ruimte .
Als gezegd komen er langs 3 zijden rondom bergwanden zodat het depot eigenlijk in een dal komt te liggen en pas van de voorzijde zichtbaar is.
De reden is gewoon dat ik graag een stoomlok depot wou hebben en dit eigenlijk toch los van de zwitsers bedoelde baan wou hebben
Op deze wijze wordt hij dus eigenlijk optisch verborgen tenzij je er recht voor staat.
Peter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02618.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02618.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02620_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02620_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02622_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02622_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02623_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02623_2.jpg)
-
gegeven het duits-Zwitserse karakter van de omgeving is die Vollmer loods helemaal zo gek nog niet.
Hendrik Jan
-
Je hebt in elk geval geen gebrek aan ruimte zo blijkt :o
Als je de huidige loods op de foto verder uitbreid kan je zelfs het hele project als het klaar is, best aansluiten op de rest van je baan (y)
Dat zou zeker niet misstaan.
Is het ook de bedoeling om dan voor de loc verzorging er alles op en aan bij te bouwen ?
(wat met zulke grote loodsen vol met loks dan ook een groot gebeuren gaat worden ;D )
-
De lok verzorging moet er inderdaad ook volledig bij komen.
Dus zowel kolen bunkering , slakkenkuil, watervoorziening etc.
Zoek dus ook nog een goede outlay van hoe zo een depot eigenlijk opgebouwd is qua sporenplan en inplanting van al deze voorzieningen.
Of er ook een aansluiting op de rest van de baan komt overweeg ik nog . Er zal alleszins een hoger gelegen enkel spoor tegen de achterwand gaan lopen dat dan uiteindelijk in een tunnel verdwijnt met mogelijks een keerlus.
Alternatief is inderdaad aansluiting op de hoofdbaan
Peter