BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Xander op 08 August 2007, 11:20:18

Titel: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: Xander op 08 August 2007, 11:20:18
Hallo,

Ik ben bezig een klein baantje te bouwen, met als thema NS in de jaren 20.
Nou is het eigenlijk alleen maar leuk als de treinen erg langzaam op deze baan voorbij kruipen.
Wat ik graag wil doen is een schakelaar maken met de functies vooruit, achteruit en stop, waarbij de trein 1 vaste snelheid heeft. Ik heb gelezen dat dit voor de timesaver banen van John Allen ook gebruikt wordt, en zou dus willen vragen of iemand mij uit kan leggen hoe ik zo'n principe zelf ook kan maken. Ik ging er zelf namelijk vanuit dat ik hiervoor geen normale analoge transformator met traploze snelheidsregeling kan gebruiken.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel en dat er mensen zijn die mij kunnen helpen.

Groeten, Xander
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: Beusi op 08 August 2007, 11:34:20
Ik ben mischien erg simple life maar kan je op de trafo geen schakelaar maken? Ik denk dat als je 2 trafos verbind 1 zet je standaard vooruit en de ander standaard achteruit. En je maakt er een schakelaar tussen. Dat als je de 1 aanzet de ander uit gaat. Of krijg je dan kortluiting?
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: Floris Dilz op 08 August 2007, 11:49:59
dat is echt doodsimpel. Neem een trafo die je een klein stukkie opendraait zodat de loc langzaam rijdt en een dubbele omschakelaar (oa te krijgen bij conrad). Eventueel kun je een omschakelaar hebben die steeds naar de middenstand (= stoppen) terugveert, maar dat is net wat je zelf prettig vindt. Dan de zaak aansluiten zoals in dit schemaatje: rails op de middelste 2 contacten van de schakelaar, trafo op de eerste 2 en gekruist op de andere 2.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/timesaver.gif)
Wat kom er trouwens op dat baantje te rijden?
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: Xander op 08 August 2007, 12:12:55
in ieder geval bedankt voor de reacties en inderdaad wat ik zelf al verwachtte is het behoorlijk simpel. dals ik dat zo hoor maakt het ook niet veel uit of ik een gewone transformator gebruik of zo'n schakelaar.

@ Floris. wat er op de baan komt te rijden is in ieder geval een ns 5500, zodra ik de moed verzameld heb om zoveel geld aan een kit uit te geven. Wanneer dat goed lukt zal ik de rest van de serie tenderlocomotieven van DJH ook nog wel maken. en voor de rijtuigen.. dat ga ik met styreen doen.. zodra ik wat tekeningen verzameld heb van drieassige personenrijtuigen.

wanneer ik de baan werkend heb zal ik een draadje beginnen in "wat zijn we aan het bouwen"

groeten Xander
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: Floris Dilz op 08 August 2007, 12:32:21
ge hebt een berichtje  ;D
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: Beusi op 08 August 2007, 12:46:25
zat ik toch nog aardig in de buurt
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: Xander op 08 August 2007, 13:00:24
ben  nou 1 keer niet zo'n ster op electronica gebied..  :-[was meer omdat ik dan een schakelaartje op mn bedieningspaneel kon gebruiken en dan niet de lompe transformator dr naast heb staan.. maar daar zal ik maar mee moeten leven.. ;)
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 08 August 2007, 13:05:36
Dan  bouw je de trafo toch onder het paneel en dan zet je een losse potmeter in het bedienings paneel? Dan heb je slechts een paar draden die je dan door moet leggen naar je trafo.
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: henk op 08 August 2007, 13:19:45
Aan een losse potmeter heb je niets. Moet er weer een hele versterkerschakeling aan te pas komen.
De oplossing van Floris is perfect. Je zet een regeltrafo (kun je de gebruikte vaste snelheid nog eens veranderen) ergens uit het zicht en de omschakelaar op het bedieningspaneel.
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 08 August 2007, 13:24:06
Niet alleen de potmeter.
En/en.
Xander wil graag de trafo uit het zicht. Dus dan bouw je de schakelaar + een potmeter in het bedieningspaneel.
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: henk op 08 August 2007, 16:22:57
Jawel, maar je kunt een gewone potmeter niet zomaar op een trafo aansluiten. Bovendien wil Xander de snelheid niet erg kunnen regelen; hij wil een vaste snelheid. Dan kun je net zo goed een gewone regeltrafo wegwerken en er even naar reiken als de 'vaste' snelheid moet worden aangepast.
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: René op 08 August 2007, 16:58:57
En als je geen lopme regeltrafo wil gebruiken kun je ook gebruik maken van een netadaptor waarvan de uitgangspannig middels een schakelaartje ingesteld kan worden op een mooie langzame snelheid.
Hierachter plaats je weer de schakelaar waar Floris het over heeft.
Het vermogen van een adaptor van zo'n 8VA is ruim voldoende voor 1 loc.
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: JaJo op 08 August 2007, 17:35:56
Je kan ook bij Conrad een variabele voeding kopen no: 1159 67-89 kosten 6,27 Euro, in combinatie met die schakelaar van Floris.
Als je de instelpotmeter van 10 K.Ohm eventueel vervangt door een grotere potmeter met dezelfde waarde heb je alles wat je hartje begeert....
Groet Jaap   
 
 
 
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 08 August 2007, 22:05:45
Kortom, wat ik probeerde aan te geven is dus op verschillende manieren mogelijk en je hebt die trafo dan niet op je bedieningspaneel of in het zicht staan.
Ik zou hem wel schakelen via het paneel of in ieder geval met een schakelaar waar je makkelijk bij kunt.


@Henk,

De potmeter uit de treintrafo kan je wel verplaatsen of vervangen. Dat heb ik zelf ook gedaan.
De potmeter van de trafo zelf losgesoldeerd en de draadjes verlengd naar de nieuwe potmeter op het paneel.
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: henk op 08 August 2007, 22:21:13
Tja, de laatste regeltrafo die ik gebruikte had nog zo'n draaiknop direct op de trafowikkelingen. Niks geen potmeter die je eruit kon halen.  :D

Lijkt me overigens nodeloos ingewikkeld. Die hele snelheidsregeling is niet erg van belang voor Xander. Die schakelaar op het paneel is genoeg, de rest kan uit het zicht worden geplaatst.
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: marcel op 09 August 2007, 08:03:33
Hey,

Kwam bij de timesaver de laatste jaren niet de digitale techniek in gebruik?
Ik meen dat ergens op john allen zijn website gelezen te hebben.
Gewoon simpel met een locmaus of zoiets.

Mvg, Marcel
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: René op 09 August 2007, 08:55:07
Welke techniek je gebruikt maakt toch helemaal niets uit voor het idee van Time Saver.
Het gaat er om dat je op een klein oppervlak kunt rangeren of een puzzle moet oplossen. Daarvoor kun je zoveel verschillende technieken gebruiken als er maar voorhanden zijn. Je bent niet verplicht de gebruikte techniek van John Allan te gebruiken.
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: stig op 09 August 2007, 10:02:11
Kwam bij de timesaver de laatste jaren niet de digitale techniek in gebruik?
Ik meen dat ergens op john allen zijn website gelezen te hebben.

Het lijkt mij stug dat je die informatie op John Allan's website hebt gezien, daar de man al sinds 1973 niet meer in leven is... :-|

Als je de timesaver met welke regelbare trafo dan ook gaat besturen (dus ook een locmuis), heb je niet begrepen wat het doel van de puzzel is. (nou hoef je natuurlijk niet volgens de spelregels te spelen) maar het is de bedoeling de puzzel zo snel mogelijk op te lossen, vandaar de schakelaar waarmee je de loc links, stop en rechts laat lopen en niet de snelheid aanpast. Alleen zo kunnen verschillende personen eerlijk proberen tegen elkaar de puzzel op te lossen. ;)
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: Xander op 09 August 2007, 10:16:58
Hallo allen,
De baan zelf is niet gebaseerd op het railplan van de timesaver maar omdat ik bezig ben een bedieningspaneel te maken en nog ruimte over heb voor 1 tuimelschakelaar vroeg ik me af of het inderdaad mogelijk was om met een dubbelpolige schakelaar de baan op die manier te besturen. het zou mooier zijn om alleen maar schakelaars te hebben en de transformator uit het zicht. aangezien ik niet zeker wist of dat wel zou kunnen heb ik het hier gevraagd om te zien of er mensen waren die een idee hadden over de manier waarop dit kan. met het schema van Floris ga ik zoiets denk ik maken.. als ik een netadapter aansluit ben ik weer extra geld kwijt en aangezien de baan analoog is kan ik de transformator ook nog aanpassen zodat elke loc goed loopt.
wel bedankt voor alle reacties en goede ideeen zijn nog steeds welkom
( het bedieningspaneel moet nog geschilderd worden dus de electronica moet nog een paar dagen wachten )
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: stig op 09 August 2007, 12:12:29
Wat jij wil kan in iedergeval! Laat eens wat zien als je klaar bent ermee! ;)
Titel: Re: timesaver principe voor modelbaanbesturing?
Bericht door: KroKo op 09 August 2007, 13:23:20
.... (dus ook een locmuis)......vandaar de schakelaar
Je had natuurlijk wel begrepen dat de combinatie locmuis en schakelaar niet het gewenste effect heeft? 8)

Overigens zou je voor een mooiere loop kunnen overwegen de PWM-regelaar (oa beschreven in het praktijkboek) te gebruiken.

Groetjes, Erik