BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: MMTB op 29 December 2013, 14:59:43
-
Jarenlang stond een Großraumwagen in de planning dmv een Lima GT6 om te bouwen. In 2012 heb ik een Lima GT6 Mainz in stukjes gezaagd om vervolgens te laten eindigen op de stapel met alle andere projecten... Een paar maandjes terug zag ik bij Paul (Skiptram) dezelfde omgebouwde Großraumwagen staan en hierdoor heb ik de kerstvakantie weer eens nuttig besteed. Voor de minder ingewijden: een Großraumwagen is de 4 assige variant van o.a. de bekende geleden Düwag trams. De Weense C1 is hier ook een voorbeeld van.
Het grote voorbeeld:
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/Afbeeldingen/Verbouwing%20trams/TW4%20mainz/mainz%20voorbeeld.jpg)
(foto geleend van Drehscheibe forum: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6267478,page=all (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6267478,page=all))
Het mooiste is om het dak origineel te houden door de weerstanden niet in te korten. Dit vereist asymmetrisch zagen van de zijwanden om de dubbele middendeur te behouden.
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/Afbeeldingen/Verbouwing%20trams/TW4%20mainz/1.jpg)
Je krijgt dan de volgende deur en dakindeling:
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/Afbeeldingen/Verbouwing%20trams/TW4%20mainz/2.jpg)
Omdat de Lima trams uit een transparante kap bestaan, kan je deze niet goed overspuiten naar een nieuwe variant. Het makkelijkst is de kap netjes door te zagen zodat de zijkant niet herspoten hoeft te worden. Hiervoor is de zaagsnede precies op de deurrubber en deze kan je later makkelijk maskeren d.m.v. een decal van een streep als deurrubber.
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/Afbeeldingen/Verbouwing%20trams/TW4%20mainz/3.jpg)
Het model is volledig afgeplakt, want ik heb de losse delen met secondenlijm vastgezet. Doormiddel van tape kan de secondenlijm geen witte waas achterlaten op de wanden en ramen. (binnenzijde is ook afgeplakt)
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/Afbeeldingen/Verbouwing%20trams/TW4%20mainz/4.jpg)
Na het lijmen zijn alle zaagsneden geplamuurd en voorzien van een laagje primer. De Großraumwagen komt achter een Lima GT6 Mainz als bijwagen en hiervoor spuit ik beide daken over, zodat er geen kleurverschil te zien zal zijn.
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/Afbeeldingen/Verbouwing%20trams/TW4%20mainz/5.jpg)
Het enige wat overblijft is een minuscuul streepje tussen de deur en het dak wat ik met oranje verf moet wegwerken. Verder ziet het dak er strak uit.
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/Afbeeldingen/Verbouwing%20trams/TW4%20mainz/6.jpg)
Het dak krijgt zijn originele kleur weer terug, maar hiervoor moet ik eerst mijn verfvoorraad gaan aanvullen. Het dak zal gespoten worden met de airbrush.
Wordt vervolgd!
Groeten, Mark
-
Heel mooi, dit magt ik graag zien.
Groeten Jeroen
-
Fraai project! (y)
-
Waarbij gezegd moet worden dat dit een betere variant is dan de in "Strassenbahn Magazine" feb. 1999 voorgestelde werkwijze van Berthold Dietrich. Overigens is ook nog een kortere versie van dit model mogelijk met een enkele middendeur voor de liefhebbers.
Paul Sassen
-
Mooi zeg
Groetjes David
-
Zeer fraai!
Ziet er nu al gaaf uit zo en wat een secuur werkje om zo te snijden zeg! :) (y)
groetjes,
Antal
-
Interessant! Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet zonder de tape. (y)
Wes
-
Het zagen was inderdaad een secuur klusje, maar ik kon iets ruimer zagen en later bijvijlen. Het belangrijkste is dat je nergens uitschiet, want de verf mag niet beschadigen. Ik heb nog meerdere versie's in de planning, want de bovenstaande variant uit Mainz reed meestal met oranje deuren.
Volgende week ga ik verf voor het dak halen, want ik heb helaas de juiste grijstint niet in huis.
@Paul: Ik ken het artikel niet uit de Strassenbahn Magazine. Heb je dit exemplaar misschien thuis liggen zodat ik hem de volgende keer bij je kan bekijken? Ik ben pas in 2005 begonnen met de Strassenbahn magazines kopen.
@Wekra: Zonder tape ziet hij hetzelfde uit als de 3e foto, maar dan met een wit dak van de primer ;)
Groeten, Mark
-
@Mark,
Heb je inmiddels per mail het artikel toegestuurd. Het komt nog uit de tijd dat SBM tijdschriften in Arcryl boxen werd opgeborgen, maar ik wist niet dat het zoveel stof aantrok of deed opwaaien.
Gr.Paul
-
Vraagje: Waarom spuit je beide daken over als het hetzelfde model (GT6) en hetzelfde merk (Lima) is?
-
@Paul: Dank je wel voor de scans! Hij heeft voor een lastigere variant gekozen door het dak aan te passen. Een versie met 1 deur is ook nog leuk om te maken en ik ga in de komende tijd nog wat Lima's verzagen. Een leuke opmerking aan het einde van het artikel is dat de rijeigenschappen slecht zijn en dat hij naar een oplosing gaat zoeken. Had hij maar 14 jaar gewacht op de SkipMark aandrijving ;)
@nstomjanssen2000: Het dak is overgespoten omdat de zaagsnede geplamuurd is. De omgebouwde wagen komt achter een GT6 te hangen en het is haast onmogelijk om exact dezelfde verfkleur te mengen. Beide daken overspuiten in dezelfde kleur is een stuk makkelijker.
Groeten, Mark
-
Mooi stukje werk. En ook strak gezaagd. Misschien domme vraag, maar heb je er iets naast gehad, zodat je zo mooi recht kon zagen ?
Gr Frank.
-
Hoi Frank,
Ik heb hem volledig met de hand gezaagd zonder hulpmiddelen. Het duurde wel even, maar het kan wel.
Groeten, Mark
-
Wat voor zaag gebruik je dan? Figuurzaagje?
-
Het bekende Roco zaagje.
Groeten, Mark
-
Volgens heeft Roco hun overleving alleen al aan dat beroemde zaagje te danken. ;)
-
Na lang zoeken voor de juiste kleur in de verzameling opgedroogde verfpotjes, heb ik gisteren beide daken gespoten. Het is Humbrol 164 geworden en gelukkig was deze nog op vooraad bij de Houtloods.
Na jaren lang met een Revell Standard class airbrush gewerkt te hebben, kon ik eindelijk mijn nieuwe H&S Evolution uitproberen. Had ik deze maar jaren eerder gekocht ;)
Het dak is zeer strak geworden en de zaagsnede is alleen met tegenlicht nog te zien. De kleur op de onderstaande foto's vertekenen, want in het echt is het donkergrijs met een lichte blauwzweem.
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/Afbeeldingen/Verbouwing%20trams/TW4%20mainz/7.jpg)
Het model is zo een stuk korter en ik moet alleen nog de koplamp en de buffer aan te brengen.
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/Afbeeldingen/Verbouwing%20trams/TW4%20mainz/8.jpg)
De overgang is met oranje verf bewerkt en de rubberen deurstrip is een decal. Beide modellen zijn verder afgewerkt met de originele Lima decals en ik heb er deurknopjes bijgemaakt. De GT6 is overigens omgenummerd door deze licht weg te schuren. Het meest enge van het hele project is het aanbrengen van de zwarte raamrubbers. Deze zijn er heel snel af als je er tape overheen plakt en dienen achteraf opnieuw geschilderd te worden. Ik heb het met een zwarte marker gedaan, met heel veel geduld. Het resultaat is gelukkig goed geworden.
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/Afbeeldingen/Verbouwing%20trams/TW4%20mainz/9.jpg)
Zo zal hij bij mij op de trambaan gaan rijden. In het echt kwam dit niet voor, maar in Rheinberg kan alles ;)
De volgende stap is een nieuw onderstel maken voor beide wagens en dat kan ik mooi deze week in de avonduren gaan doen.
Groeten, Mark
-
Heel netjes gedaan! Hij heeft een beetje PCC-car achtige afmetingen gekregen zo.
Succes met afbouwen, Paul
-
Heel mooi!!
Niek
-
Prachtig! Erg tof!
-
Inderdaad, heel mooi. Ziet er professioneel uit. En niets te zien van de zaagsnede.
Een vraagje, beetje dom misschien, maar wat is een Roco-zaagje ?
Frank.
-
Zeer fijn getand zaagje van Roco om rails te zagen, wordt zaak gebruikt voor het uitzagen van zijwanden uit wagons ;).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rocozaagje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rocozaagje.jpg)
-
Ik ga wel een nieuwe zaag kopen die iets dieper kan, want als ik bodemplaten zaag loopt hij vrij snel vast op de plastic houder. Verder is het een ideaal zaagje voor zijwanden, maar het handvat is wel breekbaar. Zaag er alleen geen ijzer mee, want dan is hij heel snel bot.
Groeten, Mark
-
Bedankt voor de info. Maar zaagt deze beter dan een figuur- of ijzerzaagje ?
Waarschijnlijk rechter ?
Frank.
-
Vooral dunner.
-
(y) MOOI!!! (y)
Na de verzaagvoorbeelden uit ME/EM met Roco-kappen (jaren '80 vorige eeuw) is menigeen dus vlijtig doorgegaan... (En dat ging gemakkelijker, want daar konden [meestal :-\ ] de raampjes wel uit...)
Nu alleen die aandrijving nog ;)
Frans
-
Hoi Frans,
Het Roco wandenzaagfestijn gaat er sowieso komen, want voor mijn nieuwe baan ga ik de Dortmundse GT8 bouwen in Wuppertaler uitvoering. De voorkant wordt Lima en de de zijwanden komen van Roco.
De aandrijving voor de Großraumwagen en de GT6 is al bijna af, want ik heb toevallig wat proefexemplaren van het nieuwe aandrijvingsproject liggen ;)
Ik moet alleen nog even achter de okerkleurige verf aan gaan, zodat het binnenwerk dezelfde kleur krijgt als de originele aandrijving.
Groeten, Mark
-
Mooi project, Mark, dat ook nog eens jaloersmakend goed gelukt is. Ook een goede tip van het afplakken van ruiten wanneer je met secondenlijm werkt. Op deze manier ga ik aardig wat beslagen ruitjes voorkomen in de toekomst. ;)
Groeten, Geoffrey
-
Zijn die zaagjes nog te koop ?
Frank
-
Roco wandenzaagfestijn
Mark: (y) (y) (y) Als je hier één woord van had gemaakt, was je winst bij Scrabble nóg groter geweest ;D
Maar nu weer serieus: MOOI man! Dank voor de tip om ramen te beschermen tegen 'secondelijm' en laat veel zien van de bouw van die 'RoLimaRossi' GT8 met een SkipMark aandrijving! :P :)
Frans
-
Zijn die zaagjes nog te koop ?
Heb je hem al Gegoogled?
Kom je uit op roco 10900. Rest mag je zelf doen ...
Gr, Marc
-
Ja, gedaan. Ik, dacht, dat het iets antieks was.
bedankt voor de tip.
Gr. Frank.
-
;D Frank,
Het feit dat we grijs haar, minder haar (of slechts weinig grijs haar) hebben, houdt niet in, dat we dingen roepen die voltooid verleden tijd zijn ;)
Roco-zaagjes bestaan nog steeds (gelukkig :) )
Frans
-
;D
-
Goedemiddag tramliefhebbers,
De Grossraumwagen uit Mainz (uit het draadje hierboven) rijd al 2 jaar zijn rondjes op mijn baan en afgelopen zomer had ik twee andere Lima's in stukjes gezaagd. Ik ben expert in beginnen van nieuwe projecten, maar op één of andere manier eindigen ze allemaal in een bakje voor later. Tijdens de zoektocht naar mijn RET Citadis project kwam ik de Lima's in stukjes weer tegen en het werd tijd om dit eerst eens af te maken. (De citadis was te ingewikkeld en daardoor opnieuw in een doos verdwenen :-\)
Hieronder zie je de Lima GT6 Afri Cola en een Rivarossi GT6 Vestische Bahn. Beide worden semi fantasiemodellen omdat ze in deze uitvoering nooit als Grossraumwagen hebben gereden. (Vestische heeft een middendeur teveel en Mainz was alleen in het creme/oranje)
De daken zijn weer asymetrisch gezaagd en gelijmd met secondenlijm en afgewerkt met Vallejo Putty. Als alles mooi droog en gladgeschuurd is, worden de daken opnieuw overgespoten. De Vestische krijgt nog gele 'Jacobs Kaffee' reclame, maar die heb ik nog niet gevonden.
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/forum/TW4_Africola.jpg)
Groeten, Mark
-
Je leeft weer! (y)
-
Klopt ;)
De hobby heeft een lange tijd stilgelegen, maar ik heb weer zin om actief aan de slag te gaan! Vorige week heb ik met de baan op een beurs gestaan en dat heeft mij weer overgehaald om de hobby niet te laten verstoffen. Naast het bovenstaande project, liggen nu ook nog 2 RR's te drogen die vers zijn beplakt.
-
Wat ben je aan het doen met de Zweedse tram en dat linkse model is toch ook Atlas? (eentje die ik nog niet gehad heb, dan)
-
Ik heb veel Atlas modellen dubbel en dan maak ik er bijwagens van. Alle zaken op het dak worden dan verwijderd, geplamuurd en samen met de motorwagen krijgen ze een nieuw gespoten dak. De geel/witte is een Spiegelwagen uit Stuttgart van Atlas.
Groeten, Mark
-
Ah, bedankt. Die Stuttgarter moet ik nog krijgen, ziet er leuk uit.
-
Kwam de spiegelwagen niet uit Karlsruhe ?
https://de.wikipedia.org/wiki/Spiegelwagen
Gr Frank.
-
Klopt inderdaad. Door de geel/zwarte kleurstelling moet ik altijd aan Stuttgart denken, maar het is inderdaad Karlsruhe.
-
Leuk hoor die Grossraum,jammer dat Lima er nooit mee gekomen is!
gr Ed.
-
Lima van toen, Atlas nu, zelfde kwaliteit. (y) ;D
-
ziet er goed uit (y)
wat ben je dan van plan met die Rotterdammer?
greetz
Martijn
-
Rotterdammer? Bedoel je de Atlas, want die krijgt ook een bijwagen van een 2e model. Mocht het over de Halling Citadis gaan, want daar ben ik een soort van "full option" model aan het maken met werkende knipperlichten, binnenverlichting en verlichte bestemming displays. Het lastige daaraan is dat ik geen draden wil zien in het interieur en dat hij uit elkaar gehaald kan worden zoals elk Halling model zonder stekkertjes. De aansluitingen tussen het onderstel en de kap worden met kleine lipjes gedaan. Alle led verlichting heb ik al ingebouwd en nu zit ik nog met de aansluitingen (+/- 7 aansluitingen per kap). Maar hier komt uiteraard nog een eigen topic van als ik er mee verder ga.
Groeten, Mark
-
de citadis inderdaad.
succes. :o
zal wel erg mooi zijn als die af is.
greetz Martijn
-
Vandaag zijn de modellen bevrijd van een laagje afplaktape en de primer is goed gelukt. Alle oneffenheden zijn keurig glad geschuurd en geplamuurd. De volgende stap is het uitzoeken van de juiste dakkleur en dan de verfpotjes gaan inslaan. Voor de Vestische Bahn komt nog een bijwagen.
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/forum/TW4_Africola1.jpg)
Groeten, Mark