BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Karst Drenth op 08 August 2007, 16:25:06

Titel: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Karst Drenth op 08 August 2007, 16:25:06
Hallo allemaal,

In dit bericht wil ik een lans breken voor KleiNSpoor verf.

Hoewel erg bekend, vaak verguisd en bekritiseerd, zijn er uitstekende, strakke, resultaten mee te behalen.

Vooraf, de verf is een absolute top-lak ! De mate van straktrekken, dekkings vermogen is bijzonder goed.

Hoe kan het dan, dat er toch vaak wisselende resultaten mee behaald worden ?

Ten eerste, het perfect afwerken gaat over een strakke, gladde, stof en vetvrije droge ondergrond. Als er aan deze voorwaarden niet zijn voldaan, kan zelfs de beste verf van de wereld niet meer voor een mooie afwerking zorgen.
De KleiNSpoor verf echter is wel degelijk in staat kleine 'foutjes' weg te werken. Dit mede door de voornoemde eigenschappen !

Verder gaat het om verdunning en luchtdruk bij het correct airbrushen van modellen. Op Internet is hier werkelijk heel veel informatie over te vinden, zeker als gezocht wordt naar de engelse termen.

Tijdens het afwerken van mijn, tot nu toe, twee Plan U modellen is mij een aantal zaken opgevallen en heb ik het e.e.a. geleerd over de verwerking van KleiNSpoor verf.

Te beginnen bij de onderlaag; De Primer.
De primer vind ik het moeilijkst te verwerken van alle producten. Het probleem daarbij is, is dat dit product over uitstekende vullende eigenschappen beschikt.
Hierdoor is het wat dikker dan de andere lakken. Het gevolg is, dat wanneer er met te weinig verdunning gespoten wordt en of met een te laag debiet ( het z.g. laagjes spuiten) de primer zo snel aandroogt, dat de fijne nevel uit de airbrush neerslaat als fijn stof en niet meer uitvloeit in de reeds aangebrachte laag.
Mijn ervaring hier is, dat het beste met 1:2 (primer:wasbenzine) verdunning kan worden gespoten met een druk van 1.8 bar. Hierbij het model behoorlijk grofstoffelijk te 'douchen', dus de verftoevoer van de double-action spuiten ver open.
Een snelle werkgang is hierbij noodzakelijk om geen narigheden als zakkers te krijgen.
Weersta ook de verleiding om niet helemaal gedekte plekjes nog even 'bij te spuiten'. De inmiddels al licht aangedroogde primer zal de spuitnevel opnemen als stof. Overigens is dit er na drogong (ong. 4 uur) eenvoudig met de vingers of een tandenborstel weer af te poetsen.

Volgens het verwerkingsvoorschrift van KleiNSpoor moeten er twee lagen aangebracht worden. Dit met name om de verf die later opgebracht wordt in de juiste kleurnuance te laten drogen.
Maar ook, minstens even belangrijk, is de primer bedoeld om een goede hechting van de volgende lagen te krijgen. Een veel gehoorde klacht is namelijk het loslaten van opeenvolgende lagen.

Dit fenomeen is vrij eenvoudig te bestrijden. Na de eerste laag primer, schuren met korrel 1000 waterproof schuurpapier met veeel water.
Mocht er onverhoopt door de laag heen geschuurd worden, is dit geen probleem, er komt immers nog een tweede. Ook de standaard plamuren hechten prima op deze eerste laag. Vaak is het namelijk na de eerste primerlaag nog nodig de dan pas zichtbaar geworden onregelmatigheden bij- of weg te werken.

De tweede laag moet wel dekkend blijven. Hiertoe wordt deze nog voorzichtiger geschuurd, met korrel 2000 en daarna nog een keer met een vloeibaar schuurmiddel als CIF met tandenborstel (zachte haren aub) helemaal glad afgewerkt.
Uiteraard na deze operaties het model met stromend lauwwarm water (ong 37 graden) heeeel goed afspoelen. Kom niet in de verleiding het te gaan afdrogen met doek. Hierdoor zullen pluisjes ontstaan (ook al zijn ze microscopisch) en loop je het risico het model statisch op te laden waardoor het heel makkelijk stof wil gaan aantrekken. Een door mij beproefde methode is het drogen d.m.v. een haarfohn. Pas daarbij wel op het model niet zo heet te stoken dat het styreen smelt...

Vanaf nu is de hoogste hygiene geboden. Eigenlijk het model niet meer met de blote huid aanraken. Onmiddelijk zal er dan weer een klein vetlaagje ontstaan op de aangeraakte plekken. Kies er dan liever voor om, misschien een beetje idioot, het model met latex handschoenen aan te pakken.

Je merkt het al, het afwerken houdt veel meer in dan de verf alleen !

Dan komen de laklagen aan de beurt. Begin altijd met de lichtste kleur, de witte ondergrond zorgt dan automatisch voor een goede dekking.
De lak is wel geschikt voor het in laagjes spuiten ! Dat wil zeggen bij juiste verdunning, debiet en druk.  Ik heb uiteindelijk de verdunning op 1:1.5 (lak:wasbenzine) het best werkend gekregen met een druk van 1.6 bar. In 'laagjes' spuiten betekent eerst de 'moeillijke' plekken als raamstijlen, graveringen, deurposten etc. van een miniscuul laagje verf voorzien. Dit gaat goed door de lage druk waarmee wervelingen voorkomen worden. Door de kleine hoeveelheid opgebrachte verf krijgt het pigment in de lak niet de kans te gaan'zwemmen'.

Nadat de lastige plekken op deze manier gedaan zijn kan het gehele model van een dun laagje  lak voorzien worden op de zelfde manier. De lak droogt langzaam en het stof-effect als bij de primer zal niet optreden.
Nu komt een belangrijk onderdeel. Om de verf zich goed strak te laten trekken is er een bepaalde minimum hoeveelheid nodig. Je zult zien dat na het laagjes aanbrengen het model dof en vlekkerig toont. Vooral als het tegen het licht gehouden zou worden ( er in de lengte er langs kijken met tegenlicht is een prima methode ).
Dit komt, omdat er te weining verf aanwezig is, die ook nog eens een keer te snel droog is. Te snel om tot een spiegelgladde oppervlakte glad te trekken.
De remedie hiertegen is nu, nat in nat, het model met meer debiet, grotere afstand en matige arbeidsgang in een doorgaande beweging helemaal 'nat' te spuiten.
Het vereist enige oefening, maar het eindstadium is eenvoudig te bepalen: Kijk langs het model totdat de gehele oppervlakte 'nat' glimt.

Bij sommige kleuren is nu tegelijkertijd een dekkende laag ontstaan, bij andere niet. Kom nu niet in de verleiding door te spuiten tot het wel dekt, zakkers zullen onherroepelijk het resultaat zijn !

Wacht tenminste 12, beter 24 uur om een volgende, dekkende laag aan te brengen.

Dan nu een stukje over het droogproces en het zogenaamde uitdampen.
De KleiNSpoor verf is een enamel. Hierin zitten olien en oplosmiddelen verwerkt die langzaam verdampen moeten voor de droging en uitharding.
De oplosmiddelen, met name de verdunning (wasbenzine) zijn al na ongeveer een uur verdampt, en het model is stof-droog. Om e.e.a. iets te versnellen kan er met de haarfohn gewerkt worden.
Dit is echte niet het eind van het proces... in de komen 12 uur zal de verf steeds 'vetter' gaan aanvoelen en merkbaar meer gaan glimmen ! De olieachtige bestanddelen die voor het gladtrekken hebben gezorgd, verlaten de verf. Dit residu moet beslist goed verwijderd worden ! Ik gebruik daar tijdens een periode van 4 uur na het spuiten tot 12 uur na het spuiten steeds de handmatige methode voor. Voorzichtig wassen met dood normale Dubro of Dreft (in ieder geval sterk ontvettend) , met de hand onder lauwwarm stromend water. Na elke beurt zal het model 'schoon' aanvoelen. Het is mij gebleken, dat dit proces enige malen herhaald moet worden. Bijkomend effect is, dat de laklaag zijn zijdeglans gaat aannemen. Dit in plaats van het veel gehoorde te glanzend oppervlak.

Uiteraard moet voor het spuiten van de volgende laag de vorige steeds iets opgeruwd worden voor optimale hechting. Schuren, zelfs met korrel 2000 is in dit stadium waarschijlijk uit den boze. De lak is nog zo zacht dat je er heel makkeleijk 'doorheen' schuurt. De CIF methode geniet hierbij dan voor mij de voorkeur.

Om de scheidingen op de volgende lagen netjes strak te krijgen is het gebruik van de juiste 'masking' erg belangrijk. Gebruik geen huis tuin en keuken afplakband. de randen hiervan zijn veel te rafelig ! Beter de wat duurdere Tamiya variant gebruiken. Druk op de scheiding de tape met een zachte tandenstoker goed aan. Gebruik geen harde voorwerpen, deze beschadigen mogelijk de aanwezige lak en of het tape, waardoor alsnog weer rafels ontstaan.
Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden met het Tamiya tape. Soms zijn er toch nog zichtbare rafels. Eerdaags ga ik afplakfilm proberen...

Alle opvolgende lagen spelen zich op dezelfde manier af.

Als laatste komen we dan bij de matte, glanzende of zijdeglans afwerk lak. Uiteraard na het aanbrengen van de transfers en voor het inzetten van ramen en glas.

Om te voorkomen dat het model na het aanbrengen van de transfers nog weer gewassen moet worden, moet je gewoon handschoenen (eerst goed gewassen met afwasmiddel !!) gebruiken. Zorg ook voor een zachte pluisvrije ondergrond waar het model op rust tijdens het aanbregnen van de transfers.

Naar ieders smaak kan dan de glans van de afwerk lak gekozen worden:

Humbrol Mat, echt mat dus
Humbrol Satin, mat met een lichte glans
KleiNSpoor Transparant, Glans met een beetje dof uiterlijk, neigt naar hoogglans

Of een combinatie hiervan. Mijn ervaring:

- 10 ml Humbro Satin met 1.5ml KleiNSpoor Transparant geeft een afwerking die nagenoeg gelijk is aan de manier waarop Fleischmann en Roco hun modellen afwerken.

- 10 ml Humbro Satin met 1.0ml KleiNSpoor Transparant geeft een afwerking ala Marklin

- 10 ml Humbro Satin met 0.5ml KleiNSpoor Transparant geeft een afwerking ala PIKO

Deze mix verdunnen met 15 ml wasbenzine. Het opbrengen volgens hetzelfde procede als de lak, echter hoeft deze laag alleen maar 'nat' te zijn, niet dekkend...


Na al deze behandelingen zul je een model hebben dat dat er al berestrak uitziet. Alleen op de hoeken ljkt het allemaal nog wat rond en wolkig. Dit verdwijnt met het volledig uitdampen en uitharden an ongeveer een maand.


Ik hoop met deze beschrijving aangegeven te hebben hoe je met o.a. KleiNSpoor verf een nagenoeg Fabrieks-Finish op je model kunt aanbrengen.

Veel succes bij het zelf proberen.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Ivo tB op 08 August 2007, 17:14:55
Beste Karst,

Interessant verhaal. Een voor mij volledig nieuw onderdeel is het wassen binnen 4 tot 12 uur na opbrengen. Vind ik wel griezelig, met name omdat Kleinspoor verf bij mij vaak nog niet droog aanvoelt. Overigens heb ik goede tot zeer goede resultaten met alle soorten verf met oplosmiddel inclusief Kleinspoor. Ik kan alleen niet overweg met acrylverf.
Maar de truc is bijna altijd de verdunning en je richtlijnen zijn volgens mij heel goed. Alleen maakt de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid nog wel uit. Dit zeg ik na 12 jaar intensief gebruik van een Badger 150, die nu bijna helemaal op is.

Bedankt voor de tips, ga ik zeker proberen

mvg
Ivo
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Karst Drenth op 08 August 2007, 17:19:08
Citaat van: Ivo tB
...volledig nieuw onderdeel is het wassen binnen 4 tot 12 uur na opbrengen. Vind ik wel griezelig, met name omdat Kleinspoor verf bij mij vaak nog niet droog aanvoelt...

Dat was het voor mij ook, totdat ik ontdekte dat de verf eerst droog en daarna weer 'natter' aanvoelde. Bij nader onderzoek bleek dit een olie-achtige substantie te zijn, die er domweg met afwas(middel) af ging.
Het eind resultaat was dat de verf veel sneller z'n einddroging bereikte !

Grtzz,

Karst

P.S. Ik 'doe' het ook met een 150 bagdertje ;)
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: JaJo op 08 August 2007, 17:21:35
Bedankt Karst, goed verhaal daar kunnen we wel wat mee in de naaste toekomst.
Groet Jaap
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Ivo tB op 08 August 2007, 17:34:37
Om de scheidingen op de volgende lagen netjes strak te krijgen is het gebruik van de juiste 'masking' erg belangrijk. Gebruik geen huis tuin en keuken afplakband. de randen hiervan zijn veel te rafelig ! Beter de wat duurdere Tamiya variant gebruiken. Druk op de scheiding de tape met een zachte tandenstoker goed aan. Gebruik geen harde voorwerpen, deze beschadigen mogelijk de aanwezige lak en of het tape, waardoor alsnog weer rafels ontstaan.
Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden met het Tamiya tape. Soms zijn er toch nog zichtbare rafels. Eerdaags ga ik afplakfilm proberen...

Ben heel benieuwd naar he ervaring met afplakfilm (bij Harolds in R'dam noemen ze dat friskfilm geloof ik). Ik gebruik tegenwoordig altijd Tamiya tape en herken je probleem. Ik denk zelf dat het dan toch net niet goed was aangedrukt, dat er toch nog iets van vet zit, of dat je iets probeert af te plakken in een lichte kromming (bijv. belijning ICK op het dak), wat nooit echt goed gaat.

De biezen op de NS 2600 Beel van Kleinspoor heb ik op de koppen ook gewoon met Tamiya gedaan, maar dan uit breder band gesneden met een heel nieuw scherp mesje langs een Burmeister mal. Eerst de juiste sectie opzoeken met het Beel boek en dan snijden en plakken. Resultaat was heel goed.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Rob op 08 August 2007, 17:58:22
Goed verhaal Karst! Toch wat opmerkingen..... Ten eerste: Let alsjeblieft op als je met wasbenzine verdunt. Die nevel is hoog-ontbrandbaar. Dus: Kijk even goed om je heen of er vonken-makende zaken zijn. Persoonlijk (ja, ik kom eerlijk gezegd ook nog maar net kijken in het luchtkwast-verhaal, maar krijg les van een crack op dat gebied) zou ik terpentine prefereren. Ok, dat kan ook wel branden, maar daar moet je echt moeite voor doen.
Aflakken: Tijden lang vroegen luchtvaart-modelbouwers zich af wat die Amerikanen nu bedoelden met een zeer goedkope lak van Johnson. In Engeland weer bekend onder een andere naam. Iedereen die naar de VS of Engeland ging nam een fles mee. Dankzij de IPMS werd uitgevonden dat het spul hier in NL te verkrijgen valt onder de naam Parket-Plus. Gewoon te verkrijgen bij uw plaatselijke supermarkt à raison van € 3,49 p/l of zoiets. Voordeel: Wit vergeelt niet meer. Gaarne onverdund opbrengen met de luchtkwast. En het werkt! Stig heeft het op mijn advies toegepast en is enthousiast..... 8)
Dus niks dure Humbrol/Revell/ etc. spul.
Ik geef het maar even mee als tip.

Groeten, Rob
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Karst Drenth op 08 August 2007, 18:03:04
Hoi Ivo,

Ik heb hier een rol van 400 x 15 cm van Aircolor Technik liggen. De folie zit er nog om ;)...

Zodra ik het geprobeerd heb, laat ik het weten ;)

Hmmm, dat met die kromming heb ik nu weinig tot geen last van, zie de lijn boven de cabineramen en rondom de seinbalk. De eerste keer wel hoor, dat was een ramp. Nu idd ook een heel dun gesneden stripje Tamiya gebruikt en binnenkant opgevuld met Humbrol Maskol.

En idd, da's een goede: Voor het snijwerk aan masking altijd een nieuw, scherp mesje gebruiken. Doe ik ook altijd ;)


@Rob

Je bedoeld 'Pledge' ?? Ik heb daar idd ook verhalen over gelezen....
Een nadeel wat ik zou kunnen bedenken is dat je een standaard 'gloss' hebt.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Rob68 op 08 August 2007, 18:57:14
Hoi Karst


Een erg informatieve beschrijving. Alleen een kleine aanvulling over de latex handschoenen, denk eraan de niet gepoederde latexhandschoenen gebruiken. Anders heb je kans op klein (poeder) deeltjes op je verf.

Rob
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: nscargo op 08 August 2007, 19:36:28
Ok, ik ga het nog een keer proberen met kleinspoor verf.
Ik heb tot nu toe zeer negatieve ervaringen met de primer en de laag die daarna kwam ( een kleur dus)
Ik had een rijtuig in de primer  gespoten, mooi glad en strak.
Het hechtte ook goed, dus niets mis mee.
De ellende begon als ik na droging de eerste kleurlaag spoot.
Alles gedaan volgens de handleiding en ook volgend de methode die karst beschrijft.
Ik kan het tot op de dag van vandaag nog steeds niet verklaren maar de primer die eerst goed hechtte verloor alles wat maar met hechten te maken had nadat de eerste kleurlaag was gespoten. Je kon alles er gewoon aftrekken.
Ik kan je verzekeren dat als je dat een keer of 3 achter elkaar overkomt je niet zo blij meer bent met kleinspoot verf.
Maar goed, na het lezen van dit artikel wil ik het nog eens proberen
Ik zal op de beurs in Houten de rode plan U kleur aanschaffen samen met de primer en de creme kleur.
Harm
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Karst Drenth op 08 August 2007, 19:46:48
Harm,

ik denk dat je gewoon ook je wel lekker werkende standaard primer kunt gebruiken hoor.  :D

Ik heb alleen maar beschreven hoe het met de hele range van KlaiNSpoor producten kan ;)

Maar ff serieus, trok je de laklaag en de primer er af ??

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Bart spruitje op 08 August 2007, 19:56:56
Beste Karst,

Bedankt voor het zeer interessante verhaal. Ik heb het gelijk uitgeprint en veilig opgeborgen totdat ik zelf ga spuiten.

Je plan U's zien er trouwens heeeeeeeeel erg super uit. Een hele grote bron van inspiratie voor mij en de rest van onze medemodelbouwers

Tof bedankt.

groeten Bart
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Marnix van Lit op 08 August 2007, 20:21:36
Karst,

een heel duidelijk verhaal en ik denk dat heel veel personen hier goed mee uit de voeten kunnen. Binnenkort moet ik een NS 1500 van Kleinspoor gaan spuiten nadat dit de eerste keer is mis gegaan (stof enzo). Toen nog vrij onbekend met de airbrush, ook een Badger 150. Zoals het nu geschreven staat kan het volgens mij bijna niet meer mis. De resultaten zal ik zeker laten zien.

Groeten, Marnix
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Karst Drenth op 08 August 2007, 23:11:54
Hoi,

hier nog wat links naar sites over dit onderwerp:

The Basics of Spray Painting (http://www.briansmodelcars.com/tutorials/tutorial.asp?TutorialID=9&CurPage=1) Hier heb ik het meest aan gehad.

A fresh look at Enamels! (http://www.finescale.com/fsm/objects/pdf/workingwithenamels.pdf) Speciale aanwijzing voor enamel verf en het idee van de afwasmiddel opgedaan.


Google (http://www.google.nl/search?q=mist+wet+coat+airbrush&hl=nl&start=20&sa=N) voor een beetje DIY onderzoek op dit gebied ;)


Grtzz,

Karst

Edit: By the way, de amerikanen noemen mijn onderlaagjes: 'mist coat' en mijn toplaag 'wet coat'  :-|
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Ivo tB op 08 August 2007, 23:57:33
Tijden lang vroegen luchtvaart-modelbouwers zich af wat die Amerikanen nu bedoelden met een zeer goedkope lak van Johnson. In Engeland weer bekend onder een andere naam. Iedereen die naar de VS of Engeland ging nam een fles mee. Dankzij de IPMS werd uitgevonden dat het spul hier in NL te verkrijgen valt onder de naam Parket-Plus. Gewoon te verkrijgen bij uw plaatselijke supermarkt à raison van € 3,49 p/l of zoiets.

Groeten, Rob

Beste Rob,

Hier ben ik ook al eens naar op zoek geweest. Is dat het beruchte goedje wat ze Future noemen in deze artikelen??

Groeten,
Ivo
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Karst Drenth op 09 August 2007, 00:04:43
Ivo,

nee dat is het niet. Lees hier (http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=222576), daar hebben ze het er over. Nadat ik dit gelezen heb, voor mij geen Johnson...

Edit: en voor een model van meerdere honder euro, ga ik niet bezuinigen op het laatste potje Humbrol satin...  :P


Edit: Elders lees ik ook dat terpentine werkt als 'retarder' voor enamels, dwz de droogtijd verlengt. Voor KleiNSpoor lak absoluut niet nodig, voor de primer zou het wel eens een uitkomst kunnen zijn. :)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Ivo tB op 09 August 2007, 00:15:06
Harm,

ik denk dat je gewoon ook je wel lekker werkende standaard primer kunt gebruiken hoor.  :D

Ik heb alleen maar beschreven hoe het met de hele range van KlaiNSpoor producten kan ;)

Maar ff serieus, trok je de laklaag en de primer er af ??

Grtzz,

Karst

Beste Harm,

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden. Karst zijn methode werkt bij mij ook prima, maar met Kleinspoor Primer was ik niet altijd tevreden. Meestal lag dat aan mezelf: model niet voldoende vetvrij en/of de primer onvoldoende verdund, of een te dikke laag primer gespoten.

Zelf ben ik vanavond bezig geweest met een 3e laklaag op de kap van een NS8200 van MK modelbouwstudios.

Leuk probleem, want de kap bestaat uit resin met details uit gesoldeerd nieuwzilver, gegoten en gedraaide messing onderdelen en welke primer werkt dan goed op alle verschillende materialen?

Wat heb ik gedaan:
Eerst de kap een nacht in een emmer met sodawater om alle zuur van het solderen te verwijderen. Dan boenen (met handschoenen aan) met Cif, genietend dat de nacht met sodawater geen superlijm heeft opgelost.
Vervolgens in de MOTIP primer uit de spuitbus, bij elke automaterialen handel te krijgen. Van veraf spuiten, want je spuit gauw veel te veel.

Daarna een laag lokgroen van Philotrain, twee dagen drogen en toen vanavond de hele avond afplakken van dat wat groen moet blijven en de hele kap gespoten in satijnzwart van Modelmaster.
De tape eraf en het wonder is weer geschiedt.

Ik ga het vervolgens aflakken met Humbrol mat, want de NS8200 was tenslotte een werkpaard.

Moraal: sommige rare combinaties gaan ook goed, maar je loopt wel iets meer risico dan de methode van Karst (dat afwasswn van de verflaag tussen 4 en 12 uur na het spuiten blijft me fascineren, ga ik zeker proberen). Bij twijfel spuit eerst een proefstukje voordat je je met veel inspanning gebouwde model verprutst.

Succes,
Ivo
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Ivo tB op 09 August 2007, 00:34:50
nee dat is het niet. Lees hier (http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=222576), daar hebben ze het er over. Nadat ik dit gelezen heb, voor mij geen Johnson...
Edit: en voor een model van meerdere honder euro, ga ik niet bezuinigen op het laatste potje Humbrol satin...  :P
Grtzz,
Karst

OK voor mij ook geen Future. Gezien de investering in de nog vele te bouwen modellen gaat het me ook niet om bezuinigen, maar om de beste resultaten. Future doet volgens bronnen met name iets voor transparante onderdelen met krassen of zo.

mvg
Ivo
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Rob op 09 August 2007, 00:50:04
daar hebben ze het er over. Nadat ik dit gelezen heb, voor mij geen Johnson...

Ik heb geen aandelen in het spul. Maar een glossy lak is het zeker niet. Hooguit mattig satin. (anders kan ik het niet omschrijven) Gisteren toevallig nog een 50-tal modellen bewonderd die hiermee afgewerkt waren. Sterker nog: De persoon in kwestie spuit z'n vliegtuigmodellen zelfs liever met glansverf (en glansverf spuiten is een pain in je weet wel) vanwege de mooiere hechting van de decals. Daarna gaat dit spul erover. Van glans niets meer te zien.

Citaat
en voor een model van meerdere honder euro, ga ik niet bezuinigen op het laatste potje Humbrol satin...  :P

Nee, dat zou ik ook niet doen na zo'n project en er iemand roept dat het zo mooi werkt. Ik zou het eerst eens proberen op een minder belangrijk iets en er ervaring mee opdoen. Net zo goed als onmiddelijk naar de supermarkt rennen op basis van één opmerking op een forum, zou ik ook niet zo snel op basis van één forumopmerking elders iets gelijk in de ban doen..... ;D Maar ik zal even navragen of de Amerikaanse naam idd Future is. Dat de Pledge geliger zou zijn verbaasd mij hogelijk, aangezien het spul nu juist binnen IPMS-kringen aangeprezen wordt als "het" middel om vergeling van witte verf te voorkomen. Dat staat ietwat haaks op elkaar.
Maar het blijft gewoon een suggestie om eens te proberen... Voor 3,49 val je je er geen buil aan tenslotte en anders wordt het tijd een parketvloer aan te leggen om het op te maken.... 8) Wie weet.

Groeten, Rob
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: nscargo op 09 August 2007, 07:03:03
Hallo
Karst, ja inderdaad na het drogen van de eerste kleurlaag kon ik alles, dus ook de primer die eerst wel goed hechtte er zo weer aftrekken. Voordat ik iets spuit ga ik het eerst goed ontvetten. Dit treinstel, of liever rijtuig had 3(!) dagen in de spritus gestaan. Als het dan nog niet ontvet is dan weet ik het ook niet meer.
Ik heb later hetzelfde rijtuig in Motip primer gespoten en daarna met Tamiya afgespoten. Dat werkte prima.
Maar ik ga het gewoon nog eens proberen met Kleinspoor verf.
Harm
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: GerritM op 09 August 2007, 10:52:34
Je kunt niet altijd alle verschillende verfsoorten overelkaar aanbrengen.
Er zijn lak/verfsoorten (cellulose) die bijvoorbeeld met thinner verdund moeten worden, als je die over een andere soort aanbrengt kan deze laag aangetast worden. Misschien ligt je probleem op dit vlak?

Groet Gerrit
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Ivo tB op 09 August 2007, 11:29:23
Misschien moeten we de algemene discussie over verf en laksystemen verplaatsen naar een ander draadje. Tenslotte breekt Karst een lans voor Kleinspoor verf. Zijn methode werkt in elk geval voor een model van styreen (plan U). Of de plan U ook andere kunststoffen heeft weet ik niet (ABS onderstel), maar daar zou het probleem van Harm ook kunnen zitten. Elke ondergrond kan verschillend zijn. Rijtuigen van fabrikanten worden niet altijd uit dezelfde kunststof gemaakt. Klachten over kunststof van draaistellen ken ik ook, waar helemaal geen verf het op houdt. Volgens mij bestaat er daarom geen oplossing die in alle gevallen werkt maar zijn er verschillende. Misschien een nieuw draadje, waar iedereen zijn/haar succesverhalen kan vertellen, waar we allemaal van kunnen leren.

mvg
Ivo
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Ivo tB op 09 August 2007, 11:35:09
Aanvulling:

Methode van Karst met Kleinspoor verf werkt in elk geval op styreen, resin en het Piko onderstel en mogelijk op de Fleischmann draaistellen. Misschien dus wel 4 verschillende kunststoffen.

mvg
Ivo

P.S. resin is volgens mij een verzamelnaam welke in de modelbouw staat voor polyurethaan
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Gerke op 13 August 2007, 11:40:54
Hallo Karst!

Mooi verhaal! Nu ben ik tegen het volgende probleem aangelopen: Nadat ik mijn Beel mooi in de lak had staan ben ik na 12 uur de blanke lak gaan spuiten. En wat denk je? Ik kon 'm als een "vel" van de KS lak afpulken. De lagen KS lak hechtten zowel op de kap als onderling overigens uitstekend. Het dak van de lok is met Revell gedaan, daar hechte de lak uitstekend op. Normaal gebruik ik Humbrol, maar die was even niet in de buurt te krijgen dus... je snapt het al, een concessie in mijn werk ivm met een deadline voor RM. Fout fout fout. De hele kap gaat nu opnieuw... Maar wel met gebruikmaking van jouw verhaaltje! Denk je dat het niet hechten van de blanke lak te wijten is aan onvoldoende drogingstijd van de KS lak? Het vreemde is dat ik dit probleem met Humbrol nooit gehad heb.

Tevens wil ik me bij jouw aansluiten dat KS lak super verf is.

Grt,

Ger.

Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: klusser op 13 August 2007, 14:33:32
Ik had hetzelfde probleem.... verf die weer los komt.[primer/laklaag]
Ik had de resin Kleinspoorkap misschien niet geheel goed ontvet?  :-|

Ik gebruik het verfmerk nog steeds met goede resultaten.Echter de verf van Kleinspoor kun je zo lekker opbrengen in verschillende lagen,zonder dat je de details vervaagt.
Ook als je het model weer kaal wil hebben is het er makkelijker af te krijgen dan andere merken.En i.d.d. de primer niet 'bijspuiten'dat is er zo
weer af door slechte hechting.

Dus als je het doet zoals Karst al aangeeft,is het goed te gebruiken zonder problemen.

Als afplaktape gebruik ik hier trimline 2.5 mtr lang en in verschillende breedtes 0.5-0.8-1.3-2.1-3.3-5.0-7.0-10.0 mm

Heren succes
groet Wim.
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Gerke op 13 August 2007, 15:25:49
Nou, de KS verf  hechtte prima zowel kap-primer als primer-lak. De blanke lak van Revell kon ik er zo vanaf "pellen". Maar goed, de kap heeft inmiddels de eerste primer laag alweer gehad. Komt goed.

Grt,

Ger.
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Gerke op 13 August 2007, 19:58:24
Hallo alweer!

Nog even een vraagje voor Karst: Hoe tackel jij kleine stofjes die in de kleurlak komen? Polijst je die met een polijstmiddel of is ook daar de Jif methode voldoende om die eruit te krijgen?

Grt,

Ger.
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Timo de Porto op 20 August 2007, 13:28:47
mannen, met plezier deze tread gelezen, en ik zal eens kijken of ik er wat mee kan, want ook ik heb problemen gehad met kleinspoorverf. spuit prima, maar een wat mindere hechting. nu wel een prima hechting, waarschijnlijk vanwege het feit dat de mp kap ruim een week in de ovenreiniger heeft gelegen, volledig gepolijst is, vervolgens weer is opgeruwd, en in de citadel skull white primer is gezet.

in ieder geval ben ik dik tevreden over de kwaliteit van de verf, en ik hoop dat er onderand meer modelspoorders zijn die eens een andere techniek durven te gebruiken, want modelspoorders zijn helaas erg terughoudend kwa vernieuwende technieken.

en oh ja, Resin is inderdaad de verzamelnaam van polyurethaan harsen, wat vooral wordt gebruikt omdat iedere boer'n met de korte achternaam het kan gebuiken, en het detail veel scherper te krijgen is als met styreen, omdat het nou eenmaal mooier en bij lage temperatuur vloeit.

en over johnson's parket plus? ik ben er zeer tevreden over, ik vind het prettiger als humbrol satin, de glans is mooier, en het kost 'n drol!

en het ruikt lekkerder!

Timo
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Karst Drenth op 27 August 2007, 21:43:54
Hoi,

wat een reacties :D

Citaat van: Ger
...Denk je dat het niet hechten van de blanke lak te wijten is aan onvoldoende drogingstijd van de KS lak? Het vreemde is dat ik dit probleem met Humbrol nooit gehad heb...

Ik denk dat het door mij beschreven fenomeen van een olie-achtige laag bij jou is op getreden. Ik ontvette altijd elke laag met wasbenzine, maar dan moet de lak al wel 48 uur droog zijn. Vandaar (ik had ook enige tijdsdruk ;) ) dat ik m'n toevlucht heb gezocht in een andere ontvettingsmethode: CIF en afwasmiddel.

Citaat van: Ger
...Hoe tackel jij kleine stofjes die in de kleurlak komen? Polijst je die met een polijstmiddel of is ook daar de Jif methode voldoende om die eruit te krijgen? ...

Op aanraden van de autoschadeboer met korrel 2000 en heel veel water. Lichte/fijne stofjes met CIF 'op  de hand' en lauw warm water.

Citaat van: klusser
...Als afplaktape gebruik ik hier trimline 2.5 mtr lang en in verschillende breedtes 0.5-0.8-1.3-2.1-3.3-5.0-7.0-10.0 mm...

Waar kun je dat kopen, klinkt erg interessant.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Ries op 27 August 2007, 21:57:14
Trimline is te koop bij de betere modelbouwzaak.

Wapstad, H&H en voor de rest gebruiken militare modelbouwer het.

Let op! het volgt niet zo goed (makkelijk) de obstakels op een model, als de tamiyatape.
Met een fohn zou het wel moeten lukken, warmstoken en goed aandrukken.

Voor de rest: Mirakels spul, ben al jaren een tevreden gebruiker  ;D
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: klusser op 27 August 2007, 22:06:13
Citaat van: klusser   ;D
...Als afplaktape gebruik ik hier trimline 2.5 mtr lang en in verschillende breedtes 0.5-0.8-1.3-2.1-3.3-5.0-7.0-10.0 mm...

Karst ik koop dat spulletje bij speciaalzaaken in RC auto's en vliegtuigen.
Zaken zoals hangar Kampen en Quartel in Zwolle.
Quartel heeft meerdere vestigingen.
Google eens op model technics/trimline de betere zaak heeft dat wel!
Het loont de moeite om eens in zo'n zaak rond te snuffelen.
Ik haal er meerdere zaken voor de hobby modelspoor. ;)

groet Wim.
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Karst Drenth op 27 August 2007, 22:13:47
Wim en Ries,

Dank voor de info.

Quartel ken ik nog wel uit m'n 'vliegtijd' ;) (Spitfire, Buecker Jungmann, Piper Cub etc...)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Gerke op 27 August 2007, 22:52:01
Hallo Allemaal.

Karst: bedankt voor je reactie.

Voor een ieder: Ik koop mijn afplaktape hier:

http://stores.ebay.nl/Jammy-Dog

Super kwaliteit en niet duur.

Grt,

Ger.
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Tom op 05 March 2008, 12:37:59
Hallo,

Heeft iemand ervaring met de combinatie Alabastine Spuitplamuur en de Kleinspoor (enamel) verf?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: nederbelg op 15 June 2009, 08:39:56
beste,

Misschien een domme vraag, maar ja stel hem toch.
Ik heb mijn model afgeplakt met tamiya tape. Geen probleem zit er goed op, maar kan ik nu de cif methode toepassen.
Dus met water op mijn model. Komt de tape niet los dan?

Dave
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Karst Drenth op 15 June 2009, 10:34:52
Hoi Dave,

Tamiyatape is maar een klein beetje bestand tegen water. En zal dus loslaten op den duur.

Maar wat erger is, de randen gaan rafelen bij aanraking met water. Dus 'goodbye' strakke lijnen :(

Grtzz,

Karst


P.S. je Dapol ding is klaar, stuur ik van de week op ;)
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: nederbelg op 15 June 2009, 10:37:13
Top karsth

Stuur je adres mee (chocolade voor je vrouwtje ;))

Dus opnieuw afplakken dan. :(  Ben met mijn stuurstand bezig (blauw) en de gele lijnen en deuren opnieuw afplakken geeft me de kriebels.
zijn er optie's?

dave
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Karst Drenth op 15 June 2009, 11:01:27
Fotootje van je werk tot nu toe ?

Kan ik iets meer zeggen misschien  :-\

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: nederbelg op 15 June 2009, 11:08:10
Vanavond ben nu werken.


dave
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: nederbelg op 15 June 2009, 18:25:53
Karsth,

Hier zijn er een paar. Is dit goed genoeg?
ps. het lijkt op druipers op de tweede foto maar dat zijn het niet. Ik had dat ook met de kleur geel maar dat trekt bij de volgende laag weg. En ik schuur het nog lichtjes op.

Ps. puur, melk of gemengd? ;)

dave

(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/fotos124.jpg)
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/fotos123.jpg)
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Karst Drenth op 15 June 2009, 18:41:30
Aha,

Zou ik anders doen ;)

Namelijk stukje korrel 800 of 1000 met DZ tape op een wasknijper plakken. Vochtig maken en lokaal schuren. Goed afvegen, evt. met een doekje met wasbenzine.

Kun je de afplakking laten zitten ;)

By the way, het tape op die deur lijkt me niet goed te zitten. Denk dat je daar flink overspray onder vandaan zult zien komen :(

Grtzz,

Karst

P.S. Zo puur mogelijk :)
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: nscargo op 15 June 2009, 18:57:55
Namelijk stukje korrel 800 of 1000 met DZ tape op een wasknijper plakken........
Zo af en toe komt er een tip voorbij waarvan ik denk, waarom heb ik daar niet aan gedacht.
Harm
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: nederbelg op 15 June 2009, 18:59:48
karsth,

bij die deur lijkt het zo omdat er vijf stukjes tape overelkaar heen zitten. nu ga ik het toch niet meer loshalen, laten we hopen dat het goed komt. eind resultaat laat ik wel zien binnenkort.
wasbenzine kan dat! ik stel de vraag omdat ik verdun met terpetine. (THS verf)
En er misschien een waas op blijft zitten die niet met elkaar om kunnen.

dave
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: vervallen op 22 June 2009, 21:36:01
Everybody, een klein vraagje?

Ik lees het steeds weer; GOED ontvetten, maar kan dat ook met bijvoorbeeld
  Isoprophyl Alcohol?

Daar heb ik ooit een flesje van gekocht om de verf er af te halen maar dat werkte totaal niet.
Maar nu weet ik niet wat ik er verder mee kan doen.
Ik heb ook ergens gelezen dat als je dat spul met de luchtkwast verwerkt dat het erg explosief kan worden......

off topic, Dat vindt ik zonde van mijn huis, alhoewel het wordt toch binnenkort gerenoveerd, al heb ik daar eigenlijk geen zin in onder de huidige omstandigheden.
on topic dan maar weer.

Hoe komt het toch dat geschilderde modellen veel beter hechten dan met de luchtkwast?

Wie weet raad,
groeten,
FREDERICO
 

NB ik gebruik géén Kleinspoor verf, maar gewoon HUMBROL en een beetje van die matige REVELL, de beste vindt ik toch nog steeds MOLAK maar dat is bijna niet meer te vinden.
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Lokpaint op 22 June 2009, 21:53:45
Hoi

Hou toch eens op over die kleinspoor lijm, dit is geen verf. :-X

Ga eensbij elita shoppen, in plaats van steeds te blijven aanklooien met wasbenzines en schuurkorrels. ;D

Bart
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Mispoes op 22 June 2009, 22:22:31
 ;D
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: vervallen op 22 June 2009, 22:34:36
@ Lokpaint

wat is dat Melita? :D
Is dat op basis van acryl?

En hoe zit dat met die Isoprophyl Alcohol?

Wie weet raad, Elita misschien?
groeten,
FREDERICO
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: HuubvG op 22 June 2009, 22:37:26
... GOED ontvetten, maar kan dat ook met bijvoorbeeld
  Isoprophyl Alcohol? ...

Ja dat kan heel goed, je zit alleen met het probleem dat sommige verfsoorten wél oplossen in alcohol. Maar jij krijgt de verf er niet mee af, zeg je, dus is het daarvoor geschikt.
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: janw op 24 June 2009, 13:15:44
Ik had deze week een (voor mij?) onverwacht problem met de Kleinspoor verf: op mijn MK plan E had ik eerst Alabastine primer gezet, toen Kleinspoor zandgeel. Perfect gelukt. Biezen afgeplakt, Kleinspoor NS Berlijns Blauw erop, in een aantal dunne lagen. Tot zover geen probleem. Nacht laten drogen, volgende dag tape eraf halen. Bleven er rafelige in de blauwe laag  'opstaande randen'  langs de afplaktape achter. Gevolg: biezen zien eruit als ..... Weet iemand wat ik fout heb gedaan? Tape nog eerder verwijderen? Maar ik wil niet aan het ruituig zitten als de verflaag nog kwetsbaar is. Met Revell blauw op de Beneluxrijtuigen had ik dit probleem niet.
Iemand hier ervaring mee?
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Bert van Gelder op 24 June 2009, 13:35:51
Jan,

Toch het beste om gelijk na het spuiten de tape er af te halen. Als het is opgedroogd, trek je vaak de verf mee op de plek waar het juist moet blijven zitten.

Succes, gr,

Bert
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: stig op 24 June 2009, 15:24:58
Zo snel mogelijk verwijderen dat tape. Rustig wegtrekken en weghouden van het rijtuig zodat het niet alsnog een "nat" oppervlak raakt.
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: klusser op 24 June 2009, 17:30:00
I.d.d De tape na het spuiten direct verwijderen.
Misschien als extra: de tape onder een scherpe hoek eraf halen.[achterwaarts]
Maar bij een goede hechting zou dit niet hoeven!

Groet Wim.
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: ikbenik79 op 14 September 2010, 20:41:32
he karst

bedank voor de info over de kleinspoor verf.
kleuren gaan prima.

de primer is inderdaad niet makelijke.
ik heb jou instructie opgevolgt.
gaat nog steeds niet maklijke. blijf verfstipjes op de lak krijgen.
en dan verder met jou procudure. nog een keer spuiten en weer verfstipjes weg halen jou procudure opvolgen en dan de kleur er over. ga morgen een kijken of het allemaal wil.

groetjes ronald
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: nscargo op 14 September 2010, 20:54:15
Verfspatjes kunnen worden veroorzaakt door een niet goed afgestelde aibrush.
Kijk eens of er verf uitkomt ook als je alleen maar lucht wilt hebben.
Je naald kan dan niet goed zitten of is versleten, of de nozzle is versleten.
Maar in Almere is een zaak waar ze dat weer kunnen herstellen of vervangen
Een andere oorzaak kan de verf zelf zijn.
Sommige pigmentkorrels lossen niet (helemaal) op en veroorzaken kleine spatjes op je werkstuk.
verf zeven lost dit probleem op, heeft verder niets met de kwaliteit van de verf te maken.
Autospuiterijen zeven ook altijd de verf voordat ze er mee gaan werken
Harm
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: ikbenik79 op 14 September 2010, 21:07:26
bedank voor de info.
heb vandaag net in almere een nieuw airbrush gekocht. slik. werkt wel fijn.
weer wat tips gekreken van de zaak in almere.
licht aan de primer. deze droogt zeer snel. andere verf gaat prima.
hierdoor heb je dat de verf al droog is voordat het model raakt. of de drogende verf raakt en niet goed vloeit.
je moet al een verhouding van 1:2 hanteren. verf/verdunner.

Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: rard op 14 September 2010, 21:09:36
Nooit geen problemen met Kleinspoor prima.... verdun het 1:1 met Revell verdunner :)

Grt,

Gerard
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: ikbenik79 op 14 September 2010, 21:50:13
is revell verdunner niet gewoon thinner?
en wat is je lucht druk dan gerard?

airbrush in almere zij duidelijke geen thinner gebruiken. heb daar ik de airbrush gekocht.
heb de lucht druk nu op 1,6 bar gezet gaat nu prima. morgen laatst ronde testen.
denk dat het nu goed gaat. wil het zeker weten.
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: rard op 14 September 2010, 21:52:52
nee is niet gewoon thinner, zeker niet zelfs...

Druk=1,6

Grt,

Gerard
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: ikbenik79 op 14 September 2010, 22:31:08
ok zal een kijken of het in mij plaats te koop is.
kan het altijd proberen. wie niet waagt wie niet wint.

gerard is de druk 1,6 bar als de 1:1 verdunner voor primer en de kleur van kleinspoor ?
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: rard op 14 September 2010, 22:32:13
kleinspoor verf meng ik met wasbenzine...

Grt,

Gerard
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: ikbenik79 op 14 September 2010, 22:42:23
even voor de duidelijkeheid
gerard

pirmer van kleinspoor gebuik je revell verdunner 1:1     
1,6 bar

kleur kleinspoor gebruik je wasbezine 1:1     
1,6 bar

klopt dit

gr
ronald
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: rard op 14 September 2010, 22:43:42
 (y)
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: ikbenik79 op 14 September 2010, 22:50:54
top bedank voor de info gerard.  (y)
ga morgen kijken of het lukt.

sorry dat ik je de oren van de kop vraag.
ben een beginner in het spuiten van model treinen.
wat gebruik jij voor de vernis laag.

ook kleinspoor.
en wat zijn daar de druk, verhouding en verdunner ?

gr
ronald
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Jos001 op 14 September 2010, 22:53:08
Mijn persoonlijke ervaring: Verdunnen met M600 spuit fijner dan verdunnen met wasbenzine.
Droogt ook veel sneller.

Groetjes,
Jos
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: rard op 14 September 2010, 22:53:34
Geen probleem, daar is het een forum voor ;D

Nee, geen Kleinspoor... glimt teveel.

Ik gebruik Revell satin, weet zo niet hoe het precies heet, maar kijk maar eens in het plan U draadje, Karst gebruikt het ook...

Zijn iig grote glazen potjes...

Grt,

Gerard
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: ikbenik79 op 16 September 2010, 11:08:42
gerard

gaat ondertussen goed met de primer van kleinspoor. zit mooi op mijn wagon.
moet nu net een zijkant los laten.  >:( weer lijmen en plamuren.
nog een vraagje.
kwam ik gisteren avond tegen. na het spuiten zat er nog wel wat stof op de wagon. nou kan je volgens mij niet helmaal ontkomen aan de stof. zit overal. of je moet zo pro spuitkabine hebben met afzuig instalatie waar een auto inpast.
voor dat je gaat spuiten eerst licht schuren en dan stof er af en dan ontvetten. alleen ontvetten deed ik met een keuken rol met wasbezine. niet zo handig volgens mij.
hoe doen jullie dit. ????



Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: rard op 16 September 2010, 12:28:55
Hoi,

Wat bedoel je precies met stof? Spuitstof over het hele model, of "niet goed schoongemaakte werkplek" stof?

Ontvetten doe ik met een (zachte) tandenborstel en een sopje, daarna ff afspuiten met de compressor op 3 bar.

Grt,

Gerard
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Arno V op 11 February 2011, 23:16:53
Even een vraag over de primer. Hoe lang moet deze drogen? Normaal zou een primer snel droog zijn. Is het verstandig om dit minimaal 24u te laten uitharden of kan er met een paar uur weer gespoten worden? :-\
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: ONR op 11 February 2011, 23:19:08
Persoonlijk wacht ik altijd minimaal 24uur, soms moeilijk maar wel beter!  ;)
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Mispoes op 11 February 2011, 23:37:07
Persoonlijk?
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: loclion op 12 February 2011, 10:06:10

voor dat je gaat spuiten eerst licht schuren en dan stof er af en dan ontvetten. 
hoe doen jullie dit. ????

Dit kan je beter andersom doen, als iets vet is en je gaat schuren, smeer je het vet uit en in poreus materiaal smeer je het vet erin. Na het schuren alleen nog afstoffen.

gr Leo
Titel: Re:Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Overlast op 12 February 2011, 19:02:24
Persoonlijk?
Dat wil zeggen dat hij er zelf 24 uur op wacht en niet z´n buurman.
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: Mg1982nl op 31 December 2021, 13:46:50
Ervaring gevraagd qua droogtijd van kleinspoor ns geel.

Vorig jaar kan ik me herinneren dat als ik smiddags spoot bij kamer temperatuur dat ik het de volgende middag kon wassen met dreft tegen de glans vet en daarna met jif schuren.
Nu ben ik een dag verder en de verf is nog nat.
Mengverhouding is hetzelfde met wasbenzine en dikte ook.

Ben ik abuis of droogt de verf nu voor geen meter?

Groet
Marcel
Titel: Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
Bericht door: ruudns op 31 December 2021, 13:59:35
Droogt inderdaad altijd erg lang ;).