BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Romavami op 04 January 2014, 10:31:46

Titel: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 04 January 2014, 10:31:46
Geacht forum,

Even de feiten:
Ik rijd digitaal, Open DCC, Z1 centrale, tweerail.
Mijn wissels zijn allemaal gepolariseerd. De loks zijn door mij zelf omgebouwd en voorzien van Lenz decoders.

Ik heb tussen mijn baan op niveau 0 en mijn schaduwstation op -1 een ultieme leerslusmodule gebouwd en in werking.
Ook op niveau 0 is een zelfde keerlusmodule in werking.

Alles werkt, zolang ik met 1 lok rijd. Op het moment dat een lok met een aantal verlichte wagons zijn rondes draait kan ik overal rijden zonder dat er vreemde dingen gebeuren.

Maar als er een tweede lok ingezet wordt terwijl de eerste zijn rondes draait gaat het mis. Als de tweede lok op een wissel komt ontstaat er een sluiting en slaat de centrale af.

In eerste instantie denk je dan aan een polings-probleem. Maar zit dit in de baan of in de lok ?

Is er iemand die hier op aanslaat ?

M.vr.gr.

Rob
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: ruudns op 04 January 2014, 10:35:57
Heb je nog meer loks en gebeurt het dan ook bij deze loks? Dan ligt het dus niet aan de loks maar aan je baan.
Heb je het baanplan?
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 04 January 2014, 11:30:10
Het gebeurt met meerdere loks. Ik heb nog niet getest of het met alle loks gebeurt.
Een baanplan heb ik niet. Ik bouw uit de losse hand.

Als software gebruik ik RocRail.
Daar zit natuurlijk wel een schematisch baanplan in.
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Jeronimos op 04 January 2014, 11:33:31
Ik denk dat een baanplan wel handig is in dit geval.
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Hans Gvz op 04 January 2014, 11:45:02
Je geeft zelf al aan waar je moet zoeken: de wisselverbinding.

Gr Hans.
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 04 January 2014, 11:50:40
Om snel een baanplan te kunnen tonen zou ik natuurlijk even een schermafdruk kunnen plaatsen.
Dat ga ik even proberen.
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 04 January 2014, 11:56:06
Hallo Hans

Bedoel je dat het in het polariseren van de wissels zit ?
Voordat ik de wissels ging polariseren heb ik eerst in dit forum nagelezen of er daardoor problemen konden onstaan in combinatie met digitaal rijden. Ik heb daarover niets gevonden. Ik heb er voor gekozen omdat ik niet iedere keer onder mijn tafel wil klimmen om een kleinere lok een zetje te geven. Op zich werkt het heel goed.

Het zijn Roco wissels (2,5 mm model) dus het oude type.

Dus het probleem zou dus moeten zitten in de poling en dan kom ik toch weer terug bij het baanplan.

Dat eerst dus maar eens uploaden.

Gr. Rob

Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 04 January 2014, 12:42:40
Hier het baanplan in 2 JPG's

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau__1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau__1_2.jpg)

Toelichting:
Het schaduwstation ligt op -1 en gaat met een klimspiraal naar niveau 0.  (zie //1 en //2)
Het schaduwstation vormt op zich al een keerlus dus daar is de eerste module ingebouwd.

De lus tussen SW18 en SW19 is ook een keerlus. Deze heb ik er in gebouwd omdat ik van rijrichting moet kunnen veranderen om opnieuw naar niveau -1 te kunnen rijden. Ook deze is voorzien van een keerlusmodule.

Ik hoop dat dit volstaat als baanplan.

Gr. Rob
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Tjalling op 04 January 2014, 12:52:01
Op welke wissel(s) krijg je kortsluiting? Beginnen de secties van de keerlusmodules meteen na de wissels?

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Remunj op 04 January 2014, 12:55:20
Gebeurd het op alle wissels?
Of alleen grenzend aan de keerlusschakelingen? Want dan zou je daar ergens een aansluitfout kunnen hebben.
Heb je de keerlusschakelingen goed geïsoleerd aangesloten?
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Hans Gvz op 04 January 2014, 13:03:55
Rob je schrijft: alles gaat goed tot er een 2e lok de wissels bereikt. Dus terug lezend moet er daar ergens een fout ontstaan. Zoals al door een medeforum-er werd aangegeven, zit er ergens iets niet fout in de keerlus?

Gr Hans
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Jeronimos op 04 January 2014, 13:06:01
Hoi Rob,

Kun je in je baanplan aangeven waar de isolaties zitten?

Gedachtenspinsel: Ik kijk nog even naar jouw plan en heb het idee dat in bepaalde omstandigheden er zelfs sprake kan zijn van 3 keerlussen. Keerlus 3 is dan het grote ovaal. Bekijk de volgende situatie: een trein rijdt in dat grote ovaal, tegen de klok in. Op de keerlus in het midden rijdt een lok met de klok mee. Op een bepaald moment moet de polariteit voor die lok in de lus omgeschakeld worden om verder te rijden, maar je hebt al een lok rijden in dat gedeelte, de andere kant op. Gevolg, kortsluiting. Maar kan fout gedachtespinsel zijn.
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: SBBcargo op 04 January 2014, 13:19:10
Nog een vraagje: je rijdt toch niet gelijktijdig dezelfde keerlus in en uit? En 2 je hebt toch wel 2 verschillende modules toegepast?
Marius.
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 04 January 2014, 14:20:17
Wow, wat een respons op mijn vraag.

@Marius, ik gebruik twee keerlusmodules die geheel onafhankelijk van elkaar zijn. Ze zijn volledig geisoleerd van de rest van de baan.

@ J J H S, de isolaties zitten voor de eerste keerlus in de klimspiraal (binnenbocht) en voor de tweede keerlus zitten ze in de laatste bocht van de keerlus. Er zitten geen wissels in de lussen.

Bij de ultieme keerlusmodule werkt het op stroomdetectie. De keerlus is in 5 delen verdeeld. De beide buitenste delen zijn aan 1 kant geisoleerd. (aan de data of aan de massakant) de inrijdstukken worden gebruikt voor detectie. Zodra de module weet van welke kant de lok komt schakelt hij 3 relais voor die richting goed. De 3 middelste secties zijn 100% geisoleerd van de rest van de baan.

@Tjalling; ik krijg sluiting op wissels 11 en 12. Zodra ik dus probeer blok 7,8 of 9 uit te rijden.
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Tjalling op 04 January 2014, 16:09:03
Gebeurd dit niet als er maar 1 lok op de baan rijdt?

Volgens mij moet je de polarisatie van puntstuk van wissel 12 nakijken.
Dit is het enige puntstuk waar je langs komt vanaf de drie genoemde blokken.

Verklaring van mijn vermoeden: als de polariteit van deze aansluiting niet goed is, en er geen goed contact is met de rest van de baan, loopt er altijd een stroom door dit punt. De totale stroom wordt pas te groot voor de kort-sluit beveiliging zodra je extra stroom vraagt voor een tweede lok.

Zoals gezegd: een vermoeden.

Veel succes met zoeken.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 04 January 2014, 16:50:24
Die wissels werken prima als er maar 1 lok op de baan rijdt.
Ik zal eens aan het meten gaan, misschien een keerlus ompolen.
Ook die ene wissel zal ik eens beter bekijken.

Gr. Rob
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: daan2353 op 05 January 2014, 05:51:52
Even a resume: Als er een lok op de baan rijdt, dan gaat dat goed totdat er een 2e lok probeert vanuit het schaduwstation via wissels 11 en/of 12 de baan op te rijden..

Ik vermoed dat dit gebeurt vlak voor het wissel, namelijk bij de plaats waar je blokken gescheiden zijn. Iemand anders geeft al aan dat de keerlusschakeling misschien roet in het eten gooit omdat er een 3e keerlus ontstaan kan.

Je hebt een soort dogbone die je door middel van een wisselstraat hebt verdeeld in 3 secties. Sectie 1 is de linker lus (onderste plaatje), sectie 2 is de wisselstraat en sectie 3 de keerlus van die op de bovenste tekening middenin zit.
De vraag is nu: waar liggen de scheidingen van die keerlussen en hoe schakelt de electronica? Het kan zomaar voorkomen dat de ene helft van de wisselstraat (incl. de blokken) wordt omgeschakeld en de andere helft niet, waardoor bij het uitrijden van de blokken de 3e keerlus is ontstaan.

Dat hangt af van hoe de secties zijn ingedeeld en wat er aan elkaar geknoopt zit. Je zou met een multimeter achter een graetz schakeling bij het rijden van één trein de polariteit van de betreffende railsecties eens moeten nameten en kijken wat er gebeurt. Als je ineens je 18 volt meet over een geïsoleerde raillas rondom wissels 11 en 12, dan heb je een 3e keerlus doordat je schakelingen niet zo werken als dat je wilt..

Is wel een zoekertje..  :-X
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 05 January 2014, 09:49:32
Hallo Daan,

Dank voor je uitvoerige uiteenzetting. Ik ben deze mogelijkheden aan het nalopen.
De sluiting ontstaat exact op de wissels en dus na het uitrijden van het blok.
Zet ik een lok na de wissel en laat hem van daar uit staren dan is er geen probleem.
Het lijkt zich dus te concentreren rond het puntstuk van de wissel en dit mogelijk in combinatie met het spoor na de wissel en dat zou idd kunnen wijzen op een polingsprobleem met een keerlus.

Het is inderdaad een zoekertje.

Gr. Rob
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 05 January 2014, 14:55:38
De hele ochtend getest.Keerlussen en ovaal met verschillende loks in alle richtingen bereden. Er ontstond nergens sluiting ?!
Nu gaat het dus kennelijk ook nog om een toevalstreffer.
Dan wordt het zoeken nog lastiger.......

Gr. Rob
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: tijgernootje op 05 January 2014, 15:26:09
Een gek idee,
Zou het kunnen zijn dat er een loc is waarvan de kale bedrading soms contact maakt met het frame van de loc zodat er kortsluiting ontstaat op je genoemde wissels omdat daar een loc nog wel is wil schommelen en dus evt los zitende bedrading miss contact maakt met andere metalen delen ?
Ik zeg ook maar wat  ::)
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 05 January 2014, 20:54:42
Hallo Floris,

Ook zeker de moeite waard om te onderzoeken omdat het kennelijk niet bij alle loks gebeurt. Dit zou wel passen bij de toevalsfactor.
Bedankt !

Gr. Rob
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: nstomjanssen2000 op 06 January 2014, 09:30:10
Ik heb geen idee hoe dit met 2-rail gebeurt, maar met mijn 3-railbaan maakt een over een isolatie rijdende loc door zijn sleper contact over de isolatie heen. Hiermee worden de "rode draadjes" van de trafo's kortgesloten, wat niet moet volgens de handleiding. (staat er volgens mij in 32 talen in hoofdletters) :P
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 06 January 2014, 16:44:43
Binnen de keerlusmodule wordt het gebruik van stroom juist gedetecteerd.

Of dit een lok is of een verlichte wagon. maakt niets uit.
Zodra dus het eerste wiel van de lok/wagon over de rail las is, wordt stroomgebruik gedetecteerd en schakelt het relais de stroom in de goede polaristie.

Deze wijze van schakelen voorkomt juist dat er een sluiting ontstaat in tegenstelling tot keerlusmodules die uitsluitend werken op kortsluiting.

Zie de uiteenzetting op http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm.
Tot nu toe heb ik positieve ervaringen met deze modules.

Ik heb geen ervaring met 3rail maar zo werkt het met 2rail.

Gr. Rob
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 06 January 2014, 16:47:36
Ik heb inmiddels de loks gecontroleerd en heb geen verdachte draadjes kunnen vinden.

Het begint te lijken op de oplossing van een oud raadsel:

Je gooit een ei tegen de muur en aan de andere kant valt de klok van de muur.
Wat is dat ???

antwoord: puur toeval !  ;)

Gr. Rob
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Tjalling op 06 January 2014, 21:56:01
Heb je de polarisatie van wissel 12 al doorgemeten?

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 07 January 2014, 13:10:42
Hallo Tjalling

Bij het nogmaals doormeten van de polarisatie van wissel 12 zag ik dat de wisseltong niet helemaal in de juiste positie stond. Hij zweefde min of meer tussen twee posities in.

Aangezien ik de puntstukken gepolariseerd heb moet daardoor de sluiting (af en toe) zijn ontstaan.
Na schoonmaken en een heel klein druppeltje olie werkt de wissel als vanouds en is daarna een sluiting niet meer voorgekomen.

Bedankt allemaal

Gr. Rob
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Tjalling op 07 January 2014, 13:54:08
 (y)

Mooi dat het opgelost is!

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Peter Kleton op 07 January 2014, 14:24:07
Hallo,
 Ik hoop voor jou dat de kortsluiting door het smeren van een wisseltong  weg is ,maar ergens geloof ik niet , dat een zwevende wisseltong , die mss niet eens een geleidende verbinding met de rail maakt , een kortsluiting kan veroorzaken met het bijbehorende puntstuk...

 Alvast sukses met  het  opnieuw  fout zoeken  8)
 Vr Gr ,
             Peter,
 (ook gebruiker van de Funky keerlusschakeling.)
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 07 January 2014, 14:46:20
Hoi Peter,

omdat ik de puntstukken gepolariseerd heb schakelt de centrale direct op sluiting op het moment dat er een wissel verkeerd staat. Ze kunnen dus niet meer -opengereden- worden.

Als de wisseltong zweeft tussen data en massa kan er dus een sluiting ontstaan simpelweg door de wielen van de lok. Ik heb dat al vaker gezien tijdens het bouwen. Je schakelt een wissel met de hand net niet vergenoeg door en daar is de sluiting. Ik ga er van uit dat dit de oorzaak is geweest: waarbij wel de wens de vader van de gedachte is).



bedankt voor je reactie

Groet, Rob
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 January 2014, 16:28:58
Rob, uit je verhaal maak ik op dat de tongen meeschakelen met het puntstuk.
Ik weet niet of het in jouw situatie nog te realiseren is, maar het is veiliger om het puntstuk te scheiden van de tongen. En dan schakel je alleen nog maar het puntstuk om, en de tongen verbind je vast met de naastliggende spoorstaaf.
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 07 January 2014, 16:46:27
Hallo Klaas,

ik heb de puntstukken gepolariseerd zoals het ook in de fabriek van Roco gedaan wordt....

Gr. Rob
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 January 2014, 16:52:19
Zijn het dan Roco wissels? Maar dan begrijp ik niet hoe je sluiting kan krijgen door een niet goed aanliggende tong.
Titel: Re: Vreemde sluiting; wie (her)kent dit
Bericht door: Romavami op 07 January 2014, 20:30:05
Hallo Klaas,

Ik kan het ook niet helemaal logisch verklaren.  Het was niet alleen de wisseltong, maar ook de aandrijving bleef op driekwart staan. Misschien dat de contacten voor de ompaling van het puntstuk daardoor ook niet helemaal goedstonden. Dat zou wel een sluiting kunnen verklaren.
Feit is dat het niet meer voorgekomen is.

Gr. Rob