BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: 1795 op 05 August 2007, 12:21:16
-
Hier een paar foto's van m'n lokkie. Hij is niet af, maar dat komt nog wel.
Gebouwd met styreen en messing onderdelen en pvc ketel met styreen "ketelbekleding" .
wordt vervolgd.
(http://farm2.static.flickr.com/1292/1016481252_b9873532a8.jpg)
(http://farm2.static.flickr.com/1005/1016481236_e8cf098c09.jpg)
(http://farm2.static.flickr.com/1018/1016481218_4e914e4096.jpg)
(http://farm2.static.flickr.com/1322/1016481086_1517aa5dd3.jpg)
Enkele zaken namen veel meer tijd in beslag als gedacht, met name het onderstel heeft wat piekerwerk gekost. Het moet en zal uiteindelijk allemaal wel goed gaan rijden. Ook de ketel is 2x gemaakt. Ben nu dus meer bezig met 10 seconden lijm. MEK blijft het styreen oplossen, ook na 4 weken, zeker als het opgesloten zit, zoals als je 2 grote vlakken/platen gaat lijmen.
Edwin
-
Wow!, dat wordt wel heel erg gaaf. SChaal 0 is sowieso mooi, maar dan ook nog een heel fraaie stoomloc. Wordt ie ns-groen, of krijgt ie een oudere kleurstelling?
Sander
-
GEWELDIG Edwin die 1600 zit er ook een aandrijving in
-
hij heeft een voorverwarmer, Sander. Groen dus ;)
Enne Edwin, hijs fijn man! Die loopwielen zien er alleen wat te ielig uit zo vind ik, maar ja, k ben het lompe H0-spul gewend... ;)
-
Ja, er zit een aandrijving in. Een philotrain aandrijving. (die van de 3500 wielen.
En hij wordt NS groen.
Hij gaat het nummer 1642 krijgen.
(http://farm2.static.flickr.com/1194/1016644658_30e270a225.jpg)
Edwin
-
Edwin,
Ziet er errugg goed uit! Maak je hem analoog of digitaal?
Hoe ben je trouwens aan de messing onderdelen gekomen, Philotrain of komen ze uit Engeland? Ik ben van plan om eigenlijk op soortgelijke manier een NS 6200 te bouwen, heb al eens niet gemotoriseerd model in 1:48/1:50 gebouwd, maar wil nu gemotoriseerd in 1:45, compleet met geluid.
Veel succes verder.
Martin
-
Ja hoor, hij heb de plaat ervan, toe maar weer ;D
-
Hij gaat digitaal worden, met geluid. Gelijk mer de 5800.
De onderdelen komen van philotrain. Meeste onderdelen die over zijn van de 3500. Maar de luchtpomp is van de bello, aangepast.
Het zal allemaal niet 100% kloppen, maar liever een model rijdend en af, kloppend voor 90%, dan een 99 % kloppend model dat nooit afkomt.
En wat de messing onderdelen betreft, dat is gewoon gemakkelijk en snel, maar eigenlijk is bijna alles zelf ook te maken.
Enne Floris, de wielen zijn voor/van de 3500, en zien er inderdaat erg ielig uit. (ook in 0) , maar wel mooi, en ook belangrijk: loopt super soepel. (kogellagers!!)
Edwin
-
Edwin, errug mooi! complimenten, ben ik wel een beetje jaloers op!
de pvc ketel, stukje grijze pvc afvoerpijp rond 50mm? ;D ;D ;D
-
Ernst,
dit kan jij ook.
Of je nu huisjes of locomotieven in elkaar plakt, het blijft hetzelfde.
Wel een goed werkplan hebben, maar daar ik zie dat jij ook eerst tekeningen zoekt voordat je wat bouwsels in elkaar frot, zal het allemaal wel lukken.
Gewoon beginnen en leren.
Volgende keer "nog" beter.
Edwin,
heb je een idee hoeveel lood er nog bij moet?
-
De ketel is pvc 34 mm. Gevonden in de schuur. Zou 36mm moeten zijn, dus 2 dunne 0,25 mm styreen eromheen, en meteen de vuurkist gemodelleerd.
En jaloers zijn????, gewoon zelf doen. Mijn schoonvader die nog nooit wat aan modelbouw gedaan heeft, bouwt nu ook. (in 0) Dus iedereen kan het.
Lood, zoveel mogelijk, maar wel boven de wielen. De bedoeling is elk vrij hoekje vol te storten met lood.
Edwin
-
Hoe zit de aandrijving nu gemonteerd? De beste opstelling qua gewischtsverdeling lijkt me de voorste drijfas aandrijven, dan de motor naar voren laten steken in de ketel (voorin de rookkast blijft dan nog wel wat ruimte voor lood als het draaistel niet genoeg belast wordt) zodat je de hele vuurkist vrij laat om er naar hartelust lood in te proppen. Die locs met vuurkist tussen de drijfassen (1B of 2B) zijn altijd van die ellendelingen om aan het trekken te krijgen...
-
De bedoeling is om op de achterste as, die boven de vuurkist zit, de aandrijving te monteren. Motor past dan in de ketel. De voorste as zit een exentriek aan om het binnenliggend drijfwerk te maken. (of ik dat doe???)
Bij mijn 5800 heb ik het wel gemaakt, klopt echter niet. Zou stephenson in horen, maar is walschaerts. (of omgekeert, dat weet ik niet zeker, alleen dat het niet klopt.)
Edwin
-
bij de 1600 is het zeker stephenson (dus met in totaal 4 excentriekschijven)
-
klopt helemaal. En de 3500 wielen hebben 2 schijven.
Maar bij m'n 5800 ziet het er toch wel fraai uit, ondanks dat het niet klopt. Dus er is een redelijke kans dat ik het er toch inbouw bij de 1600. (kan het er altijd weer uithalen voor de 3500, het volgende project.)
-
Zeer fraai apparaat, maar ik kan je wel vertellen dat die nummerplaat nooit gaat passen dus gooi die maar bij mij door de brievenbus, kom je daar maar mooi weer gemakkelijk af ;D.
Groeten Stephan.
-
Edwin,
dit zijn wat foto's die ik gisteren van je 1600 heb gemaakt.
(http://farm3.static.flickr.com/2351/1499128841_a015196f14.jpg)
(http://farm3.static.flickr.com/2240/1499128873_0948897595.jpg)
(http://farm3.static.flickr.com/2180/1499156151_26d6ac12f5.jpg)
(http://farm3.static.flickr.com/2340/1499156171_4d45341852.jpg)
(http://farm3.static.flickr.com/2410/1499156201_26083d5776.jpg)
-
tof ding, maar die wieltjes zijn echt TE dun. (ja, dat kan ook ;D)
-
mooi hoor,
verbaasd me wel dat Frits kunststof fotografeerd. ;D ;D
Hoe heb je de dom uiteindelijk gemaakt?
-
Daar "weet" ik het een en ander van. Ondergetekende is de schuldige omdat Edwin over draaien op de draaibank begon. Mooi niet dus.
Ooit had ik een Philotrain dom aangeschaft om die op mijn 5800 te zetten. Dat kwam er dus niet van en het ding lag hier stomweg te liggen tot St. Juttemis. Nu klopte de radius van dit ding niet met de ketel van de 1600.
Dus.....botte kracht.
Buis van de goede diameter, dom er op en het geheel in de bankschroef.
Mazzel dat de bovenkant van de dom plat was, anders zou het niet lukken.
Het resultaat zie je.
Wat zijn die "bijpraatavonden" toch altijd leuk en produktief.
-
Bedankt Frits, voor het maken en plaatsen van de foto's. Zo mooi kan ik ze niet maken.
Edwin
-
Nog wat vorderingen die gemeld kunnen worden?
-
Nee, verder nog niets meer aan gedaan, meer met de modules gewerkt, om ze klaar te krijgen.