BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: roadster36 op 18 January 2014, 22:18:23
-
Ik heb de Ns 5500 in Hsm uitvoering in wijnrood gebouwd.
Nu ben ik toe aan het biezen werk
Wie weet of kan achterhalen wat voor kleur de biezen hadden?
Wit/Zwart/Wit? of Goud /Zwart/ Goud
iemand enig idee hoe het nr op de bufferbalk er ongeveer uitzag.
gr Jan
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QS7AXQQB-D.jpg)
komt net uit de spuiterij , dus alles zit nog los of is er ff los opgezet voor de foto ;D
-
Jan,
Phildie (http://www.phildie.nl/Phildie/verf-kleurenschema.htm) heeft kleurenschema's van veel Nederlands materieel op de site staan, compleet met verfnummers. Volgens die schema's zijn de biezen crème en bruin.
Overigens moet je wel de veiligheid 180o draaien, zodat de hefboom in het machinistenhuis uitkomt.
Grtz,
Ton
-
Ton dat klopt
Veiligheid zit nog los de bovenste pijpen moeten nog zwart gespoten en het messing gepoetst.
echter Philotrain heeft volgens mij destijds gouden biezen gebruikt, dus ik twijfel.
plaatje aanklikbaar
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-OEEO7OWM-D.jpg)
-
Hallo Jan,
Het is in de eerste plaats al de vraag of deze locomotieven ooit echt in rode kleur geschilderd zijn of dat er slechts plannen voor waren.Ik meen mij te herinneren dat Guus Veenendaal dacht dat het slechts plannen waren.Volgens Herman Hesselink was het zo dat de HSM delegatie die de fabriek van Sharp Stewart bezocht daar locomotieven zag staan die gebouwd werden voor de Midland Railway.Zij vonden dat wel een mooie kleur en dachten er over om ook hun eigen locomotieven die kleur te geven.Nu beweerde Herman Hesselink ook dat de HSM locomotieven zwart geschilderd waren.Dit is controleerbaar niet juist want in heb in mijn eigen collectie foto's die gemaakt zijn op het terrein van Werkspoor waarop twee van deze locs staan in een donkere kleur dus niet "fotogrijs" en daarop is duidelijk een zwarte belijning te zien.Dat kan natuurlijk niet op een zwarte loc.Op foto's die gemaakt zijn toen de locomotieven al enige jaren in dienst waren zou je inderdaad wel kunnen denken dat ze egaal zwart waren.Uitgaande van het Midland Railway kleurschema is de rode kleur "Crimson Lake" of ook wel aangeduid als "Oxide of Iron and Lake".De belijning bestaat dan uit zwarte lijnen met aan beide zijden een dunne gele lijn.
Op de bufferbalk staat aan de ene zijde van de koppelingshaak "No" waarbij de "o" klein geschreven is en hoog staat en daaronder een "=" teken.Aan de andere zijde van de koppelingshaak staat het nummer van de loc in dezelfde stijl als op de nummerplaten aan de zijkant van de waterkasten.De letters en cijfers zijn schreefloos.De hoogte is ongeveer 2/5 van de ogte van de bufferbalk.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Jan, bedankt voor het beschrijven van de stijl van de bufferbalknummers. Weet je toevallig de kleur van de bufferbalkopschriften?
Ik heb inmiddels wat vage foto's gevonden in het HSM boek van Van der Meer, maar meer dan dat ze niet op het latere NS type bufferbalkopschrift lijken kom ik niet.
Aan de tenderzijde een bronzen nummerplaatje? Of ook bufferbalkopschriften? Helaas geen foto van de kont van een kop-en-kontje in HSM tijd.
-
Ik lees hier (http://www.htilmans.demon.nl/spoor_1_genootschap.html) dat origineel de kleur groen was. Er staat een foto van de desbetreffende loc op de site.
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
-
Dat klopt Joop.
maar wat jij laat zien is het latere NS groen.
In de HSM tijd waren ze donkerder groen ,echter er zijn sterke geruchten dat de 725 en 726 Wijnrood zijn geweest.
Jan bedankt voor de info .
-
Het leuke van modelbouw is dat je zelf je eigen werkelijkheid en je eigen geschiedenis kunt bepalen.
In jouw (miniatuur)wereld doe je gewoon alsof deze locomotieven daadwerkelijk rood werden geleverd. (y)
En qua biezen: doe maar wat je zelf het beste acht, er is toch niemand die kan bewijzen dat het niet klopt ;D
-
Nou ja, het leuke is toch als het ding zoveel mogelijk op de werkelijkheid gebaseerd is denk ik dan zo met mijn beperkte kennis en vermogens. Zo is het ook nooit bewezen dat ze rode flenzen hadden, maar blijkbaar weet Jan meer dan ik ;D
-
Dat is toevallig.. ik ben op dit moment ook bezig met een lok . Niet helemaal een 5500, maar komt er heel dicht bij. De kleurstelling wordt, jawel ... wijnrood. Ik heb juist gisteravond de verf bij Phildie besteld.
Vanzelfsprekend voor mij ..... in schaal 0.
Ik hoop hem deze week afgebouwd te hebben en dan is de loc, gespoten wel, op Rail te zien.
Het stap voor stap bouwverslag:
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=815517 (http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=815517)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0751_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0751_7.jpg)
-
echter Philotrain heeft volgens mij destijds gouden biezen gebruikt, dus ik twijfel.
Jan,
Phildie heeft de kleurenschema's en verfnummers van Philotrain overgenomen; Philotrain heeft daarbij aangekondigd te stoppen met haar eigen verfassortiment. Ook heeft Philotrain op haar website een link naar Phildie gezet. Je mag er dus van uitgaan dat de kleuren die Phildie aangeeft ook de Philotrain-kleuren zijn.
Ik begrijp daarom niet waarom jij nu denkt dat Philotrain gouden biezen heeft gebruikt.
Maar goed, het is jouw loc dus ik wens je succes met zoeken naar de echte kleur.
Grtz,
Ton
-
Als je met de HO versie wil rijden is het misschien verstandig de wielbanden schoon te maken. De wielbanden zullen nooit rood geweest zijn. Na gebruik zullen de wielbanden blank worden. En dat is tevens handig met de HO versie omdat je anders contactproblemen kan krijgen. Tenzij het een statisch model wordt?
-
LB ,ben je nou zo dom?
Eerste bericht staat toch dat hij net uit de spuiterij komt ::)
En Philo zat er zeer regelmatig volledig naast met kleuren en biezen.
Bijv SS rijtuig 1e klas met rode biezen? die moeten wit zijn
-
De HSM 725 en 726 waren de eerste machines die door Werkspoor (toen nog Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmateriëel genoemd) geleverd zijn uit deze serie.Of ze rood waren weet natuurlijk eigenlijk niemand meer.Zoals ik schreef zijn er serieuze spoorweghistorici die het betwijfelen.Ook Van Wijck Jurriaanse schrijft er niets over in zijn destijds door Uitgeverij Wyt in Rotterdam uitgegeven boekjes over de HSM.Voor zover ik weet liet Philip Friskorn zich o.a. beraden door Van Wijck Jurriaanse die echter kleurenblind was (de meesten met deze aandoening zien geen verschil tussen rood en groen).
De opschriften op de bufferbalk zijn nog het beste te zien op de foto van loc 455 op blz. 212 van het boek van Van der Meer.Op blz. 120 staat nog een foto van loc 721 waarop iets van de achterzijde van de loc te zien is.Een andere foto waarop een gedeelte van de achterzijde te zien is zit in de beeldbank van het Noord-Hollands Archief zie http://www.beeldbank.noord-hollandsarchief.nl/memorix/3ecc7aea-fb8f-11df-9e4d-523bc2e286e2 .Ik heb destijds bij Guus Veenenaal de NVBS collectie doorzocht en ook bij Herman Hesselink diens uitgebreide collectie maar ik ben geen andere foto's van de achterzijde tegengekomen.Karskens beschrijft in zijn boek "De Locomotieven" dat op de voorbufferbalk het nummer geschilderd was en op de tender een bronzen nummerplaat zonder eigendomsmerk.Dat is in het boek van Van der Meer te zien op blz, 248 bij loc 1023.Op de genoemde foto van loc 455 op blz. 212 van dit boek is te zien dat de opschriften zwart waren.Dat is op andere foto's moeilijk te zien.Het probleem is dat men destijds orthochromatisch fotomateriaal gebruikte.Dat was weinig gevoelig voor rood.Dus een rode bufferbalk wordt bijna zwart en daarop zie je natuurlijk de zwarte opschriften niet.Dit is goed te zien op de fonkelnieuwe locomotieven op het terrein van Werkspoor :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Werkspoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Werkspoor.jpg)
Ook op de foto van loc 705 in Rotterdam Delftsche Poort is de bufferbalk egaal zwart :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_705_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_705_b.jpg)
En dat terwijl deze foto beter doortekend is dan de versie die op blz. 245 in het boek van Van der Meer staat.De meeste foto's in dit boek zijn mijns inziens nogal belabberd afgedrukt.
Of er op de HSM 700 serie op de achterzijde ook een nummerplaatje zat is op de genoemde foto op blz. 120 van het boek van Van der Meer niet te zien.Ook op de tekening van de tenderbakken en waterkasten zie ik dit niet terug hoewel op het deel van deze tekening waarop de zijkanten van de waterkasten te zien zijn de contouren van de elliptische plaat wel ingetekend zijn zie (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_701_waterbakken_en_kap_.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_701_waterbakken_en_kap_.gif)
Overigens wil ik er nog op wijzen dat het op de foto van loc 705 goed te zien is dat de scharnieren op de rookkastdeur in die tijd altijd mooi blinkend gepoetst werden.Het valt mij op dit op veel modellen niet juist wordt weergegeven.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Mijn oplossing: Ik maak mijn NS 5500 gewoon NS groen ;D. Maar de foto's uit de oude doos zijn prachtig.
-
De kleur en biezen van SGB loc 3 zijn geïnspireerd op de HSM-kleurstelling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_195_6086.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RZ_2_195_6086.jpg)
-
wat een reacties (y) ik was even een dagje helpen bouwen aan een nieuw baantje voor OntraXs ;D
Ondanks dat het een stukje SS trace' vertolkt zal de wijnrode daar ook regelmatig voorbij komen rollen.
Jan,
bedankt.
geweldige informatie, al weet ik nu nog niet alles ;D
Reinier<
dit zijn beige /zwarte /beige biezen?
Frits,
Jammer , ik heb nog een volle pot over - min een cupje ;D
Zuylen
Uiteraard gaat er nog een wattenstaafje thinner over de wielbanden (y)
-
Er valt ook nog heel wat meer over te zeggen en vertonen.Mijn documentatie voor de HSM700 staat op 3 DVD van elk 4,5 GB.Maar ik ben dan ook bezig deze loc in spoor 0 te bouwen.Deze klus heb ik tijdelijk onderbroken voor mijn RTM 0m project.Daarna ga ik verder met de HSM 700 (in donker groen).Veel succes op Ontraxs.Ik kom op de zondag even kijken of de kleur rood precies goed is.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Ah, gelukkig ;D. Ik denk dat het een prachtige loc wordt. (y) Zelf moet ik nog eens een keer de tijd vinden om mijn eigen exemplaar in elkaar te flansen. In ieder geval ga ik jouw project volgen.
-
Jan
je hebt het over het boek van van der Meer.
Ik neem aan dat je "De Hollandsche ijzeren spoorweg maatschappij bedoeld"?.
Blz 212 klopt dan niet . moet waarschijnlijk blz 225 zijn ;D
-
Ja,dat boek bedoel ik , in 2009 uitgegeven door Uquilair.Meestal geven ze mooie boeken uit.Van dit boek vind ik nagenoeg alle foto's te donker afgedrukt.In het colofon staat dat dit de eerste druk is.Laten we hopen dat ze nog een tweede druk gaan uitgeven en daarbij de inktkraan wat verder dicht draaien.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
225? Kweenie hoor. ???
-
hoezo kweenie
oke 224/225 dan ;D
-
Het probleem is dat men destijds orthochromatisch fotomateriaal gebruikte.Dat was weinig gevoelig voor rood.Dus een rode bufferbalk wordt bijna zwart
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Werkspoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Werkspoor.jpg)
Maar als dat klopt, is dat toch een sterke indicatie dat de locs op de foto inderdaad rood zijn? Er is nog een klein kleurverschil met de rookkast te zien, maar verder komen de locs dicht bij zwart, precies wat je zou verwachten op basis van het bovenstaande, als ze rood zijn.
-
Zelfde boek blz 156 verhandeling over de nummerplaten,
Blz 116 mooie foto van de productielijn.
leuk detail, handrail komt uit in de waterbak.
-
Dat is wat ik je vanmiddag vertelde over die kleine nummerplaten achterop de kont. Toen vroeg jij nog wat een kont was... Anyway, er staat een afmeting bij. Wel zo handig. (y) Misschien print ik die wel mee voor je...
Maar begrijp ik nou dat de (voor)bufferbalkofschriften zwart zijn? Wel apart.
-
nee blz 156
bij C
citaat : op de voor en achter bufferbalken wordt met oranje cijfers het nummer geschilderd , even als bij de overige HSM lokomotieven gebruikelijk is.
-
Rectificatie : ik bedoel inderdaad locomotief 455 op blz. 121 en loc 721 op blz.120.Bedankt voor het oplettend lezen.
De linker loc op het terrein van Werkspoor is loc 731 zoals op een andere foto beter te zien is.En deze is nooit rood geweest, alleen mogelijk 725 en 726.Deze was dus donker groen en wel beduidend donkerder dan het latere NS groen.Er zijn nog wel zwarte lijnen op de waterkast te zien zodat hij niet zwart was en wanneer hij al rood geweest zou zijn zou dit op de orthochromatische glasplaat zo donker geweest zijn dat de zwarte lijn niet te zien geweest zou zijn.Over de juiste kleuren wordt onder spoorweghistorici altijd veel gediscussieerd.De werkelijkheid was dat bij het onderhoud van een loc de chef van de schilderswerkplaats de kleur bepaalde.Dat ging in die tijd nog niet met RAL-nummers of iets dergelijks.Bovendien moest men om een kleur lichter te maken er loodwit aan toevoegen.Loodwit was duur dus als de chef wat zuinig aan deed werd de loc donkerder.Dat het loodwit niet zo gezond was voor de schilders vond men in die tijd niet zo belangrijk.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
P.S.dat van die oranje cijfers vind ik merkwaardig want op blz.121 zijn de cijfers 455 donkerder dan de bufferbalk en dat lijkt mij met oranje ten opzichte van een rode achtergrond niet waarschijnlijk
-
P.S.dat van die oranje cijfers vind ik merkwaardig want op blz.121 zijn de cijfers 455 donkerder dan de bufferbalk en dat lijkt mij met oranje ten opzichte van een rode achtergrond niet waarschijnlijk
Dat is waar .
Ik denk dat ik voor gouden nrs ga ;D
Dat zat ook vaak op de rijtuigen.
-
Oranje is zo gek nog niet, de stelbalknummers op personen en goederenmat was ook oranje. Met die film van vroeger kan het alle kanten uit.
Ik print ze ook oranje.
-
(y)
-
wordt het nu oranje voor goud of goud voor oranje?
-
Beide versies worden geprint.
oranje en goud voor de buffebalk nrs.
het nr schildje .
En de biezen in wit/zwart /wit en goud /zwart /goud.
En dan kijk ik gewoon wat het mooiste is. (y)
En misschien komt er in de loop van de week nog wel meer info boven water.
-
Eigenlijk vind ik het argument van ingenium dat de opschriften op de stelbalken ook oranje waren wel sterk en zal het op de bufferbalken ook wel oranje geweest zijn.Goud lijkt mij minder waarschijnlijk.Maar ik blijf vinden dat die foto van loc 455 in merkwaardige tegenspraak hiermee lijkt te zijn.Voor zover ik weet zijn er geen schilderijen of andere gekleurde afbeeldingen van HSM locomotieven, die gemaakt zijn door tijdgenoten.In het spoorwegmuseum is er alleen een geborduurde afbeelding van een Staatsspoor 800/900 loc waarop de kleuren te zien zijn.Zoals ik al eerder schreef is er altijd een onbesliste discussie over kleuren.Mijn grootvader vertelde mij destijds dat er voorbij Utrecht (vanuit Rotterdam gezien) gele locomotieven reden.Nou ja geel, meer oker of officiëel "Stroudley improved engine green".Overigens waren de bufferbalken van de Midland Railway "vermilion".Misschien moet dat dan ook wel op die rode 725 en 726.
Vriendelijke groeten ,
Jan den Haan
-
Ach het is toch al een beetje een Pipo lok.
Ik wil het graag historisch correct hebben maar dat lijkt in dit geval onmogelijk.
Er loopt niemand meer rond die het zeker weet. ;D
Zaterdag hebben we een Mitropa meeting , dan zijn de opschriften ook klaar en gaan we eens kijken wat het mooist is.
vermilion bufferbalken?
Maar dat is al haast oranje toch, ik zal het eens overwegen en dan met gouden nrs?
Ik had ze expres ook nog niet aan de lok gesoldeerd, en kan er nog alle kanten mee op.
die gele lokomotieven ? NCS misschien?
voorbij Utrecht zit je dus in de driehoek bij Ede /Arnhem /Amersfoort
volledig NCS domijn
-
NCS was geel idd. Tot ze overstapten naar bruin.
Eelco
-
De NCS hield dezelfde kleuren aan als de Engelse spoorwegmaatschappij: London Brighton South Coast. Locomotieven van deze Engelse maatschappij zijn bewaard gebleven. Zij hadden net zoals de NCS eerst okergele locs die daarna bruin gekleurd werden. Grote kans dat het dezelfde kleuren zijn omdat beide maatschappijen bevriend met elkaar waren en veel van elkaar over namen. Misschien kan er als de foto's zwart wit gemaakt worden, een tint ontdekt worden?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ingekleurde_fabrieksfoto_NCS_Zeppelin_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ingekleurde_fabrieksfoto_NCS_Zeppelin_2.jpg)
Eelco
(sorry voor OT, maar die hele kleurendiscussie is erg interessant)
-
Geen problemen mee ;D
TP1 is toch al zo weinig animo voor.
ik vind de discussie erg leuk en er komt behoorlijk info boven tafel.
NCS loks moet ik ook nog bouwen :P
Maykel schiet eens op met de 3600 ,Dido idem met de 7200 ;D
-
Met oude, ingekleurde, plaatjes moet je erg voorzichtig zijn heb ik begrepen. Ik heb, hobbelende door de wei, van Jaap Nieweg (SHM directeur, machinist, historicus) wel eens verhalen gehoord van heftige discussies tussen zijn vader Hein Nieweg, NJvWJ, Waldorp, Hesselink over de kleurstelling van ingekleurde plaatjes van NBDS loc's en/of NCS locs.
Dat waren mannen die het allemaal nog hadden meegemaakt en als die het al niet met elkaar eens konden worden .......... :-\
Maar als dat klopt, is dat toch een sterke indicatie dat de locs op de foto inderdaad rood zijn? Er is nog een klein kleurverschil met de rookkast te zien, maar verder komen de locs dicht bij zwart, precies wat je zou verwachten op basis van het bovenstaande, als ze rood zijn.
Wat je bij z/w foto's erg in de gaten moet houden is dat je voornamelijk de mate van weerspiegeling ziet en niet zo zeer de kleur. Kijken maar eens naar zaken waarvan we de kleur wel weten (messing / koper / zwart) en hoe die, onder verschillende hoeken, er uit zien. Om dan harde conclusies te trekken over kleuren die we niet weten .......... Ik zeg niet dat we het niet moeten doen, maar vermoed wel dat enige voorzichtigheid geen kwaad kan.
-
Dat waren mannen die het allemaal nog hadden meegemaakt en als die het al niet met elkaar eens konden worden .......... :-\
Dat komt omdat het geheugen een nog slechtere bron is dan die ingekleurde plaatjes. Tenzij er niet verkleurde stalen worden gevonden, moet je maar proberen een soort consensus te bereiken. En die ingekleurde plaatjes zetten toch een beeld in het hoofd.
-
Voor zover ik weet liet Philip Friskorn zich o.a. beraden door Van Wijck Jurriaanse die echter kleurenblind was (de meesten met deze aandoening zien geen verschil tussen rood en groen).
En wat betreft geheugen: ik ben oud genoeg om me deze meneer (http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Albert_Wagenaar) nog te herinneren.
Met die consensus ben ik het helemaal eens. Alleen moeten we dat niet verwarren met "historisch juist" ;)
-
Wat de kleuren van de Nederlandsche Centraal Spoorweg (o.a. de lijn Utrecht-Zwolle) betreft is het niet zo moeilijk.De geleerden zijn het er wel over eens dat deze gebaseerd zijn op die van de London, Brighton & South Coast Railway.De Chief Mechanical Engineer van deze maatschappij William Stroudley bedacht de okergele kleur die zijn naam kreeg "Stroudley improved engine green".Dat "green" komt waarschijnlijk omdat dat zo ongeveer de standaard kleur voor locomotieven was en daarmee synoniem voor locomotiefverf.In het National Railway Museum in York staat nog locomotief "Gladstone" van de gelijknamige "class"(=serie) zie http://www.lbscr.org/photos/Gladstone-214.html en bij de Bluebell Railway loc "Stepney" zie http://en.wikipedia.org/wiki/File:55StepneyHorstedKeynes.JPG en loc "Fenchurch" die geschilderd is in de kleur "umber"(bruin) welke bedacht is door één van de opvolgers van Stroudley te weten Douglas E.Marsh.zie http://en.wikipedia.org/wiki/File:Doubleterrier01.JPG Bij de Engelse spoorwegmaatschappijen was het gebruikelijk dat iedere CME zijn stempel op het spoorwegbedrijf drukte door iets nieuws te introduceren een nieuwe kleur , nieuw type schoorsteen , rookkastdeur etc.Een betrouwbare versie van deze kleuren is verkrijgbaar bij Phoenix Precision Paints zie http://www.phoenix-paints.co.uk/precision-paints/railway-colours/colours-for-the-pre-grouping-companies-pre-1923/london-brighton-south-coast-railway.html .
Van het blauw van de NBDS weet ik de herkomst niet.In Duitsland hadden de Pfälzische Eisenbahnen blauwe locomotieven in de Länderbahn tijd.In het Verenigd Koninkrijk had de Great Eastern een erg donker blauw, Royal Blue.Wanneer je voor de GER class T26 in Bressingham Gardens staat zou bijna denken dat hij zwart is.De Somerset & Dorset Joint Railway had een kleur blauw die Prussian Blue genoemd wordt.De Caledonian Railway had Prussian Blue, Royal Blue en Sky Blue.Al deze Britse kleuren worden door Phoenix Precision Paints geleverd.De vraag blijft natuurlijk op welke kleur blauw de NBDS geïnspireerd was.Zij lieten hun locomotieven o.a. bij Beyer, Peacock bouwen en die leverde niet aan de S&DJR.Wel aan de Great Eastern eenmalig in 1860 en aan de Caledonian eenmalig in 1871.Dus niet het verhaal zoals de heren van de HSM op bezoek bij Sharp Stewart.Het blauw dat Philotrain gebruikt ziet er mooi uit.Misschien is dat ook een criterium.
Kleuren ophalen uit de herinnering blijft een hachelijke zaak.Wie kan nog op een kleurstalenkaart precies aangeven welke kleur blauw de Beneluxtreinstellen hadden?Bovendien krijgen veel mensen bij het ouder worden staar.Dit werkt als een kleurfilter zodat iemand die oprecht meent zich de juiste kleur te herinneren op de stalenkaart er naast zit.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Helemaal mee eens. Zelfs over de kleur geel van de Piko N Hondekoppen kan je al een boeiende discussie opzetten :-\
Het helpt niet dat ik jaren geïndoctrineerd ben door de vorige Chef Werkplaats van de SHM die lang, diepgaand en soms zelfs boeiend kan vertellen over kleuren en hun hedendaagse verkrijgbaarheid.
"Bufferbalken rood" is een bekend stokpaardje van hem en als ik naar sommige oudere locomotieven bij de SHM kijk en wat er inmiddels soms voor bufferbalken gebruikt wordt ben ik het wel met hem eens. Punt is dat sommige pigmenten in industriële verf gewoon niet meer gebruikt mogen worden, dus "laten mengen bij Sikkens" is geen oplossing meer omdat die domweg de pigmenten niet meer hebben / mogen gebruiken.
-
Mag je geen loodverf meer gebruiken dan? ;D ;D ;D
-
Ach, op den duur vergeet je toch dat je loodverf hebt gebruikt.
-
Tja, dat is het punt nou juist. Zolang je niets ervan in je mond stopt. Namelijk een gehele 1:1 stoomloc kan je niets gebeuren.
-
En zolang niemand de hobby bufferbalk-likken uitoefent... ::) ;D
-
Mag je geen loodverf meer gebruiken dan? ;D ;D ;D
Als beroepskracht volgens mij niet meer. Als particulier volgens mij wel. Echter ....... de vraag is of je het überhaupt nog kan kopen.
Er is nog wel menie te koop, echter daar zit dus geen lood meer in (en daarmee doet het dus zijn werk niet meer zo goed als de ouderwetse loodmenie van vroeger waar dus wel lood in zat).
Ik heb bij de SHM nog spullen uit elkaar zien komen die op de ouderwetse manier geklonken waren: bij het assembleren de onderdelen met loodmenie insmeren, met (tijdelijke) bouten vastzetten en dan heet klinken. Als het goed gebeurd roest het daar tussen nooit.
Moderne loodmenie is niet veel meer dan oranje gekleurde grondverf op water basis. Niet onaardig, maar als materiaalbescherming ....
-
Tenco heeft loodvrije maar ook nog echte loodmenie. http://www.tenco.nl/_clientfiles/PDF/PIB/PIB%20Tenco%20Loodmenie.pdf
Misschien die eens proberen. Ik smeer het op al mijn nieuwe (houten) kozijnen.
-
En niet eens op waterbasis ....... misschien toch nog maar een paar potten vangen. Thx
Inderdaad, ook balken die je in de muur inlegt: eerst even insmeren met loodmenie. Niet natuurvriendelijk, maar de natuur is ook niet vriendelijk (Kostte Darwin ook wat tijd om daar achter te komen :-\)
-
Na vele modellen groen, zwart of grijs gespoten te hebben, is het wel even knipperen met de ogen.
bruin: phildie 442
rood: phildie 564
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0816_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0816_3.jpg)
-
Mooi hoor...
-
Oei een van ons tweeen gaat nu de fout in ;D
Volgens mij is het bruin voor bij de donkergroene HSM.
En is de wijnrode gewoon zwart van onder.
Phildie geeft idd ook bruin aan en ik had de pot er ook bij gekocht ::)
-
Ik ga er deze keer zelf geen studie van maken want mijn model is toch een fantasiemodel met sterke gelijkenissen en wilde ik het kleurenschema van de 5500 (in rood) van Philotrain aanhouden.
Dus zou het niet kloppen, bij mij is het goed genoeg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0817_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0817_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0818_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0818_1.jpg)
-
Dit is dus Fabrieks Philo Hmmm
Wat voor kleur hebben die biezen nou?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0819_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0819_5.jpg)
-
Duidelijk (y)
-
Beetje jammer dat je ons niet gelooft Jan. Of zal ik zeggen Thomas? ;D
Mooi kofferdeksel overigens...
-
Ja , maar deze kleur kan jij niet printen toch?
-
Nope.
-
De ring was door het spuiten dan weer rood, dan weer zwart, maar is nu weer messingkleur.
En er zitten zowaar geen glasvezeltjes in mijn vingertoppen. Uiteindelijk leer je ook daar mee omgaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0821_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0821_3.jpg)
-
Netjes en ook niet uitgeschoten ;D
-
Hmmm, benieuwd hoe dit zal staan.
(http://www.belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/HSM-745-bufferbalknr_P1241763.JPG)
-
EHHHHHHHHHH kleur is prachtig , maar t nummer moet helaas 725 zijn :'( ;D
-
Ja, die heb ik ook geprint. :P Krijg je zo.
-
(y) (y)
-
Nou dat zijn genoeg veren voor een heel kippenhok. ;D ;D
-
Nou lekker plakken hè Jan.
-
Witte biezen "staan" voor geen centimeter en gele dus ook niet.
Goud/messing....ik denk dat dat teveel in de buurt komt van geel...Ik houd het op wit/creme.
Nou nog tape vinden van die kleur. Ook weer een leuke zoektocht of heeft iemand een idee?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0838_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0838_5.jpg)
-
Is het pipo , Ja maar dat wist ik van te voren
Vind ik het lelijk , nee
wel jammer dat de biezen iets aan de grote kant zijn.
plaatjes aanklikbaar.
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-G6OEITHO-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-QHFXVAVN-D.jpg)
-
Nou Jan,
Wel stomtoevallig dat we hetzelfde concept bouwen en het lijkt wel of we een wedstrijdje "Wie is het eerste klaar" houden. In dat geval (wat niet zo is) lig je een "bieslengte" voor.
Ik laat de wielen zwart.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_0842_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_0842_1.jpg)
(http://farm6.staticflickr.com/5549/12140066635_5b716cefa8_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/71654212@N00/12140066635/)
IMG_0843 (http://www.flickr.com/photos/71654212@N00/12140066635/) by Nulpunt0 (http://www.flickr.com/people/71654212@N00/), on Flickr
-
En ik haal de biezen op de zijkanten er ook weer af en maak ze iets minder groot.
Op de ketel zitten ze nu goed. (y)
Een o spoorlok ook iets meer werk.
-
Daar gaat je "bieslengte" voorsprong
-
Ja want ze willen er niet meer af
De hele lok ligt nu te weken in water , maar ze komen niet meer los :'(
Zou die dan toch nog opnieuw de thinner in moeten?
Iemand een idee hoe ze eraf te krijgen zijn?
-
Decals al los?
En Ja, de wielen heb ik toch ook maar rood gemaakt. Revell SM 331
Ik ben nu bezig de belijning qua vorm, breedte van de lijn en de afmetingen van de kwart-cirkels te bepalen. Foto openen met Paint en tekenen maar.
Afgemeten aan het Philotrain model, kom ik voor de "gouden" of creme biezen uit op RAL 1002. In ieder geval donkerder dan dat ik eerst vermoedde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0848_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0848_8.jpg)
-
Het is hem niet, maar hij is wel mooi gemaakt zeg, fantastisch...
-
Stukken beter dan dat geel.
Persoonlijk zou ik dat kwart rond overal gebruikt hebben.
Ja de biezen gingen los met micro sol.
In afwachting van de nieuwe biezen voor de HSM 725 begonnen om bij de SS 726 de biezen er op te maken.
Verschil is wat groter dan 1 cijfertje ;D
Dat is al bijna klaar, plaats straks wel even een foto.
-
Nou dat gaat hem niet worden.
Lok is echt bijna klaar (ss 726)
Bevestig net de laatste handrails.
overal even drupje secondelijm om te fixeren.
Spuit even een pufje activator (Robbe)er op en de hele lak lost op :'( Phildie)
GRR, ik kan helemaal overnieuw beginnen.
-
:o :o sh***t! :o :o
Sterkte met de reparatie.....
Groet,
Tjalling
-
Dat kwart-rond komt ook overall. Dit is slechts een ingekleurde foto met Paint om maten te bepalen.
-
Aha ;D
-
Slechte lak die die schildert van jou gebruikt, gamma ??? ;D
-
;D ;D nee activator :'(
-
Nou al over de schrik heen en weer begonnen?
-
Net een sound decoder voor t ding besteld.
Maar de nieuwe biezen heb ik pas volgende week.
Moet ik nog wel verzinnen hoe de oude er zonder lakschade af te halen zijn.
dat is me bij de SS 726 niet gelukt, maar goed die had ook die activator schade.
Beide moeten en zullen rijden op Ontraxs (y)
-
Mijn exemplaar is rijvaardig en "tijdelijk" klaar verklaard . Hij gaat in deze conditie mee naar Rail. Daar zullen we hem bij de bouwdemo's van een decoder voorzien en de verlichting aansluiten. Daarna inzetbaar op Keuvelaarkade in 0, onze demobaan. Stand 1.2
Belijning volgt tzt. Dat wordt een apart project omdat er veel meer decals nodig zijn voor meerdere projecten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0898_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0898_3.jpg)
-
Het ding ziet er wel mooi uit! (y) (y)
-
Prachtig resultaat FritsT! (y)
-
Frits,
Neem me pet voor je af, (y) ik ga wel weer verder met de Vesta ;D
mvg Joop
-
Tis een snoepie
-
Zoek de verschillen....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1917.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1917.jpg)
-
Volgens mij is die achterste iets groter . ;D
Valt wel mee hoor , als je het weet zie het verschil , maar snel gekeken oogt ie gewoon goed .
Ziet er gewoon prachtig uit .
-
Hij oogt goed..... die achterste kleine dus? Zekers.
en gisteren , vrijdag dus, was er ook nog een compleet zelfgebouwd exemplaar in H0.
heel besmettelijk al die rode dingen.
-
;D Het was leuk om ze bij elkaar te zien. (y)
En ja ,de grote is de mooiste. en de achterste nog niet helemaal af.
Hier een foto van een paar dagen geleden op Oosterbeek-Hoog.
Opnieuw gespoten, de oude belijning ging er zonder schade niet af.
en de nieuwe kleinere biezen er op.
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-NDBQ3JKO-D.jpg)
Gr Jan
-
Ja , die van Jan is ook mooi , maar ik bedoelde die van jou Frits (y) (y)
-
En hij is nu helemaal klaar (y)
compleet met sound.
Foto ? ach kom maar kijken op Ontraxs ;D
-
Je had toch ook rook ingebouwd :P
-
toch maar niet gedaan.
tijd gebrek ,anders was tie niet op tijd klaar geweest ;D
-
Ik bedoelde wat anders... ;D
-
Owww decodertjes , ja die fikken ook >:(
-
Deze loc is wel een plaatje geworden zeg! En nu zit er ook zo'n prachtig rijtuigje aan vastgeknoopt. :P :P :P :P :P :P (y) (y) (y) (y) (y) (y)