BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: lokloods op 16 January 2014, 18:37:41
-
Ik heb een sprinter en deze loopt niet goed op Roco line rails. Ik heb de idee dat de flenzen de biels net raken. Nu heb ik ook twee plan-v 's van Fleischmann en deze lopen prima.
Als ik de onderdelen sheets bekijk dan hebben ze qua loopwerk identieke onderdelen (identieke onderdeelnummers).
Zijn hier forumleden die dit probleem ook hebben of hebben gehad en wat is de oplossing ?
Vr. Groet,
Wiebe
-
Ja, ik heb een paar oude loks met te hoge flenzen. Moet ik nog een keertje de dremel langs houden. Maakt op diverse stukken flexrail behoorlijk herry. Gewoon doorrijden, doen ze in het echt ook wel eens ;D.
-
Andere Fleischmann-wielen monteren, of wat Ruud zei, de flenzen iets afdraaien...
Marco
-
Alleen de loopwielstellen of ook de wielen van het aangedreven draaistel?
Ik vind het wel gek. Ik heb een exemplaar uit echt de allereerste serie en die heeft geen moeite met Rocoline.
-
In verband met de opmerking van Henk heb ik even nader gekeken. de bak met daarin de aandrijving loopt prima over de rails. de tweede bak heeft het probleem dat hij hier en daar de biels aantikt. Lijkt er dus op dat de flenzen net even te groot zijn.
Heeft iemand een suggestie over vervangende wielen ?
vr. groet,
Wiebe
-
Even in de boormachine zetten en tegen een vijl aanhouden, een klein beetje eraf is al voldoende
-
Beschadig je dan het loopvlak niet waardoor er weer andere problemen ontstaan ?
Vr. gr Wiebe
-
Nee hoor, je moet alleen de boormachine niet te strak aandraaien, dan heb je kans dat je de wielen vervormd.
Heb ik ook gedaan met een aantal oude fleischmann waggons die niet lekker over de tillig rails liepen.
Het is maar een fractie van een millimeter wat eraf moet.
-
Dank voor de reacties. Ga morgenavond even proberen om de wielflenzen wat af te vijlen met behulp van de boormachine.
Vr. Groet,
Wiebe
-
Als het mis gaat, dan kun je altijd nog de betreffende wielstellen nabestellen. Zijn gewoon als los onderdeel verkrijgbaar.
Probeer trouwens ook eens of het wel alle wielen betreft. Misschien gaat het maar over een deel van de wielen.
-
Hoi Henk,
Bedacht ik mij ook al. Ga dat dus eerst eens proberen. Ik denk dat mijn sprinter inmiddels wel 30 jaar oud is en ik las op internet dat Fleischmann tot een bepaald jaar het niet zo serieus nam met de nem-norm. Kan dus best zijn dat een deel van de wielen prima voldoet en een deel wellicht niet..
Vr. Groet,
Wiebe
-
In de boormachine, laten draaien en dan effe met een draaiende dremel met een slijpschijfje tegen de flens houden ;).
-
Hallo Wiebe,
Misschien ter overvloede, maar vergeet niet om een veiligheidsbril op te doen met het afdraaien van de wielen. draaiend slijpsteentje en draaiende wielen kunnen er samen voor zorgen dat er stukjes metaal op plekken terecht komen waar je ze niet verwacht en niet wilt hebben......
Succes met het afdraaien.
Groeten Ruud B.
-
wat een broodje aap allemaal. Fleischmann heeft gewoon flenzen conform NEM normen. Alleen werden die altijd op een binnenmaat van de wielen van 14,0 geperst. NEM schrijft 14,4mm voor. Als je dus de wielen 0,4mm meer uit elkaar trekt met een assentrekker oid zal het geratel stoppen. Aangezien je plan v's geen lawaai maken zullen die wielen verder uit elkaar staan als bij je sprinter.
dirkjan
-
Ja, dat wil zeggen de betreffende normen dateren van 1977 en bij mijn weten is Fleischmann die vrijwel onmiddellijk gaan toepassen. Oudere wagentjes kunnen ratelen op Rocoline, maar de Sprinter is in 1980 op de markt gekomen. Zoals gezegd, ik heb er eentje van de eerste lichting (november 1980) en die heeft geen problemen op Rocoline.
Maar ratelen is ratelen. Ik zou alleen per wielstel kijken of er wat aan de hand is en er niet van uitgaan dat er met alle wielen onder de bak wat mis is.
Gaat het trouwens om Rocoline flexrail of de hele baan? De gewone Rocoline flexrail is erg kritisch op de juiste toepassing van de nem-norm. Maar ik geloof dat Roco dat ook alweer heeft aangepast.
-
Als het een tweede(derde)hands sprinter is, heb je ook nog de kans dat er niet originele assen in het betreffende draaistel zitten. Dan is dat de oorzaak.
Maar de tip van Dirkjan is ook vaak van toepassing.
-
Ik zal vanavond, voordat ik besluit om de wielen bij te slijpen, eerst eens kijken naar de maatvoering en of het wel alle wielen betreft. Zaterdag kan ik in Houten ook nog kijken of ik andere wielen kan krijgen.
Dank aan allen voor het meedenken. Ik zal even laten weten wat het euvel was.
Vr. Groet,
Wiebe
-
Nou, ik had het probleem ook hoor! Alleen dan met rijtuigen. De rijtuigen waren na de datum geproduceerd die jij noemde. Maar het kan de eerste serie geweest zijn die nog oude wielen had.
-
Ik heb e.e.a. letterlijk en figuurlijk onder de loupe gehad :) en het is gebleken dat het ratelen voortkwam uit het loopstel aan de kop dat een motorbehuizing heeft. Het draaistel aan de andere zijde liep prima over de rails. Vervolgens de wielafstand van beide gemeten als ook die van de plan V's. die zijn 14,42 -14,44 mm.
De wielafstand van die met de motorbehuizing was beide 14,03 mm. Deze heb ik nu staan op 14,42 mm. Resultaat: sprinter loopt prima over de baan. Dirkjan moet het bij het rechte eind hebben gehad.
Dank aan ieder voor zijn bijdrage. overigens heb ik mijn baan in het geheel gebouwd met flexrails en deze moet je wel nauwkeurig leggen.
vr. groet,
Wiebe