BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rockerbox2 op 20 January 2014, 13:53:56
-
Hoi,
Ter voorbereiding van mijn toekomstige baan en/of module Tubanteum een middagje langs het spoor doorgebracht en kwam ik het volgende voor mij, onbekende sein, tegen op baanvak Hengelo(O) en Oldenzaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06304_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06304_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06307_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06307_1.jpg)
Ze staan voor het hoofdsein aan beide kanten.
Ik heb al gekeken bij Nico Spild, maar die kent 'em ook niet
Wie weet wat dit sein betekend?
Alvast bedankt
Rino
-
http://www.seinarm.nl/Licht46/Seinstelsel1946/goederenseinen.aspx (http://www.seinarm.nl/Licht46/Seinstelsel1946/goederenseinen.aspx)
-
Dit sein is het zogenaamde "L" sein, en staat gekoppeld aan een verderop gelegen "H" sein. Met dit sein kunnen machinisten van goederen of aangewezen treinen de trein stil zetten voor een verderop gelegen helling, zodat ze niet op de helling tot stilstand komen en daardoor niet meer weg kunnen komen. Het is een hulpmiddel voor de machinist zodoende.
Groet,
Johan
[Edit] Mocht je nog meer vragen hebben over seinen, klik eens op de volgende link: http://www.railmeester.nl/mediapool/69/699637/data/seinenboek.pdf (http://www.railmeester.nl/mediapool/69/699637/data/seinenboek.pdf)
Dit is een seinenboek uit 2005, dus er kunnen seinen in staan die niet meer voorkomen
-
Dank je Henk en Johan
Het is dus een L sein.
In hoofdstuk 5 Seinen voor tunnels en steile hellingen (uitgave NSR Seinenenboek mei 2013 Klik (http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDUQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.nicospilt.com%2Fpdf%2F130501%2520Seinenboek%2520V8%2520NSR%2520CVdef.pdf&ei=RivdUoaAGemX1AWjsoHABg&usg=AFQjCNGuUDYUWD8rtWLIwbHXlDLxx4K7qw&bvm=bv.59568121,d.d2k))
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sein_276.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sein_276.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sein_277.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sein_277.jpg)
Bron: NSR seinenboek
Hengelo ligt met 18m boven NAP lager (want een beekdal) dan Oldenzaal (de Tankenberg is een heuvel van 85 meter hoogte en daarmee het hoogste punt in Overijssel). Kunnen we niet hebben dat er een zware goederentrein van Oldenzaal terug rolt naar Hengelo. ;)
Ik snap het weer.
Groeten
Rino
-
Dank je Henk en Johan
Het is dus een L sein.
In hoofdstuk 5 Seinen voor tunnels en steile hellingen (uitgave NSR Seinenenboek mei 2013 Klik (http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDUQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.nicospilt.com%2Fpdf%2F130501%2520Seinenboek%2520V8%2520NSR%2520CVdef.pdf&ei=RivdUoaAGemX1AWjsoHABg&usg=AFQjCNGuUDYUWD8rtWLIwbHXlDLxx4K7qw&bvm=bv.59568121,d.d2k))
Ook deze versie is alweer achterhaald. Met de laatste wijziging is sein 283 uit het seinenboek verdwenen (was in gebruik bij de Hemtunnel).
Groetjes,
Emiel
-
Wat logisch is want het sein 303 waar het naar verwijst was al verwijderd.
-
Inmiddels is er wel iets vergelijkbaars o.a. bij de Willemsspoortunnel in Rotterdam in gebruik. Hierbij heb je seinen (o.a. aan de Rotterdam Centraal kant op de kop van de perrons) met een X / G bak er naast. Goederentreinen mogen enkel met een "G" vertrekken.
Indien de "G" brandt zijn de seinbeelden dusdanig dat alle seinen om met een goederentrein de tunnel door te komen veilig staan.
Bij een "X" staan niet alle seinen in en na de tunnel veilig en kan een goederentrein in de tunnel op de stijgende helling een sein tegen komen dat daar wegkomen lastig of onmogelijk maakt
-
Het X- en G-regime is er altijd al geweest bij/in de Hemtunnel en Willemstunnel.
De verlichte driehoek is alleen verdwenen (en daarmee ook uit het seinenboek) omdat het nooit gebruikt werd. Het is na de indienststelling van de Hemtunnel extra geplaatst ten behoeve van hondekoppen, die bij een stilstand voor het rode sein* helling op de tunnel niet meer uit konden komen. Als de verlicht driehoek brandde, moest je stoppen voor het stopplaatssein, welke zodanig in de tunnel hing, dat je helling af stil stond en altijd weer weg kon komen.
* In de Hemtunnel staan beide kanten op per spoor 2 P-seinen. Eentje helling af, net voor de tunnel en eentje ongeveer halverwege de helling omhoog. Bij/in de Willemstunnel is de verlichte driehoek nooit gebruikt.
Groetjes,
Emiel
-
Het lijkt er op dat het L en H sein nog uit het lichtseinstelsel 1946 stammen, Geinig :)
-
met het verschil tussen het X/G regime en L/H:
Dat er bij L/H niet hoeft gestopt te worden als de mcn dit niet nodig acht.
Bij X/G-regime waarbij de vaste X brand er WEL gestopt dient te worden door goederentreinen ook al staat het bij behorende sein veilig.
-
Als een goederentrein voorbij een vast brandende X rijdt heeft hij een sts, bij het voorbijrijden van een vast brandende H hoogstens een probleempje :P
De L staat overigens voor Langzamer en de H voor Ho. Zo onthielden we het tenminste voor het examen ;)
-
met het verschil tussen het X/G regime en L/H:
Dat er bij L/H niet hoeft gestopt te worden als de mcn dit niet nodig acht.
Bij X/G-regime waarbij de vaste X brand er WEL gestopt dient te worden door goederentreinen ook al staat het bij behorende sein veilig.
Als ik de beschrijving in het seinenboek lees, dan is het opvolgen van L- en H-seinen niet alleen maar een kwestie van "naar de mening van de machinist":
276
‘L’- sein
Wit licht
Snelheid zodanig begrenzen dat voor het eerstvolgende sein nr. 277 kan worden gestopt.
Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen, welke treinen door de betrokken spoorwegonderneming als zware goederentreinenzijn aangewezen.
277
‘H’- sein
Wit licht
Stoppen voor het sein.
Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen, welke treinen door de betrokken spoorwegonderneming als zware goederentreinenzijn aangewezen.
Zo kan ik een goederenmachinist niet aanraden om bij de Velsertunnel het L- en H-sein te negeren. Dan heb je aan je direct leidinggevende heel wat uit te leggen.
Groetjes,
Emiel
-
Maar dan moet je er wel bij zetten dat de Velsertunnel de enige uitzondering is in het rijtje namelijk dat die geen X/G regime kent maar een L/H, waarbij in dit geval er nooit een reizigerstrein en een goederentrein, of twee goederentreinen tegelijk in de tunnel mogen zijn. De L/H bij de Velsertunnel worden dan ook als een soort van X/G regime gebruikt, plus dat voor goederentreinen de L/H altijd gekoppeld is aan het seinbeeld Geel + L (driehuis) en Rood + H, voor de Velsertunnel.