BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Peter Crossrail op 05 January 2014, 13:07:02
-
Hallo,
Enkele maanden geleden is het eerste model van de door Piko nieuw ontwikkelde containerdraagwagen type Sgnss verschenen. Aangezien dit type containerwagen veel voorkomt in alle Hupac-shuttles, is het een wagentype dat voor mij zeer welkom is. Hupac huurt naast de eigen wagens ook een boel oranje exemplaren van Wascosa die gewoon door elkaar ingezet worden. Reden dus om er eentje aan te schaffen. De prijs van 38 euro viel me ook nog mee, in vergelijking met wat bijvoorbeeld Roco voor een containerwagen vraagt.
Het model wordt geleverd met 3 20ft containers van Bertschi. Zie onderstaande foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2529_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2529_1.jpg)
Daar wringt al meteen de schoen. Ten eerste is de Piko container al geen hoogstandje. De ribbels zijn te oppervlakkig, de bedrukking veel te mager, de weergave van de deuren op de kopse kant is ook heel vlak en minimaal gedetailleerd. Bovendien voldoet de Piko container niet aan de NEM normen en zijn ze dus qua hoekpunten niet helemaal op de juiste maat voor een 20ft container. Ten tweede heeft Bertschi helemaal geen standaard 20ft containers, dus ook dat is niet realistisch. Conclusie: weg ermee. Gelukkig heb ik een grote bak met mooie containers die ik door de loop der jaren her en der los heb aangeschaft, precies voor dit soort doeleinden :-)
Laten we eerste even naar de wagen kijken. De wagen is mooi gedetailleerd, vele los ingezette onderdeeltjes. Eigenlijk wat we van Piko in de Classic reeks gewend zijn. De opschriften zijn compleet en goed scherp. Het frame is uit metaal, wat zorgt voor voldoende gewicht om de wagen eventueel ook onbeladen in het midden van een trein te laten rijden. Zie de onderstaande twee foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2530.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2530.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2531.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2531.jpg)
Als je de containers verwijdert, zie je meteen twee dingen die opvallen. Van boven kun je de bevestiging van het draaistel en de volledige koppelingsboom zien zitten. Niet echt een fraai gezicht en zeker als je de wagen leeg wil laten rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2532_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2532_1.jpg)
Bij Hupac komen op dit soort wagen diverse soorten lading voor. Bijvoorbeeld een 45ft container in het midden van de wagen. In model is dit dus niet mogelijk, omdat je dan het koppelingsmechanisme en de draaistelbevestiging blijft zien aan de uiteinden van de wagen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_2537b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_2537b.jpg)
Daarom moest ik dus kiezen voor een belading die de gehele lengte van de wagen dekt, zodat er niets van dat alles zichtbaar blijft. Ik heb gekozen voor 3 tankcontainers 20ft. Dat ziet er dan zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_2541b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_2541b.jpg)
Het bevestigen van andere containers is ook nog een sport. Piko heeft ervoor gekozen om gaatjes in de wagens te maken. Dat is precies het omgekeerde als in het origineel en ook alle andere containers die los verkrijgbaar zijn (Herpa, AWM...) hebben gaatjes in de containers. Ik heb ervoor gekozen om onder iedere hoek van elke container een klein driehoekje dubbelzijdig kleefband te plekken dat ik eerst enkele keren over mijn vinger had gehaald om de kleefkracht iets te verminderen. Hierdoor is de container stevig bevestigd (ik kan de wagen ondersteboven houden zonder dat ze eraf vallen) en toch is het nog verwijderbaar zonder plakresten.
Mijn conclusie is dat Piko op zich een mooi model heeft gemaakt, dat echter door enkele (naar mijn mening) verkeerde keuzes in de constructie wat beperkingen in het gebruik heeft. Maar op de manier zoals ik hem nu heb, met 3 tankcontainers is hij voor mij prima. Aangezien dit wagentype een must is voor elke Hupac trein en er de komende jaren waarschijnlijk geen ander merk ditzelfde wagentype zal gaan maken, denk ik dat er bij nog wel een aantal gaan komen. De tweede variant met houtlading ga ik zeker ook nog aanschaffen en voor 2014 is er een grijze Hupac variant aangekondigd die ik waarschijnlijk ook niet kan laten liggen ;-)
Mvg, Peter
-
Hoi Peter,
Bedankt voor je bespreking van deze fraaie wagen. Voor wat betreft de containers, die van Walthers zijn wel voorzien van puntjes waardoor ze in de gaatjes op de wagen vallen. Een stukje tape zorgt dat ze dan goed vastzitten.
Inderdaad jammer van de zichtbare draaistelbevestiging en de koppelingsmechanieken; dan ben je eigenlijk verplicht om de wagens compleet te beladen. (of alleen met 2x 20fts container op de wagenuiteinden.)
Gr Marco.
-
Hoi Marco,
Walthers containers heb ik zelf niet, dus dat wist ik niet. Heeft Walthers ook tankcontainers in het assortiment? Misschien wel interessant dan om daar wat van aan te schaffen.
Mvg, Peter
-
Jazeker heeft Walthers tanktainers in het assortiment; o.a. van Hoyer, Seaco, Tiphook en Vanhool.
voorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/w_1963.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/w_1963.jpg)
Gr Marco.
-
Naamgenoot ;) ,
Dank voor de tip om de AWM tankcontainers vast te zetten met dubbelzijdig plakband.
Ik had ook nog een aantal 20 ft tankcontainers van AWM staan en was uitgekeken op de fictieve Bertschi containers die bij de wagen zitten.
Dus meteen zelf uitgeprobeerd en naar volle tevredenheid mag ik wel zeggen.
Groet Peter,
-
Weet je zeker dat Walthers containers passen want ik heb die geprobeerd op een Piko wagen en bij mij kwamen de gaten en stokjes niet overeen. Ik had een rongenwagen van Piko met containers gebruikt.
-
De gaatjes komen qua plaats exact overeen met de rongenwagens, heb ze naast elkaar gelegd. Dus dan zal het niet passen denk ik. Piko heeft de NEM normen helaas volledig genegeerd...
Mvg, Peter
-
Dat is jammer dat Piko zich niet aan de NEM normen heeft gehouden. Dan zou je aan één kant de puntjes kunnen wegvijlen en de containers met dubbelzijdig tape vastzetten. Heb hetzelfde gedaan bij mijn containers en draagwagens van Roco.
Gr Marco.
-
Peter,
Dank voor deze review (die ik nu pas zie). Ik heb ook de oranje Wascosa met Bertschi besteld. Uiteraard komt de grijze Hupac hier ook, maar welke ik ook graag zou zien is de grijze Wascosa. Zijn er nog meer mensen geïnteresseerd? Wellicht een idee om Piko hierover te mailen als voorstel.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Grijze Wascosa's zie je inderdaad ook vaak in de Hupac shuttles. Dus daar heb ik wel interesse in. Ik heb alleen niet steeds zin om die rottige containers erbij te kopen. De Hupac die dit jaar komt heeft echt de slechtste containers die ik ooit gezien heb... Ik zou liever onbeladen wagens zien, maar dat zal er wel niet in zitten.
Mvg, Peter
-
@peter crossrail deze 20ft bertschi containers heb ik ook nog nooit gezien in 1 op 1
Misschien is het volgende een optie?
Losse containers bijbestellen bij acme?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52601.0
Want twee keer 30ft komt wel voor op deze sgnss,alleen is nu de vraag passen deze acme containers wel op te piko?
Trouwens enig idee van welk merk deze wagon is? (is dat kombimodel?)
http://shop.strato.de/epages/61127313.sf/de_CH/?ObjectPath=/Shops/61127313/Products/ko_10320.09S28
En op dit forum is ook het een en ander aan containers te zien.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4456.300
Mvg jamie diks
-
Hallo Jamie,
Ik heb op zich tientallen losse containers die erop kunnen, dat is het probleem niet. Maar de wagens zijn al niet goedkoop en dan ook nog investeren in containers maakt hem wel heel duur.
ACME verkoopt zijn containers niet los helaaa. Anders had ik ee wel een berg besteld, want ze zijn echt mooi.
De wagen met 2 Bertschi bulkcontainers zijn inderdaad van Kombimodell, hele fraaie wagens.
Mvg, Peter