BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: tijgernootje op 05 January 2014, 12:37:49
-
Hallo,
Tijdens wederom een foto zoektocht op internet naar details op een Bw(voor op de modelbaan),kwam ik een zwart wit foto tegen met daarop een 50er met een vreemde constructie aan de ketelzijkant vast gemaakt.
Wie weet wat het is,ik heb het nog nooit eerder gezien,en ben wel benieuwd naar de functie ervan.
Hier een link naar de betreffende foto:
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokImageHtml/gallerydet425.shtml (http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokImageHtml/gallerydet425.shtml)
Alvast bedankt voor de info.
-
Je zit al op de website voor de bijbehorende informatie wat het is.
Hier nog meer:
http://de.wikipedia.org/wiki/Franco-Crosti-Lokomotive
Groeten
Bas
-
Dat is geen vreemde constructie, maar de al lang uitgestorven serie locs met Franco-Crosti-ketel die in de jaren'50 uit reguliere 50ers werd omgebouwd. Voordeel: efficiëntie en dus kolenbesparing. Nadeel: de onder de ketel liggende voorverwarmingstrommel rot weg door corrosie. De locs hebben tijdperk 4 net niet gehaald. Boeken over deze locseries (twee proeflocs 42.90 en serie 50.40) zijn uitgegeven door LokReport en Eisenbahn Kurier (auteur: Jürgen Ebel). Zie verder http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_50.40 .
Mvg,
Patrick
-
Floris,
Dat is een zgn Franco Crosti schoorsteen.
Het Franco Crosti systeem moest het rendement van de stoomlocomotief verbeteren. De kern van het plan was om de warmte efficiënter te benutten met een grote warmtewisselaar onder de ketel. Bij wijze van proef heeft de DB ooit een paar BR50 van dit systeem voorzien. Een fabrikant heeft er ook een model van uitgebracht.
Meer op wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Franco-Crosti-Lokomotive
Grtz,
Huib
-
Iedereen bedankt voor de info.
Toch weer iets wijzer geworden (y)
-
Märklin heeft deze uitgebracht onder nummer 37040 in 2012 als Insiderloc.
-
Voor de "twee-railerT" ;D is die er ook van Trix :P
Allie
-
Yep. 22051