BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: BAD op 12 January 2014, 13:24:30
-
Even voorstellen; ik ben Bart en vader van twee jongens. De jongens vinden treinen en modeltreinen net zo leuk als papa. En mama is van de huisjes.
De zolder is klaar en nu kan met de hobby worden gestart. Het is een L-vormig kamer van 6,1m x 2,1m en dan nog 2,5m x 2,5m. De 2,5m x 2,5m zal worden gebruikt als werk- / computerruimte. De overige ruimte blijft dus beschikbaar voor de modeltreinbaan.
Ik heb Fleischmann Profi rails en ga met Nederlands materiaal rijden. Het gaat mij meer om het rijden en digitaal aansturen van de treinen, wissels en seinen met behulp van Koploper, dan het landschap. Dat is een bewuste keuze.
Bijgevoegd het baanplan (het zijn drie niveau's); groen bovenste (zichtbaar), geel midden (voor een paradetraject en de rest bijna onzichtbaar) en rood onder (niet zichtbaar). De baan wordt 5,45m x 1,4m en een stukjes 2,0m. De baanwil ik op wielen plaatsen zodat ik er aan alle kant bij kan komen, wetende dat het schuine dak niet het meest ideale is, maar anders moet ik concessies doen aan het ontwerp. De baan bevat veel niet zichtbaar opstelsporen voor getrokken treinen en doodlopende sporen voor treinstellen. Het grootste hellingpercentage is circa 2,6%, dat moet volgens mij voor een redelijk lange trein van 6 personen bakken met locomotief nog te doen zijn.
Er is aangegeven dat in sommige browsers de linken wel / niet werken; excuses voor het ongemak. Hoe kan ik plaatjes direct tonen in dit topic?
Hopelijk werken de links:
https://drive.google.com/file/d/0BxILj246r7VxR2NYQzlMZ05wRUE/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0BxILj246r7VxSWhlMnZNY25OeEk/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0BxILj246r7VxV0dCTzc5dnNWMTA/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0BxILj246r7VxWm1MaThmTHVSRzQ/edit?usp=sharing
Suggesties, verbeterpunten of tips zijn natuurlijk altijd welkom!
-
Welkom Bart en familie.
Jullie kijken niet op een railsje meer of minder. ;)
Ik ben benieuwd naar de bouw.
Gr. Jaap
-
Oef, heftig. Ben benieuwd (y).
-
Een ambitieus ontwerp. Het ziet er goed uit.
Mogelijke verbeteringen:
a) groen: op de hoofdbaan wordt (net vóór de draaischijf) aftakkend gereden;
b) rood: linksonder in de lus: een aftakkend wissel naar een kort kopspoor.
De 'geleerden' vinden dat meestal niet zo geweldig, maar in Schin op Geul hebben zo ook zo'n aftakkend wissel in de (tegenwoordige) hoofdbaan ( Maastricht - Schin op Geul - Heerlen).
Koploper zal een goede optie zijn. Is iTrain ook overwogen?
Een hellingspercentage van 2,6 voldoet prima. Vooral als die hellingen in het rechte traject zitten.
Kan de titel aangepast worden (Voostellen..)?
-
Bij mij werken de links niet, krijg een lege pagina en blijft staan op Bezig met laden.
-
Bij mij werkten de links prima, maar nu even niet.
-
Ook bij mij blijven de links op laden staan.
-
Misschien browser gerelateerd, in Firefox doen ze het wel.
Gr,
Michael
-
Een reactie op Martin Hornis
Mogelijke verbeteringen:
a) groen: op de hoofdbaan wordt (net vóór de draaischijf) aftakkend gereden;
Deze snap ik niet, wat kan ik aanpassen om het te verbeteren?
b) rood: linksonder in de lus: een aftakkend wissel naar een kort kopspoor.
De keerlus wordt op één manier in gereden, 'via de binnenste baan' en de treinstellen rijden dan door naar de doodlopende sporen. Om de keerlus te verlaten kan de trein 'over de wissel' naar de buitenste baan. De twee doodlopende korte stukken spoor (in de "lus" links onder zijn voor in de toekomst. Vanuit daar aansluiten op een vervolg / nieuwe module. Eerst dit bouwen en dan zijn we wel een tijdje verder.
Heeft Itrain voordelen t.o.v. Koploper? Ik heb Koploper in het verleden op een oefenbaan gebruikt en dat bevoel goed. Itrain wel gezien, maar ken ik in gebruik niet.
Als er voorstellen zijn om de titel te verduidelijken; kom maar door! Reeds aangepast in Lagebroek.
Hoe kan ik bijlagen plaatsen / plaatjes tonen? Dan kan ik het baanplan direct tonen.
Weet iemand een houtbewerkingsbedrijf waar ik op maat een grote partij hout kan kopen en op maat kan laten zagen. Ik wil populieren / berken multiplex 15mm gebruiken voor het frame en de rijplaten. Zelf denk ik aan een raster van 50cm x 70cm. Met MDF heb ik wat mindere ervaring bij het af werken en na verloop van tijd iets doorzakken.
-
In chrome werkt het ook wel. Maar Internet Explorer 11 dus niet.
-
Bart,
Kijk eens in het menu linksboven: "plaatje uploaden", maar vooral ook één regel lager: "handleiding plaatje uploaden". Het is even wennen, maar velen zijn je voorgegaan...
Gr, Bert
-
...
Weet iemand een houtbewerkingsbedrijf waar ik op maat een grote partij hout kan kopen en op maat kan laten zagen. Ik wil populieren / berken multiplex 15mm gebruiken voor het frame en de rijplaten. Zelf denk ik aan een raster van 50cm x 70cm. Met MDF heb ik wat mindere ervaring bij het af werken en na verloop van tijd iets doorzakken.
Als je laat weten in welke regio je woont, is het wat makkelijker een zinvol antwoord te geven.
Groet,
Tjalling
-
Reactie op Tjalling:
Ik ben in de regio Arnhem-Nijmegen. Maar om elders in het land het hout te kopen / bestellen / op maat te laten zagen, is voor mij niet zo'n probleem.
Groet, Bart
-
Heeft Itrain voordelen t.o.v. Koploper?
Er is een draadje "Koploper of Itrain".
-
a) groen: op de hoofdbaan wordt (net vóór de draaischijf) aftakkend gereden;
Deze snap ik niet, wat kan ik aanpassen om het te verbeteren?
Ook aan de rechterkant en van het groene deel wordt minimaal één (Engels) wissel aftakkend bereden om vanuit de rechter bogen op het middendeel te komen. Doordat het middendeel (tekeningtechnisch) horizontaal verloopt en de bogen aan de linkerkant beginnen bij een hoek van 30 graden, worden ook daar de rails steeds door een aftakkend (Engels) wissel op het middendeel aangesloten.
Aanpassen is een lastige zaak, want daardoor gaat veel rijlengte in het middendeel verloren.
-
Momenteel druk doende met het ontwerpen van het te maken open-frame, worden losse bakken met het oog op een toekomstige verhuizing. You never know :-). Ik ga 15mm populier triplex gebruiken, gemakkelijk in bewerking en stevig, zowel verticaal als horizontaal gemonteerd.
Groet
-
Na een periode van rust, de baan op de vloer gelegd en nu kijken of het idee van de baan past in relatie tot het frame dat ik heb ontworpen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2068_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2068_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2069_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2069_5.jpg)
Een paar stukjes van de baan zijn niet aangesloten, deze worden met flexibele rails gelegd. Als de baan zo wordt gebouwd, hou ik een loopstrook van zo 60cm over. De baan / frame wordt op wielen geplaatst, zodat ik geheel om de baan heen kan komen en nog fatsoenlijk bij de knieschotten kan komen. Drie framebakken krijgen een afmeting van 120cm x 139cm dan een overloop bak van 63cm x 139cm / 198cm en dan twee baken met een afmeting van 63cm x 198cm. De bakken van 120cm maak ik op 60cm een versteviging om zo de rijplaten te ondersteunen. Het software programma Wintrack is een handige tool die ook doorsnede van platen kan weergeven. Scheelt een hoop puzzelen, al moet het wel worden gecontroleerd. En voor het uitrekenen van het plaatmateriaal is freeware van Maxcut v2 een uitstekend hulpmiddel.
-
Heb je hier drie niveaus op elkaar gelegd? Houdt er dan rekening mee dat de raillengten op de hellingen in werkelijkheid langer zijn.
-
Bedankt voor de tip! Logisch maar wel over het hoofd gezien.
Het enige puntje waar ik nog mee zit, is de hellingen in de bochten (bovenste foto, rechts onder, vier rechtse sporen). Het hellingspercentage is zo'n 2,6% (binnen bocht) over de gehele helling. De klim voor de trein zit steeds in de binnen bochten.
Zijn er mensen die ervaring met dat hellingspercentage hebben? Is het mogelijk om daar een trein van 6 of 7 personenwagons en een locomotief nog fatsoenlijk tegenop te rijden dan wel een redelijke goederentrein nog tegenop te rijden?
-
Zo, na een lange periode van rust afgelolen weekend bij een houtbewerkingsbedrijf geweest. Hopelijk komen zij aankomende week met een passende offerte voor het zagen en de aanschaf van het plaatmateriaal. Het worden verticale platen 18mm en horizontale platen van 15mm populieren multiplex. Mooi, licht en stevig materiaal en goed te bewerken waarbij het niet al te veel rotzooi geeft.
-
Hoi!
15 en 18mm is wel behoorlijk stevig.... Ik denk dat 12mm max toch wel voldoende is. En ik denk dat het behoorlijk scheelt in de prijs. Zelf heb ik maximaal 12mm peppel ingebruik voor de bakken (zijkanten en bovenplaat) en 15mm voor de achterwand :)
Groet Ronald.
-
Het hout is besteld, ze gaan het zagen en hopelijk is het over een week of drie à vier gereed om op te halen.
-
Zo het hout is binnen, netjes gezaagd en wel! En alles voorzien van stickers! Het puzzelen kan beginnen :-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0709_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0709_1.jpg)
En op alle platen frees, boor en zaagwerk gaan aftekenen.
-
Hoi, Mooie baan layout. Erg indruk wekkend zijn die layouts verdeeld over meerdere niveaus.
Beginners vraagje: Waarom heb je gekozen voor Fleischmann Profi rails? Ik wil ook een modelbaantje gaan maken en zie door de bomen het bos niet meer wat de rails betreft. Omdat ik alles nog moet aanschaffen hoor ik graag je mening over Fleischmann Profi rails.
-
Ooit als klein kind een Fleischmann Profi Rails trein gekregen en vanaf die jaren is de verzameling gegroeid en dan vervang je niet zomaar even alle rails voor een ander merk. Dat is toch een aardige investering. Qua geometrie was het toen gemakkelijk (hele en halve stukken), maar vele merken hebben dat nu ook toegepast. Keerlussen zijn een uitdaging bij twee rail gelijkstroom, maar dat kan makkelijk worden opgelost met diodes (analoog) of met een schakeling (digitaal); dus daar hoe je het niet om te laten (2 of 3 rail).
Wat ik persoonlijk mooi vind om te zien, is hoe sommige modelbouwers de bedding zelf maken. Ik weet van mijzelf dat ik dat niet ga doen, dus is - achteraf gezien - rails met bedding een mooie oplossing voor mij.
De keuze voor het merk rails, als je gaat beginnen met modeltreinen, is persoonlijk. Realiseer je wel, dat er dan aan vast zit :-)
-
Suces met bouwen! (y) Wat is het geworden? 18mm dikte?
Groet Ronald.
-
18mm voor de verticale stukken / frame van de bakken; daar kunnen gemakkelijk fest..l dominos in verwerkt voor de haakse verbindingen (15mm of minder wordt te krap en levert een grote kans op breuk op) en de 15mm voor de horizontale stukken (rijplaten).
-
(15mm of minder wordt te krap en levert een grote kans op breuk op)
Die begrijp ik niet helemaal :) Grotere kans op breuk? Eventueel boren in kopse kanten doe je toch met voorboren van de gaten?
Groet Ronald.
-
Vandaag heerlijk met de buurman van mijn oom en tante aan het klussen - hout bewerken geweest. Heel erg handig / gemakkelijk als je zoveel goed gereedschap hebt om mee te werken. De eerste drie bakken zijn volledig gefreesd. De “beginbak” hebben we voorzien van lamello’s / dominos. Dat geeft direct een goede haakse verbinding. De eerst centimeters rails zijn gelegd en nu kunnen de rijplaten op maat worden gezaagd. In de verticale staanders moet ik nog de doorgangen zagen; hopelijk zeggen de foto’s meer dan deze woorden. “Wordt rustig aan vervolgd.” ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2214_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2214_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2215_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2215_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2216.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2216.jpg)
Legosteentjes gebruik ik als afstandhouders van de zijpanelen tot aan de rails.
Als de rails op de verschillende niveau's is gelegd, maak ik de bakken definitief vast met lijm en een paar schroefjes. Nu is niets geschroefd, alleen met een paar spanbanden bij elkaar gehouden, maar alles is al wel haaks. Dat werkt - voor mij - uitstekend.
-
Ziet er mooi uit hoor Bart, alleen hoe ga je daar bij komen als er een ontsporing is ok andere (technische) storing !? ???
-
In de rijplaten worden mangaten gemaakt, zodat ik erbij kan bij ontsporingen / technische / elektronische storingen. Het "afval" hout vanuit de mangaten ga ik gebruiken om wat heuveltjes mee te maken. En het geheel komt straks op pootjes met zwenkwieltjes te staan. Kan ik aan alle kanten erbij.
-
Na een middagje zagen en schuren; de eerste doorgangen (zijpaneel (rechts) op de voorgrond ontbreekt). Zo worden de mangaten gecreëerd. Nu de rijplaten voorzien van elektronica (bezetmelders) en andere voorzieningen aanleggen. Voorlopig zit de eerste bak nog niet dicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2217_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2217_2.jpg)
-
Klein update; de bak is voorzien van 15 schroeven en staat als een huis (de spanbanden hebben geen functie meer; voor het gemak laten zitten ::)). De bak staat op zijn kant om de elektronica netjes af te werken en zodat dit later gemakkelijk kan worden aangesloten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2229_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2229_2.jpg)
En dan daarna kunnen de poten met wieltjes worden gemonteerd. Nog ruim vijf bakken te gaan.
-
Hoi Bart,
Mooi man! Lomp degelijk en heel erg doordacht. Hele nette manier van bouwen. Ik volg.
Ik zag dat je ook een draaischijf hebt verwerkt in je baanplan. Hoe ga je die aansturen?
Groet,
Daniel
-
Ik heb wel het geluk dat een kennis een hele goede doe-het-zelf-er is met houtbewerking.
Hoe ik de draaischijf ga aansturen weet ik nog niet. Uitdaging voor ergens aan het einde van het bouwproces. Of zit daar een grote spreekwoordelijke "adder onder het gras"?
-
Nou adder niet,
Er zijn meerdere manieren om draaischijf aan te sturen. Ik gebruik zelf de Dts/Dtc van Dinasys. Dat is een printplaat onder je brug die de draaischijf live volgt en aanstuurt.
Dit werkt samen met Itrain.
Hier heb je iets meer inbouw ruimte voor nodig aan de onderkant. Niet veel maar wel om rekening mee te houden.
Ik weet dat Karst Drenth de fleischmann turncontrol gebruikt met koploper maar hoe dit precies werkt weet ik niet. Er is volgens mij geen terugkoppeling van de brug over diens positie. Maar dat weet ik niet zeker.
Zo zijn er nog een paar systemen.
Je woont in de buurt van Oss zag ik. Als je een idee wil hebben, laat maar weten.
Groet,
Daniel
-
Vandaag met de jongens aan het klussen geweest, ieder op zijn manier; stickertjes schrijven "pas op stroom" of plankjes aangeven, draadjes doorknippen. Nu zijn het middelste en onderste niveau gereed. De stukjes van de ringleiding op elk niveau zijn ook aangebracht (6mm^2) die lus ik nu door en kan de lus straks gemakkelijk verwijderen om later per niveau een booster te plaatsen. Dat is eerst even sparen, voorlopig klussen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2232_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2232_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2236.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2236.jpg)
Het bovenste niveau ligt er los op. Dat wordt later vastgezet (als alle platen van het onderste en middelste niveau zijn geïnstalleerd), plaat er weer vanaf en dan de wisselaansluitingen maken, bezetmeldsectie aansluiten en ga zo maar door. Als al die draadjes zijn gedaan, leg ik later de plaat op zijn plaats.
Het is een stevig bak en blijft in vorm zitten. De jongens hebben er al op gezeten ;D, wel op het midden stuk ;)
-
De bak staat op zijn kant om de elektronica netjes af te werken en zodat dit later gemakkelijk kan worden aangesloten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2229_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2229_2.jpg)
Vraagje van een beginner. Wat zijn dat voor zwarte kabel bundel dingen die je onder de plaat hebt gebruikt? Ziet er erg goed uit.
-
Ik noem het boekbinders, die zijn in verschillende maten / diameters verkrijgbaar.
-
Haha... ;D en ik maar denken dat het een speciaal iets is. Ok erg slim idee om de boekbinders te (mis)bruiken als draad bundelaars.
-
En ik schroef ze met kleine schroefjes - afhankelijk van de lengte van de boekbinder - vast. Niet lijmen, weet ik zeker dat het blijft hangen :), ook als ik de bak op zijn kant zet / draai.
-
De eerste bak (module) is "klaar" en ook waterpas (y). De bovenste plaat moet er nog een keer af om wat draden af te werken en de ringleiding op dat niveau aan te brengen. En als alle bakken klaar zijn, moeten de seinen nog worden aangebracht en aangesloten. De bak is goed te tillen en te rijden. De wissels functioneren via de IB en de bezetmeldingen worden ook goed doorgegeven; de blokken zijn goed aangelegd / geïsoleerd. Maar voordat de eerste trein een rondje kan rijden op één van de niveaus zijn we wel een tijdje verder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2248_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2248_2.jpg)
Waar de dozen staan, hou ik zo'n 60cm over om te lopen.
-
We zijn al een aantal weken in de avonduren lekker aan het klussen. Het vordert gestaag. Al die draden die op bezetmelders moeten worden aangesloten en dan dan al die draden die van de seinen naar de decoders moeten. Hmm, voorlopig nog lang niet klaar; "het houdt je van de straat." (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2250_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2250_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2252_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2252_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0745_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0745_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0746.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0746.jpg)
Een aantal platen (bovenste niveau; station) moeten nog op maat worden gezaagd (mangaten van boven) en her en der uit voorzorg een aantal ondersteuningsblokjes plaatsen. Is nu nog niet nodig, er buigt nog niets door, maar je weet nooit na verloop van tijd. ;D
-
Ik weet niet hoor, maar moeten jullie een trein halen ofzo, het tempo zit er aardig in.
Mooi werk, ziet er strak uit!
-
De twee jongens helpen graag mee. Vele handen maken licht werk :D en soms lopen ze ook heerlijk in de weg ;)
-
En zo hoort het toch ook, lekker bezig zijn.
-
We gaan gestaag verder. We kunnen niet wachten totdat we het eerste rondje op het onderste niveau (keerlus) kunnen rijden. Ook al wat testjes gedaan met IB, computer, DR4018 en seintje. Fijn als dat een paar uurtje puzzelen werkt. Nu maar hopen dat dat ook straks goed werkt op de baan. Al die draadje moeten natuurlijk goed worden aangesloten en een van de jongens is een beetje kleurenblind :o, dus dan maar extra controleren ;D. Ze willen zo graag helpen :) En ik vind het ook wel gezellig :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20141126_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20141126_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20141126_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20141126_006.jpg)
De bak met de schuine hoek; zodra de sporen "definitief"liggen zullen de platen onder de goed hoek worden gezaagd en zal de voorplaat ook op maat worden gemaakt. Deze afwijkende bak zorgt voor wat extra puzzel / denk werk :-), ik wil deze mooi laten aansluiten op de smallere bakken.
De hellingen gaan goed. De Trix 1211 komt met 6 personenwagons rustig boven, het Roco sikje heeft iets meer problemen met 6 VAM goederenwagen ;D. Het was maar om uit te proberen
-
De kerstvakantie heeft een aantal heerlijk hobby-uurtjes opgeleverd, met en zonder jongens. Ze hebben ontdekt dat je een mooie hut kan bouwen onder de treinbaan ::). Daar gaan zij dan zitten spelen met Lego. Tot op heden kloppen de materiaal- en railstekeningen. Al op diverse secties - niveaus proefgereden, ben benieuwd hoe het straks gaat als alles wordt doorverbonden en of alles dan ook nog goed functioneert. De wisselsmodules van Viessmann (5211) en de Digirails modules (4018) voor de seinen krijgen de voeding van een oude Fleischmann trafo en de drie verschillende niveaus worden gevoed door afzonderlijke boosters.
Het bovenste niveau ligt er tijdelijk op, moet nog helemaal worden voorzien van seinen, wisselaansluitingen en bezetmelders.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150104_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150104_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150104_003_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150104_003_1.jpg)
Ik weet dat ik niet veel ruimte over hou voor huisjes etc. maar dat is een bewuste keuze.
-
Dit ziet er echt heel indrukwekkend uit (y). Ik neem aan dat je goed hebt nagedacht over de bereikbaarheid van de onderste niveaus.
Groet,
Ruud
-
Groots! Als mijn zoon me meeneemt naar boven om te Legoën dan wil ik me wel eens laten afleiden door postzegels of een modelbouwprojectje. Precies andersom dus, maar hij kan zich meestal heel goed zelf vermaken met mijn oude Lego...
Ik ga je vorderingen volgen.
Groet, Sicco Jan
-
Heel herkenbaar die afleiding, ik speel dan ook graag met de jongens mee met het Lego ;D. Het blijft leuk, alleen veel meer soorten steentjes en vormpjes dan 30-49 jaar geleden. :D
-
De bovenplaat neergelegd en de rails volgens de tekeningen neergelegd; het past! Moet in de hoek achter bij de draaischijf nog de decoupeerzaag gebruiken om af te zakken naar de dalende lijn. En dan alle secties, bezetmeldingen, wisselaandrijving en ontkoppelaandrijving aanleggen. Daarna proefrijden en de locaties voor de seinen markeren. Even een paar wagonnetjes op de baan en een paar fotootjes gemaakt met de mobiele telefoon. "Krijg zin om te rijden." :) Het paradespoor aan de voorkant moet nog worden gelegd met flexibele rails.
Plek genoeg voor treinen met vijf personen rijtuigen en een locomotief.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150121_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150121_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150121_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150121_004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150121_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150121_007.jpg)
-
Heerlijk aan het klussen geweest me de jongens en in de avonduurtjes. Wat uitdagingen gehad en nog steeds met de DR4018. Maar met wat omwegen en maar accepteren zoals het is, branden de eerste seinen. De testmodus van Koploper laat alle seinen netjes werken (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2422_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2422_1.jpg)
De drie seinen in de bocht (bovenaan de foto) heb ik naar mij toe gedraaid om zo te kijken of de seinbeelden goed worden weergegeven. We hebben er nog heel wat te gaan ;)
-
Na een lange periode van wat klussen het rustig aan doen en weer klussen, het eerste gedeelte van het station "operationeel". Het is nu een "kopstation"; de wisselstraten en seinen functioneren :), met behulp van forumleden (y) en worden goed aangestuurd door Koploper (sommige seinbeelden moet ik nog aanpassen (zoals geel groen dat gelijktijdig brandt ???). Alle seinen staan nu naar de laptop gericht om de seinbeelden te controleren. Ik had veel duitse seinen en heb deze een beetje vernederlandst. De cijferbak zijn de twee kleine witte lampjes voor het rangeren op de duitse seinen (y); scheelt een aardige vervangingsinvestering.
https://drive.google.com/file/d/0BxILj246r7VxeVZhNXNCZ0xyNTA/view?usp=sharing
-
Netjes!
Als ik het goed begrepen heb, zo heb ik het in ieder geval op mijn baan ingeregeld, zou een geelgroen sein betekenen dat de wissel op de afgebogen stand staat. Maar ik lees dat jij Nederlandse seinbeelden hanteert, geen idee of dat hetzelfde is.
-
In Nederland bestaan geen seinbeelden met twee verschillende kleuren.
Geel en groen tegelijk kan dus niet.
-
Het is een tijdje geleden ::) , maar met de vakantie op de stoep een paar uurtjes aan koploper met de treinbaan gezeten en eerste stuk werkt. Het was even wat grafen in het geheugen, maar uiteindelijk voor elkaar gekregen in koploper. De eerste test zijn goed verlopen met de treinen en ook met de seinen. (y) Geeft een goed gevoel - nog een eind te gaan!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia1_3.jpg)
-
Een zondag even in de weer geweest; nauwkeurig meten, aftekenen, sporenplan leggen, sporenplan op het hout tekenen, sporenplan verwijderen en zagen / frezen. En wat blijkt, alles past en ook de draaischijf ;) Dat geeft een goed gevoel. En we moeten nu de bezetmelders nog aansluiten op de laatste drie platen in het zicht, de seinen en wissels aan de DR4018. En dan nog de aankleding (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sight_2015_09_20_214331_144.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sight_2015_09_20_214331_144.jpg)