BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Jan F op 27 December 2013, 10:50:04
-
Hallo allemaal,
Ik ben opzoek naar een draaischijf voor mijn modelbaan. Maar wat zijn er veel soorten.
Het moet een schijf zijn voor gelijkspanning en twee-rail systeem.
Ik gebruik profi-rail.
Tijdens mijn zoektocht ben ik de Fleischmann 6652 schijf tegen gekomen.
Kan ik de schijf gebruiken i.c.m. profi-rail? zijn er profi-rail op- en afritten op deze schijf te zetten?
Wie kan mij helpen?
Gr. Jan
-
Dag Jan,
Ik heb ooit een tweedehandsdraaischijf gekocht die bij uitpakken thuis ProfiRail bleek te zijn rerwijl ik dat niet heb. Ik stuur je even een PB.
Groet,
Niels
-
Hallo allemaal,
Ik ben opzoek naar een draaischijf voor mijn modelbaan. Maar wat zijn er veel soorten.
Het moet een schijf zijn voor gelijkspanning en twee-rail systeem.
Ik gebruik profi-rail.
Tijdens mijn zoektocht ben ik de Fleischmann 6652 schijf tegen gekomen.
Kan ik de schijf gebruiken i.c.m. profi-rail? zijn er profi-rail op- en afritten op deze schijf te zetten?
Wie kan mij helpen?
Gr. Jan
Goedenavond,
ik heb nu dezelfde schijf, Fleischmann 6652.
Deze schijf is uitgevoerd met de drie-rail-aansluitsporen het raster tussen de sporen. Zelf heb ik profirails en 2-rail-treinen.
De schijf draait rond, maar een locomotief rijdt tot de schijf en komt niet verder.
Mijn vraag is nu wat het probleem is? Op de doos staat geschikt voor 2- en 3 railstroomsystemen
-
Vertel eens hoe je eea. precies hebt aangesloten.
-
dag,
wat heb ik gedaan:
- volgens het schema de draden aangesloten; wit aan wit, etc. Er lopen een witte en zwarte vanaf de draaischijfbesturing naar de trafo (Fleischmann-no 715), vanaf de draaischijfbesturing en de draaischijf rode, grijze en gele draden aan elkaar verbonden en gele draden van de draaischijf naar de trafo en tot slot één witte (!) van de draaischijf naar de trafo
- de schijf heeft 3-rail roosters op de draaibrug
- de schijf heeft 3 rail spooraansluitrails (met rooster) met nr 2161-6
De lok rijdt tot en met de spooraansluitrails en komt met de stroomafname-wielen niet op de schijf
Op de las van één staaf van de spooraansluitrails vonkt het tussen het profi-rails en de draaischijf.
Ik kom tot de conclusie dat de beide staven dezelfde + of - spanning hebben. (de vonkjes).
Op de doos staan andere spooraansluitrails (zonder rooster), maar ben ik er al met het vervangen van deze aansluitrails?De brug zal ook natuurlijk de juiste stroomaansluiting moeten hebben.
De spoorbaan wordt tevens gevoed met een andere trafo, maar deze stond uit.
Ik gebruik geen isolatielassen maar denkende wissels
-
Voor gelijkstroom bedrijf, zul je het ene gele draad aan de ene uitgang van de trafo moeten hangen en de andere aan de andere. Dus niet samenvoegen! De witte centrale draad wordt niet gebruikt. Dit is voor wisselstroombedrijf! Deze voedt dan de middengeleider.
-
De Fleischmann 6652 is een wisselstroom uitvoering , voor gelijkstroom moet je Fleischmann 6052 hebben .
Nu is het natuurlijk wel mogelijk om deze om te bouwen door beide railstaven electrisch van elkaar te scheiden , en mogelijk zit er ergens een doorverbinding die je er uit kan/moet halen .
Dit zou je in de gebruiksaanwijzing moeten kunnen vinden .
ook een schema gevonden , maar daar staat niks over de rails zelf .
http://forum.3rail.nl/index.php?PHPSESSID=1v3srn8klt6lv6kooiklgermk3&topic=26202.msg449103#msg449103
aanvulling : onderaan staat toch iets over de rails
-
Voor gelijkstroom bedrijf, zul je het ene gele draad aan de ene uitgang van de trafo moeten hangen en de andere aan de andere. Dus niet samenvoegen! De witte centrale draad wordt niet gebruikt. Dit is voor wisselstroombedrijf! Deze voedt dan de middengeleider.
Sorry, graag nog een toelichting. Er zijn vier gele draden;
vanuit de draaischijf een dubbele draad. Bedoel jij die? Deze heb ik niet verbonden maar elk aan een trafo-uitgang bevestigd.
Beide driedradige snoertjes heeft ook een gele draad, moet die ook aan de trafo-uitgang?
-
Het zou kunnen dat het in die aansluitstukken zit. Voor gelijkstroombedrijf moet je 6654 hebben. Wat je nu hebt zijn de 6653 voor wisselstroom. Misschien zijn ze te verbouwen, dat weet ik niet. Ik heb dezelfde schijf liggen, maar nog nooit gebruikt.
Ronald, de 6052 heeft van die afgrijselijke messing modelrails. De 6652 kan zowel voor 3-rail als 2-rail gebruikt worden, maar dan moet je de juiste aansluitstukken toepassen.
-
Hoi, het is gelukt.
Inderdaad er zit een stroombrug tussen beide staven. Deze is te verwijderen.
Het tweede probleem was dat de staven helemaal geoxideerd waren. Nu ze weer glanzen, rijdt de lok er prima op.
Het draaien gaat schokkerig, misschien dat de randen niet allemaal even netjes zitten en soms de schijf klemmen.
Allen bedankt voor jullie reacties
:)
-
(y) Bedankt voor de feedback, ik ben net mijn schijf wezen checken maar ik heb gelukkig de juiste aansluitrails.
-
Dat scheelt een hoop stress...nou dan kan ik verder
-
mooi zo . (y)
-
En Ronald, ik heb net even aan de onderkant van mijn 6652 schijf gekeken, en in de put staat 6052 meegegoten. Dat is ook wel logisch, de put is voor elk model hetzelfde en de 6052 was denk ik de eerste schijf voor dat er allerlei varianten kwamen. De brug is met de 3-rail middengeleider (uitgevoerd als traanplaat). Maar ik heb 2-rail eind railstukken.
Hier een leuk overzicht van de verschillende Fleischmann draaischijf uitvoeringen door de jaren heen. http://www.digital-bahn.de/bau_ds2010/dsd2010_konzept.htm