BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Korsten op 20 December 2013, 12:48:27

Titel: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: Peter Korsten op 20 December 2013, 12:48:27
Naar aanleiding van deze opmerking:

Vraagje van mijn kant aan de machinist.

Dienstregelingen van bijzondere ritten worden soms wel en soms niet aangekondigd op diverse fora's.
Weet iemand wat de regels zijn, mag zo'n DRGL nu wel of niet gepubliceerd worden?
Eigenlijk is het pure bedrijfsinformatie, waar een buitenstaander eigenlijk niets mee te maken heeft, tenzij reizigers van de trein gebruik maken.

Maar echt een commercieel belang zit er ook niet aan, dus ik snap niet zo waarom daar zo moeilijk over gedaan wordt. 't Is niet zo dat een andere vervoerder snel die rit inpikt zodra je hem publiceert.

- Peter
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: André82 op 20 December 2013, 13:01:05
Over het algemeen wordt er niet moeilijk over gedaan, tenzij het een gevoelig onderwerp is, zoals een nucleair vervoertje. Maar het is toch een raar gevoel dat als je onderweg ben met een extra goederentrein je eigen dienstregeling voorbij ziet komen op Facebook van Op de Rails!
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: Emiel_nl op 20 December 2013, 16:33:55
Maar echt een commercieel belang zit er ook niet aan, dus ik snap niet zo waarom daar zo moeilijk over gedaan wordt. 't Is niet zo dat een andere vervoerder snel die rit inpikt zodra je hem publiceert.

- Peter
Een betalende klant bij een vervoerder die, om verder niet nader toegelichte redenen, z'n rit stil zou willen houden, zou als vraag net zo goed kunnen stellen: "waarom is geheimhouding een probleem".

Praktisch gezien is het gewoon een ordinaire botsing van de belangen van "de hobbyist langs de baan", welke haaks staan op de belangen van de klant, die z'n rit graag stil wil houden om redenen die verder alleen de klant wat aan gaat. Maar het commerciële punt is heel eenvoudig: wie betaald, bepaald.

Daarnaast is er nog de kwestie dat bij NSR het besloten vervoer onder interne bedrijfsgegevens vallen en die mogen niet naar buiten gebracht worden, aldus het protocol voor bedrijfsgegevens. Ik kan me zo voorstellen dat elke vervoerder zo'n protocol wel heeft en globaal overal op hetzelfde neer zal komen.
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: SimonH op 20 December 2013, 16:43:59
Eén van de overwegingen is natuurlijk de veiligheid. Bij stoomritten willen nog wel eens hobbyisten voor gevaar zorgen. De VSM bijvoorbeeld wil daarvoor geen verantwoordelijkheid meer lopen en publiceert geen dienstregelingen meer. En dat kan ik me goed voorstellen.

Sent from my LG-P710 using Tapatalk

Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: Jeronimos op 20 December 2013, 17:33:50
Maar dat houdt een echte fanaat toch niet tegen. Die staat er gewoon de hele dag als ie weet dat er een rit is. En op de website van VSM zal echt wel vermelden wanneer er rijdagen zijn. Terug naar Toen en zo. Dan kun je er van op aan dat er natuurlijk ritten zijn.
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: Peter Korsten op 20 December 2013, 19:50:44
Het zal vast zo zijn dat het interne bedrijfsgegevens zijn, maar nogmaals, er zit geen commercieel belang aan vast.

Als mijn werkgever (mobiele telefonie) met een actie komt, dan reageert de concurrentie binnen een week. Als dat soort informatie eerder naar buiten zou komen, zou dat dus financieel gezien een ramp zijn. Dat heb je met dienstregelingen niet.

Dat er andere redenen zijn om ze geheim te houden, daar kan ik inkomen, maar "het is intern" vind ik weinig steekhoudend.

- Peter
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: santerdam op 20 December 2013, 20:06:22
@Peter,

Het kan natuurlijk gewoon zijn dat er geen enkele reden is om het geheim te houden. Maar ook geen enkele reden om dit soort ritten te gaan publiceren.

Als je als bedrijf besluit iets te publiceren, zul je ook een team moeten belasten met de uitvoering. Dat kost geld. En je zult ergens wat management moeten benoemen die gaat kijken of het allemaal goed verloopt. Dat kost opnieuw geld. En je mag verwachten dat er dan ook nog een klachtenlijn of helpdesk moet worden voorzien van informatie en een backoffice dat die de klachten gaat afhandelen. Ook weer extra kosten.

Waarom zou je al die kosten op je nemen als bedrijf ?

Sander
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: Thom op 20 December 2013, 21:05:29
Het zal vast zo zijn dat het interne bedrijfsgegevens zijn, maar nogmaals, er zit geen commercieel belang aan vast.

Als mijn werkgever (mobiele telefonie) met een actie komt, dan reageert de concurrentie binnen een week. Als dat soort informatie eerder naar buiten zou komen, zou dat dus financieel gezien een ramp zijn. Dat heb je met dienstregelingen niet.

Dat er andere redenen zijn om ze geheim te houden, daar kan ik inkomen, maar "het is intern" vind ik weinig steekhoudend.

- Peter
Moet het per definitie een commercieel aspect hebben?

Het is onderdeel van een product geleverd aan een klant, en daar heeft de rest van de wereld toch niets mee van doen? Een klant kan weleens niet zo blij zijn met die aandacht en toeren die sommige mensen vaak uithalen.

Als ik een zaal huur bij een van der valk, dan plaatsten die dat toch ook niet in de krant ? Daar zou ik als klant ook zeker niet gecharmeerd van zijn...

Dat het interne regelgeving is, betekend simpelweg dat een medewerker het gewoon niet toegestaan is deze info te delen en dat het hem feitelijk zelfs zijn baan kosten als hij dat wel doet.
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: Jeroen Mooij op 20 December 2013, 21:34:50
Beste Peter,

Het publiceren van een drgl levert vaak een hoop gezanik op wat totaal niks opbrengt.
Met roestrijden is het zelfs zo geweest dat spotters boos waren dat we niet op tijd ergens reden.
Diezelfde spotters konden we van het nevenspoor plukken omdat ze het recht meenden te hebben daar te mogen staan (met gevaar voor eigen leven) om 'hun' foto te schieten.
Met zulke randdebielen valt geen afspraak te maken. Vandaar de terughoudende houding bij het publiceren van ritten.
Het gaat niemand ene fluit aan en bij ongelukken wordt al gauw gewezen naar de treineigenaar.

Daarom: wees tevreden met wat je krijgt en haal daar je voldoening uit.

Groet,

Jeroen
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: Emiel_nl op 21 December 2013, 00:00:00
Het zal vast zo zijn dat het interne bedrijfsgegevens zijn, maar nogmaals, er zit geen commercieel belang aan vast.

Als mijn werkgever (mobiele telefonie) met een actie komt, dan reageert de concurrentie binnen een week. Als dat soort informatie eerder naar buiten zou komen, zou dat dus financieel gezien een ramp zijn. Dat heb je met dienstregelingen niet.

Dat er andere redenen zijn om ze geheim te houden, daar kan ik inkomen, maar "het is intern" vind ik weinig steekhoudend.

- Peter
Het is altijd grappig hoe sommigen zich in van alle hande bochten wringen om te trachten hun gelijk te halen. Het maakt denk ik weinig uit welke redenen je zal aanhalen ten gunste van een gewenste publicatie, er zal ook altijd wel iemand zijn die de aangehaalde reden compleet kan neersabelen. Feit is en blijft: de mening van degene die een trein inhuurt (en ten dele ook de mening van de vervoerder), is de enige die legitiem is. Elke andere mening die daar van afwijkt, doet op geen enkele wijze terzake.

En wat betreft de "het is intern"-kwestie: het kan je je baan kosten. En dat vindt je wenig steekhoudend?
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: Peter Korsten op 21 December 2013, 11:09:15
Nee, dat vind ik eerder overtrokken.

Maar laten we er maar over ophouden. Zoals ik al zei, ik kan er inkomen dat er redenen zijn om het niet te publiceren, bijvoorbeeld dat het je niets oplevert behalve een stelletje halve garen die het leuk vinden om foto's van treinen te maken. Of wanneer je nucleair materiaal vervoert (maar dat is om één of andere reden altijd bekend bij de tegenstanders).

Puur "het mag niet omdat ik dat zeg", dat is datgene dat ik weinig steekhoudend vind. En dat heeft niets te maken met me "in allerlei bochten te wringen om mijn gelijk trachten te halen" (over overtrokken gesproken).

- Peter
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: AlfaArjen op 21 December 2013, 11:39:56
Ik vind het wel een interessante discussie.

Je gaat uit Peter van het idee dat je recht hebt op informatie. Maar je gaat helemaal voorbij aan het feit dat het helemaal niemand wat aangaat waarom drgl's niet worden gepubliceerd, de keuze ligt bij de klant. Er is niemand die daar verantwoording voor af moet leggen. Als ik een trein huur omdat ik een bruiloft wil vieren en ik vind dat daar geen foto's van moeten worden gemaakt door derden, wie ben je als fotograaf dan om daar dan moeilijk over te doen ( niet kwaad bedoelt hoor ) ? De reden waarom een drgl niet bekend wordt gemaakt doet er niet toe, als degene van de rit vind dat dat niet moet, dan mag hij dat en dan moet je je daar gewoon bij neerleggen.
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: Jeroen Mooij op 21 December 2013, 13:47:30
AlfaArjen, Je slaat de spijker op zijn kop.
Zo is het en niet anders.


Oh, en voor wie er interesse in heeft, hier even een 'old school' bijzondere trein aankondiging net zo uitgevoerd als uit het pre-internet tijdperk:

In bediengebied Ut rijdt komende nacht tijdens de BD 1 trein.
Deze trein rijdt in opdracht van ProRail, uitgevoerd door Roestrijden.nl, in samenwerking met een materieeleigenaar.
Voor wie er zin in heeft om deze trein te fotograferen: neem koffie mee, zaklamp, een goed boek een warme deken en een hoop geduld. We komen waarschijnlijk een keer in Ut om kop te maken.
We hebben 1 oliebol, gebakken in olie van een oerdegelijk werkspoorproduct, voor de winnaar van de fotowedstrijd, te publiceren op deze website. En natuurlijk: eeuwige roem.

Let op:
Forumleden (ook die van andere sites) die beroepshalve toegang hebben tot de dienstregelingsoverzichten wil ik er uitdrukkelijk op wijzen dat dit berichtje géén uitnodiging is om de asv te publiceren op internet.


Succes met fotograferen!

Roestrijden.nl - Stichting Holland Spoor




Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: Peter Korsten op 21 December 2013, 21:23:43
Je gaat uit Peter van het idee dat je recht hebt op informatie.

Huh? Absoluut niet. Sowieso interesseren mij dienstregelingen geen moer en zal ik ook geen foto's van treinen maken, of ik zo toevallig eens op een station moeten zijn (ik woon in een land waar er geen treinen zijn, maar dat terzijde: ook in Nederland heb ik nooit treinen gefotografeerd).

Citaat
Als ik een trein huur omdat ik een bruiloft wil vieren en ik vind dat daar geen foto's van moeten worden gemaakt door derden, wie ben je als fotograaf dan om daar dan moeilijk over te doen?

Als je niet gefotografeerd wil worden, moet je niet met een trein gaan. Die kun je namelijk overal zien rijden.

Nogmaals, ik snap dat er hele goede redenen zijn om een dienstregeling niet openbaar te maken. Die voorbeelden zijn al genoemd. Er wordt alleen altijd zo paniekerig gedaan zodra er op deze site ook maar iets van een dienstregeling komt te staan, alsof we dan opeens de zwarte helikopters boven ons huis zouden hebben hangen.

Dat zou je eens bij de NS moeten proberen.
"Wanneer vertrekt de volgende trein naar Utrecht?"
"Sorry meneer, dat is bedrijfsgeheim."

Maar goed, ik maak me nu schuldig aan off-topic, dus ik houd mijn mond voordat een collega me aan mijn jasje trekt.

- Peter
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: MHS84 op 21 December 2013, 22:24:33
Ik vind het ook een interessante discussie. :) Ik ben geneigd mij bij  Peter aan te sluiten.

Volgens mij interesseert het een klant / vrachtbetaler toch geen biet of de dienstregeling openbaar is. Een klant / vrachtbetaler wil zijn spullen zo goedkoop mogelijk van A naar B vervoerd hebben op het juiste tijdstip.
Voorbeeld 1: Het belang van Kraftwerk Voerde is dat zij hun kolen op tijd geleverd krijgen tegen zo’n goedkoop mogelijk tarief. Of de trein door DB Schenker, Captrain of RheinCargo gereden wordt doet er helemaal niet toe.
Voorbeeld 2: De Mortara shuttle (van pak ‘m beet 70 TEU) bevat zo’n tiental klanten die allemaal spullen naar (Noord-)Italië vervoeren. Het maakt voor de ontvanger van een container of afzetbak niet uit of hij zijn spullen over de weg of per spoor krijgt als het maar goedkoop is. Aan de andere kant zijn er ontvangers die wel willen weten waar hun spullen zijn. Openbare track- en trace-systemen bevorderen het gebruiksgemak.

Zeker in voorbeeld 2 zijn openbare gegevens gunstig. Hoe laat vertrekt de trein? Hoe moet mijn vrachtwagen op de terminal zijn om op tijd mee te kunnen? Hoe laat moet ik mijn chauffeur aanmelden op de terminal. Deze systemen bestaan al, maar wel afgeschermd op intranet. Ikzelf werk hier niet mee.

Voorbeeld 3: je kan schepen openbaar tracken en tracen. Per terminal kan je per schip de verwachte en werkelijk aankomst- en vertrektijd zien. Ikzelf werk hier wel mee. Dus ook een stelletje halve gare die in Hoek van Holland bootjes staan het spotten kunnen deze systemen gebruiken.

Ik zeg niet dat alle dienstregelingen openbaar moeten zijn, maar dat zouden ze wel mogen zijn.
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: robin binsbergen op 22 December 2013, 00:39:26
Ik vind het ook een interessante discussie. :) Ik ben geneigd mij bij  Peter aan te sluiten.

Volgens mij interesseert het een klant / vrachtbetaler toch geen biet of de dienstregeling openbaar is.

Ik geef jullie een voorbeeld:

"He, da's leuk, ik lees op beneluxspoor dat ik volgende week een afscheidsritje van mijn baas krijg met de 2225....."

Ook hier wordt geregeld museummaterieel voor gebruikt!

Mvg,
Robin
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: Peter Korsten op 22 December 2013, 10:13:32
Nogmaals, ik snap dat er hele goede redenen zijn om een dienstregeling niet openbaar te maken.

- Peter
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: AlfaArjen op 22 December 2013, 11:14:06
Ik ging uit vanuit het perspectief van treinfotografen, niet van jou persoonlijk Peter, dat had ik wat beter kunnen verwoorden  ;)


De vergelijking met NS raakt natuurlijk kant nog wal. De dienstregeling van NS dient een openbaar de doel: de reiziger als klant.

Dienstregelingen van goederentreinen kennen een andere klant: er zijn bijvoorbeeld containershuttles die containers vol tv's en dure apparatuur vervoeren. Nu zal je zeggen, dat is dan een goede reden, maar wat ik ermee bedoel is dat iedere reden voor de vervoerder een rechtmatige is. Als de vervoerder vind dat de dienstregeling niet moet verschijnen omdat de baas een te grote snor heeft, dan is dat zo. Treinfotografen zijn simpelweg geen partij waarmee rekening gehouden moet worden. NS gaat bijvoorbeeld toch ook niet zijn materieel zo inzetten dat elke spoorlijn een interessante mix biedt aan materieel voor fotografen?

Ook bij museumritten kan ik er best mee leven dat er in het verleden dingen zijn gebeurt waarbij men zich niet prettig heeft gevoeld. Als je ziet dat jouw ritten leiden tot potentieel levensgevaarlijke situaties dan denk je wel 3 keer na: "fotograaf overlijdt na aanrijding met trein bij fotograferen oude trein" is ook niet echt lekkere reclame... Dat er dan 'paniekerig' wordt gedaan als er toch een dienstregeling verschijnt: als je hebt afgesproken om niets te publiceren en het verschijnt toch, wekt dat niet veel vertrouwen in je eigen organisatie. Ik kan mij goed voorstellen dat sommigen daar niet fijn op reageren.

Ik zeg niet dat alle dienstregelingen openbaar moeten zijn, maar dat zouden ze wel mogen zijn.

Dat is ook de situatie, ze mogen openbaar gemaakt worden, maar het hoeft niet. De vervoerder/klant/museummaatschappij maakt die keuze, en treinfotografen zijn daarin geen belanghebbende.

Misschien is het trouwens handig om deze discussie even in een apart topic te zetten?

Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: Peter Korsten op 22 December 2013, 17:56:36
Ja, dat is inderdaad handig. Bij deze. :)

- Peter
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: Whis op 22 December 2013, 18:13:26
On a side note: in het basisuurpatroon zijn ook de goederenpaden opgenomen en die staan dan weer gewoon op de webzijde van ProRail (http://www.prorail.nl/vervoerders/verdeling-van-ruimte-op-het-spoor/dienstregeling-2013/tijdwegdiagrammen). Okee, de invulling van de paden staat er niet op, maar dat is dan ook redelijk ad hoc. Dus volgens mij is het niet per sé onwil ofzo. Vraag me ook af wat nou precies de toegevoegde waarde zou zijn. Behalve dan voor den spottertjes.
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: tijgernootje op 22 December 2013, 18:21:50
Aande hand van voorgaande bericht zit m nu juist daar ook een deel van " de kneep" er staat iets maar wat t is ,is een raadsel voor vele.
En dat brengt dan weer wat anders naar voren al t gaat om wel of niet publiceren van een bepaalde drgl.
Als het gaat om men(wie dan ook de men is) bepaald dat een drgl niet online verschijnt,waarom mogen sommige dan wel foto's neermikken van zo'n trein op t het net omdat men meer mag/kan/weet dan de doorsnee fotograaf ?
Wat maakt iemand die bij de info kan komen door t beroep dan ineens gemachtigd/heilig dat die t wel kan/mag/dat t wordt gedoogd ?
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: henk op 22 December 2013, 18:26:15
Ach, anders sta je maar met zijn allen allemaal dezelfde foto's te maken. Dat kan toch ook de lol niet zijn. Ik ben die plan U van roestrijden weleens tegen gekomen terwijl ze bij de overgang in de Reigerstraat stonden geparkeerd. Kijk, dat is leuk.
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: Jeroen Mooij op 22 December 2013, 21:43:49
Ha Henk,

Je bedoelt dit moment?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Burg_Reigerstraat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Burg_Reigerstraat.jpg)
Hier zat de hele club even te eten.
Waar mogelijk streven we toch een wat bourgondische werkwijze na.
Het moet wel leuk blijven allemaal.
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: Chris Westerduin op 22 December 2013, 22:53:02
Het grote probleem is bij openbaarheid van dienstregelingen dat een aantal lieden niet weet hoever ze kunnen gaan en denken, Jeroen haalde dat al aan, dat ze overal kunnen gaan staan voor hun fototje. Helaas voor de mensen die wel weten wat ze mogen en kunnen op openbaar toegankelijke locaties zijn door toedoen van hun hobbygenoten al veel infokranen dicht gedraaid.
Had zelf 'ns een dienstregeling op een Facebook pagina gezet en vond de fotografen op het schouwpad van het nevenspoor terwijl er al een trein van de andere kant kwam... Tja, bij mij was het toen ook klaar...
Titel: Re: Dienstregelingen en openbaarheid
Bericht door: henk op 23 December 2013, 06:29:29
In ieder geval daar Jeroen.  :)
Zien jullie dat er toch altijd wel foto's van zijn. Totaal zinloos als ik ook nog een camera had gebruikt. Even gekeken en met een brede grijns doorgelopen. Juist de verrassing maakt het mooi.