BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Afgelopen op 27 December 2013, 22:35:01

Titel: Cottage Railways
Bericht door: Afgelopen op 27 December 2013, 22:35:01
Na enkele maanden uitgeschakeld te zijn geweest de draad weer opgepakt, letterlijk want begonnen met het aansluiten van het bekende Fleischmann bloksysteem. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann_bloksysteem.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann_bloksysteem.jpg) 
Totaal komen er 19 blokken op diverse trajecten te liggen, zodat ik straks met meerdere treinen tegelijk kan rijden. Voordat de lok tot stilstand komt op het stroomloze deel van de rails is er een remdeel. Dat is ± 1,5 meter lang en de spanning is daar verlaagd dmv een verstelbare weerstand. Hierdoor komen de treinen niet al te abrupt tot stilstand. Omdat ik met vaste treinsamenstellingen rijdt is er een magneetje onder de laatste wagon geplakt, zo kan de achterop komende trein niet op verloren wagons botsen. Hoog in de bergen rijden treinen in schaal N waaronder mijn nieuwste aanwinst, de Class 66 in First uitvoering.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Class_66_First.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Class_66_First.jpg)
Verder rijdt er een mooie Engelse lok met enkele DB rijtuigen, vreemde combinatie maar de kleur klopt, dus waarom niet. 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergbaan.jpg)
Tenslotte is het een fantasiebaan. Dmv een pendelautomaat rijdt er een tandradtrein tussen de stad beneden en het wintersportgebied in de bergen (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tandradbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tandradbaan.jpg)
en rijden enkele museumtreintjes hun rondjes op afzonderlijke trajecten. Een oude lok van Hornby doet het prima op oude Roco rails, op nieuwe rails ratelen de flenzen over de bielzen. Zoals je al kunt lezen is het inderdaad een baan zonder thema, tijdperk, nationaliteit of andere indeling. Hier rijdt alles door elkaar in een wisselend landschap en ook nog analoog, want als digibeet vind ik dat wel prima.

Dank je voor de tip en direct toegepast.
Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: iarnrod op 27 December 2013, 23:26:48
Ikzelf werk al jaren met 'easy resize'. Er zijn nog wel meer programma's waar je de foto's kan verkleinen.
Met easy resize kan je meerdere foto's in 1 keer op dezelfde schaal verkleinen:
http://nl.softonic.com/s/easy-resize  (http://nl.softonic.com/s/easy-resize)
Vroeger was dit gratis. Nu geloof ik dat ze een kleine vergoeding vragen.
google eens naar resize of resizer of foto's verkleinen. En kijk en vergelijk.
Gr, Jan
Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: tijgernootje op 28 December 2013, 10:02:08
Ben benieuwd naar het vervolg van deze fantasie baan,het begin ziet er goed uit.
Overigens met irfanvieuw kan je ook gratis plaatjes resizen en met meerdere tegelijk  ;)
Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: Afgelopen op 29 December 2013, 16:29:15
Vandaag verder met het verdelen van het sneltrein traject in 9 blokken. Daarvoor moet ik wel even een gedeelte van de baan weghalen. Dat was eigenlijk best wel prima, want dan kon ik het direct aanpassen aan de nieuwe eisen. Omdat de huidige baan voor een deel is opgebouwd met modules van de vorige baan zijn sommigen delen nog echt in aanbouw en andere delen lijken al wel af. Voordeel is dat ik zo het bouwen kan afwisselen, ruwbouw, railaanleg en afwerking. Zelf vind ik dat wel zo prettig. Nadeel is dat je soms weer iets moet verwijderen om erbij te kunnen, maar dat loopt meestal uit op verbetering van het bestaande.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3505.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3505.jpg)

De kwaliteit van deze foto is niet echt fraai, zal binnenkort eens met de echte camera wat betere plaatjes gaan maken.
Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: JaJo op 29 December 2013, 16:57:33
Kleurrijk geheel Joost.

Citaat
zal binnenkort eens met de echte camera wat betere plaatjes gaan maken.

Een camera doet wat jij wilt... ;)

Zo te zien stond je ver weg en heb je onderstaande foto uitgesneden en vergroot. Dat is niet de schuld van je camera... ;)

Gr. Jaap
Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: Afgelopen op 29 December 2013, 17:29:00
Nee Jaap, deze foto met een oude telefoon gemaakt. Een Nokia uit het stenen tijdperk. Heb direct de camera gepakt en hier zijn betere foto's.
Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: JaJo op 29 December 2013, 17:33:09
Ok.

Gr. Jaap
Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: Afgelopen op 29 December 2013, 17:58:24
Bij deze dan betere foto's. Evt onscherpte is hier duidelijk de onkunde van de fotograaf en ik moet nog betere verlichting plaatsen  ::)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bedieningstafel_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bedieningstafel_2.jpg)
Wat direct opvalt als je bij mijn onderkomen binnenloopt is de bedieningstafel. Hoofdzakelijk Fleischmann en alles analoog, de wissels kan ik bedienen met een tableau.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergmodule_midden_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergmodule_midden_2.jpg)
Hier is duidelijk het verschil te zien tussen de huidige opbouw en de daarop geplaatste delen van de oude baan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergmodule_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergmodule_2_2.jpg)
Ook dit deel was onderdeel van de oude baan, hier op een lagere tafel geplaatst zodat er beter zicht is op de camping aldaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Camping_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Camping_3.jpg)
Bij de camping ligt een kleine recreatieplas, die is nu veel beter zichtbaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_en_haven_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_en_haven_1.jpg)
Ook hier weer nieuw- en bestaande bouw, het wordt het kopstation met daarachter de haven, olieraffinaderij en opstelsporen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopstation_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopstation_3.jpg)
Op het kopstation moeten de mensen nog even geduld hebben, de sporen zijn nog niet aangesloten op elektriciteit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dalstation_tandradbaan_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dalstation_tandradbaan_1.jpg)
Het dalstation van de tandradbaan met wat fantasie aankleding, overgehouden van een dagje Amsterdam.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Panorama_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Panorama_3.jpg)
Een overzicht van de hele baan.  Links het circus- en kermisterrein, daarachter het hoofdstation - dan lopen de sporen naar rechts een berg in en verdwijnen achter de middenwand naar het schaduwstation - In het midden een deel van de bergen en het spoor van de tandradbaan - rechts het kopstation, de haven en de opstelsporen - helemaal rechts het dalstation van de tandradbaan en een maquette van het bedrijf van mijn vader.

Zoals je ziet kan ik de werkzaamheden tussen ruw- en fijn bouw mooi verdelen. Ik hoop de komende zomer zover te zijn dat ik deze baan weer kan showen op een open dag.
Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: Afgelopen op 02 January 2014, 10:09:25
Omdat ik analoog rijd moeten de trajecten wel onderverdeeld worden in blokken, ik doe dat met het vertrouwde Fleischmann spul.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6287_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6287_3.jpg)
Dit zijn de reed contacten voor de standaard rail van Fleischmann, voor de Profi rails zijn er iets andere modellen, die je kan insteken. In de praktijk blijkt dat die nogal eens los gaan zitten, dus daar soldeer ik draadjes aan, 2 kleine gaatjes in de rails en nooit geen problemen meer.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6288_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6288_3.jpg)
Natuurlijk kan je voor de draadverbindingen kroonsteentjes of dure krimpkousen gebruiken, ik gebruik hiervoor "opbinddraad" verkrijgbaar bij div. tuincentra. Kost niets en werkt perfect, draadjes in elkaar draaien, evt vast solderen - hulsje over de blote draad schuiven en klaar. Ook voor tijdelijke verbindingen ideaal. Verkrijgbaar in 2 diktes, de dunste vind ik het prettigst werken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6291_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6291_2.jpg)
En dan ziet het er zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6292_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6292_1.jpg)
Omdat een deel van mijn baan al klaar is, kan ik ook lekker prutsen met de afwerking. Het kopstation is aan restauratie toe, want bij de verbouwing zijn er nogal wat zaken los geraakt. De treinen moet ik dus even elders parkeren en de nieuwe opstelsporen zijn daar ideaal voor. De oranje gebiesde lok met tankwagons is een koopje op de rommelmarkt, de lok doet het prima maar de wielen van de wagons zitten wat los op hun assen, ze gaan ongevraagd over van normaal naar smal spoor, dus daar moet ik nog aan werken. Hoop nog meer van deze oude Jouef wagons te vinden om een lange gastrein te maken. Zie trouwens dat er nogal slordig een vrachtwagen op de "rollende straat" is gezet, ook even rechtzetten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6294.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6294.jpg)
Dit bordje kwam ik tegen in een modelspoorwinkel ergens aan de andere kant van de Noordzee, weet niet meer waar want het was met een rondreis die nogal chaotisch verliep. Was met een groep op stap die ± elke mijl van idee veranderde en met de rijtijdenwet en andere regels was dat soms onmogelijk. Maar ja je bent wel in Engeland, dus slik je maar af en toe even en gaat door. De tekst lijkt me op enkele van ons zeer van toepassing.

Zo en nu weer verder met de blokken en dan na eindeloos testen kunnen er straks 6 treinen rijden op het Intercity traject.   (y)
Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: zuylen op 02 January 2014, 11:49:11
Ik zie dat je de reedcontacten van Fleischmann gebruikt. Dat kan stukken goedkoper! Je kunt beter naar een Electronicawinkel gaan en losse reedcontacten kopen. Deze zijn een fractie van de prijs van een fleischmann exemplaar.
Overigens vind ik jouw baan indrukwekkend. (y)
Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: Afgelopen op 02 January 2014, 20:13:09
Maar als je op een rommelmarkt een zakje met 30 reed contacten vind en de verkoper niet weet wat dat voor gekke dingetjes zijn en vervolgens de hele zak mag hebben voor € 2,- kan het niet veel goedkoper.
Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: Afgelopen op 11 January 2014, 17:38:45
Vandaag de magneetjes onder de loks verwijderd en deze gemonteerd onder de laatste wagon.  ::)  Op deze manier kunnen er geen kop staart botsingen door ontkoppelde wagons ontstaan, want pas als de hele trein het reedcontact is gepasseerd komt het volgende blok vrij.  (y)  Zowel de Benelux trein als de TEE wil ik in de toekomst langer hebben, dus de nieuwe wagons moeten dan tussen de bestaande rijtuigen hun plekje vinden en in elk geval moet de huidige slotwagon dat ook blijven.  ;D
Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: Afgelopen op 26 February 2014, 13:26:50
HELP  :o  de kabel van mijn Brawa cabinelift is gebroken. Gelukkig heb ik mijn huidige baan opgebouwd in modules, dus even de berg eraf halen (2 rails verbindingen en twee bouten los maken) en als alles op de grond staat kan ik er makkelijk bij. Nu even uitzoeken hoe en vooral waar ik de knoopjes ga aanbrengen, want anders blijft de kabel steken in de kabelgeleiders. Uiteraard uitgebreid proefdraaien en het resultaat vermeld ik als alles weer op zijn plek staat, met actie foto's.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6317_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6317_1.jpg)
Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: Bello op 27 February 2014, 00:07:07
mooie baan, grote banen zijn toch altijd spannender dan kleine modulebanen, en er gebeurt ook veel meer en dat kost natuurlijk extra onderhoud.  ;)

Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: Afgelopen op 17 March 2014, 14:30:46
De kabelbaan is weer gerepareerd, van 2 oude en beschadigde loks (Fleischmann 01.220) weer één mooie en werkende gemaakt en de kermis is verplaatst naar een wat saaie plek op de baan, nu is daar ook wat beweging en licht en omdat het qua formaat toch wat afwijkt van de overige bebouwing staat het daar prima. Van onze oude douchedeur maak ik de haven, daar moet nog wel het nodige gedaan worden, maar het is een mooie basis en de golfjes zitten er al in.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1337_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1337_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1354.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1354.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1355_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1355_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1353_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1353_4.jpg)

Het schiet lekker op, in juni weer een open dag en verkoop van alles wat er is overgebleven van de oude baan.  (y)
Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: Afgelopen op 25 March 2014, 15:37:10
6 treinen op het Intercity traject dat in de toekomst bovenleiding krijgt, op enkele stukken is het al gemonteerd.  :)
6 treinen op het bergtraject, hier rijden alleen stoom- en diesel treinen omdat er geen bovenleiding is.  ;)
3 treinen (worden er 4) op het top traject, deze zijn in schaal N en overgebleven uit mijn jeugd.  :D
1 zeer oude Mallard in groen / oranje uitvoering van Hornby. Volgens de gegevens uit 1947, maar daar heb ik mijn twijfels bij. Deze rijdt wel op een eigen traject, de flenzen zijn wat hoog, dus een ovaal van Peko Classic 100 rails en de lok is van een soort celluloid, allemaal dunne laagjes op elkaar dat bros is en direct kapot knapt als er iets mee gebeurt. Een eigen traject is dan wel zo veilig.  ::)
1 Edelweiss tandradtreintje van Fleischmann dat dmv. een Viessmann pendelautomaat netjes op en neer pendelt tussen het dal- en berg station.  :o

Dat is de voorlopige stand van zaken. Nu weer tijd voor het aansluiten van de verlichting, wissels, ontkoppelrails en andere leuke zaken en het opbouwen van het rangeergedeelte bij de haven en natuurlijk het uitgaansgebied bij het dalstation van de tandradtrein en de daar aanwezige kermis.  (y)
Titel: Re: Cottage Railways
Bericht door: Afgelopen op 03 June 2014, 11:29:36
Weer eens flink aan de gang op mijn modelspoorbaan, want over 2 weken is het open weekend en dan moet het er toch een beetje netjes uitzien en de treinen rijden. ::)  Het circus is op enkele details na wel klaar en nu is het tijd om aan het stationsgebied te beginnen. De diverse materialen en gereedschappen die ik daarvoor nodig heb even opsporen en de rest opruimen, zodat het overzichtelijk blijft.  :o Om te voorkomen dat er schade ontstaat door losse tassen, jassen en "lange vingers" (het komt helaas voor)  :'( de plexis glasplaten weer monteren en proefdraaien. Eerst is de tunnelmuur aan de beurt, die toegang geeft tot de keerlus onder het circus en dan kan ik rustig de stad weer gaan opbouwen, lampjes in de gebouwen en huizen, auto's en mensen op straat en zo ook dit deel van de baan weer levend maken. De ijsbaan en de markt krijgen dan ook weer hun plekje terug.  (y) Nieuwsgierig?  Kom langs op zaterdag 14 of zondag 15 juni op de Kampweg 68 in Soesterberg, tevens verkoop van overtollige zaken, kijk op mijn site voor meer info.  ;D ;D ;D