BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: ruudns op 04 January 2014, 22:19:01
-
Een kleine impressie van een oude analoge baan uit ca 1976. De foto's zijn helaas niet best, dat was mijn cameraatje in die tijd ook al niet ;D.
Gewoon op de vloer van de vliering die ongeveer 1m hoog was, das pas behelpen, ook voor een 16 jarige ;D.
De ballast bestaat uit geraspte wijnfles kurken, gewoon op de brabantia rasp waar je ook de komkommer op snijd en de kaas op raspt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_38.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_38.jpg)
Seinen gemaakt van de oude lege messing ballpoint stiften.
Hier en daar al huizen van karton van de bloknote achterkant met overgebleven ramen en deuren uit diverse bouwpakketten. Het was behelpen met die fl2,50 zakgeld ;).
Ook een van de lokloodsen was van karton. Het glaswerk is van de kunstofstrip die vroeger in de overhemdboord zaten van pa's nieuwe hemden ;D.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0002_39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0002_39.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0001_36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0001_36.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0004_38.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0004_38.jpg)
Voor de loods naast de fleischmann NS4903 een airfix stomer als static display.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0010_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0010_21.jpg)
Een aardig groot rangeer terrein voor de vele, vooral goederen wagons en veel kranen, loodsen en industrie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0005_30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0005_30.jpg)
Het Kibrie hoogspanningsstation, Volmer raffinaderij en doperwten blikken als olie opslagtanks, afgeknipte spijkertjes op de rand solderen en twee metaaldraadjes er langs solderen als hekwerk, geen arbo die er naar keek ;). En op de achtergrond de zelfgebouwde grote portaalkraan met airfix bovenbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0015_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0015_10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0006_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0006_21.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0009_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0009_20.jpg)
Honderden preisers en omdat deze verschrikkelijk duur waren nog veel meer airfix figuren zitten verven. De perrons staan er afgeladen vol mee. Om nog maar te zwijgen over de vele schapen, koeien, paarden enz.
Ook de London guard van airfix is met een man of 90 op bezoek. Op de voorgrond nog een paar bomen van sisseltouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0008_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0008_19.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0016_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0016_17.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0012_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0012_23.jpg)
Achter de sprinter staat de 5200 met de toen nog lima CIWL's, deze zijn inmiddels al vervangen door de veel mooiere Rivarossies. Daarachter zie je nog net voor de loods, twee strijkijzers van Joueff. Deze reden meestal in tractie met een sleep containerwagens. Prachtige machines, jammer dat ik ze niet meer heb :'(.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0011_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0011_16.jpg)
Ook de post moest geladen worden in de Gs, er waren toen nog niet zo veel NS wagens van roco en lima. Dat wat er was, reed er dan ook meestal in veelvoud.
De lima Gs, de roco zandwagen, kolebakken, VAM wagens, lima planE en noem ze maar op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0017_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0017_12.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0003_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0003_28.jpg)
De ongevallentrein, een roco kraan met een samenraapsel van allerlei bouwpakketjes verzameld op diverse wagons.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0014_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0014_15.jpg)
De bedrading voor het met de hand bedienen van de elektrische wissels liep gewoon net als in het echt langs het spoor. Dat gaat immers niet anders als je op de vloer rijdt.
Bijna alle huizen waren verlicht en mijn 6Amp verlichtingstrafo heb ik moeten uitwisselen voor een 10Amp exemplaar. Als je de laatste groep huizen verlichting aan maakte, zag je de rest inkakken ;D. Die aftak trafo's kwamen van de dumpshop in Den Haag aan de Stilleveerkade. Wie kent ze niet (y).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0013_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0013_17.jpg)
De rijtrafo was een 5Amp exemplaar met 2v oplopende aftakkingen, stappenschakelaar er achter, gelijkrichtbrug, elko en een dubbele ompoolschakelaar en dat geheel vier keer. Het baanplan was rijkelijk simpel, twee grote ovalen,waarvan de buitenste was voorzien van een bloksysteem met ptt relais, er konden hierdoor twee ongeveer even snelle loks rijden die je dan effe op een der perrons vast hield. Meestal de 1200 en de 5200. De binnen baan voor het goederen vervoer en nog een afgetakte loop voor de stoomlok met een sleep kolenbakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0007_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0007_28.jpg)
Op het rangeerterrein en bij de lokloodsen kon je dan ook separaat je gang gaan met rangeren end. Jaren aan deze baan gewerkt, staande in het zolderluik op de vlizotrap en er heel wat lol aan beleeft. Toen ik in 1983 in dienst moest heb ik de boel afgebroken en in dozen gepakt en daar zit het meeste nog steeds in te wachten op de nieuwe baan die er dit jaar nu toch echt gaat komen :).
Zucht............kunnen we nu weer verder gaan met het zeuren over de net niet kloppende details van onze allernieuwste aanwinsten. Waar blijft de tijd... ;D.
-
(y)
Alleen is die Sprinter van eind 1980, dus de foto's zullen ook wel van daarna zijn. ;D
-
Klopt Henk, de baan is van ca 1976 tot ca 1982. Op de achterkant van enkele foto's staat een stempel april 1982 ;).
Er staat overigens ook nog heel wat spul op die baan wat nog van mijn pa is geweest en dat moet dus al uit de jaren 60 zijn.
-
En heb je nog restanten van dat spul?
Heb nog enige dingen weten te bewaren die ik nu nog gebruik.
Dit is nou wat je noemt een Man's cave. (y)
Groeten Koen.
-
Altijd leuk zulke oude foto's :). Al met al best wat rijlengte zo te zien.
Groet,
Chris
-
@Koen: Op een stel lima en joueff wagons na is het meeste spul er nog en zal het dus ook weer gebruikt gaan worden. De sisseltouw bomen waarschijnlijk niet meer ;). Ook dat waren er wel een stuk of 100. Vaak donkergroen touw voor dennen. Stuk draad, dubbel vouwen, touw knippen, uit pluizen, draaien maar en daarna in model knippen. Echte armeluis bomen, maar het was wel leuk om te maken (y).
@Chris: ca 35m spoor, waarvan een groot deel op de rangeer terreinen.
-
Ruud,
Heerlijke foto's doet mij ook weer denken aan mijn jeugd.
Alleen begon het bij mij rond 1969 samen met mijn vader helaas zijn daar nooit foto's van gemaakt.
En dat was op een ongeisoleerde zolder met een hoop van die dikke PTT relais.
Groetjes
Arthur
-
Leuk om te zien!
Hoe kwam je bij de achterste sporen als daar een wagentje uit de rails liep?
mvg,
Gert
-
Het glaswerk is van de kunstofstrip die vroeger in de overhemdboord zaten van pa's nieuwe hemden ;D.
Heel herkenbaar, dat spul gebruikte ik ook om ruiten te maken. Alleen jammer dat het heel slecht te ljimen was. Daarom gebruik ik daar tegenwoordig het plastic van CD-doosjes voor. In de jaren '70 kon dat niet, want toen zaten CD's nog niet in plastic doosjes. 8)
-
Een vloerbaantje ?? TOP TOP TOP (y), Chapeau (y), dat ziet er netjes uit en jouw "armelui's" sisseltouwbomen zien er in elk geval veel en veel beter uit dan de toedertijd vaak gebruikte kant en klaar boompjes van het model afwasborstel of de beroemde flessenpoetser dennetjes.
Als je toen dit al maakte verheug ik me op dat wat je nu gaat maken ... als je ons laat delen ... ik blijf het draadje zeker volgen !
Groet Dieter
-
Heel herkenbaar, dat spul gebruikte ik ook om ruiten te maken. Alleen jammer dat het heel slecht te ljimen was. Daarom gebruik ik daar tegenwoordig het plastic van CD-doosjes voor. In de jaren '70 kon dat niet, want toen zaten CD's nog niet in plastic doosjes. 8)
Nee, toen zaten CD's hooguit in het hoofd van Norio Ohga. 8)
mvg,
Gert
-
@Gert: wel.....als 16 jarige ben je nog iets leniger dan nu ;D. Zie je dat pleintje in de stad met die fontein? Fontein wegpakken, goed krom maken als een slangenmens en dan je voet midden op het plein 8). Zo waren er drie van die plekken en dan kon ik er met moeite bij. Aan de linker lage kant lag buiten de baan een bungalow park en een faller houtzagerij met een stuk provinciale weg, daar was het zo laag dat er zelfs geen vloerplanken lagen ::). Alles op een grote plaat hardboard gebouwd en toen de balken op geschoven in twee delen...........ja, een gek is vindingrijk (y). Aan de rechter lage kant lag maar een smalle strook hardboard met daarop de volmer raffinaderij en de olietanks van doperwtenblikken en enkele gasbollen.
-
Leuk man, 1976, dat is mijn jaar!
Het leuke van dit soort banen is (vind ik) de creativiteit die er noodgedwongen
in is gestopt wegens de beperkte financiele mogelijkheden.
Dat vind ik persoonlijk een meerwaarde van deze hobby, ook al is het misschien
wat onnatuurlijk en klungelig.
Mijn baan (ovaaltje) uit begin jaren 80 had aquariumgrind als railbedding......
Dat had mn pa bedacht. Die had waarschijnlijk het grind uit zn aquarium
gehaald en dat gerecycled bij de Lima trein die ook op een dergelijke zolder stond....
Collin
-
Als ik je goed begrijp zaten er deels dus zelfs geen vloerplanken onder ??
-
geweldig hoor, idd hoe deed je het, met beperkte middelen toen... is 1982, je had het wel goed voor elkaar want wel al een sprinter leuk om te zien, ga je ook weer terug wat deed ik toen, volgens mij kende ik Tjalling toen net en kocht ik mn eerste wissel. roco... net nieuw in messing, met aandrijving aan de bovenkant , gepolariseerd, he , wa's dat...
-
Als ik je goed begrijp zaten er deels dus zelfs geen vloerplanken onder ??
Nee natuurlijk niet het middenstuk van de vliering ::), alleen de lage delen links en rechts, daar lagen géén vloerplanken op de balken. Je kon er immers toch niet lopen, veeeel te laag daar ;).
-
Prachtig toch! ;D Die strijkijzers van Jouef zie je regelmatig nog op beurzen, kosten 40 a 50 euro. Fleischmann heeft ze ook gemaakt, een betere kwaliteit, maar die zie je niet zo vaak en zijn een stuk duurder..
Overigens heeft Jouef nog meer snoepjes gemaakt, o.a. de grote stoomloks zijn echt heel netjes! Dat zijn dingen die volledig vergeten zijn en overschaduwd worden door de dure hightech loks van nu..
Ik vraag me alleen af, rijdt een tegenwoordige lok van bv Esu, met digitaal geluid, koppelingen etc over 50 jaar nog? Die Jouef en Lima lokjes uit die tijd in ieder geval wel.. (y)
dank voor de plaatjes! Groet Daan.
-
Heerlijke plaatjes Ruud. (y)
Gr. Jaap
-
Bijna alle huizen waren verlicht en mijn 6Amp verlichtingstrafo heb ik moeten uitwisselen voor een 10Amp exemplaar. Als je de laatste groep huizen verlichting aan maakte, zag je de rest inkakken ;D. Die aftak trafo's kwamen van de dumpshop in Den Haag aan de Stilleveerkade. Wie kent ze niet (y).
Dat was dus bij Radio Twente van Dikke Gerrit, maar die zat toen nog op het Groenewegje denk ik.
-
@Peter: Radio Twente, Groenewegje is helemaal juist, later is hij naar de Stilleveerkade gegaan. Ook de stappenschakelaars kwamen er vandaan. Ik kon er gisteren effe niet op komen (y).
-
Het was Radio Service Twenthe om helemaal precies te zijn.
Regelmatig bezocht met de fiets vanuit Delft in mijn jonge jaren.
-
@Peter: ze zitten er schijnbaar nog steeds volgens Google:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/radio_Twenthe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/radio_Twenthe.jpg)
-
Die dumptenten houden het dan lang vol. Quakkelstein in Vaardingen schijnt er ook nog steeds te zitten en zelfs weleens open te zijn. Dat was 30 jaar geleden ook altijd een verrassing.
-
Radio Service Twenthe bezoek ik nog steeds regelmatig. De magazijnen zijn nog niet uitgeput, want de bakken liggen nog steeds vol met jaren zestig overstock onderdelen. Voedingstrafo's in alle soorten en maten. Ik haal er ook regelmatig motortjes en tandwielen evenals radiobuizen, maar dat laatste heeft niets met deze hobby te maken.
Mvg, Paul
-
@Paul
evenals radiobuizen
, zendamateur? of gewoonECC83 ? ;D
Groetjes
Arthur
-
Die laatste. :) audio is toch het leukste als je er ook naar kunt kijken!
-
de dubbeltriode als voorversterker en de EL84 als eindversterker Paul?
-
Twee El84's per kanaal en een ECC83 per kanaal als voorversterker en fasedraaier Ruud. Maar we dwalen af van het forum vrees ik... :)
-
Dat ziet er echt heel gaaf uit:D
Groetjes David
-
Maar we dwalen af
Ik vermoed dat er al meer het spoor bijster zijn ;D, met onze termen zoals ECC en EL en vergeet de 5Y3 niet.
Groetjes
Arthur
-
Erg leuk. Helaas heb ik geen foto's van mijn Trix Express 'jeugdbaan' uit de jaren '70. Hoewel ik me die baan nog goed voor de geest kan halen zou er heel wat voor over hebben om daar nog eens foto's van te zien. Nostalgie en goede herinneringen!
-
He! een 4470 Sprinter, wanneer is deze nou op de markt gekomen?
-
He! een 4470 Sprinter, wanneer is deze nou op de markt gekomen?
Kuch...
(y)
Alleen is die Sprinter van eind 1980, dus de foto's zullen ook wel van daarna zijn. ;D
-
Ja, maar als hij zegt dat de fotos tussen 76 en 82 gemaakt zijn, en ik zie een Sprinter erop... dan moet hij eerder gemaakt zijn... Of bedoeld hij eind 1980 met november/december 1980 of eind jaren 80...??
-
Wat is nou het eind van 1980... ::)
-
Die 90-delige 'London Guard' van Airfix moet toch een aardige klus zijn geweest om te schilderen (y)
-
tja,....tis effe door bijten ;).
-
Erg leuk om jouw baan uit 1976 te zien. Ik herken wat huisjes die ik zelf ook heb. Die staan nu in jakarta te pronken, zie mijn draadje baan in de tropen. In 1976 had ik ook de zolder thuis als plaats voor de treinen. Mn broer had een race baan van jouef, ik dus de spoorbaan van fleischmann. Helaas geen fotos.ik maakte gas depo's van campinggas busjes en rietjes. Ik had in die tijd een krantenwijk in het centrum van baarn en kreeg daarvoor 21gulden per week. In het centrumpje van baarn was een speelgoedwinkel (bart smit bestond toen nog niet) en aan het einde van mn rondje kranten venten ging ik naar die winkel waar ze achterin fleischmann treinen en toebehoren verkochten. Mooie tijd.
Groeten, Hans
-
Campinggas busjes, ja die ken ik nog wel, van die mooie blauwe (y). Maar helaas toen niet voor hande, mijn pa stookte op vakantie nog trouw de primus op petroleum op. Dat heb je met oud verkenners, en ook die heb ik nog mooi bewaard ;D.
Je draadje "baan in de tropen" volg ik ook altijd, lekker bouwen met wat er voor handen is. Niet te veel last van roest end hoop ik?
-
Dag Ruud,
Ik heb gen last van roest, maar de messing rails moeten wel regelmatig opgeschuurd worden, dat wel. De loks lrijden uitstekend. Ik heb van de meeste loks de slipbandjes vervangen, die waren niet elastisch meer. En waar nodig de koolborstels, maar dat is normaal onderhoudswerk zal ik maar zeggen. Wat ik wel merk is dat bij de combinatie hoge vochtigheidsgraad en hoge temperatuur van de lucht de sterkte van de spoeltjes in de wissels afneemt. Die van de engelse wissels vallen het eerst uit. Mijn oplossing is voorlopig: de variac wat meer spanning laten geven. Soms ga ik tot 16-17 volt, dan gaan de wissels weer goed, en de lampjes in de seinen kunnen dat wel aan. Ik heb nu nieuwe trafo's in nl besteld, 2x 6755 en 1x 6705, eens kijken of het daarmee beter gaat.
Heb jij nu weer een baan, of heb ik daar overheen gelezen.
Groeten,
hans
-
@Hans: Nieuwe baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56636.msg3221424047.html#msg3221424047). Het hout is besteld (y).
-
Heel jammer Ruud, dat al het spul nog steeds in dozen zit. Ik herken heel wat mooie modelbaanspullen uit die tijd. Ondanks je beperkt budget heb je er toch iets moois van gemaakt. De gebouwen van Vollmer, Kibri, Pola, Faller, Vero, etc. waren toen ook al niet goedkoop. Goed gedaan al dat zelfbouw. En je vele wagons, moet toch een aardig kapitaal hebben gekost. Ach ja, de London Quard van Airfix. Zo te zien had je een dubbelverpakking en een muziekkorps. Veel figuren ook van Merten. Klopt, het was een heel geklieder al dat verven op dat zachte plastic. Iets te dik of niet goed ontvet en de verf knapte er zo weer af. Airfix had toen ook een set met burgers.
Ja, deze had ik ook: seinen gemaakt van de oude lege messing ballpoint stiften. Van die Parkerstiften voor de lamphouders en de dunne stiften voor de messing mast. Lampenschild van conservenblik. Het ontwerp stond in een Modelbouwer. Lichtwisseling en stroomschakeling door zelf gebouwde relais van ankerwikkeldraad, naaigarenklosjes, messingstrips, zilverpapier en fosforbrons. Heel veel later heb ik de lampjes eruit gehaald en vervangen door 3,5 mm LED’s.
De dumpshop in Den Haag ken ik niet, wel destijds in de hofstad een tweedehands zaakje in treinenspullen gerund door een heel oud vrouwtje. En duur dat ze was en het riekte er naar ...
Dirk
-
Yeb, de oude zacht plastic airfix burgers en ook het corps zijn inderdaad een crime om te schilderen. Je had burgers en reizigers ;). Samen met de roco en preisers zijn het er wel een paar honderd die ik geschilderd heb ::). En wat dacht je van schapen, koeien, honden en laadgoed van oa kibri, zoals vaten, kisten, perronwagens enz enz enz....?
-
Ik heb uit nostagie vorig jaar wat laadgoed van Wiking en een doosje tafels en stoelen van Faller via Ebay.de gekocht. Niet om te verwerken op de baan. Nee, gewoon voor de heb, nog zo'n geel doosje. Ik loop al tijden met het idee rond om een baan te bouwen uit een oud modelbanen boek. Een Märklinbaan wel te verstaan. Ik rijd dat merk in tegensteling tot jou vliering baan.
-
Volle bak!
Zo ging dat toen. Leuk om te zien.
Ook nu zijn er nog wel eens over ijverige hobbyisten die hun plank volplempen...
-
Ja,................ik, ook op de nieuwe baan gaat het weer druk worden ;).