BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Tomasso op 01 January 2014, 20:24:37
-
Een tijdje terug was er een poll van Rocky Rail over de Longmoor die ook in het spoorwegmuseum staat met 3D tekeningen die ook op de site van Groterdam stonden. Nu zijn er nog 2 kleine detailtekeningen te zien, maar de rest is op wonderbaarlijke wijze verdwenen (ook hier, ondanks dat er door de mods wordt beweerd dat er niets wordt verwijderd). Mijn vraag is dus, iemand die er meer van weet waarom alle gegevens verwijderd zijn hier? En iemand die een update kan geven over de uitslag van die poll? En iemand die kan vertellen hoe het verder gaat als dit project door gaat?
Waarom vraag ik dit nu, ik sprak vanmiddag alweer 2 mensen die er niet van wisten, maar die wel degelijk interesse hadden. Ik vermoed dat er meer mensen zijn die er niks van wisten, maar die toch graag deze loc zien verschijnen. Nou ja, vandaar...
Dus, how now brown cow?
-
Dat ding is zo lelijk, de commissie van
ethiek esthetiek heeft het doen verdwijnen.
-
Of bedoel je de commissie van esthetiek? Het is in elk geval naoorlogs........ :-[
-
Die bedoel ik, excuus.
-
zo lelijk vind ik m niet, maar dat zegt waarschijnlijk juist genoeg ;D
-
Wonderbaarlijk is het niet hoor.
Kwestie van vinkjes aan of uit zetten.
Als je hem terug wilt zien, zet ik er weer een vinkje bij.
vinkje aan (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1018:longmoor&catid=81:diversen3&Itemid=174)
Hoe het verder gaat, geen idee.
Dat is verder aan Paul.
Er zit dus niets achter het offline halen.
Ik had met Paul afgesproken het een bepaalde tijd te laten staan om de interesse te checken.
-
Ha Chris, zo makkelijk is dat dus, nou dank je wel dat je dat ff voor me wilde doen (y) Heb meteen de desbetreffende personen de link naar je website doorgemaild, dus nog ff aan laten staan ;D
Overigens denk ik dat het nu die rivarossi WD loc is uitgebracht, een leuke opvulling is van een hiaat in deze periode. De Duitse locs zijn als kriegsmachine in model uitstekend vertegenwoordigd, alleen de geallieerde kant komt er een beetje magertjes af, dit is dus een hele mooie tegenhanger.
Tsja de looks, ook ik vind dat loc en tender geen geheel vormen, alsof de loc een andere schaal is dan de tender. Er zit ook helemaal geen harmonie in het ding, maar toch vind ik het een mooie of dan toch in ieder geval aparte loc. Dus wat mij betreft, uitbrengen dat ding!
-
(y)
-
Ik heb dit ook maar even ter kennis gebracht van het British H0 forum; die zijn zeker ook geinteresseerd. Ik heb er daar nog niemand over gehoord.
-
Die bedoel ik, excuus.
Nou het is ook niet echt ethisch verantwoord om esthetisch onverantwoorde locs uit te brengen, dus in een diepere betekenis heb je weer wel gelijk, maar die logica is niet door iedereen onmiddellijk te vatten.
-
Vraagje is het in die poll ook mogelijk om te kiezen voor de WD NS 4300 serie?
Even simpel gezegd,het is dezelfde lok alleen heeft hij 4 assen ipv 5
Stukje korter dus!
Hier een leuk plaatje met geluidfragment.
https://m.soundcloud.com/dick-1952/stoomloc-ns-4300-met-een
Mvg jamie diks
-
Dat is wel heel simpel, Jamie. Het is echt geen kwestie van een as minder. Tenders van de series 4300 en 5000 verschillen, ketels verschillen.
Eelco
-
Welnee, alleen maar een wieltje minder. Niet zo pietlutten.
-
Mmm dan gaat het hem niet worden helaas.
De WD 5 asser heeft namelijk niet op de langstraatlijn gereden.
Ik ben echt op zoek naar een 1:87 model van de NS 4300 serie.
De Bachmann is in 1:76.
De modelloco is 1:87 maar bijna niet meer aan te komen,en hoe zijn de rijeigenschappen?
Zie hier de hoogteverschillen. (beneluxtekstplaatje gewoon aanklikken)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18457.0.html
Mvg jamie diks
@NS 8714 dat de ketels verschillen begrijp ik,lok 1 as langer,dus ook ketel langer.
Maar dat van de tenders zie ik zo het verschil niet.
Kun je me uitleggen wat de verschillen van de tenders zijn?
Mvg jamie diks
-
Welnee, alleen maar een wieltje minder. Niet zo pietlutten.
O. Okay.
Ehm, Jamie, ik zat er naast, het is idd een kwestie van een as minder. Dan heb je idd gewoon een 4300.
Eelco
PS: ;D
-
O. Okay.
Ehm, Jamie, ik zat er naast, het is idd een kwestie van een as minder. Dan heb je idd gewoon een 4300.
Eelco
PS: ;D
Geen probleem.
mvg jamie diks
-
Even pietlutten. Een as minder en dat is alles???????????
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3998_1600x1200.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3998_1600x1200.jpg)
De voetplaat en de ketel van een 4300 links en de voetplaat en de ketel van een 5000 rechts. Iets meer verschil dan een as. Lengte is anders, indeling is anders. De rookkast lijkt hetzelfde en de voorkant van de voetplaat ook. Daarna is de ketel anders, de positie van de dom en vervolgens ook de lengte van ketel en voetplaat.
Kijkend naar het chassis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3999_1600x1200.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3999_1600x1200.jpg)
Boven de ets van een 4300 chassis en onder de ets van een 5000 chassis. Behalve de extra as wijken ook de positie van de assen af.
Zelfs het machinistenhuis lijkt hetzelfde maar is het niet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3997_1600x1200.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3997_1600x1200.jpg)
Dak van de 5000 is hoger en boller en de frontruiten zijn daardoor ook verschillend.
Op de details heb ik nog niet gelet.
Het lijkt me leuk als Rocky Rail de 5000 uitbrengt. Daar zal ik er wel een van aanschaffen. En als na gebleken succes dan ook de 4300 een keer komt die ook. Ondanks het feit dat Bachmann een 4300 heeft gebracht in een foute schaal denk ik dat er voor een goede 4300 eigenlijk een grotere markt is dan voor een 5000. De inzetbare periode voor een 4300 is een stuk langer. Voor een baan in de periode tussen 1945 en 1955 is een 4300 haast onmisbaar.
mvg,
Ivo
-
@Ivo tB kijk dat is nog eens een mooi vergelijk (y)
Dan heb ik het ook net zo goed fout gehad NS8714 :-[
Mooie kits trouwens om zo te kunnen vergelijken toppie.
Vraagje de tender is die wel het zelfde dan?
Ik ga daar nu wel aan twijfelen op deze manier,ik dacht dat die uitwisselbaar waren?
Mvg jamie diks
-
Tender is hetzelfde. De lok is afwijkend, maar ze lijken natuurlijk wel veel op elkaar, maar zijn qua afmetingen wezenlijk anders. De 5000 is ook een fractie hoger. Er staan qua afmetingen goede tekeningen in de laatste echte Waldorp.
mvg,
Ivo
-
Tender is hetzelfde. De lok is afwijkend, maar ze lijken natuurlijk wel veel op elkaar, maar zijn qua afmetingen wezenlijk anders. De 5000 is ook een fractie hoger. Er staan qua afmetingen goede tekeningen in de laatste echte Waldorp.
mvg,
Ivo
Hartelijk dank voor je nuttige info (y)
Nu hopen dat ze ook met een NS4300 uitkomen.
Mvg jamie diks
-
Tender is hetzelfde. De lok is afwijkend, maar ze lijken natuurlijk wel veel op elkaar, maar zijn qua afmetingen wezenlijk anders. De 5000 is ook een fractie hoger. Er staan qua afmetingen goede tekeningen in de laatste echte Waldorp.
mvg,
Ivo
Hartelijk dank voor je nuttige info Nu hopen dat ze ook met een NS4300 uitkomen.Mvg jamie diks
P.s sorry voor de dubbele plaatsing,ging iets fout
-
Tender is hetzelfde.
Ik dacht dat er wel verschillen tussen de tenders waren, ik zal eens kijken of ik ergens een vergelijking kan vinden.
edit: okay, even de recentste Waldorp er op na geslagen. Tenders zijn idd het zelde. Machinstenhuis 4300 en 5000 zijn ook het zelfde. Enige verschil zat in de constructie van ketel en vuurkist. En dat laatste is inderdaad ook wel duidelijk te zien op deze foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16_NS_4309.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16_NS_4309.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WD_73755_Amsterdam_Amstel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WD_73755_Amsterdam_Amstel.jpg)
(foto's uit eigen collectie)
Eelco
-
Mooie foto's (y)
In het boek stoomtractie bij de nederlandse spoorwegen 1944-1958 staan ook mooie vergelijkfoto's op,bijv pag 41.
Maar de kits van Ivo tB vind ik een perfecte vergelijking tussen de twee modellen (y)
Mvg jamie diks
-
In het boek "The heavy goods engines of the War Department" van Rowledge deel 3 staat gemeld dat de tenders hetzelfde waren. Uiteraard, dit is een consequentie van oorlogsproductie. De verschillen tussen de ketels worden er in gemeld maar staan ook in de de laatste versie van Waldorp.
mvrgr
Koopmans
-
Machinstenhuis 4300 en 5000 zijn ook het zelfde.
Eelco
Eelco, kijk eens goed op je eigen foto's: dak 5000 is boller, frontruiten zijn anders, zijwanden lijken op elkaar.
mvg,
Ivo
-
Eelco, kijk eens goed op je eigen foto's: dak 5000 is boller, frontruiten zijn anders, zijwanden lijken op elkaar.
mvg,
Ivo
Dat zie je ook perfect terug in de kitjes die ivo laat zien in zijn post op 03 januari 2014, 19:31:15.
Mvg jamie diks
-
Eelco, kijk eens goed op je eigen foto's: dak 5000 is boller, frontruiten zijn anders, zijwanden lijken op elkaar.
Ik heb alleen getikt wat ik in de Waldorp las. Daar staat expliciet dat de machinistenhuizen het zelfde waren. Maar dat kan uiteraard ook het interieur zijn, dat zegt de Waldorp niet.
Eelco
-
Ik zou me kunnen voorstellen dat die machinistenhuizen van de 4300 en de 5000 idd identiek waren. Het waren in die zin echte 'AusteritÃes' (soberheid op z'n Engelsch...)
Grtz,
Rob
-
How now?
Is tie afgeblazen?
-
Dat ding is zo lelijk, de commissie van ethiek esthetiek heeft het doen verdwijnen.
Ehhhh, nee een 52-er is mooi :-\ En daar breek je je nek over in Nederland (zelfs 1:1)
-
nog even naknetteren qua machinistenhuizen en andere verschillen:
hier staan wat tekeningen van die dingen met ook de hoogte van de hartlijn van de ketel erin.
http://www.traintesting.com/bulletin_7.htm
Bij de 4300 9 voet, bij de 5000 9 voet 3 duim, dus ketel ligt hoger dus machinistenhuis kan niet hetzelfde zijn. (dat het bij de djh-kit verschillend is had ook kunnen komen door kleine interpretatieverschillen van tekeningen oid, laat 2 mensen met dezelfde informatie een model van een loc bouwen en die modellen gaan er echt verschillend uitzien)