BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: marco haringa op 05 August 2007, 22:26:15

Titel: Stoppen en starten in railspiraal
Bericht door: marco haringa op 05 August 2007, 22:26:15
Hallo,

Even mischien vreemd vraagje maar ik heb in mijn baan een railspiraal zitten.Ik rij nu nog analoog, de spiraal omhoog is nu 1 blok omdat ik niet wil dat de ( analoge treinen ) stoppen in de spiraal ( alleen omhoog ) i.v.m.
doorbranden van de motoren van de lok met een zware trein erachter met optrekken vooral ( dus dat de trein niet opgang komt terwijl er wel spanning op de motor staat).

Ik ga binnenkort digitaal rijden kan ik dan wel gewoon treinen laten stoppen en optrekken in de spiraal ( omhoog ) ?
Volgens mij kan dit nu wel ivm. de cruise control enz.

Wat is jullie mening hierover?
Titel: Re: Stoppen en starten in railspiraal
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 August 2007, 23:51:00
Wat zou de cruise-control voor verschil maken?
Als je digitaal rijdt, dan zorgt de cruise control ervoor dat de motor volle spanning krijgt als hij niet wil gaan draaien. Als de motor bij analoog bedrijf niet los wil komen krijgt hij uiteindelijk ook volle spanning. Dus wat is precies het verschil?
Er is wel een overeenkomst: in beide gevallen is de trein te zwaar.
Titel: Re: Stoppen en starten in railspiraal
Bericht door: Esperopt op 06 August 2007, 03:11:20
Of de spiraal te stijl  ;)
Titel: Re: Stoppen en starten in railspiraal
Bericht door: stig op 06 August 2007, 07:31:10
Wat mij betreft moet een loc een trein in een spiraal kunnen wegtrekken. Het is niet meer dan een trein op een helling, alleen zit er een boog in.

Als het niet lukt, is je trein te zwaar, de loc te licht of de helling inderdaad te steil. Je zult dan iets moeten aanpassen, maar digitaalbedrijf gaat je daar niet bij helpen...
Titel: Re: Stoppen en starten in railspiraal
Bericht door: Louis Holleman op 06 August 2007, 09:15:34
Marco, als je analoog rijdend al een probleem met je spiraal hebt, zit het probleem dus letterlijk in de spiraal. Wat is je hellinghoek, wat voor bochten zitten erin? Als jij te steil door bochten met een radius van 350mm moet gaan aanzetten zal elke lok zeggen "dank je wel, doe het zelf maar".
Dus: spiraal aanpassen: ofwel ruimere bochten ofwel minder steile helling of een combi van beiden.
Alternatief: 100 onbeschilderde Preiser männchen kopen en in de spiraal parkeren zodat ze mee kunnen douwen als het weer zover is  :D
Titel: Re: Stoppen en starten in railspiraal
Bericht door: cbx op 06 August 2007, 14:23:00
Tenzij-tenzij je twee of nog meer locs er voor zet dat gaat digitaal wél natuurlijk tot vier locs toe. ;D
Titel: Re: Stoppen en starten in railspiraal
Bericht door: Gouda op 06 August 2007, 17:08:53
Of geen stopsectie maken in spiraal. Goederentreinen mogen ook niet stoppen in de tunnels van Nedereland omdat het opgang komen dan moeilijk is of niet gaat.
Titel: Re: Stoppen en starten in railspiraal
Bericht door: marco haringa op 06 August 2007, 18:26:55
bedankt voor de reacties allemaal.
ik heb nu geen problemen met mijn spiraal uiteraard alle treinen rijden goed omhoog maar de spiraal ( omhoog ) is nu 1 blok.dus ze rijden in 1 keer omhoog zonder te stoppen.Het liefste verdeel ik de spiraal ( omhoog ) in 2 of 3 blokken zodat ik meer treinen kan laten rijden op de gehele baan.

Nu denk ik ( vraag me niet waarom ) dat een digitale trein beter opstart op een helling dan een analoge trein.

maar goed ik zal het maar eens gaan testen dan.

Titel: Re: Stoppen en starten in railspiraal
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 August 2007, 19:44:12
Nu denk ik ( vraag me niet waarom ) dat een digitale trein beter opstart op een helling dan een analoge trein.

Ik denk dat je idee in het voorgaande afdoende is weerlegd.
En als je nog steeds denkt dat een digitale trein dit beter kan, dan vraag ik je toch maar naar het waarom. Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Titel: Re: Stoppen en starten in railspiraal
Bericht door: marco haringa op 06 August 2007, 22:55:27
@klaas

ik denk dat de decoder van een digitale lok veel meer vernuft heeft dan een analoge loc die alleen maar de motor laat draaien met die stroomt die hij opneemt van de rails.Terwijl een decoder volgens mij constant het toerental meet van de motor ( cruise control ) onder andere.Met andere woorden de decoders van tegenwoordig ( oa zimo,s ) hebben zoveel techniek in zich , vandaar mijn gedachtengang hierover.

Wel een beetje vaag verhaal misschien maarja ::)
Titel: Re: Stoppen en starten in railspiraal
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 August 2007, 23:04:14
Marco, ik snap je gedachtengang. Een decoder met cruise-control houdt op een helling inderdaad de snelheid min of meer constant, maar binnen zekere grenzen.
Als je probeert een loc tegen een helling van 45 graden op te laten rijden zal dat niet lukken. En als je hem langs diezelfde helling naar beneden wilt laten rijden, met een lage snelheid, dan zal dat ook niet lukken, hij valt dan bijna naar beneden.

De decoder kan wel veel vernuft herbergen, maar uiteindelijk zal het motortje het waar moeten maken. Het enige wat de decoder doet is meer "gas" geven als hij ziet dat de motor niet wil draaien. Maar als de motor het niet trekt, dan is zelfs de intelligentste decoder machteloos, en dan maakt het echt niet meer uit of de spanning nou uit een decoder komt of uit een analoge regelaar.