BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: hooidonk op 23 December 2013, 09:00:34
-
Hallo allemaal,
ik heb hier van een kennis een Roco 295 100-2 liggen.
Ik vermoed dat deze uit een startset komt, want het is een vereenvoudigde uitvoering.
(http://imageshack.us/a/img593/6378/a6u0.jpg)
Onder andere brandt er maar één frontsein, die op de huif.
Op het bordes zijn ze niet voorzien van lampjes.
Weet iemand of deze middels een losse lichtgeleider en lampenhoudertjes eenvoudig om te bouwen is naar een 3-punts frontsein?
Of is daar een compleet nieuw bordes voor nodig?
En heeft iemand ervaring met het digitaliseren van deze loc?
Is er een decoder die nog ergens in het huifje past of zijn we veroordeeld tot een decoder in het machinistenhuis?
Met vriendelijke groet,
Marten
-
Hallo Marten,
Ik ben anderhalf jaar geleden ook bezig geweest met een V90/290/295 van Roco.
Bij mij ging het om een uitgebreidere versie, dwz met licht in het bordes.
Jij hebt inderdaad een versie zonder. Je zou die twee onderdelen met licht na kunnen bestellen en daar eventueel smd ledjes in kunnen monteren. Standaard komt er met die lichtgeleiders haast geen mooi lichtbeeld uit.
Het is wel even leuk rommelen, maar dan heb je ook wat.
Aangezien dat er onder deze machine sterk verouderde Roco techniek schuil gaat moet je je eigen afvragen of het de moeite nog wel waard is. Een trix heeft daarintegen ook al sluitverlichting in het bordes en loopt ook veel soepeler.
Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.
Ps, bij mij zit de decoder gewoon in de bestuurders cabine. Ergens anders is haast geen plek.
Onderstaand het resultaat met smd led inbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_13_231_1.jpg)
Fred
-
Hallo Fred,
dank je wel voor je duidelijke uitleg.
De ombouw is bij jou mooi gelukt!
Ik zal je verhaal eens aan het baasje van deze machine voorleggen, dan mag hij zeggen wat hij wil. (y)
Groetjes,
Marten
-
Fred, je zei "aangezien dat er onder deze machine sterk verouderde Roco techniek schuil gaat". Wat zijn zaken die bij roco sterk verouderd kunnen zijn?
Waarom ik het vraag: ik heb me 20 ofzo niet met modelbouw en vooral niet met kopen van loks beziggehouden. 't Was wel roco spul dat ik toen kocht (1600, 2200, v100) en dat was een enorme sprong voorwaarts t.o.v. de hema/lima spulletjes van daarvoor. Zeker de v100 reed boterzacht.
Nu weer aan het beginnen door tweedehands, jawel, roco spul te kopen. O.a. ook een v100 die precies lijkt op die van 20 jaar geleden.
Dus... Is er in die 20 jaar iets echt verbeterd in de roco techniek? 't Is wel kardanas i.p.v. veertje dat ik heb, dus zo oud is het ook weer niet. Benieuwd of ik ergens op moet letten.
Reinout
-
Hallo Reinout en Fred,
Reinout, allereerst leuk dat je de hobby weer aan het oppakken bent! (y)
Ik heb even een paar foto's gemaakt van het kloppend hart van deze machine:
(http://imageshack.us/a/img607/993/wula.jpg)
(http://imageshack.us/a/img534/6717/1jnp.jpg)
Dit is toch al een uitvoering met een nieuwere motor en met een 8 polige decoder-aansluiting, dus op zich toch al wel redelijk bij de tijd.
Ook is hij fluisterstil.
Bij mij moest het vroeger ook altijd het nieuwste van het nieuwste zijn, maar tegenwoordig denk ik daar toch anders over.
Het oudere aandrijving maakt wat meer herrie en is wat moeilijker digitaal te maken, maar verder kan het qua detaillering vaak nog prima mee.
Persoonlijk zou ik me meer druk maken om de detaillering, of dat naar jouw maatstaven goed genoeg is.
De techniek blijft meestal wel werken (uitzonderingen daargelaten.. ;D ) en anders zijn er nog genoeg onderdelen voorhanden.
De vooruitgang qua techniek zit hem m.i. vooral in dat het stiller geworden is en in de elektronika (LED-verlichting en het digitale tijdperk).
Groetjes,
Marten
-
Deze lok. heeft inderdaad al een recenter binnenwerk (printplaat/motor).
Het enige waar ik mijn bedenkingen over heb is de geheel kuntstof constructie van de draaistel/tandwiel huizen. Die constructie gaat in de loop van de tijd door het slijten extra geluid produceren buiten de motor om. Ikzelf heb twee recente modellen van dit lok type (2005-2009) en heb ook een hogere geluids productie vanuit de draaistellen dan in het begin. Daarin tegen zijn de motoren wel stil.
Wat mij opvalt is dat de tandwiel/draaistel contsructie nog precies hetzelfde is zoals het was ten tijde van het Rowa tijdperk. Dan praten we over 30-35 jaar geleden... Dat bedoel ik dus meer... De motoren en printplaten zijn wel netjes met hun tijd meegegaan.
-
Huh? Verreweg het meeste materieel rijdt met die plastic draaistellen..? Nooit gemerkt dat dat extra geluid gaat produceren, ook nooit gelezen.
Ik heb er zelf ook twee, de oudere modellen. Ook ik ben van plan meer mee te doen dan even een decoder er in plempen. Ik denk dat je vooral met dit model makkelijk een aan de voorkant de "lampjes" met de hand uitboren, uitkijken dat je niet te diep gaat. Dan vanaf de achterkant ook een gaatje doorboren, maar dan met 0,5,mm ofzo.
Dan kun je met SMD ledjes en lakdraad een goudkleurig ledje in de onderste gaatjes pleppen en een rode in de onderste, met de draadjes dus doorgestoken maar achter. Daar fixeren met een beetje lijm en afdichten met een dotje verf in de juiste kleur. De lakdraadjes binnen in de kap dan natuurlijk wel even aan een weerstandje hangen voordat je hem aan de decoder hangt.
Vanaf de voorkant kun je dan de lamphoudertjes afvullen met Chrystal Clear, en klaar is Kees 😉.
Nu alleen nog even doen 😉😁.
Groet,
Richard
-
Met plastic draaistellen bedoel ik het binnenwerk, dwz de constructie die de tandwielen omsluit.
Al zouden de draaistellen van karton zijn, dat maakt voor de rest weinig uit.
En idd zoals Richey al zei; de bordessen uitboren en vullen met smd,s.
Ik heb als proef alleen de frontverlichting gedaan, maar als een volgende keer zich voordoet neem ik ook gelijk de sluitverlichting mee.
Gebruik dan idd wel lakdraad ivm de kleine werkruimte...
-
Toch zet ik ook daar m'n vraagtekens bij hoor. Ik zal eerlijk bekennen dat ik alleen Roco's met plastic tandwielkasten heb en het verschil in geluid niet kan testen, maar een verhoogde geluidsproductie lijkt me sterk. Het spul is waarschijnlijk PP, een nogal buigzaam kunststof. Als iets als klank-kast moet kunnen werken, moet het eerder stijf kunststof zijn. Daarnaast zit er vaak het nodige vet in wat de geluidsproductie tussen tandwielen onderling ook reduceert.
Daarnaast draaien de tandwielen in deze 'kasten' helemaal niet zo hard vergeleken met andere modellen. Vergelijk maar eens een Fleischmann of oude Lima-aandrijving met de gemiddelde Roco, de verhouding tussen de tandwielen is, vaak tot de wielen toe, veel groter. Bij de Roco is het vanaf het wormwiel vrijwel alleen maar distributie van de motorkracht: na het eerste of tweede tandwiel na het wormwiel wordt er eigenlijk niet meer vertraagd.
Sorry, maar de verhoogde geluidsproductie gaat er ook bij mij niet in ;)
-
Wat er veelal vergeten word is dat het asje van het wormwiel na een tijdje
ook een drupje olie nodig heeft.
Daar bedoel ik dus beide lagerbusjes mee waar het wormwiel zich in bevindt.
Erwin,
TEE