BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: 1795 op 05 January 2014, 18:44:14
-
Ik kom er niet uit, hoe nu een kopwand van een NS couperijtuig er uit moet zien. Op tekening staat geen gasleiding, wel 2 kastjes links en rechtsboven aan een kopwand, dat is waarschijnlijk van de noodrem??
Terwijl je op andere foto's van rijtuigen de handel ziet zitten waar je de lampen mee aan/uit kunt zetten.
Ik wil het rijtuig vooroorlogs NS maken, met de modernere gaslampen, waar heb geen idee of nu de gashandel/schakelaar erop zou moeten, weet iemand dat hier misschien?????
Het model:
(http://4.bp.blogspot.com/-2sCj8QDEc6w/Ur_v23F4nkI/AAAAAAAAAzo/HkEdC8B1RUA/s320/IMG_3137.JPG)
de tekening
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopwand.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopwand.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopwand_rem.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopwand_rem.jpg)
-
Het was even zoeken, maar volgens mij hoort het zo te zitten; 8)
De gasleiding is niet aangebracht op de tekening, maar deze serie heeft volgens de boeken wel gasverlichting gehad.
op de kopwand (niet remhuiszijde) zitten in de bovenhoeken twee noodremkleppen. Deze worden bediend door de handels in het interieur. beide kleppen zijn met een leiding met elkaar verbonden, en in het midden gaat deze leiding naar de luchtleiding op de bufferbalk. (voor de remkleppen langs lopen de regenafvoergoten, maar die zijn bij de NS vervallen, hierdoor staan er ook kruizen door getekend)
De gasleiding loopt ongeveer ter hoogte van de maatvoeringsteksten op dezelfde kopwand, de stang om de verlichting te bedienen zit op dezelfde hoogte als de bovenzijde van de handgrepen aan de zijwand. waar deze de gasleiding kruist, zit de gasregelklep. aan de einden van deze stang zit een handgreep, en hierbij horen ook twee emaillen borden "licht" en "duister" om de stand aan te geven.
de opstaptreden waar de kruizen door staan, hoef je ook niet aan te brengen, alleen de montageplaat op de kopwand bleef, de trede verviel bij de invoering van de bovenleiding.
Ik ken een foto waarop deze hele handel goed te zien is, en dat is het artikel over de HSM couperijtuigen uit de railhobby uit 1984.
veel plezier met de rest van de bouw.
Groeten Arjen
-
Ja, er zat zeker gasverlichting in, gezien de grote gastank die onder het frame zit, daarom snap ik niet dat die gasleiding niet op de tekening staat, ook de aansluitingen van de gastank zijn me niet duidelijk/kom ik niet uit.
Maar dus gewoon alle toeters en bellen erop prakken dus.... :P (Zonder de regengoten, dat was alleen in de HSM tijd)
De trappen maak ik er ook helemaal op, is gewoon mooi.
Die zijn er pas later afgehaald, model zoals ik hem wil maken, is zo rond 1925-1935.
Zo zie je maar, alleen aan de tekening heb je niet genoeg, ook foto's "moet" je erbij zoeken....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/scan230_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/scan230_klein.jpg)
-
Misschien had men in die tijd nog een aparte "loodgieterstekening" voor al het leidingwerk (gas en lucht)?
-
Andere vraag over dit rijtuig, had de 3e klasse bij de HSM nou wel of geen rode biesen?
Volgens Philotrain alleen de 1e klas, bij het spoorwegmuseum ook de 3 e klas.
-
Het zou goed kunnen , dat een tekening niet compleet is, uiteraard zijn er nog veel meer detaill tekeningen (die ik niet heb...)
Het rijtuig dat in het spoorwegmuseum staat, klopt volgens mij inderdaad niet, daar horen geen biezen op volgens mij, ze zullen wel gedacht hebben, dat het mooi staat zo.......