BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Wouter-N op 14 January 2014, 07:14:01
-
Goedemorgen,
Na een jaar of zeven geleden mijn N-baan te hebben opgeruimd is het tijd om de hobby weer eens op te pakken, maar dan in schaal-Z. Een combinatie van beschikbare ruimte en mijn eigen plannen hebben mij hier doen toe besluiten. Ik heb mijn oog laten vallen op het merk Rokuhan. Ze hebben wissels met ingebouwde spoel, een zeer uitgebreide geometrie en zelfs een flexrail. Verder zijn ze volgens mij continue bezig met door ontwikkeling van hun producten. Of je de rail mooi vindt is niet de vraag, da's altijd heel persoon gebonden.
Mijn vraag is of er valkuilen zijn als ik met DCC aan de gang wil gaan? De wissels hebben slechts twee draden in plaats van drie waar ik weer wel ervaring mee heb. Voor de schaal-Z heeft Velmo bruikbare decoders, dus dat moet lukken. Of moet ik me oriënteren op Dinamo achtige systemen? Kortom; een hoop vragen die alleen op Amerikaanse fora wel eens behandeld worden, maar mij nog niet de nodige antwoorden heeft gegeven.
Een ding is wel zeker, ik ga met Koploper aan de gang, want daar heb ik ervaring mee.
groet,
Wouter.
-
Ik zie geen problemen! Je zou alleen problemen kunnen krijgen met het railcontact van rails naar trein. Zeker als het treingewicht zo laag is wat bij z het geval is. Dat is bij digitaal iets gevoeliger voor storingen. Maar ik ken dat Rokuhan niet, dus eigenlijk kan ik er geen uitspraak over doen.
-
Velmo decoders zijn er maar voor enkele treinen. Vooral de grote moderne.
Wil je stoom, of kleine diesels rijden, moet je proberen er een tran decoder in te solderen, hetgeen lastig is vanwege ruimtegebrek.
Jan
-
Ik heb het weleens gezien bij een n-kof. Het was een n-schaalloc. Maar kofs staan niet bekend om hun zee van ruimte, dus ik denk wel dat het vergelijkbaar is, alleen is z-schaal 9 volt.
-
Zou dan een Dinamo achtig systeem beter bij Z passen dan DCC?
Wouter.
-
Je hoeft dan in ieder geval niets aan je rollend materieel aan te passen, en dat is bij Z toch wel de grootste uitdaging. Hoewel ik er gezien heb die ook bij Z decoders inbouwden, desnoods in een wagon achter de lok. Maar het blijft enorm gepriegel.
Ik denk dat ik in jouw geval inderdaad voor Dinamo zou gaan.
-
Bedankt voor jullie reacties,
iemand anders die nog wat voorkennis heeft over schaal-Z en DCC (Dinamo) en dat wil delen?
-
Hallo allemaal,
Het toeval wil dat ik mij sinds enkele dagen heftig aan het orienteren ben op het starten met de Z-schaal. Zonder dit topic te willen kapen, heb ik zelf - als complete beginner - een aanvullende vraag op deze discussie (wellicht van een lager niveau, als u mij toestaat). In het verleden heb ik mij al enkele keren grondig ingelezen op deze leuke hobby, maar onzekerheid en ruimte problemen hebben mij altijd tegengehouden. Ik heb namelijk niet veel ruimte beschikbaar (maximaal 2,5 meter bij 1,5 meter). Door de jaren heen blijft die hobbykriebel toch steeds terugkeren!
Mijn laatste inventarisatie is van een jaar / half jaar geleden, waarop ik mij geconcentreerd heb op het maken van een digitale N-baan (middels S88 producten van RoSoft icm MM-centrale). Relatief "eenvoudig" denk ik zo: Ik wilde direct geheel digitaal beginnen. In eerste instantie dus met een centrale aanklooien en later die automatiseringstap maken als de baan / aantal treinen voldoende gegroeid zou zijn.
Om optimaal van mijn ruimte gebruik te maken, ben ik mij nu echter aan het orienteren op de Z-schaal, zodat ik uiteindelijk toch kan uitkomen op die droombaan in mijn hoofd (ik ben met AnyRail software al druk aan het plannen). Net als de OP dus met Rokuhan rails starten (dure rails in vergelijk met N-spoor, of verzin ik dat?). In eerste instantie druk gezocht op internet naar de mogelijkheden voor het inbouwen van decoders. Lastig, lastig, natuurlijk! Het kan wel, het kan niet, het kan soms, het is moeilijk, vragen om problemen. Kortom: Je komt van alles tegen dat je als starter niet bepaald aanmoedigd om met Z-spoor met decoders te gaan klooien... Dankzij dit topic heb ik mij daarom georienteerd op dinamo. Lijkt mij een super oplossing!
Het idee is nu dus mijn baan in combinatie met het dinamo-systeem en koplopersoftware te automatiseren. In eerste instantie start ik met een simpel ovaaltje met zijspoor waarop ik met 1 treintje (ik heb een aardig treinsetje op het oog) kan oefenen met drie of vier blokken met terugmelding, etc.
Ik hoop dat mijn vraag een niet al te grote open deur voor jullie is. Ik zoek wat voor mij de beste aanvulling is qua "besturing" als aanvulling / alternatief van dinamo i.c.m. koploper. Ik bedoel: ik heb nog geen ervaring met koploper , dus hoe bestuur ik mijn baan dan in de tussentijd / in eerste instantie dan "met de hand" (of te wel niet via de computer)? Ik zie in dit bericht een denkfout bij mijzelf (en gebrek aan kennis) maar weet niet waar ik het moet zoeken.
Wie helpt deze leek een beetje op weg?
-
jaja, kaap het draadje maar ;)
Ik zit precies met eenzelfde uitdaging, DCC of Dinamo. DCC gaat volgens mij prima, maar als je moet frezen in de kleine loco's gaat dat ten koste van het gewicht van de loco. Dit resulteert dan weer in slechtere rij eigenschappen volgens mij.
Hiervoor had ik een in aanbouw zijnde N-schaal baan met Peco code-55 rails. Erg mooi spul, maar zeer bewerkelijk tijdens de aanleg. Deze baan moest plaats maken daar de familie werd uitgebreid met nog twee dametjes.......en ik had er al twee.....
Het leuke van DCC is wel dat er veel zelfbouw project te vinden zijn, in Dinamo is dat er gewoonweg niet. Dit maakt het weer duurder om weer met de hobby te beginnen. Ik ben zelf een "old-school" elektronicus, dus ik schuw de zelfbouw projecten zeker niet.
De Rokuhan rails lijkt duurder, maar als je aanschaft via webshops in de USA en een aardige hoeveelheid aanschaft, loont dat zeker de moeite. Zelfs met invoerrechten en transport erbij gerekend. Ik zelf heb hier al ervaring mee, daar ik mijn Peco rails kocht in Engeland en de Tortoise aandrijvingen voor mijn wissels in de USA. Zolang je maar veel aanschaft.... ;D
Zelf heb ik een L-vormige ruimte weten te bemachtigen van ongeveer 220x80 en dan 160cm rechtsaf bij wederom 80cm. Met de Rokuhan kun je aardig uit de voeten daar zij een uitgebreide geometrie op de markt aan het zetten zijn. je kan echt een hele leuke baan bouwen op zo'n oppervalk. Had ook met schaal N gekund, maar ik zie graag veel treinbewegingen en dan kun je gewoonweg met schaal Z veel meer.
Alleen rest dus nog de vraag; wordt het DCC of Dinamo? Wie of wie helpt mij de kogel door de kerk te jagen?? 8)
-
Tegenvraag: wil je automatisch gaan rijden (dus met besturing via een programma op een computer zoals Koploper) of wil je handmatig besturen?
Voor Wouter-Z is dat het tweede. Dan wordt het het volgende:
DCC geeft meer mogelijkheden tegen een lagere prijs, maar vereist een decoder in elke lok of treinstel.
Dinamo pint je vast op 1 leverancier en is al gauw duurder, maar je hoeft niets aan te passen in je treinen.
De keuze is aan jou.
Wil je alleen handmatig rijden, dan zijn er ook oplossingen als permaloog, en pwm, zoals de Weistra regelaar.
-
iemand anders die nog wat voorkennis heeft over schaal-Z en DCC (Dinamo) en dat wil delen?
Vraag het aan: PiCommIT in Zwolle: info@picommit.nl of zie: www.picommit.nl Net als bij LDT zijn er bij Dinamo ook bouwpakketten.
-
Ik heb een sterke voorkeur voor geautomatiseerd (kunnen rijden). De ervaringen met Koploper zijn zeer goed geweest in mijn vorig N-project.
Om niet teveel aan de loks te hoeven (ver)prutsen zijn er ook Velmo decoders voor menig Marklin locomotief. Deze kun je, volgens de fabrikant, "gewoon" in de locomotief plaatsen. Kennen jullie iemand die daar ervaring mee heeft?
Ik heb nog steeds een lichte voorkeur voor DCC, mede door de vele doe-het-zelf projecten die je op het web kan vinden.
Maar, op de beurs in Rijswijk zag ik een stand van PiCommIT met een draaischijf in Z, dus ook daar zijn legio mogelijkheden.
De keuze wordt niet makkelijk zo.
-
De vraag blijft wat zwaarder weegt:
- het niet hoeven aanpassen van Z spoormaterieel -> keuze: Dinamo
- de meerdere mogelijkheden van DCC -> keuze: DCC
Velmo biedt DCC decoders voor Z. Je vervangt daar het aanwezige lichtprintje door eentje van Velmo waar de decoder al op zit. Heel handig, maar voor elk model heb je een voor dat model ontwikkeld Velmo printje nodig. De vraag is of die voor jouw lokjes allemaal leverbaar zijn, hier een overzicht (http://velmo.de/html/-_part_numbers.html) inclusief de prijzen die natuurlijk wat hoger zijn dan van "gewone" decoders. En hier een (heel positieve) review (http://www.trainboard.com/grapevine/showthread.php?130266-Review-of-Velmo-Plug-and-Play-Decoder-for-Marklin-Z-scale-locos), als je niet voor Engels schrikt.
Er is er maar een die de keuze kan maken, dat ben je zelf.
-
Ik zie op de Velmo site staan dat ze DCC/Selectrix geschikt zijn, wat zij dan weer multi-protocol noemen.
En er is een tabel met de naam Matching DCC decoder. Het komt voor dat de Matching DCC decoder er niet is, maar wel een multi-protocol decoder beschikbaar. Ik neem aan dat deze dan ook geschikt is..?
Alles op een rijtje zettend, denk ik dat ik toch voor DCC ga. Zeker gezien dat ik nog geen enkele Z locomotief heb in verzameling.
Dat wordt dus gericht eentje uitkiezen die "Velmo" geschikt is. (y)
-
Hi Wouter-Z,
welke digitale centrale ben je van plan te gebruiken en waarom? Ben je van plan met koploper volledig automatisch of half automatisch te rijden?
-
Franswilco,
Half automatisch op de delen van de baan waar het kan, maar ik vindt het heerlijk om naar een volledig geautomatiseerde treinenloop te kijken. Als DCC centrale kijk ik met een schuin oog naar de website van Robert Evers. Hij maakt erg leuke DCC en andere digitale projecten en deelt zijn informatie op het web. Erg leuk en leerzaam, maar ook voordelig om te maken. Compenseert de aanschaf van de toch wat duurdere Velmo decoders ;D
-
Thanks! Klinkt inderdaad erg leuk, maar voor mij als complete beginner een stap of 20 te ver :).
Welke centrale zouden jullie mij kunnen kunnen aanbevelen? Ik begrijp heel goed dat deze vraag haast gelijk staat met het verklaren van een heilige oorlog, dus wil ik graag mijn voorkeuren uitspreken, hopend dat jullie mij - gebaseerd op mijn voorkeuren - hierop gericht(er) kunnen adviseren:
Ik ga uit van het gebruik van DCC decoders, Rokuhan z-spoor en de wens om (half-)automatisch te gaan rijden middels iTrain (heeft inmiddels mijn voorkeur boven Koploper vanwege de interface en gebruiksvriendelijkheid). Ik denk dat S88 terugmelders van Rosoft het beste bij mij passen (gezien de betrouwbaarheid, de goede ondersteuning, lage kosten en het relatief hoge gebruiksgemak). Ook heb ik mij hierin al een keer verdiept.
Ik ben gevoelig voor apparaten met een hoog gadgetgehalte maar in het geval van modelspoor spreekt een wat meer conservatief ogend besturingsapparaat (Twincenter-, Intellibox-achtig ontwerpen) mij daarentegen ook erg aan.
Ik durf eigenlijk niet zelf alleen te beslissen omdat ik als beginner zonder ervaring het gewoon niet kan overzien. Als ik mijzelf zo hoor zou ik met een MultiMaus achtig apparaat uit de voeten kunnen? Ik heb dan direct vervolgvragen over de juiste voltage en nog 1001 andere, maar die hou ik nog wel even voor me. Ik probeer het stapje voor stapje te doen allemaal :).
-
Heren,
Op de beurs in Houten staat in hal 2 (de linker grote hal) achteraan iemand die DCC decoders inbouwt in Z locomotieven. De decoder die hij gebruikt is een RMX991 (multiprotocoldecoder). Deze zijn extreem klein.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Beste Gerard,
Tijd om dus weer eens naar Houten te gaan, ligt zowat om de hoek bij mij, dus dat scheelt. Tipje van de sluier omtrent deze persoon? Of mogen er geen namen genoemd worden op het forum?
Wouter.
-
Wouter,
Volgens mij mogen er namen genoemd worden, is echter niet gebruikelijk. Echter ik weet de naam niet. Ik weet wel iemand die de naam vermoedelijk wel kent, zal via hem proberen de naam te achterhalen. Die krijg je dan via PB.
Als je op de beurs bent is zijn stand te herkennen, Hij zit linksachter op de laatste rij die niet tegen de muur staat. Zit tussen een aantal Z verkopers en heeft altijd een klein baantje bij zich, waar hij treinen digitaal laat rondrijden. Je kunt hem niet missen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Welke centrale zouden jullie mij kunnen kunnen aanbevelen? Ik begrijp heel goed dat deze vraag haast gelijk staat met het verklaren van een heilige oorlog, dus wil ik graag mijn voorkeuren uitspreken, hopend dat jullie mij - gebaseerd op mijn voorkeuren - hierop gericht(er) kunnen adviseren:
Even out of the box. De hierboven genoemde DCC rijder gebruikt de RMX-PC-Set 1 samen met de RMX945 handregelaar. Zie afbeelding zoals bij mij
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CentraleKofferSX.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CentraleKofferSX.jpg)
In een koffer samengebouwd.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Beste Gerard,
Zo'n koffer ziet er inderdaad goed uit, erg creatief. Zal de volgende keer eens bij deze persoon op bezoek gaan in Houten.
Scheelt mij weer een hoop gepruts.
Wouter.
-
Wouter,
Je hebt een PB met de adresgegevens van de ombouwer van Z materieel.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Duurde "even" maar dan zijn we ook echt (her)begonnen. (y)
Eerste stap die ik heb gezet is het aanschaffen van de benodigde Dinamo printen via Picommit.
Ik heb gekozen voor zoveel mogelijk zelfbouw waar mogelijk. Ben dus al een flink avondjes aan het solderen geweest van de TM-H en CD16 printen. Het plan is om een testbaantje te maken met als doel weer vertrouwd te raken met Koploper en Dinamo.
Nu komt de eerste uitdaging; voor het rijden met Dinamo moeten beiden spoorstaven volledig geisoleerd worden. Is er iemand op het forum die ervaring heeft met het maken van isolaties in Rokuhan rails? Met name schaal Z vraagt een zeer dunne scheiding, anders gaat het teveel invloed uitoefenen op de rails geometrie en de aansluitbaarheid. Athans, dat is mijn verwachting.
Het doorslijpen van de rails (met bedding!) lijkt me niet de oplossing. Je heb al snel een 0.5mm-1.0mm "dikke" zaagsnede en het lijkt me dat de kunststofbedding zal smelten.
Rokuhan biedt isolatie asjes aan maar die vind ik weer veel te lomp en te opzichtig.
Ik heb al wel een goede manier gevonden om de draden onopvallend aan de rails te solderen, dus dat komt goed.
Ik heb twee foto's erbij gezet ter inspiratie, eentje met de railassen van Rokuhan eraan, en eentje waarbij ik de railassen al heb verwijderd.
Dit om een indruk te geven hoe Rokuhan rails er van dichtbij uitziet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/met_railassen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/met_railassen.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zonder_railassen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zonder_railassen.jpg)
En voor de andere Rokuhan gebruikers, de foto hoe ik de draad aan de rails heb gesoldeerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draad_aan_rails.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draad_aan_rails.jpg)
-
Als de plastic railassen te "dik" zijn, zou ik toch opteren voor het doorslijpen van de railstaven.
Er zijn ultradunne schijfjes op de markt van Dremel en Proxxon die je een snede geven van 0,5 à 0,6mm om voorwaarde dat je met een vaste hand gaat slijpen. Ik gebruik zelf altijd de flexibele om dit sort klusjes te klaren, weliswaar in H0 maar daar bewerk ik ook wisseltongen en puntstukken, dus fijn werk is mogelijk.
-
Van Proxon of Dremel niet de slijpschijf, maar de cirkelzaag gebruiken. IS vaak zelfs te dun door verschuiven rails bij korte stukjes.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ja, even naar Houten gaan en die meneer opzoeken.
Ik heb vorig jaar wat van hem gekocht (thuis) en hij heeft mij
zeer indrukwekkende ombouwprojecten laten zien.
Even specifiek: een Z stoomloc met dcc decoder, geluid en rook.
Dus als dat kan, dan kan alles.
Maar ja, dan moet je goed kunnen priegelen....
Volgens mij heeft hij op z'n beurs-demo-baan ook Rokuhan rails.
Maar zonder scenery.
Goodluck!
Collin
-
Bedankt voor de tips, ik ga wel een stukje rails opofferen om te kijken hoe dat gaat met de Proxon/Dremel cirkelzaag/slijpschijf. Na de test zal ik een foto plaatsen van het resultaat.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Even aan de knutsel geweest, zie hieronder voor de resultaten. Valt overigens niet mee om scherpe foto's te maken van details in schaal Z:
Hieronder een slijpoefening met een Dremel, niet echt fijn in combinatie met de railbedding, je moet wel op tijd stoppen en een vaste hand hebben:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cirkelzaagaktie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cirkelzaagaktie.jpg)
Hieronder heb ik de railassen verwijderd en wat hobbylijm als isolator aangebracht. Overtollige lijm zal nog worden verwijderd na uitharden overigens:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opgevuldlijm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opgevuldlijm.jpg)
Wat vinden jullie? Slijpen of isoleren?
-
Hou even rekening met de uitzetting dan wel krimp van je rails ingevolge temperatuursverschillen en de "hardhead - flexibilitit" van je houtlijm vulling.
Mij lijkt, zelfs voor Z de slijpmethode de "meest zekere" isolatie methode.
Je lijm-methode geeft een mooier uitzicht maar je riskeerd wel in te boeten aan efficiëntie op gebied van isolatie, datgene waarvoor je het tenslotten ook doet.
Maak voor de geode orde eens een foto van zo'n 30cm verwijderd ;)
-
Foto genomen van zo'n 30cm afstand, wagonnetje erbij voor wat meer perspectief:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_van_afstand.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_van_afstand.jpg)
Moet zeggen dat de doorgeslepen sectie (links op de foto) er niet eens zo heel "lomp" uitziet.
Iemand enig idee wat de dunst mogelijke Dremel/Proxon schijf is? En de gouden tip om dit kunstje te doen onder een haakse hoek? Nu is er een duidelijke hoek waarneembaar waar de "zaag" er doorheen is gegaan.
-
Als het N is (ik weet dat het Z is) zou ik zeggen je hebt de bruine slijpschijf gebruikt. Er is een hele dunne cirkelzaag. Met Rail heb ik ook wat diamant schijfjes gezien (ook erg dun). De misschien nog net niet ultime oplossing: een verlengslang voor de dremel. Deze is net wat dunner als een cirkelzaagje. Ipv haaks op het spoor, waar door je deze schuine snede krijgt, de boor iets naar de buitenkant van het spoor draaien. Hierdoor kan je met je hand naast de rails toch gewoon zagen. Je krijgt nu een schuine zaagsnede, die ook makkelijker door de trein genomen kan worden, doordat het begin rechts en links iets verschoven is.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
de dunste Dremel snijschijf die bestaat heeft een snede van 0,6mm (model 520 - http://matedex.be/nl/products/prod-601/dremel-snijschijven.html?sid=ul8q9luj0qp2rm6dnar0qrdj94).
Je werkt hiervoor best met een flexibele arm op je dremel.
Zo kan je door de kleinere diameter van het handvat haakser op het spoor werken.
Ook heb je meer controle over wat er gebeurt met het schijfje.
Deze snijschijfjes zijn zeer fragile en bij de kleinste wringing spatten ze uit elkaar.
Dus zeker een veiligheidsbril opzetten !!!! (Je hebt maar 2 ogen en die zijn onvervangbaar)
-
Bedankt voor de tips allemaal.
Ik ga eens wat extra tools kopen voor mijn dremel en verder experimenteren.
Wordt nu echt tijd dat ik mijn testbaantje ga maken voor verdere verdieping in Dinamo en Koploper