BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Falcon10 op 13 January 2014, 15:20:42
-
Afgelopen weekend even op de zolder alle dozen zitten doornemen, en mijn verzameling treinen telt dus oa 19 wisselstroom 3-rail HO modellen.
Aangezien ik dus gekozen heb om een gelijkstroombaan 2 rail digitaal te maken, geeft dat een probleempje.
In een ander topic was er al eens gezegd om een gemengde baan te maken, waar zowel 2 als 3 rail op gereden kon worden enz, maar dat zie ik helemaal niet zitten, en het verkopen van de 3rail modellen en vervangen door de 2rail versie is in sommige gevallen totaal niet mogelijk. Heb 2 BR53 Borsig stoomlocs, een Kaiser Karel zug en een Konig Ludwig zug van Marklin en soortgelijke modellen, die je zo goed als niet in gelijkstroom tegenkomt.
Enige oplossing is dus ombouwen .....
De vraag : hoe doe je dat ?
Ik vermoed dat het iets moeilijker is dan gewoon : "je zet ipv een wisselstoommotortje er een gelijkstroommotortje, vervangt de wielen en haalt het sleepcontact eraf dat over de middenrail schuift".
Bestaat er iets van "handleiding" of enige goede ( indien mogelijk ) Nederlandse literatuur/naslagwerk die je als leidraad kan gebruiken om je loc om te bouwen ? Of misschien iemand die teveel tijd heeft en het me kan leren ? ( breng met plezier een bakje Belgisch gerstenat mee, of een bakkie koffie ).
Ik zou het zelf willen kunnen, maar voel me momenteel nog alles behalve geroepen om op voorgenoemde modellen "snel even op te springen" en beginnen klungelen om ze om te bouwen.
-
Ik neem aan dat je het over Marklin loks hebt? Dan kan de motor aangepast worden. Mmotorspoel eruit en vervangen door een ESU magneet, sleper er af, wielen isoleren, omschakelrelais eruit, decoder plaatsen.
-
Waarbij met name het wielen isoleren de uitdaging kan zijn, zeker bij stoomlocs.
Voor rijtuigen en wagens kun je vaak vervangende gelijkstroomassen krijgen.
-
Bestaat er iets van "handleiding" of enige goede ( indien mogelijk ) Nederlandse literatuur/naslagwerk die je als leidraad kan gebruiken om je loc om te bouwen ?
Je zou eens op het 3 rail forum kunnen informeren.
En verder uiteraard natuurlijk onze goed vriend Google ;D
Met een beetje slim googlelen zal je daar ongetwijfeld ook nog wel e.e.a. kunnen vinden.
Maar de basis blijft zoals Ruud al schrijft.
-
Mij lijkt in ieder geval het wielen isoleren de grootste uitdaging. Kijken of je een set trix willen voor het model kan vinden, en anders de hele handel zelf uit elkaar halen en de assen zelf isoleren.
Mij lijkt het een behoorlijke maar niet onmogelijke opgave. Ik ben weleens speciale busjes tegen gekomen waarbij je dus eerst aan één kant het wiel van de as moet afpersen, dan het gaatje een klein stukje opboren en vervolgens weer in elkaar zetten.
Wat ik ook wel eens lees is dat mensen gewoonweg de as door midden zagen en daarna met een buisje weer aan elkaar zetten, zodat het nét geen verbinding meer maakt.
Groet,
Richard
-
Naast de boven genoemde punten is vooral bij stoomlocs het noodzakelijk de schuifbeweging te isoleren. Indien er geen direct uitwisselbare 2-rail gelijkstroom wielen beschikbaar zijn is het aan één zijde isoleren van de bestaande wielen de voor de hand liggende mogelijkheid. Voor assen met 1,5 mm. en 2 mm. diameter levert Weinert islolatiebussen. Om de wielen zuiver centrisch uit te boren is een draaibank onontbeerlijk.
Daarnaast moet de schuifbeweging zodanig geïsoleerd worden dat er geen sluiting ontstaat. Enkele metalen nieten dienen door een kunststof niet met isolatie ring te vervagen. Ook deze onderdelen worden door o.a. Weinert geleverd.
Gr, Rob
-
Concreet : het klinkt allemaal makkelijker dan het is het ombouwen :-\
En ik denken dat het meeste last de motor ofzo zou zijn, klaarduidelijk dus de wielen en de isolatie daarvan.
Iemand weet of er specialzaken zijn die dit doen ?
-
In Nederland doet Keuterman dit. Daar kun je eens informeren of het bij deze modellen kan, en wat het gaat kosten.
-
Bedankt Klaas, ga ik al eens nahoren inderdaad.
-
Al bericht terug van Keuterman : onderdelen voor deze modellen om te bouwen niet meer leverbaar.
Terug bij af dus.
Lijkt wel alsof er nooit treinen omgebouwd worden van wissel naar gelijkstroom.
-
Dat klopt ook bijna, het is gewoon te arbeidsintensief en eigenlijk niet lonend. Die br53's kan je zo van marklin Hamo of Trix kopen, rond de 130 euro en je hebt ze ook nog digitaal. Die hofzug gewoon verkopen, want die is er ook precies hetzelfde van Trix. En helemaal niet zo schaars als dat je denkt, wordt regelmatig aangeboden.
Dus ombouwen? Nee, niet doen, gaat alleen maar problemen geven en je hebt er dure apparatuur en onderdelen voor nodig. Je keuze voor 2 rail is overigens goed, 3 rail kan echt niet meer in deze tijd en naar de huidige modelbouwmaatstaven, alleen zal je even moeten 'resetten' qua materieel...
Gr
Tom.
-
Je vergeet de emotionele waarde Tom. De lok is van z'n pa geweest. Ik zeg....ombouwen die hab (y).
-
Anders kiezen voor de gulden middenweg.
De meest emotionele locs qua geschiedenis ombouwen en de rest verkopen,om vervolgens 2rail exemplaren voor terug te kopen.
-
Oh, oké, dat had ik nog niet gezien. Tsja, dan wordt het inderdaad kiezen of delen...
-
Mja, zal denk ik inderdaad iets in die richting worden denk ik.
Zoals jullie zeggen zijn blijkbaar inderdaad die BR53s beschikbaar geweest in zowel Marklin Hamo als Trix.
En ook de Konig Ludwig zug is in een gelijkstroomversie geweest. Van de Kaiser Wilhelm zug vind ik wel de wagons van Trix, maar de loc zelf niet, zou ik raar vinden, dus vermoed dat die ook wel gelijkstroom moet zijn ... en anders, misschien die wel ombouwen, is een KPEV S10 reeks, en denk dat daar wel nog modellen van Trix ofzo van zijn waar ik de wielen/motor ofzo van kan recupereren, of gewoon de bovenbouw van de Kaiser Wilhelm op een andere S10 zetten.
Toevallig niemand die die modellen in gelijkstroom heeft en ze wil omruilen tegen wisselstroommodellen ? :)
Misschien nog gekke vraag : Trix = gelijkstroom ? Ik dacht dat zij ook eigenlijk wisselstroom waren ???
-
Trix is alleen nog maar een merknaam die door het Märklinconcern wordt gevoerd om tweerailmodellen aan te bieden.
Van oudsher was Trix drierail gelijkstroom (heel lang geleden wisselstroom), bekend onder de naam Trix Express. Overigens wordt nog weleens wat voor het Trix Express systeem gefabriceerd, dit jaar zelfs een eloc 1800 schijnt.
-
Bedankt Henk.
Kan er dus vanuit gaan dat Trix zobiezo gelijkstroom is.
-
Trix is momenteel H0 tweerail-gelijkstroom.
Andere merknamen zijn dan Minitrix voor schaal n en Trix Express voor drierail-gelijkstroom.
-
Kan er dus vanuit gaan dat Trix zobiezo gelijkstroom is.
Nee, je kan er van uitgaan dat moderne trix modellen sowieso gelijkstroom zijn :-X 8)
-
de Konig ludwig zug is wel verkrijgbaar van trix in ieder geval onder nummer 21230
-
Misschien voor nu niet zo relevant, maar modellen waaraan iemand zelf aan het knutselen is geweest zijn doorgaans een stuk minder waard zoniet onverkoopbaar (afhankelijk van hoe het is uitgevoerd) dan de originele modellen. Zeker bij Märklin..
Mocht je het ooit willen verkopen, dan is fabrieksoriginaliteit bijna een must of je moet het echt voor een appel en een ei wegdoen.
Ook iets om in overweging te nemen!! Choose wisely zou ik zeggen.
Groet Daan.
-
Dus ombouwen? Nee, niet doen, gaat alleen maar problemen geven en je hebt er dure apparatuur en onderdelen voor nodig. Je keuze voor 2 rail is overigens goed, 3 rail kan echt niet meer in deze tijd en naar de huidige modelbouwmaatstaven, alleen zal je even moeten 'resetten' qua materieel...
3rail is een keuze heeft niks met tijd en maatstaven te maken maar een ding wat ik hier mis is dat 3rail(marklin)een hogere flens maat heeft wat wel zeker voor problemen kan zorgen bij 2rail dus niet alleen het isoleren.
Voor de rest is mijn mening ombouwen van materiaal van 2 rail naar 3rail is te doen maar niet altijd de moeite waard anders om al helemaal niet omdat je nog hogere ombouw kosten zult hebben alleen nostalgische waarde en unieke modellen zijn een optie.
Weet dat dit een ouder topic is maar had even zin om er iets op de zeggen ;D
-
Mijn verzameling treinen telt 19 wisselstroom 3-rail HO modellen.
Aangezien ik gekozen heb om een gelijkstroombaan 2 rail digitaal te maken, geeft dat een probleempje.
Ik ben benieuwd waar Falcon10 op uit is gekomen na 3 jaar.
Ik voorzie nattigheid. Met die 19 wisselstroomlocs, vooral als ze al wat ouder zijn, en dus hogere flenzen hebben. RP25 zal het nooit worden. Als je echt op 2-rail over wilt gaan, zet deze locs dan maar weg in de vitrine, en koop nieuwe.