BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Jos Schnitzler op 12 January 2014, 13:22:32
-
Eindelijk kan het dan beginnen, na ruim 35 jaar weer een modelbaantje (kopstation met fiddle yard, h0). Er rest nog 1 vraag: 'Wat wordt er gekocht? Tillig Elite of Rocoline zonder bedding? Ik lees nogal wat ontmoedigende berichten over Tillig, zoals heel nauwkeurig werken, moeilijk te leggen flexrails, terwijl het zulk prachtig men m.i. doordacht railmateriaal is.
Gelukkig heb ik een prettige handicap, nl. 2 rechterhanden. :D
Wat is wijsheid?? Ik zie graag wat reacties tegemoet. Overigens, zou het Tillig worden, waar is dat in hemelsnaam te koop?
Jos
-
Twee rechterhanden? Tillig!
Waar te koop? Internet of Houten.
Groet,
Tjalling
-
mocht je een DKW van 10 graden nodig hebben (bij de EW3s) dan komen de rechterhanden ook goed van pas
dat blijft een merkwaardige omissie in het programma.
en inderdaad, het vergt wat nauwkeuriger werken want het gaat niet uit zichzelf recht liggen.
fred
-
Met 2 rechter handen is het heel goed mogelijk met Tillig Elite railmateriaal te werken.
Zelf heb ik bij een kennis op 2 modules van 60x120 een combinatie van H0 en H0e Tillig rails gelegd. Ik vond het prachtig werken hiermee omdat er zeer nauwkeurig gewerkt moet worden.
Zelf heb ik in het verleden meermaals rails gelegd met de oude bekende Märklin M-rails en later de K-rails.
Maar met Tillig Elite rails werken was een verademing. Je krijgt eigen een beetje inzicht hoe het grote voorbeeld gelegd wordt; daar hebben ze eigenlijk ook alleen maar flex-rails.
Het voordeel van Tillig is dat je de rails kunt leggen zoals je het graag zelf wilt hebben en je nauwelijks gebonden bent aan de geometrie van de fabrieksrails. Bijvoorbeeld Märklin C-rails of Fleischmann Profi-rails, behoord star.
Waar te koop? In de goed gesorteerde modelspoorspeciaalzaak.
Grz,
Gérard Drost
-
Het gevaarlijke van Tillig rails is dat ik bijna zelf m'n wissels wil gaan maken bij de volgende baan...
Zo fijn en netjes (en rustig) ligt het, inderdaad een verademing.
Toen ik 10 jaar terug begon, lukte het me niet met Tillig, nu wel. (en de wissels zijn verbeterd in de tussentijd)
Je moet er alleen de tijd voor nemen.
-
Hierbij een plaatje van de module met daarop Tillig Elite H0 en H0e rail materiaal.
Voor een deel is het "Schotter" al aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0362w.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0362w.jpg)
De ondergrond is bruin geschilderde dichte tempex (op z'n Duits Styropur).
De rails worden met spelden op z'n plaats gehouden en na het "inschotteren" en lijmen kunnen deze verwijderd worden (als de lijm uitgehard is).
Bij wissels en kruisingen worden kunststof railschoentjes voor de isolatie van het puntstuk mee geleverd.
Onder het puntstuk zit een aansluitlipje waarmee de polarisatie van het puntstuk gestuurd kan worden (op de foto niet zichtbaar).
Veel plezier met leggen (heb ik ook gehad).
Grz,
Gérard Drost
-
Dank voor alle reacties. Wie vermoedt, dat leggen op een mislukking ui zal lopen mag het melden, want niets is deprimerender voor iemand die opnieuw start.
Je mag mij uiteraard ook uitgebreid berichten waar vooral aandacht aan besteed moet worden.
Inmiddels bedankt voor het PB. Ik ga er aandacht aan besteden.
Overigens, die 2 rechterhanden waren te koop bij wijlen mijn ouders. Zij kunnen dus niet meer besteld worden. :D
Gr. Jos
-
Beste Jos?
Ik heb met de herstart van de hobby overwogen om Tillig te nemen. Mijn leverancier Bentink in Apeldoorn heeft heel veel op voorraad.
Zag er erg mooi uit, prijs viel ook mee (had verwacht dat deze hoger was)
Toch heb ik gekozen voor Rocoline zonder bedding. Compleet programma eventueel te combineren met Tillig Elite en Roco is ook 2e hands te krijgen. Dat laatste scheelt weer in de portomonee. ;D
Succes! Veel plezier met de leukste hobby ;D
Gr. Mark
-
Ik ben ook herbegonnen met Tillig en heb een hele collectie in één keer bij Conrad besteld. Franco thuisbezorgd :-)
Het grootste voordeel is de veel mooiere wissels (puntstukken, wisselhart zonder grove scharnieren) en bielzen zonder inham voor de railverbinders.
Maar ook de donkere railstaven zijn een fraaiere basis, al zal je meestal toch wat weathering aanbrengen.
-
Op de site van tillig kan je de gleis-catalogus downloaden, hier staan redelijk wat tips en aanwijzingen in mbt het leggen van de flexrails, zelfbouwwissels en het standaard aanbod. Ook aardig wat voorbeelden van wisselstraten.
http://www.tillig.com/index-2.htm
Onder de kop "produkte" vind je de pdf's, waaronder gleis.
Net ook doorgelezen aangezien ik ook aan het bouwen begin met Tillig Elite.
Staan wat tips in die ik ook wil gaan toepassen.
Groet Stephan
-
Dat ga ik dus zeker lezen. Bedankt voor de tip.
-
Gerard, begrijp ik goed, dat jij de (flex)rails en wissels eerst gefixeerd hebt met spelden? Daarna volgde uiteraard het inbedden met de bekende melange van houtlijm en water? Hoe heb jij de wisseltongen zodanig vrij gehouden, dat omzetten nooit een probleem vormt?
Groet, Jos 8)
-
lijm hecht slecht, of niet op een vette ondergrond. Beetje vaseline doet wonderen
-
Deze laatste reactie begrip ik niet.
JS
-
Jos: Lucky bedoelt denk ik "vaseline op de wisseltongen smeren, daar hecht de lijm niet op". Schoonmaken na afloop en alles loopt weer.
Hm, aan vaseline had ik zelf nog niet gedacht. Ik dacht meer aan afplakken. Vaseline is denk ik betrouwbaarder. Vettig en blijft goed zitten. Goedkoop een potje in de bouwmarkt scoren als je het niet gewoon al hebt staan (ik gebruik het standaard om bouten bij de fiets in te vetten).
Reinout
-
En hoe ga je die vettigheid uit je wissel krijgen als hij vast in de ballast ligt? Deze methode is blijkbaar bedacht voor mensen die dik lijm smeren, hun rails erin drukken en dan ballast strooien. Ik denk dat je veel beter, zeker bij wissels, ballast droog tussen de rails kunt strooien en precies verdelen met een kwastje, en dan met een pipetje verdunde houtlijm (met een drupje sop!) indruppelen daar waar het vast moet zitten. Zo kun je heel precies bepalen waar je gelijmde ballast hebt. Wat er dan nog los tussenligt verdwijnt in de stofzuiger.
-
Dat is een perfect idee: wisseltongen licht insmeren met vaseline. Dit laat zich heet gemakkelijk met wat wasbenzine verwijderen. Wel voorzichtig blijven, want dat goedje is licht ontvlambaar. Ik neem het idee ook mee naar mijn modelspoorclub.
Jos
-
Bedoelde uiteraard: heel gemakkelijk i.p.v. heet gemakkelijk.
JS
-
Wil binnenkort ook eens wat Tillig aanschaffen voor langs de wand hier...