BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Marcel M op 19 January 2014, 14:57:20
-
Hallo allemaal!
Even voorstellen, Marcel Mulder 47 lentes jong.
wonende in het westen des lands.
Na heel veel jaren hobbyloos te zijn weer eens wat doen met mijn vrije tijd.
Vroeger een spoortje in N gehad van Minitrix, stelde niet veel voor.
Ik woon vlak bij de SSN in Rotterdam, waar ik nog wel eens binnen glip.
Hierdoor best wel gefascineerd ben geraakt in stoomloks.
Dus waarom niet weer deze tak van hobby oppakken.
Heb nog 2 kinderen thuislopen, waarvan 1 binnenkort op eigen benen gaat staan.
Dus jullie begrijpen al, EEN KAMER OVER!!
Nu komen mijn vragen
Ik wil stoom en begin diesel/olie gaan combineren naar Duits voorbeeld.
Wat is nu het beste merk rails wat ik kan gebruiken waar ik de verschillende merken op kan laten rijden.
Met de wissels wil ik eigenlijk de electrische bediening uit het zicht houden.
De digitale besturing van de baan, Welk merk kan je het beste gebruiken?
De baan wordt in een kamer gemaakt van 3 bij 3 meter.
Moet nog gaan tekenen, welk (gratis evt.) programma is het makkelijkst om dit te plannen?
Mijn voorkeur gaat naar een baan op 2 verdiepingen, met een kopstation en een locdepot incl. draaischijf en keerlus.
Op de onderste verdieping de rangeer mogelijkheid.
Jullie zien het, plannen zat!
Maar ik als leek heb advies van jullie nodig om dit te laten slagen!!
Alvast bedankt voor jullie commentaar en adviezen!
gr. Marcel
-
Welkom Marcel en succes!
Even wat beginnerstips;
- bepaal eerst goed wat je leuk (het leukst) lijkt/vindt om te doen? (hout)Frames bouwen, scenery maken, treinen rijden...
- maak op basis van dat gegeven een overzichtelijk en uitvoerbaar plan, je bent pas een beginner ;-)
Je zal zeker niet de eerste zijn die te ambitieus start en spoedig gefrustreerd weer stopt. Een groot plan kun je beter in kleine behapbare stukjes uitvoeren, dat geeft vaak meer voldoening en houdt de lol erin!
-
Ga je vooral voor eenvoudige techniek en storingsvrij rijden, ook als de omgeving niet stofvrij etc is, dan zou ik Märklin aanschaffen. Ga je vooral voor natuurgetrouw, nadruk op de details etc, dan is tweerail een beter alternatief. In H0 zou ik niet te grootse plannen maken met teveel rails als het om natuurgetrouw gaat. Een beetje intercity (6-8 rijtuigen) is al gauw tegen de twee meter lang, een straal voor een bocht is al gauw halve meter, afmetingen om rekening mee te houden. Voor 3x3 meter is misschien N-spoor zoals je vroeger had een goede oplossing. Dan kun je meer doen op hetzelfde oppervlak.
H0: Verschillende merken maken materieel voor zowel Märklin drierail als tweerail. Dat hoeft geen reden te zijn voor een bepaald systeem te kiezen. Zelf rijd ik Märklin. Met name de C-rails van dat merk is erg betrouwbaar: vastklikken en rijden, probleemloos. Mijn materieel bestaat naast Märklin uit Roco, Artitec, LS-models en Fleischmann. Ik heb met geen enkel merk onoverkomelijke problemen gehad. Met name Roco, LS-models en Artitec maken erg gedetailleerde modellen: erg fraai, maar goed uitkijken met het op de baan zetten en meer kans op schade als er zich eens een ongelukje voordoet. Het Märklin-materieel heeft meer trekkracht (daar is niet iedereen het mee eens overigens, maar mijn ervaringen zijn wel zo), maar vergt ook meer onderhoud (smeerbeurtjes etc.). Oud Märklin-materieel (jaren '60 - '80) is robuuster dan het nieuwe.
-
Marcel,
Welkom in deze boeiende hobby wereld.
Begin vooral niet te ambiteus en bezoek of wordt lid van een modelspoorgroep. Van deze "ervaren" mensen kan je in de regel heel veel leren. Een overzicht van modelspoorclubs vind je op www.nmf.nl
Schat zelf in welke schaal je lekker ligt. Om iets in schaal N te maken vergt wat meer gepruts dan in een grotere schaal. Maar mischien vind je dat gepriegel juist leuk.
In principe worden er geen slechte modeltreinen meer gemaakt en is de kwaliteit in alle schalen gewoon goed.
Veel succes en plezier.
-
bedankt alvast voor jullie reactie!
Mijn voorkeur gaat naar N spoor, Puur voor de ruimte.
Mijn idee is om de baan in een soort van modules te bouwen.
Kijken of dit haalbaar is.
Voor de besturing wil ik gewoon in 1 keer het goede aanschaffen, dat ik er een aantal jaren mee vooruit kan.
Ik heb nog een paar oude analoge loks leggen, voor het begin.
Maar het moet tzt. digitaal worden.
gr. Marcel
-
In N zou ik starten met een losse Roco Multimaus, wat peco rails code 55 en een decoder (of dus een Fleischmann piccolo digital startset, volgens mij is die bediening hetzelfde correct me if wrong)
De startsets zijn in verhouding iets goedkoper, maar los is niet heel veel duurder en dan heb je keuze.
ps: NL, Duits, USA, iets anders...?
-
Sebas, bedoelde welk thema qua land?
In dit geval naar duits voorbeeld.
Peco rails, wat is hier de meerwaarde van? prijs, kwaliteit?
Is misschien wel wat om met de Multimaus te beginnen.
Als de baan groter wordt een andere trafo erbij.
gr. Marcel
-
Met de multimaus is het goed beginnen. Je kan veel met de maus. In de toekomst kan je hem met een extra printje aan de computer koppelen. Een extra versterker kan altijd gekoppeld worden.
Peco vinden de meeste mensen mooier dan de rails van minitrix of fleischmann. Dat is een persoonlijke keuze, zelf bepalen is het devies.
Groet Ronald.
-
Als 1ste welkom hier ;D
Om maar gelijk van wal te steken hier wat antwoorden die grotendeels klinken zoals bovenstaande ;)
Merk van zowel treinen als rails is uiteindelijk een persoonlijke smaak,al is het wel verstandig te noemen om voor het geen wat je wil gaan bouwen te kiezen voor n spoor.
Daar kan je beter mee uit de voeten dan met HO in jouw beschikbare ruimte,zeker als ik zie wat je van plan bent ;D
Persoonlijk zou ik Marklin buiten beschouwing laten,als je realistisch wilt bouwen qua rails dan zijn die puntjes in het midden van het spoor iets waar je je waarschijnlijk aan zal ergeren.
Qua merken voor locs en rijdend materieel heb ik de beste ervaring met roco en Flm,maar zoals gezegd is er over het algemeen geen echt slecht merk meer,enkel zijn de eerder genoemde merken zijn behoorlijk gedetaillieerd en robuust genoeg (y)
(en dat vind ik in elk geval iets belangrijks)
Zeker als je met stoomloks gaat rijden ziet dat er geweldig uit.
Stoom en diesel kan je makkelijk combineren als je tijdperk3-4 gaat rijden,in die tijd ging stoom er langzaamaan uit en kwam er diesel en electrisch voor terug.
Je kan hier op dit forum zat voorbeelden vinden in bouw draadjes waarin voor dat tijdperk is gekozen,dat helpt je misschien wel opweg qua inspiratie.
(ben zelf ook in dat tijdperk bezig,zie mijn linkje onderaan dit berichtje maar)
Dan een railprogramma,ik zou gaan voor Anyrail,dat is voor de 1ste 50 stukken rails die je legt gratis,al zou ik gelijk gaan voor de betaalde versie ;)
Kost niet veel en werkt erg makkelijk (y)
En i.d.d. ,ook ik geef je het advies om te starten met een multimuis van roco/flm,daar heb je voorlopig zat aan en die kan je later ook aan de pc koppelen als je wilt.
Je zou voor je wissel aandrijvingen kunnen kiezen voor ondergrondse aandrijvingen zoals deze:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/219998/Conrad-wisselaandrijving-eindafschakelingpolariteitsomschakeling?ref=searchDetail (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/219998/Conrad-wisselaandrijving-eindafschakelingpolariteitsomschakeling?ref=searchDetail)
Voorlopig heb je zo weer zat om is over na te denken geloof ik ;D
Veel succes bij het onderzoeken naar wat je wilt,en ik ben benieuwd wat het allemaal zal worden.
-
Ronald, ik vind de rails van Peco inderdaad wel wat.
Floris, ook bedankt voor al de info.
Heb jij ervaring met deze wisselbediening?
Is dit universeel, dus voor alle type wissels?
Ben aan het lezen geslagen in jou draadje, heb weer wat te doen met deze lange avonden. ;D
Gr. Marcel
-
Heb jij ervaring met deze wisselbediening?
Is dit universeel, dus voor alle type wissels?
Ja, deze wisselaandrijvingen zijn universeel. Ik heb ze zelf in de vorige baan baan gebruikt: wisselaandrijvingen Conrad (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg378705.html#msg378705). Veel mensen gaan nu over op servo's voor hun baan. Zijn wat stiller dan de conrad. Die heb ik nu onder de nieuwe baan hangen.
Groet Ronald.
-
kijk, je wordt zo steeds wijzer!
Servo aandrijving, dat is het!!
kan je hier elke willekeurige servo voor gebruiken?
Kom er zat tegen.
Ik heb wel in de gaten dat er heel veel electronica bij komt kijken op deze manier.
Niet zo zeer de wissels, maar in het algemeen.
Maak niet uit, is een uitdaging
-
kan je hier elke willekeurige servo voor gebruiken?
Kom er zat tegen.
Uhm... ja en nee :) Je zal het een en ander wel moeten uitproberen. Sommige servo's kunnen niet met alle decoders over weg. Of andersom ;) Je kan het beste even op het forum zoeken naar servo's en decoders. In de verschillende draadjes staan wel diverse vragen c.q. oplossingen.
Ik heb wel in de gaten dat er heel veel electronica bij komt kijken op deze manier.
Niet zo zeer de wissels, maar in het algemeen.
Bij het begin van digitaal werd reclame gemaakt met: Met twee draden kan je alles aan sturen. Goed dat is een beetje optimistisch, soms komt er iets meer bij kijken ;)
Groet Ronald.
-
kijk, je wordt zo steeds wijzer!
Servo aandrijving, dat is het!!
kan je hier elke willekeurige servo voor gebruiken?
Kom er zat tegen.
Ik heb wel in de gaten dat er heel veel electronica bij komt kijken op deze manier.
Niet zo zeer de wissels, maar in het algemeen.
Maak niet uit, is een uitdaging
Met servo's heb ik geen ervaring,met de de eerder genoemde aandrijvingen wel.
Al is ook dat beperkt omdat de baan hier nog in opbouw is en ik niet kan rond rijden vanwege het ontbreken van een railspiraal.
(moet nog worden gebouwd)
Het inbouwen van de aandrijvingen (voor zover je kan spreken van inbouw ;D)is makkelijk te doen,na wat tips over hoe te beginnen is het mij als groentje ook gelukt ,dus ... 8)
Wat je moet kiezen van de 2 is jouw keuze,al denk ik dat je voorlopig miss wel beter af bent met aandrijvingen dan met servo's.
Servo's zijn aardig geprijst en ja het geluid dat het minder maakt is volgens mij te verwaarlozen in die zin dat je toch niet iedere seconde van de dag enkel je wissels heen en weer beweegt en dus geluidshinder kan hebben ::)
Veel suc6 met het leeswerk,en zijn er vragen dan hoor ik het wel (y)
Bij het begin van digitaal werd reclame gemaakt met: Met twee draden kan je alles aan sturen. Goed dat is een beetje optimistisch, soms komt er iets meer bij kijken ;)
Ze bedoelden dan waarschijnlijk de 2 draden van de ringleiding onder de modelbaan,en dan klopt het wel ;) ;D
-
hoi Floris,
Je heb misschien wel gelijk, ik als bijna leek om servo's te gebruiken.
Het is net wat je zegt, veel lezen!!
Ik ben met de pc en sturing techniek groot gebracht.
Dus dat is het probleem niet, alleen dit is toch weer even wat anders.
Je moet gewoon even weten wat er allemaal te koop is.
Om nu het wiel weer uit te vinden, terwijl jullie al jaren ervaring hebben?
Mijn vorige hobby was een vijver met koikarpers, hier zat ik ook op een forum.
En geloof me, je kan niet zonder adviezen van mede hobbyisten.
En de ervaringen delen wordt iedereen wijzer van, maar dit even terzijde.
In iedergeval bedankt allen voor al jullie adviezen!!!
-
Vandaag weer eens een beetje aan het verdiepen in de materie geweest.
Even in Rotterdam bij een treinenzaak geweest.
De rails met wissels en wisselbesturing ben ik wel uit.
Peco rails met wissels, en de besturing van de wissels van C****d (reclame?)
Nu heb ik vanmorgen de besturing van ESU gezien.
Wie heeft hier een oordeel over, of is dit een beetje te voor mij als je maximaal 6 treinen wil laten rijden?
Wissel besturing ben ik ook nog niet helemaal uit.
Ik zou dit graag digitaal doen, maar kan dit dan ook nog handmatig met behulp van drukknoppen?
-
Ik zou dit graag digitaal doen, maar kan dit dan ook nog handmatig met behulp van drukknoppen?
Yep, wissels en treinen staan los. Als jij het handig vindt om de wissels met de hand (analoog) te besturen en de treinen digitaal zodat, je functies kunt aansturen, is dat prima ;D
Timo
-
Hoi Timo,
Maar is het ook mogelijk om het beide te doen.
Dus of digitaal of handmatig.
Dank alvast
-
Ja en nee, ligt eraan wat je precies bedoelt.
Je hebt zeg maar digitaal en analoog (de techniek)
en aan de andere kant handmatig en automatisch (wie stuurt het aan).
Je kan ze best voorzien van decoder en daarmee zorgen dat de computer ze automatisch aan kan sturen. Maar via de centrale of de computer is het natuurlijk nog mogelijk om ze om te zetten. Maar als je niet aan automatisch rijden of computer beveiliging doet(/wil doen) is dit niet nodig. Kan, als je dat handig vindt, maar via een schakeltableau of gewoon drukknoppen of zelfs losse draadjes als je dat handig vindt. Ligt eraan wat je handig vindt en wat je er voor over hebt.
Aan de andere kant kan een analoge wissel niet omgezet worden door de computer (tenzij je een robot in huis hebt ;D )
Timo
-
Dankje Timo.
Duidelijk, digitaal dus :)