BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Nico Hoogerwerf op 06 August 2007, 19:56:54

Titel: herkenbare situatie?
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 06 August 2007, 19:56:54
Gisteren op Zandvoort een (voor modelspoorders) herkenbare situatie.
Zie: http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=75406&tijdlijn=1 (http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=75406&tijdlijn=1).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zandvoort_bijna_botsing.jpg)
In Koploper heet dit een dead-lock. Gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen, maar het blijft wel pikant hoe dit kan gebeuren.

Nico
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: mmhajvth op 06 August 2007, 20:03:40
Vorige week hadden we een soort gelijke situatie met een stoptrein en een class66 met ketelbakken er achter, op/nabij station Tilburg west.

Dat scheelde 3 meters.  :-|

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tilburg_west_27_07_07.jpg)
Zo zag het er uit vanaf perron Tilburg west.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 August 2007, 20:04:13
In model kan dit gebeuren als een wissel weigert, want de meeste modelspoorders werken zonder terugmelding van de echte wisselstand.
In het grootbedrijf mag dit niet kunnen, het lijkt me dat de machinist in ieder geval een stoptonend sein heeft gemist.
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: Rick op 06 August 2007, 20:21:34
'T schijnt dat de bijna gebotste treinen er bijna 2 uur hebben gestaan.
Die DDAR een tiental meter acheruit zetten en die Sprinter kan in ieder geval weer vertrekken.
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 06 August 2007, 20:25:14
Waneer gaan we nu eindelijk eens een ATB versie in voeren die ook bij 40km/u of lager werkt, want dit gebeurd toch te vaak >:( ::)

Groetjes Michiel
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: deRossa op 06 August 2007, 20:25:37
Zo he, dat schilt ook maar een paar haartjes.. ;D :o
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: mmhajvth op 06 August 2007, 20:25:57
In Tilburg was het de machinist van de stoptrein die een dwersein over het hoofd heeft gezien.

De goederentrein had eerst over die wissel gemoeten, om zo op het naast gelegen opstel terrein te kunnen komen om zo de intercity af te kunnen wachten alvorens door Tilbug heen te kunnen.

De stoptrein had dus even op deze goederen trein moeten wachten en daarna verder gemogen om de laatste 100 meter naar Tilburg west af te leggen wat tevens het eind punt is van de stoptrein.


m.v.g.

Mark
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: Rutger op 06 August 2007, 20:29:05
In model kan dit gebeuren als een wissel weigert, want de meeste modelspoorders werken zonder terugmelding van de echte wisselstand.

Ik ben een digitale Marklin baan aan het aanleggen, die ik ga besturen via PC/Koploper. Ik bouw in de baan keurig terugmelders in (massadetectie), maar dat terugmelding van de wisselstand mogelijk is wist ik niet. Ik zou dat graag willen, zeker voor de wissels in het schaduwstation. Hoe gaat het in z'n werk?
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 August 2007, 20:53:28
Frank, terugmelden van de wisselstand kan op verschillende manieren, o.a. via het eindafschakelcontact. Zie b.v. dit schema op mijn site:
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#01 (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#01)
In plaats van de leds kun je er opto's aan hangen die dan via een s88 module de stand terugmelden naar de centrale.
Echter, als je met Koploper werkt heb je er niks aan, want Koploper kan de wisselstandterugmelding niet verwerken.
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: Rutger op 06 August 2007, 21:32:17
Klaas bedankt. Welke software en/of welk digitaal systeem kan wisselstandterugmelding wel aan?
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: amber op 06 August 2007, 21:41:16
Zo zie je maar dat een bijna botsing op je baan ook realistisch is. Valt me wel op hoeveel (bijna) botsingen er zijn de laatste tijd.
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: treinfan op 06 August 2007, 22:01:39
Botsingen op de treinbaan...
1 van mijn 2 ooms die allebei een modelbaan aan het herbouwen zijn had vorige keer toen ik er was al het merendeel van de rails liggen, met een verkorte keerlus. De baan komt neer op een gigantisch lang traject met 2 keerlussen waarin een opstelterrein zit.
Ik mocht er wat treintjes laten rijden :)
1 trafo, de baan bestaat uit 1 blok, op de opstelsporen na, die met een schakelaartje aan en uit kunnen.
Natuurlijk haal ik dan wel meerdere treinen van de opstelsporen af, eerst een 1700-loc met ICK rijtuigen, daar ruim achter een 2200-loc met veel goederenwagens en ruim daarachter stuurde ik een hondekop tweetje. Na een tijdje bleek dat de 2200-loc met goederentrein een stukje langzamer ging dan de 1700 met ICK en de hondekop: de hondekop was de goederentrein al op 10 centimeter genaderd toen ik toch maar de trafo naar de 0-positie stuurde. De treintjes moesten dus achteruit :-|
dat ging gelukkig goed, de goederentrein liet ik maar even op het enige opstelterrein staan :D
De treinen konden weer voorruit en de goederentrein mocht 10 centimeter achter de hondekop weer wegrijden, dit ging wel goed :D

ik ben overigens bezig een schakeloverzicht te maken hoe je met relaisen een soort ATB-systeem kan bouwen, maar dan nog erger: zo dat je de treinbaan met 2 trafo's: 1 voor volle snelheid en 1 voor langzaam rijden en tenslotte nog een adaptertje dat zorgt voor een miniem stroompje door een blok waar een trein stilstaat, zodat een blok niet als leeg wordt gezien als er een trein stil op staat te staan, geheel automatisch veilig kan laten rijden, ook bij wissels én kopstations. De trein mag dan wel op elk spoor slechts 1 richting uit rijden, bij enkelspoor is dit dus niet toepasbaar. Wissels waar de trein kan kiezen uit 2 richtingen moeten wel met de hand geschakeld worden, ook als je een trein stil wilt laten staan op een rangeerterrein moet dat blok met een schakelaar nog apart afgesloten worden. ;)
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: Peter Korsten op 06 August 2007, 22:22:47
Waneer gaan we nu eindelijk eens een ATB versie in voeren die ook bij 40km/u of lager werkt, want dit gebeurd toch te vaak >:( ::)

Dat proces is al bezig. Het kost alleen vier tot zes miljard euro om het overal in Nederland te doen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/ERTMS

- Peter
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 August 2007, 22:41:30
Klaas bedankt. Welke software en/of welk digitaal systeem kan wisselstandterugmelding wel aan?

Ik heb geen idee. Zelf rij ik analoog, en mijn systeem is heel simpel: als er een rijweg is aangevraagd en de wissels komen niet in de bijbehorende stand, dan komt er domweg geen rijspanning op de baan.
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: **Jelle** op 06 August 2007, 22:58:17
Als het goed is kan dit bij mij op de baan niet gebeuren, daar zit op de baanvakken waar een dergelijke situatie voor kan komen een extra controle of het verderop gelegen baanvak wel vrij is.

Maar het probleem van fout- of niet geschakelde wissels komt helaas wel regelmatig voor, vooral als er veel treinen op weg zijn. Een onvolkomenheid waar ik nog eens naar op zoek moet.
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: gvandersel op 07 August 2007, 16:54:38
Wat je wel kunt doen om Koploper te gebruiken:
Als je wissel niet goed ligt de detektie van een vrij wissel bezet geven.

of

Spookdetektie aanzetten.
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: Esperopt op 07 August 2007, 17:40:25
En ik was nog wel van plan om een soort Zandvoort na te bouwen vanwege het simpele sporenplan.  Zal deze situatie ook wel ontstaan, een kopstation loopt gauw vol, dat blijkt maar weer.
Titel: Re: herkenbare situatie?
Bericht door: Anoniem op 07 August 2007, 21:26:55
Valt me wel op hoeveel (bijna) botsingen er zijn de laatste tijd.

Ik ga dat toch even amenderen... opvallend is hoeveel (bijna-)botsingen er in het nieuws komen de laatste tijd, een belangrijk nuanceverschil ;D. Het laat namelijk ruimte voor de media-effecten (***'s worden al decennia lang in elkaar geslagen vrijwel zonder dat daar aandacht voor is, maar nu ineens is het overal hot news...om maar eens een voorbeeld te noemen*).
De massamedia: voor al uw hypewensen tegen bodemprijzen ;D. Ik sluit niet uit dat er meer (bijna-)botsingen kunnen zijn de laatste tijd, maar ik kan ook niet uitsluiten dat de ogenschijnlijke toename geheel of gedeeltelijk veroorzaakt wordt doordat de nieuwswaarde van die incidenten gestegen is.

*Uiteraard bedoel ik hiermee geenszins het geweld tegen ***'s goed te praten, dat spreekt vanzelf...ik wil met dit voorbeeld alleen het media-effect aantonen.

EDIT: ik heb hier last van de spellchecker, waar drie sterretjes staan dient u te lezen (aldus vandale.nl):"man met seksuele voorkeur voor mannen"