BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: SimonH op 27 December 2013, 16:07:22

Titel: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: SimonH op 27 December 2013, 16:07:22
hallo mede-spoorders,

Na het mislukken van mijn eerdere baan, begin ik nog een keer opnieuw: maar dan goed.

Dus toch maar begonnen met eerst een baanplan te tekenen.

Schaduwstation:
de treinen komen rechtsboven binnen, en hebben dan vier doorgaande opstelsporen. Voor de keertreinen zijn nog eens drie sporen beschikbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heussenstein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heussenstein.jpg)

Niveau 0:
De treinen komen rechtsboven binnen, en gaan dan linksom of rechtsom naar het stationsgedeelte. Het "kringelspoor" rechts is grotendeels aan het zicht onttrokken.
Het station bestaat uit 3 sporen. De sporen meer links zijn bestemd voor goederentreinen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heussenstein2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heussenstein2_1.jpg)

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Alle input is welkom!

groeten Simon
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: Jeronimos op 27 December 2013, 16:22:51
Hoi Simon, hoe steil denk je dat je hellingen worden? Ik vraag dit omdat als je treinen rechts uit het station vertrekken/aankomen, ze wel een erg steile hellingen op- dan wel afmoeten. Ik denk dat je hier toch wel iets van een spiraal/helix moet plannen om hoogte winnen. Je wilt ook bij je treinen in het schaduwstation kunnen. Maar je hebt dan wel het probleem dat je radius niet erg groot is.
Aantal "probleempjes" nog.
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: scassidy op 27 December 2013, 17:11:04
Ik denk dat je veel te veel wil op deze ruimte, natuurlijk is het leuker als je lekker rond kan rijden maar het wordt allemaal erg krap op je tafel.

Ga eerst eens kijken wat je precies wil, wil je een station met of zonder goederen moet het groot of klein zijn. Wat voor treinen dienen er te stoppen?

Welk tijdperk vind je leuk of rij je alles door elkaar? Dat is nog niet zo erg, maar ga er vanuit dat een mooie ICE niet op deze tafel gaat passen  ;D en denk daarbij dan dus ook aan hoe krap je bochten worden. Als je lokale korte treinen gaat rijden dan kun je prima wat krappere bochten nemen. Maar 4 assen rijtuigen ziet er niet uit door een krappen boog.


Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: tijgernootje op 27 December 2013, 18:00:38
Krappe bogen met een wissel en daarna een scherpe slinger helpen ook niet aan het zorgen voor weinig ontsporingen.
Ik zou dus idd 1st is zien wat je hebt en wat je ruimte is en dan is erg simpel gaan denken als t gaat om wat kan hier op en hoe geef ik dat het zinnigst vorm  ;)
Succes met de zoektocht.
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: SimonH op 27 December 2013, 20:19:27
Bedankt voor jullie reacties.

Even wat meer informatie: de hellingen worden maximaal 3%. Ik heb dan zo'n 15 cm tussen de twee niveau's over; houdt niet erg over, maar moet kunnen (toch??)

De beschikbare ruimte is ongeveer 220x220, waarbij het breedste stuk 115 cm is en het smalle pootje zo'n 80 cm. Het idee is west-Duitsland, ep. III ca. 1955. Op het station op zich stoppen alleen lokale treinen. Het is de bedoeling een regionaal station uit te beelden aan een doorgaande lijn, waar dus ook wel sneltreinen passeren.

Nu rijd ik met Märklin, waarbij het meeste materieel geen enkele moeite heeft met de 3600mm-bogen. Dit staat natuurlijk los van het "esthetische vlak". Het oog wil ook wat, en Scassidy heeft een terecht punt dat vierassige rijtuigen door krappe bogen niet erg fraai zijn. Mijn idee was dan ook om bogen grotendeels uit zicht te houden.

Ik ga nog eens terug naar de tekentafel  8)
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: NS264 op 27 December 2013, 22:46:23
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heussenstein2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heussenstein2_1.jpg)

Hoi Simon,

Het valt niet mee om iets passends te bedenken.

Hier nog wat ideeen om naar te kijken:

- station in zijn geheel iets naar boven draaien, uitgaande van de rechteringang.
- station in een lange boog leggen zolang het in de ruimte past.

Het rangeerterrein wijzigt dan vanzelf mee. Je oprit rechtsonder wordt iets langer.

- ipv de losse traject rechtsboven te laten beginnen kun je hem ook links laten beginnen. Dan heb je daar ook iets meer stijgingsruimte.

Geheel is uit te voeren naar eigen smaak. Het kan soms een tijd duren voor dat je je ideale plan hebt.
Tijdens het bouwen kun je mogelijk ook nog tig x wijzigen.

Groeten Koen.


Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: SimonH op 29 December 2013, 15:01:00
Daar ben ik weer.

Het hele plan heb ik iets versoberd.

In plaats van een station aan een hoofdlijn, heb ik gekozen voor een doorgangsstation bij de splitsing van een zijlijn. Dit maakt het een stuk gemakkelijker.

Gebleven is het driesporige stationsgedeelte, toegevoegd een kopspoor. Het goederenstation bestaat nog maar uit één spoor, hier komt een kleine laad- en losloods.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heussenstein_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heussenstein_2.jpg)

Toelichting op de tekening:
- Het gedeelte "bovenin" is geheel aan het zicht ontrokken. Vanaf hier rijden de treinen van en naar het station.
- Onderaan, naar rechts afbuigend, wil ik de illusie wekken van een doorgaand spoor, dat tegenwoordig nog maar weinig wordt gebruikt. Belangrijkste, of misschien wel enige, gebruik is voor de industrie / of iets dergelijks (dit staat nog helemaal open). Misschien is het spoor vanaf de aansluiting wel helemaal in onbruik. Ik heb bij dit "doorgaande spoor" geen mogelijkheden voor opstellen van treinen uit zicht.

groeten, Simon
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: scassidy op 29 December 2013, 21:13:01
Kun je eens wat maten bij je tekening zetten van hoe groot je tafel is? en misschien dan of je het iets ruimer kan maken zonder al die vreemde hoekjes?

Kan dan eens gaan kijken voor wat voorbeeld plannen voor je  ;D
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: SimonH op 30 December 2013, 13:11:04
Citaat
Kun je eens wat maten bij je tekening zetten van hoe groot je tafel is? en misschien dan of je het iets ruimer kan maken zonder al die vreemde hoekjes?

Ik heb even een plattegrondje gemaakt van de hele kamer. In groen heb ik de tafel afgebeeld zoals die er nu staat (al lopen de binnen-hoeken in werkelijkheid rond, maar dat kreeg ik even niet getekend). Die rare hoekjes op het baanplan was meer een voortvloeisel uit mijn gepruts met Anyrail.

Zoals je ziet is de ruimte nogal beperkt. Links bovenin in de hoek staat een boekenkast, die ik nu hard nodig heb om alle spulletjes voor de modelbaan neer te zetten. De treintafel loopt door in de kast, vandaar dat het daar wat smaller is (ik heb simpelweg een plank uit de kast gehaald om voldoende ruimte te creëren).

Het rode gedeelte is nog niet aangelegd, maar alleen gepland.

Hopelijk maakt dit het wat duidelijker!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plattegrond_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plattegrond_1.png)
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: scassidy op 30 December 2013, 19:42:10
Ik heb wat geprobeerd op de beschikbare ruimte maar het is erg lastig. Je diepte van 75 is gewoon net te weinig om een halve cirkel te leggen. Doordat je dan ook nog eens met de wat kortere lengte maten zit kom je ook niet aan genoeg stijging en dalings lengte waardoor je hellingen heel erg steil worden  :-\

Denk dat je een voor leuke pendelbanen moet gaan kijken. Dan kan het wat minder diep maar kun je ook erg leuke banen maken.
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: smits66 op 30 December 2013, 20:00:07
Hoi, Simon

Ik heb ook even geprobeerd te een rond rij baan te maken, een rond rij baan is met deze ruimte te klein, zoals scassidy al zei, je kan beter een pendelbaan maken.

Ik heb even een ontwerpje er bij gedaan (märklin m rails) , dan kun je zien wat er bedoeld word.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/marklinmrails.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/marklinmrails.jpg)

Je heb dan ook een handvat om een eigen ontwerp te maken, voor keerlussen met märklin rails hoef je niet bang te zijn, heb je verder geen andere schakelingen bij nodig.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Mvg Paul Smits
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: SimonH op 31 December 2013, 08:18:53
Bedankt Paul en scassidy voor de input! Hier kan ik weer wat mee. Leuk plan ook, Paul, zo even uit de mouw geschud?

Even terug naar mijn tweede ontwerp: op het smalste stuk moet het volgens mij net wel mogelijk zijn een halve cirkel aan te leggen. Raden jullie dat af? Op die plek heb ik in een proefopstelling en mijn ontmantelde baan ook een halve cirkel gehad. Het was krap aan, maar paste wel, en ook de langste vierassige rijtuigen kwamen niet in de problemen.

Ik kan er eventueel een foto van maken, hoe zo'n halve cirkel er dan bij ligt.

groeten Simon
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: scassidy op 31 December 2013, 14:46:11
Het kan natuurlijk wel, maar probeer anders 10 cm aan de tafel te zetten. Dan kan er nog wat scenery voor, dat staat wat netter. Mocht er onverhoops een trein onstporen dan klettert die niet meteen van de tafel.  ;D

Geeft wat meer adem om wat steunen voor een berg neer te zetten en meer. Liever 10 cm meer dan te kort bouwt gewoon wat fijner.
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: SimonH op 31 December 2013, 15:20:02
Goed punt. Treinen die van de tafel af donderen is natuurlijk niet de bedoeling.

Die tien centimer extra moet vast wel lukken.
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: tijgernootje op 01 January 2014, 11:10:46
Als de 10 cm erbij kunnen dan kun je miss toch gaan voor een schaduw station,mits je op de juiste plek de daling naar je spiraal laat beginnen.
Als je de tekening van Paul erbij pakt dan zou dat spiraal miss wel kunnen rechts onderin waar t.h.v. de verbreding van de tafel,zoals die is getekend  :)
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: SimonH op 17 January 2014, 08:03:03
hallo,

In mijn bouwdraad had ik het al aangekondigd: mijn baan " verhuist"  van de ene kamer naar de andere. In vierkante meters kameroppervalkte maakt het weinig uit, maar de andere kamer is voor een modelbaan veel handiger ingedeeld.

In plaats van een vierkante ruimte van 2,20x2,20 met een deur die steeds in de weg zit, heb ik nu een ruimte met op het langste stuk 3,10 meter. Dit brengt veel meer mogelijkheden met zich mee, waardoor ik bijna geen compromissen meer hoef te doen.

Wat waren bij het baanplan mijn wensen:
- Lokaal reizigersstation aan doorgaande lijn
- Treinen die in een bepaalde richting vertrekken, kunnen vanuit dezelfde richting weer terugkeren bij het station
- Mogelijkheid tot wat rangeren met goederenwagens
- Een fabriek o.i.d. met spooraansluiting
- Een klein stoomdepot

Na wat puzzelen, kwam dit eruit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heussensteinnw_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heussensteinnw_1.jpg)

Alleen de doorgaande lijn heb ik geschrapt. Dit betekent dat het nu een kopstation wordt, vanwaar treinen in twee hoofdrichtingen vertrekken. De keerlus en het hele stuk " achterin"  wordt aan het zich onttrokken. Voor de bereikbaarheid heb ik achteraan een mangat voorzien.

Het grijze spoor leidt naar de fabriek (geen idee nog wat dat precies gaat worden). hoe ik die aan ga leggen is nog onzeker. Zeker is wel dat het zo niet gaat lukken, op dit korte stuk ga ik nooit genoeg hoogte winnen. Het grijze spoor gaat alleen nog even om het idee, er is ruimte genoeg om het nog anders te doen.

Links, langs de muur, heb ik twee opstelsporen voorzien. Hier kan ik treinen showen, het het functioneert als klein schaduwstation.

Hoe vinden jullie het zo geworden?

groeten Simon
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: Mudhen op 17 January 2014, 08:41:04
Hi,

Wat ik ervan vindt? Eerlijk? Een rommeltje en een zeer vreemd gebruik van de beschikbare ruimte.
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: Marcel112 op 17 January 2014, 14:35:39
Simon,

Even voor de duidelijkheid en mogelijkheden.
Welke rails ga je gebruiken, staat namelijk nog nergens vermeld.

Met het huidige plan MOET je bijna wel met Märklin gaan rijden wil je een beetje lengte kunnen laten rijden.
Je hebt namelijk niet EEN maar VELE keerlussen ingebouwd.
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: SimonH op 17 January 2014, 15:25:22
@ Marcel,
Ja, ik rijd met Märklin, dus geen keerlusproblematiek!


Citaat
Wat ik ervan vindt? Eerlijk? Een rommeltje en een zeer vreemd gebruik van de beschikbare ruimte.
hoe zou jij de ruimte benutten?

Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: tijgernootje op 17 January 2014, 20:25:41
Ik zou in elk geval is beginnen aan je fabrieks spoor.
Dat grijze spoor zwabbert zonder zichtbare reden heen en weer en er zit een vage kronkel in je (omloop) spoor.
Bovendien dient het geheel zo niks want als je geen sporen hebt waar iets wordt verladen van weg naar spoor of anders,heb je aan dat spoor in deze vorm niks.
Je mist dus sporen waar wagons worden gezet die kunnen dienen om wat te verladen en t moet wat lengte hebben,op deze tekening kan je hoguit 2 wagons kwijt en thats it.
En zonder het idee in je hoofd te kennen,durf ik voorzichtig wel te zeggen zonder extra info,dat de diverse kronkels in je groene spoor ook redelijk apart overkomen.
(een reden voor de huidige ligging met of zonder verhogingen,wordt niet vermeld dus komt het vreemd over,dat het zo'n spaghetti is geworden)
Om dan nog maar te zwijgen over de aankleding als de sporen liggen en of er dan nog wel spoor is te bereiken als de sporen en scenery zijn aangebracht in geval van problemen  :-X
(kortom iets meer info zou handig wezen  ;) )
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: Forever Rocofan op 18 January 2014, 09:04:40
Hallo Simon,

Ik kan op de tekening niet zien waar de deur zit en of deze naar binnen of naar buiten open gaat. Ik heb zelf ook een kleine baan, maar doordat ik de deur weggehaald heb kon ik de tafel voor mijn spoorbaan toch langs alle muren bouwen en bij mij zit het mangat in de midden van de baan, zodat ik er naar alle kanten makkelijk bijkan om te bouwen of als er ergens een keer iets ontspoort. Het nadeel is dat ik onder de baan door moet om in het midden te komen, maar omdat ik toch niet 100 keer op een dag de kamer in en uithoef is dit voor mij niet echt een probleem. Als je ook het probleem met de deur op kunt lossen ( bijvoorbeeld door aan de buitenkant van de kamer een schuifdeur te maken en je kunt een baan maken die langs alle muren loopt krijg je meer mogelijkheden om treinen rond te laten rijden, te rangeren en om op twee ( of meer ) hoogtes te werken met het spoor.

Je kunt een trein laten vertrekken vanuit je station van spoor 1 en die na binnenkomst automatisch op spoor 2 of 3 binnenkomt als je denkbeeldig 2 ovalen met elkaar verbind en het vertrekspoor naar boven laat gaan en nadat de trein het bovenspoor heeft bereden weer naar beneden gaat om weer uit te komen bij het station.

Hier even een hele simpele schets om uit te leggen wat ik bedoel;

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/eindloze_spiraal_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/eindloze_spiraal_1.png)

Op de tekening ben ik uitgegaan van enkel spoor, maar het kan ook met dubbelspoor natuurlijk ( zo hebben we het ook toegepast in Den Zoedel )

Groeten Ruud B.
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: SimonH op 18 January 2014, 13:51:01
Even een snelle reactie: @Floris, bedankt voor je feedback. Ik ben jouw suggesties aan het verwerken in een aangepast plan. Ook zal ik een tekening maken met het idee.mbt de verdere aankleding

@Ruud, het is een L-vormige kamer. De deuropening is in het.korte stuk van de L. Daar heb ik geen last van. In dat korte stuk heb ik ook.nog ruimte voor een kast om treinspul op te ruimen.

Groeten Simon

Verstuurd vanaf mijn LG-P710 met Tapatalk

Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: Forever Rocofan op 18 January 2014, 16:40:40
Hallo Simon,

Ik zag alleen 3.10 x 1.80. Ik kan nergens in het verhaal vinden dat het om een L vormige kamer kamer gaat en in de tekening wordt dat ook niet duidelijk. Als je wilt dat mensen met je meedenken is zoveel mogelijk informatie handig, omdat er ander allerlei ontwerpen worden gemaakt die toch niet passen. Heb alles terug gelezen en de tekening bekeken, maar ik zag alleen een kamer met 1.80 breed en op de lange kant een lengte van 3.10. Mijn brein maakt daar automatisch een kamer van 3.10 x 1.80 van waarbij alleen rekening gehouden moet worden met een deur. Een foto van de kamer zegt ook meer als de spreekwoordelijke 1000 woorden.....

Ik heb zelf een kamer van 2.57 x 2.50 waar ik behalve met de deur ( die ik verwijderd heb ) ook rekening moest houden met een hoek die ik kwijt ben omdat daar de muur naar binnen springt door de meterkast die daar zit ( 80 x 50 ) en toch heb ik ook een eenvoudig baanplan met wat rangeermogelijkheden in weten te proppen. Dit kun je zien in mijn bouwdraadje "mini spoorbaan Wael en Bosch" Lange reizigerstreinen en goederentreinen met 20 wagens zijn hier niet mogelijk. Dus dan maar beetje rijden met DE2's en wat rangeren met 2200 en 2400 diesels en wat goederenwagens.

Toch heb ik een klein stationnetje met een doorgaand en een kopspoor van beide ongeveer 1.30, een werkplaats, een goederenloods met een spoor en dan nog twee te bouwen bedrijven met een spooraansluiting in deze kleine kamer en best wel ruimte voor wat bebouwing.

In het begin van mijn bouwverslag ging ik er vanuit dat ik zou gaan bouwen in N schaal, maar door de te lage biedingen voor mijn H0 materiaal en de te hoge vraagprijzen voor gebruikt N materiaal toch besloten om bij H0 spoor te blijven. Dus ook met H0 valt wel wat leuks te bouwen in een kleine kamer !!

Groeten Ruud B.

Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: SimonH op 18 January 2014, 17:48:04
Hallo Ruud,

Ik las mijn berichten even terug, en zag dat ik er inderdaad niet duidelijk over geweest ben. Excuses voor de verwarring. Het is een beetje een rare kamer, waar in de hoek ook nog een stukje schuin dak zit die bijna tot de vloer doorloopt. 

Wat ik bedoelde (maar niet zo opschreef) is dat het voor een baan beschikbare stuk een ruimte is, met 3,10 aan de ene kant, 2,30 aan de andere kant (ivm het schuine dak, om zonder hoofdstoten door de kamer te kunnen lopen) en breed 1,80.

Ik heb het baanplan ietsje aangepast.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heussensteinnw3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heussensteinnw3.jpg)

en nog een keer, nu met een beetje landschap wat ik al in mijn hoofd heb zitten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/heussenstein.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/heussenstein.png)

De dikke, zwarte lijnen zijn muren (onderaan het schuine dak). De dunne zwarte lijn is de denkbeeldige grens waarbinnen ik alles wil realiseren. Alles ligt op hetzelfde niveau. De bruinige stukken zijn verhogingen in het landschap, met de sporen dus uit het zicht eronder. Blauw is water (beekje). Je kijkt als het ware van voren het dal in, dat het beekje uit heeft geslepen. Het spoor passeert het water met een bruggetje (over hoe dit precies vorm gaat krijgen, heb ik nog geen idee).

Nu ik nog eens terugkijk, zie ik dat niet alles bereikbaar is bij calamiteiten. Doel is dat ik vanuit het mangat de niet-zichbare sporen kan bereiken, maar dat gaat zo niet lukken met de sporen uiterst rechts. Daar moet ik dus nog even naar kijken.

Alleen het fabrieksspoor moet ik nog een plekje geven. Maar daarvoor lijkt het me handig als ik eerst eens ga bedenken wat ik voor bedrijvigheid wil met spooraansluiting, zodat ik eea daar op aan kan passen.

groeten Simon


groeten Simon


Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: Mudhen op 18 January 2014, 21:02:37
@ Marcel,
Ja, ik rijd met Märklin, dus geen keerlusproblematiek!

hoe zou jij de ruimte benutten?

Even voor de duidelijkheid; de hoek linksonderin is niet te gebruiken of wel? En waarom precies?
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: SimonH op 19 January 2014, 08:17:15
De hele ruimte zoals ik nu in het plan heb opgenomen, is te benutten. Rechtsonder, niet zichbaar, zit een stuk schuin dak. Door dat schuine dak moet ik linksonder een stuk vrijhouden. Daarom heb ik links een beschikbaar lang stuk van 2,30 en rechts van 3,10.

Ik zou hierin ook net twee keerlussen (eentje links en eentje rechts) kwijtkunnen, maar dat kwam thuis niet door de welstanscommissie.

Verstuurd vanaf mijn LG-P710 met Tapatalk

Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: Ronaldk op 19 January 2014, 09:21:59
hum... Kijk eens bij mijn oude baanplan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg335992.html#msg335992). Die was ongeveer 1,22 bij 3,20meter.  Mogelijk is dat wat, peronlengte was iets van 1,50. Je hebt dan een doorgaand station.

Groet Ronald.
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: Mudhen op 19 January 2014, 10:34:04
Sorry hoor, maar ik begrijp het nog steeds niet helemaal als ik eerlijk ben, maar oke.

Even kort; ik zou rond de kamer gaan of een (stations) emplacement met een lus eraan. Maar omdat ik de ruimte niet zo goed begrijp kan ik er nog even geen tekening voor maken. Is er misschien een foto van de ruimte?

En even concreet je wensen op een rijtje:
- station?
- schaduwstation?
- industrie?
- treinen terug in station uit vertrekrichting?
- ...
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: SimonH op 20 January 2014, 21:10:47
hallo allemaal,

Ik merk dat jullie veel opmerkingen en vragen hebben, waarop ik niet altijd antwoord weet. Dat komt voor een deel doordat ik alleen een vaag idee heb hoe het eruit moet komen te zien. Sebas stelt de terechte vraag: wat is dan precies je wensenlijstje? En eigenlijk weet ik dat zelf niet precies.

In ieder geval heb ik een plattegrondje van de kamer gemaakt. Of geprobeerd te maken, ik weet niet wat er steeds misgaat, maar ergens hapert het tussen de expert uit Inkscape en het uploaden op het forum. Dus even een beschrijving.
Je komt de kamer binnen in een smal stukje van 1 meter breed. Links een kort muurtje van 50 cm, rechts een iets langere muur. Voor je de hoek van een schuin dak. Links loop je de eigenlijke kamer binnen. Voor mensen zoals ik van 1,80 lengte, betekent dat een vrije doorloop van 70 cm zonder het hoofd te stoten aan het dak. Het schuine dak is dan rechts, links een muur. Dan de vrije ruimte, die ongeveer 3 bij 1,80m is. De lange muur links is 2,90, de lange muur rechts is 3,15 tot het punt waarop het schuine dak de 1,10m grens passeert. 1,10 m is de hoogte waarop ik wil bouwen.

De kamer rond is geen optie. Ik wil vrijelijk de kamer in- en uit kunnen, en ook aan bezoek de treinbaan kunnen showen. Verder loop ik nogal vaak de kamer in en uit, om dan steeds onder de baan door te moeten kruipen zie ik niet zitten.

Het idee
Wat ik ongeveer wil is het volgende. Thema is de DB zo rond 1957. Locatie is ergens in Zuid Duitsland, in heuvelachtig gebied. Zoals ik het nu zie, beeld de baan een kopstation. Vroeger was het een doorgangsstation, maar de lijn is gesloten en afgebroken. Vanaf het station vertrekken treinen in twee richtingen. Op het station stoppen korte reizigerstreinen. Het emplacement dient ook wat langere goederentreinen af te kunnen handelen, inclusief de nodige rangeerbewegingen.

Het landschap
Een beetje heuvelachtig met misschien wel wat rotsen hier en daar. Het landschap bestaat, buiten het stationsgedeelte, uit een dal waar je dwars in kijkt. Het landschap krijgt hoogteverschil, de sporen lopen op gelijk niveau door het landschap heen. In het dal loopt een beek / riviertje. Over hoe ik dit precies aan ga kleden kan ik kort zijn: geen idee. Denk aan landschap niet zozeer aan Duitse landschappen, maar eerder aan Franse zoals de Dordogne of de Jura. Maar dan met Duitse aankleding :)

Bedrijvigheid
Daar ben ik nog niet helemaal uit. Mijn grote wens is dat er een fabriek of iets soortgelijks komt met spooraansluiting. Zelf ben ik vrij gecharmeerd van de palletfabriek van Faller (130188); maar ook van de oude kolenmijn (Faller 130470) en de oude steenoverslag (Faller 130961). Dus het kan nog alle kanten op...

Schaduwstation
Een schaduwstation heb ik uit mijn hoofd gezet. Ik zou het graag willen, maar dat betekent weer veel extra bouwen, een ingewikkelder baanplan en veel vooruitplannen. Met dat laatste moet ik realistisch zijn: ik weet gewoon nog niet precies hoe ik alles wil hebben.   

groeten Simon
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: Mudhen op 22 January 2014, 20:55:30
Hatsjikidee!

ps: waarom zou je niet rond kunnen? Een 'hangbrug' is zo gemaakt vwb entree. Op ooghoogte 1.50m de kamer rond waar je zoals in een cockpit rond kunt kijken is fantastisch!

Ik heb een aantal Amerikaanse banen mogen bewonderen die in een volledig zwart afgewerkte ruimte volledig om je heen lopen. Het allermooiste ervan is dat je altijd maar 1 scene tegelijk kunt bewonderen en de baan oneindig lijkt. Door de zwarte omgeving (zoals een theater) en de hoogte van de baan is het net alsof je erin leeft. Helaas heb ik de foto's niet meer, maar als ik een 'toegewijde' ruimte gad van 2x3 zou ik het wel weten; een mooi ruim tweesporig ovaal (Rmax) met een enkele aftakking, industrie, inhaalspoor ed. Dit idee staat even geheel los van het gekozen thema. Als alternatief zou ik een grote U leggen met bv rechts (smal lang been) een kopstation en dan in een hele ruime gevouwen lus weer terug over het linkerbeen (brede tafel) van de 'U'.
Titel: Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
Bericht door: SimonH op 23 January 2014, 08:25:49
hoi Sebas,

Dat klinkt wel mooi van die Amerikaanse baan. Dat is natuurlijk sowieso wel iets wat ze kunnen in Amerika, modelbanen maken. Ik kocht laatst een Amerikaans tijdschrift, en diep onder de indruk van het niveau van afwerking en ook van de enorme afmetingen van de banen. Een thuisbaan van (als ik de maten goed omreken) 7x7 meter is niet voor iedereen weggelegd :)

Maar goed, mijn huis is maar vier meter breed dus een baan van 7x7 meter gaat niet passen.

Een baan van 1,50 hoog, zoals je omschrijft, lijkt me geweldig. Maar ik durf het niet aan. Ik ben nog behoorlijk onervaren op bouwgebied, de enige vaste modelbaan die ik ooit heb gehad oversteeg het ovaaltje nauwelijks. Om over de detaillering (lees: gebrek daaraan) maar te zwijgen. Wel heb ik al gemerkt dat de scenery meer mijn ding is dan het timmerwerk. Om nu te starten met een moeilijke hoogte van 1,50 is me toch net een brug te ver, ook met een hangbrug bij de ingang :)

De u-vormige oplossing die je beschrijft staat me wel aan. Ik zal nog eens aan de slag gaan om daar een ontwerp van te maken!

Bedankt voor je input.

groeten Simon