BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Spoors op 05 August 2007, 12:53:54
-
Hoi,
Ik ben op zoek naar foto's van de eerste Bakkies.
De NS 500/600/700 is gebaseerd op de Engelse Class 11. Het Engels War Department (WD) bestelt een serie van 20 loks die gebaseerd is op een ontwerp voor de LMS (Londen, Midland and Scottish Railway). Van deze serie worden 14 loks voor het einde van de oorlog afgeleverd en worden de serie WD 70260-70273 (de overige zijn pas na de oorlog klaar en worden aan de LMS geleverd).
De loks van deze serie doen gedurende de oorlog dienst in Frankrijk, Belgiƫ en Nederland. Na de oorlog , in 1945, huurt de NS een aantal loks van het WD en na proeven met deze loks, gaat de NS over tot de aanschaf van een 8-tal lokomotieven.
Later in april 1946 worden nog twee loks aangeschaft, deze loks werden geruild tegen de proefloks 521 en 522 (De 521 en 522 weken qau aandrijving en as indeling aardig af, ze hadden een aangedreven blinde as. Deze loks zijn later in Belgie terecht gekomen).
Van de oorspronkelijke 14 loks van de serie WD 70260-70273, komen er dus 10 in Nederland terecht en vormen de serie NS 501 - 510. Verder eindigen er nog een lok in Frankrijk en in Denemarken. Ik vermoed dat de 2 resterende loks weer naar Engeland verscheept zijn ...
De loks blijken zeer succesvol in Nederland en de NS gaat over tot de aanschaf van meerder loks die de serie NS 500/600/700 zullen vormen.
Ik ben op zoek naar foto's van de eerste WD loks in Nederland. Dus nog voordat ze aangepast werden naar de Nederlandse standaard. Ben de volgende al tegengekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns_510_wd_70262_voerman_547037_cpf_150.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wd.jpg)
Duidelijk herkenbaar zijn de de engelse vacuumremleidingen, de seinen en schakel koppelingen.
Heeft iemand misschien nog meer foto's ??
Groet,
Jeroen
PS: ook een leuk ombouw projectje van de Hippel van Roco ... ;D
-
haha, dat heb ik al eens gedaan:
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/hippelknutsel/
al was dat er een van de "echt nederlandse" hippels. 't gefrut met electronica was bedoeld om met een schakelaartje in de loc te kiezen voor rangeersein (1 pit aan beide kanten) of treinsein (2 pitten aan 1 kant naargelang de rijrichting)
De 2 foto's die je daar hebt zijn trouwens in principe genoeg voor een verbouwing, je hebt alle kanten van de loc erop staan. succes ;D
-
Ook in spoor 0 hebben de jongens een discussie gehad over de eerste 500'den, zien hier den link:
Spoor Nul forum (http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=spoor0nl&t=586072&postdays=0&postorder=asc&start=0)
Edwin, heb jij je Bakkie al is op een modelbaan gefotografeerd ???
Op deze webstite, staan z'n Engelse "Brothers and Sisters"
http://www.derbysulzers.com/derby1010.html (http://www.derbysulzers.com/derby1010.html)
Op 0 Forum stond nog een duidelijke foto van een 500, langs het perron, die staat er echter niet meer. Ik weet dat ik hem opgeslagen heb, alleen waar ???
-
Ries,
Klopt, dat is de bovenste foto van de twee. Komt inderdaad van het Spoor Nul Forum.
Floris,
Die versie van je die ken ik, erg mooi met die oude lantarens en seinijzers.
Kwam deze (net jouw lok) nog tegen bij het Utrechts Archief:
(http://www.hetutrechtsarchief.nl/hua_online_images/atlantis/medium/509/151509.jpg)
Groet,
Jeroen
-
Dit is de 511, de eerste van de door NS nieuw bestelde locs. Die had inderdaad nog een paart Engelse trekjes die vanaf de 512 waren verdwenen, met name de uitvoering van de handgrepen op de voorste opstaptreden...
Arjen.
-
Ik denk dat de NVBS je ook wel aan foto's kan helpen!