BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Reinier Z. op 13 January 2014, 17:24:46
-
Bij de SGB kreeg ik, van de Heemkundige Kring Tegelen, deze foto toegestuurd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1314_in_Tegelen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1314_in_Tegelen.jpg)
De vraag van hen was, of ik de foto kon dateren. Zelf weet ik alleen dat het 1921 of later moet zijn (toen kwamen de NS-nummers, het SS-nummer staat er onder geschilderd) en dat de subserie 1313-1317 tussen 1926-1937 afgevoerd is (Wikipedia), maar da's dus nogal ruim.
Kan iemand de foto beter dateren, wellicht aan de hand van de uniformen of zo? Bij voorbaat dank namens de HK Tegelen.
-
De beste datering lijkt me idd 'rond 1921' gezien de NS-nummerplaat en het oude SS-nummer. Veel specifieker kan het denk ik niet worden. ex-SS en ex-HSM uniformen werden ook nog in NS tijd gebruikt. Die zullen dus nauwelijks een aanknopingspunt opleveren.
Eelco
-
D'r staat ook nog wat onder de nummerplaat. Is dat op het origineel wel leesbaar?
-
314S staat er.
-
Inderdaad, 314S. Het Staatsspoornummer.
-
Eigenlijk doorgehaald van lo. naar rb. dus niet horizontaal.
-
mooie foto (y)
-
Vind je? Staan allemaal vage figuren voor de loc...
-
je zou er mooi tussen passen ;D
-
;D
-
Dat waren, aan de uniformen te zien, wel veelal heren van stand :o
-
Welnee gewoon spoorweg personeel.
jan met de pet dus. dat zie je zo ;D
-
Je mag er toch van uit gaan dat die doorgehaalde nummers er maximaal een jaartje op hebben gestaan? Hoe rap/vlotjes ging de samenvoeging van hs/ss tot ns? Dan zou het 1921-1923 ofzo zijn.
Reinout
-
jan met de pet dus.
Nou met zo'n houding zou je ver gekomen zijn in die tijd (y)
Ik gok voorzichtig dat je in ieder geval voor de mannen met de lange jassen de nodige respect diende te tonen. Maar ook de mannen met een stropdas om zou ik met de nodige eerbied benaderen.
Maar goed iedereen heeft het recht z'n eigen carrière te verprutsen ;)
-
Ik zie een heel aantal Jannen en nog meer petten, dus zover zal Roadster er niet naast zitten. Verder lukt het hem aardig te stoken zonder schop of stoomloc ;) .
-
Iedereen met een inhoudelijk antwoord bedankt. (In de praktijk: Eelco bedankt) ;D
Ik zal eens kijken of er op het NMLD-forum nog aanvullende info te verkrijgen is.
-
Graag gedaan, het is een fraaie opname (y)
Eelco
-
Ik zie een heel aantal Jannen en nog meer petten, dus zover zal Roadster er niet naast zitten. Verder lukt het hem aardig te stoken zonder schop of stoomloc ;) .
(y) ;D
-
Op 1 september 1921 ging constructiewijzging 76 in, die inhield dat alle locs van nieuwe NS nummerplaten zouden worden voorzien. Onder de nieuwe NS nummerplaat moest het oude nummer doorgestreept weergegeven worden. Op 26 oktober 1922 volgde de opdracht deze oude nummers van de locomotieven te verwijderen. (bron: het boek over de serie 1700, pagina 41)
Met andere woorden, deze foto is genomen tussen september 1921 en oktober 1922.
Eelco
-
Gefundeerd stukje historisch onderzoek, Eelco! ;)
Gr. Geoffrey
-
Ik doe mijn best :)
-
Zie ik hier nu personeel in NS- of nog in SS-kledij?
Gr,
Hans.
-
Zeker in die overgangsperiode werden de uniformen door elkaar gedragen. Ik ken een foto van de Kippenlijn waarop machinisten van één depot in verschillende uniformen dienst deden.
Verder zal de datering nog wel iets ruimer zijn dan okt 1922, want die nummers werden niet in één grote nachtelijke operatie van de locs gepoetst.
-
SS-kledij zou idd nog heel goed kunnen. Dat werd nog geruime tijd na de fusie gedragen, als ik naar de foto's uit die periode kijk.
Eelco
-
Verder zal de datering nog wel iets ruimer zijn dan okt 1922, want die nummers werden niet in één grote nachtelijke operatie van de locs gepoetst.
Hoewel dat theoretisch natuurlijk best gekund had. ;D
Maar inderdaad zal het wellicht iets ruimer zijn. Concretere jaartallen dan deze zijn volgens mij echter niet te benaderen.
Eelco
-
Dat zou waarschijnlijk bij de eerst volgende onderhouds/revisie beurt gedaan zijn.
Er zullen vast gedateerde foto`s zijn van latere datum van loks met doorgestreept nr
-
Wie weet. Ik heb helaas maar een foto van een NS loc met doorgestreept SS-nummer. En die opname is natuurlijk ongedateerd... ;D
Eelco
-
Nee, dat gebeurde aan het depot, dus wel niet in één nachtelijke operatie, maar vermoedelijk wel binnen een paar weken.
Als dat op een werkplaatsbezoek zou moeten wachten zouden we ook veel meer foto's met beide nummers kennen.
Het personeel op de foto heeft ten minste ten dele nog SS uniformen.
men was zuunig in dat soort dingen en ik denk niet dat het hele NS personeel in één klap nieuwe kleding kreeg, daar zal wel een jaartje of meer overheen gegaan zijn.
Dirk
-
Ha dank dwem, het tijd-net wordt weer iets strakker aangetrokken ;D .
-
Allen hartelijk dank voor de aanvullende gegevens!
-
Wie weet. Ik heb helaas maar een foto van een NS loc met doorgestreept SS-nummer. En die opname is natuurlijk ongedateerd... ;D
Eelco
Overigens niet de minste loc:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3604_974S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3604_974S.jpg)
NS 3604 met doorgestreept S974
Eelco
-
En wat voor één! (y)
-
On-Nederlands. Wel mooi.
-
Das een ex NCS lok.
Heeft dat ding ook bij de SNCF rondgereden?
-
De ex-NCS 74.
Hoeze SNCF?
Eelco
-
Heeft dat ding ook bij de SNCF rondgereden?
Hoe dat zo? Is een Maffei ontwerp dus vast "te Duits" voor gebruik in Frankrijk. Maar gelukkig / helaas is Franse stoom (afgezien van Chapelon) een gat in mijn stoomkennis.
Sorry, Eelco kwam tegelijkertijd met dezelfde vraag :-[
-
onlangs iets Frans in mn handen gehad wat hier toch wel op lijkt.
-
Er zijn wel enkele verbanden maar toch anders dan hier verondersteld.De NCS serie 71-78 is gebouwd door J.A.Maffei in München (later zou deze fabriek fuseren tot Krauss-Maffei).Dit was de hofleverancier van de Beierse Staatsspoorwegen en zij hebben voor Beieren verschillende varianten van dit type gebouwd zoals de bekende S 3/6 pacifics de latere DR/DB 18.4-5 en ook o.a een S 2/5 atlantic de latere DR 14.1.Van de Beierse locomotieven zijn er enkele na de Eerste Wereldoorlog als herstelbetaling in natura naar België en Frankrijk gegaan (van de S3/6 16 naar Frankrijk en 3 naar België).Van de inmiddels ex-NCS locomotieven zijn er na de Tweede Wereldoorlog 6 in Duitsland terug gevonden.Voor zover mij bekend is alleen een deel van de Staatsspoor 1200, de latere NS 6000 in Frankrijk terecht gekomen.Dit betreft 14 locomotieven die in 1914 bij Beyer, Peacock gebouwd waren en op het punt stonden naar Nederland verscheept te worden.Het Engelse leger vorderde deze machines en stuurde ze naar Noord-Frankrijk, waar ze vervolgens gebleven zijn en uiteindelijk via de Société des Chemins de Fer du Nord bij de SNCF terecht kwamen.Frans-Duitse uitwisseling was er verder via Elzas Lotharingen.Na de Duitse verovering van het gebied in de Frans-Duitse Oorlog kwam er de in 1872 opgerichte Elsässische Gesellschaft der Mechanischen Konstruktion.Hier werkte vanaf 1875 Alfred de Glehn die succesvolle locomotieven ontwierp die geleverd werden aan zowel de Franse Nord als ook aan de Pruisische Staatsspoorwegen.Verder bouwde men er ook locomotieven voor de Reicheisenbahnen in Elsass-Lothringen volgens de Pruisische Musterblätter naast series in de meer Franse De Glehn stijl.Na 1919 veranderde de naam in Société Alsacienne de ConstuctionsMécaniques en na enkele fusies ontstond hieruit na de Tweede Wereldoorlog Alsthom waarbij de letters "als" afkomstig zijn uit Alsacienne en "thom" uit Thomson Houston.Welke locomotieven Alsthom geleverd heeft hoef ik naar ik aanneem niet uit te leggen.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
onlangs iets Frans in mn handen gehad wat hier toch wel op lijkt.
Dat kan wel kloppen. De puntige rookkastdeur en spitse machinistenhuis kwam in die periode wel vaker voor volgens mij
-
Even wat schaamteloze propganda voor mijn fotocollectie, als beeld bij het verhaal hierboven.
De uit Duitsland teruggekeerde NS 3606 op 31 juli 1946 te Nijmegen. Op de tender de tekst 'transportation corps':
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS3606.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS3606.jpg)
Nogal een verschil met de eerder afgebeelde NS 3604...
En een opname van de laatste representant va de voor de SS bedoelde tenderlocs, gevorderd door de ROD en na WO I ingezet bij de Franse Nord, de SNCF 232 TB 5 te Lille op 8 juni 1952:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1511_bewerkt_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1511_bewerkt_1.jpg)
Eelco
-
Een boeiende mengelmoes:
- 3700 ketel
- rookkast (incl deur en schoorsteen van de 3600 / NCS)
- 4 assige 3700 / 3900 tender
maar verder geheel origineel 3600 hoor ;)
-
je vergeet dat de spitse vorm van het machinistenhuis ook verdwenen is bij het plaatsen van de 3700 ketel.
-
Was ik niet vergeten, hoort, wat mij betreft, bij het vervangen van de ketel (round-top -> Belpaire)