BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Deslatos op 08 August 2007, 00:59:56
-
Ik zie bij sommige 2e hands dingetjes staan:
"zit geen OVP bij" of "met OVP!"
wat betekend dit ?
-
Originele VerPakking...
Groetjes,
Dave
-
of in zijn Duits: Originalverpackung
-
Misschien nog even ter verduidelijking. Een model is over het algemeen meer waard als er een (onbeschadigde) originele verpakking bij zit. Hoe hoger de verzamelwaarde van een model, des te belangrijker de aanwezigheid van de ovp. Dit geeft mi ook aan dat de eigenaar er netjes op geweest is, al is dit natuurlijk geen 100% garantie.
-
Dat is zeker geen garantie gezien de handelaren op beurzen die in grote getale OVP's tegen (vaak) fikse prijzen verkopen....
-
Dit oude forum even opgeduikeld...
Enig idee hoeveel een model minder waard is als er geen OVP bijzit?
Bedankt!
Michiel
-
afhankelijk van de staat van de OVP
als het een gebruiktre , slordige, beschadigde doos is dan kan de waarde zo maar met 30-40-% verminderen.
dit argument wordt ook op beurzen toegepast bij die handelaren dies steeds weer dezelfde dozen meeslepen in de hoop die ene spoorgek tegen te komen die de te hoge prijs wil betalen.
-
Vaak lijkt het niet meer om de inhoud te gaan maar alleen om de verpakking. Het lijkt er wel eens op dat verkopers zich schamen indien de originele verpakking (OVP dus) niet meer aanwezig is. Zelf heb ik het liefst dat een model bij 2e/3e hands aankoop nog in goede staat is. Dat vind ik belangrijk. Als het in vervangende verpakking zit, maakt dat mij niet uit. Er zijn hobbyisten die de modellen goed bewaren in de OVP verpakking. Daar is niets mis mee. Het goed bewaren echter kan ook op een andere manier. (Vitrine b.v.) Dat modellen tussen de 30-40 % in waarde kunnen zakken omdat de OVP ontbreekt, vind ik dan ook belachelijk.
-
als ik een philo koop moet hij in de ovp zitten anders hoef ik m niet
een FLM/roco kolenbakkie mag van mij uit de krat onder de tafel komen.
M.a.w het ligt er nogal aan wat het is
-
In mijn geval gaat het om een Nederlandse lijnbus (ZWN Citaro) van Rietze.
Verkoper heeft OVP niet meer. Ik was dus even benieuwd wat dan de waardevermindering is. Bedankt tot zover!
-
Je ziet ook wel eens bij de oosterburen de aanduiding: OK. Dat is hetzelfde: Originalkarton, oftewel: de originele doos.
Groet,
Ruud
-
De waarde van iets wordt niet bepaald door het aanwezig zijn van een OVP, die wordt bepaald door de gek die er al dan niet de vraagprijs voor geeft. En die, die vraagprijs dus, wordt door de verkoper bepaald.
Als ik iets (2e hands) koop, bekijk ik of het ding compleet is, of er niks is afgebroken en als dat zo is, hoe erg dat dan is of niet, hoe graag ik het wil hebben, hoeveel dubbeltjes er nog ergens in m'n portemonnaie zitten en of ik met de verkoper tot een deal kan komen. Of het ding dan in OVP, OK, bubbeltjesplastic of krantenpapier of helemaal niks verpakt zit, zal me dan worst zijn.
-
als ik een philo koop moet hij in de ovp zitten anders hoef ik m niet
een FLM/roco kolenbakkie mag van mij uit de krat onder de tafel komen.
M.a.w het ligt er nogal aan wat het is
In mijn betoog had ik al aangegeven dat het om de inhoud gaat. Waardevolle inhoud dus. Wat maakt het dan uit dat een mooie philo in de OVP zit en niet in een vervangende goede verpakking ? En als je die ene philo echt wilt hebben, koop je die heus wel. Of je moet idd 30-40% meer over hebben voor een doosje.
-
Maar kennelijk ligt dat voor iedereen verschillend, anders zou het verschil in waarde er ook niet zijn. Want dat verschil is er wel en dat was de vraag. Niet wat iedereen daar eigenlijk van vindt.
Ik vraag me wel af of het verschil altijd zo groot is. Bij verzamelaarsmodellen zeker wel, maar bij andere modellen is het verschil dacht ik een stuk kleiner. Nu is zo'n Rietze-bus in beperkte oplage al gauw een verzamelaarsmodel.
-
....anders zou het verschil in waarde er ook niet zijn.
Verschil in prijs is niet hetzelfde als verschil in waarde. 8)
-
Waarde.... dat is sowieso subjectief. Het Fleischmann O&K-lokje uit mijn eerste startsetje heeft voor mij meer "waarde", dan menig Roco-supermodel wat ik in later jaren heb aangeschaft. Toch zou ik voor die Rocodingen vast meer geld kunnen vangen dan voor die O&K, gesteld dat ik ze zou willen verkopen.
En dan nog, iemand die Märklin verzamelde zei eens, toen ik hem vroeg naar de lol van al die dozen op zolder: "als er ooit nog eens een crisis komt, dan kan ik die verkopen en zo mijn levensstandaard in stand houden".
Ben benieuwd of-ie ze al verkocht heeft. En als het ècht crisis wordt, zit niemand erop te wachten, dus wat is het dan nog waard?
De "waarde" van iets is in mijn ogen puur subjectief, hooguit nog speculatief en virtueel te noemen.
Even terug naar het onderwerp: OVP. Natuurlijk is het altijd (ook voor mij) prettiger als de originele verpakking voorhanden is, altijd beter dan een ouwe krant. Maar ik ga voor een locomotief of wagon niet 30% of 40% meer betalen omdat de OVP erbij is. Dan fabriek ik liever zelf iets in elkaar. Zo handig ben ik nog wel.
Groet,
Jan
-
De aan- of afwezigheid van de originele verpakking maakt niet alleen bij treinen uit. Bijvoorbeeld bij automodellen van Matchbox of Dinky Toys gaat het om grote verschillen. Naar mijn indruk nog groter dan bij treinmodellen. Dat komt waarschijnlijk omdat die doosjes veel minder zijn bewaard en dus uiterst schaars zijn. Die autootjes waren om te gebruiken, om mee te spelen door kinderen. De doosjes gingen na aankoop in de vuilnisbak.
Je moet, denk ik, verschil maken tussen verzamelaars en 'gebruikers'. Wie een trein wil laten rijden, zal er niet al te veel om malen in wat voor 'n verpakking die zit.
Het is eigenlijk net zoiets als met weatheren. Een geweatherd model verliest enorm veel in waarde. Voor wie de treinmodellen wil aanpassen aan z'n baan, is dat geen punt. Voor een koper meestal wel. Voor een verzamelaar is een geweatherd model een gruwel.
Als je overweegt je modellen nog eens goed te verkopen, moet je dus over een zo mooi mogelijke originele doos beschikken en het modelletje zeker niet weatheren.
Groet,
Ruud
-
Ik ben net begonnen met de modelspoor hobby. Mijn vader had 20 jaar geleden een grote partij treinen zooi van zijn oom over genomen, en dat was allemaal zonder OVP, die oom hechte daar geen waarde aan, die wilde rijden en spelen en zo zien de modellen er ook uit. Helaas had mijn vader de modellen in de la zijkant tegen zijkant staan en trok je er een uit dan had je natuurlijk beschadigingen, ook dat is goed te zien. Mijn vader is wel voorzichtiger geworden, alles wat hij zelf kocht zit nog in OVP en dat gene wat het niet had zit nu in bubbeltjes plastic, beter beschermt.
Zelf hecht ik zeker wel waarde aan een OVP maar vooral omdat het handiger met opbergen is, dus geen geld waarde, het wordt niet zo gauw een berg in de knoop zittende wagonnetjes en met de meer gedetailleerde modellen van tegenwoordig, bescherm je al die losse onderdelen beter. Maar ik heb dan wel weer een zelflosser van de NS die in een doosje zit van een zelflosser van de DR. Maakt mij niks uit als het maar beschermt is. En de VAM wagon die ik van mijn vader heb overgenomen, welke ook nog bij die oom vandaan komt, heeft dus helaas geen OVP, maar dan doen we dan netjes een beetje bubbeltjes plastic omheen.
Dat een model meer geld kost door de OVP vind ik een beetje onzin, maar dat de verzamelwaarde omhoog gaat kan ik dan wel weer begrijpen. Voor mij is het vooral de handigheid dat een verpakking het model beschermt en het op die manier goed op te bergen is.
Groeten Edwin.
-
Een jaar of vier geleden kocht ik in Dortmund een Märklin lageboordwagen (lang type) nr 4514, Kollversie 3/4. Bij een bepaalde stand kostte die EUR 10 zonder OVP. Er schuin tegenover heb ik hem aangeschaft voor EUR 8 (zie Koll), maar dan met OVP! Alles is betrekkelijk en wat de 'gek' er voor geeft.
Martin
-
De (meer-)waarde van een OVP is zeker niet (alleen) wat de gek ervoor geeft. Voor diverse fabrikanten geldt de lege OVP als een onderdeel, net als een buffer, een kap, een ...... Die OVP heeft dus een (vaste) prijs. Die prijs wordt, gezien de vele hollandse momentjes in dit lage land nogal eens hoog, zo niet absurd gevonden. Bijzonderheidswaarde komt daar alleen maar bij.
Wie dweept met Duitsland als het gaat om de prijzen van "volle dozen", moet maar eens op Ebay - alhier ook door hollandsheid sowieso voor treinen mislukt - kijken voor de gerealiseerde prijzen van OVP's daar.
Gr. Romeo
-
Precies, je ziet in dit draadje dat de persoonlijke waarde die mensen aan een OVP hechten wordt verward met de marktwaarde die zo'n OVP vertegenwoordigt.