BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Toroque op 22 December 2013, 16:33:42
-
Hallo,
Ik ben sinds paar weken begonnen aan deze hobby dus ik weet er nog niet veel van.
Nu kwam een kennis van mijn aan met mooi exenplaar van Roco een 4155A. Maar aan gezien mijn baan voorzien is van een ROCO MM kan ik deze analoog niet gebruike(?). Is het mogelijk om deze (tegen zacht prijsje) digitaal te krijgen of te laten maken?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131222_103431.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131222_103431.jpg)
Ik kan goed met soldeer bout om gaan maar heb wel een duidelijk instructie nodig. Iemand misschien al een keer deze locomotief verbouwd? op de zoek functie en google kwam ik er zo snel niet uit.
En anders verkoop ik hem denk ik maar...
Alvast bedankt!!!
-
Vul in bij google: roco 2200 digitaliseren
Dan vind je o.a. dit: http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Ombouw_Roco_NS2200/2300 (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Ombouw_Roco_NS2200/2300)
Een complete ombouwbeschrijving met foto's.
-
Bedankt voor de snelle reactie!
-
Ik heb dat ook op mijn website staan: http://lolkebijlsma.com/ns2200_dcc.html
Groeten,
Lolke
-
@ Toroque: Hou er wel rekening mee dat de lok analoog perfect moet lopen! Je zegt dat je 'm gekregen hebt, dus joost mag weten hoe lang hij al ligt.
Dan is het handig om te controleren of alles werkt zoals het hoort. Als het na het digitaliseren hopeloos is, weet je niet of dat al zo was, of dat jij wat fout gedaan hebt.
Bij die van mij zaten enkele wielen niet lekker meer vast op de as.
Oh ja: je zal her en der misschien lezen dat de overbrengingen in deze lok voor het ronkende geluid zorgen. Dat probleem zit 'm echter niet in de overbrengingen, maar in de motor.
-
Dit is trouwens geen 4155A, maar de modernere 43673 van begin jaren '90.
Qua digitaliseren maakt het niet uit, wel qua opslagperiode.
-
Oke dus hij zit in de verkeerde doos dan ofzo?
-
Hij zit inderdaad in de verkeerde doos.
Deze doos is van precies dezelfde type ns2200 lok alleen hadden die loks waterdecals als opschriften bijgeleverd.
Mvg jamie diks
-
En de aandrijving was onder handen genomen. De 4155 knort genoeglijk als een oude Roco met zo'n dikke motor en veertjes bij wijze van cardanas. De nieuwere zoemt als een, eeeeeh, nieuwere Roco.
-
De 2343 (en 2246 en 2252) hebben ook nog de veren tussen de aandrijving.
Echter is de motor wel beter dan bij de eerste generatie, en bromt veel minder.
-
Nou dat is al postiever. Ik hoop nog net voor de kerst een decoder binnen te hebben kan hem er even in bakken.
We handig zo'n forum met expers :P
-
Dit is trouwens geen 4155A, maar de modernere 43673 van begin jaren '90.
En dan nu voor het minder geoefende oog: waar kun je dat aan zien? Ik zie geen verschil met de mijne namelijk ;) (die van mij is wel een echte 4155A)
@ Toroque: Expert? Welnee... ik klooi maar wat aan en heb soms echt geen flauw idee waar ik mee bezig ben ;D
-
@Menno: jouw echte 4155 is waarschijnlijk uitgevoerd in het citroengeel met lichtgrijs, heeft geen opgedrukte locnummers en geen radio-symbolen op de huiven en fronten. Dat is waar ik het verschil aan zie.
Overigens zit bij deze versie, de 2343, het NS logo te ver naar achteren (richting cabine).
-
@ Toroque: Expert? Welnee... ik klooi maar wat aan en heb soms echt geen flauw idee waar ik mee bezig ben ;D
Prutsen: zonder kennis van zaken aan modderen.
Prullen: met enige kennis aan modderen.
-
Nu op marktplaats gezet?:
http://link.marktplaats.nl/759634920
-
Hoeft niet over dezelfde loc te gaan.
Wel een stevig prijsje overigens, ongeveer het dubbele van de toenmalige nieuwprijs.
-
Ik denk toch niet dat er erg veel 2343's in een 4155 doos zitten, vandaar mijn gedachte.
Ook geeft de verkoper op de loc te willen verkopen omdat 'ie niet digitaal is, en TS vraagt hoe deze loc digitaal is te krijgen.
Wat de prijs betreft: de 2246, 2252 en 2343 kosten destijds nieuw rond de 220 gulden.
Er is een tijd geweest dat ik ze (vooral de 2246) verkocht voor 100-130 euro.
70 euro is momenteel marktconform, en dus redelijk te noemen. Maar ook nu staan ze op MP voor meer dan 100 euro.
-
Nee, ik zag hem net ookal. Ik ga morgen of zaterdag even een decoder halen en dan kan feest beginnen. (y)
-
Zo het is me gelukt (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131228_145324.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131228_145324.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131228_160542.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131228_160542.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131228_162434.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131228_162434.jpg)
De wiellen maken alleen soms wat slecht contact dus daar moet nog naar gekeken worden. voor de rest geslaagde klus. was weer leuk naar al die jaren weer eens solderen. ;)
-
Mooi! Maar waarom niet meteen een Digirails verlichtingssetje erin?
-
Had ik nog niet aan gedacht ::) Nieuw in spoor wereld
-
Als je dan toch bezig bent, is dit (http://www.digirails.com/drc2200-lichtset.html) een stuk beter.
-
En als je dan toch nog bezig bent, verwijder dan ook even de zwarte tape waar je de decoder nu mee vast geplakt hebt.
Zo kan de decoder zijn warmte niet kwijt. Zeker met deze motor zal er redelijk wat stroom verbruikt worden, oftewel grotere warmte ontwikkeling. Gewoon even met een stukje dubbelzijdige tape op het frame vastzetten.
-
Ik heb dezelfde onmogelijke loc omgebouwd. De lampjes heb ik vervangen door losse warm witte led's. Uren werk geweest met het afstellen van de wormwieltjes, maar het rijdt nu geweldig. Verder moet ik hem nog opknappen want hij kwam uit de oude doos van rond 1975. Veel beschadigingen, maar misschien heeft dat ook wel wat charme. VINTAGE!
Kees
-
Ag voor nu hou ik hem zo. Tegen die tijd dat een baan heb ga ik hem wel 100% in orde maken. hij rijd nu max 10 minuten. Op een ovaaltje ben je snel uit gekeken :)
-
Het is al weer tijd geleden dat de 2200 verzien heb van een decoder. Maar hij heeft nooit echt heerlijk gereden.
Nu dacht ik dat het komt omdat hij wel wat smeet kon gebruiken en de wielen een poets beurt.
Nu had ik vanavond niet veel te doen dus na druppeltjes smeet middel in de worm wieltjes en de wielen met wasbenzine schoon gemaakt. Net wat proberen te rijden maar nog steeds happer hij vreselijk. Terwijl mijn andere locs gewoon mooi rondjes draaie. Maar nu zat naar de wielen te kijken maar er zit best wel nog wat aanslag op. Zie foto
(http://img.tapatalk.com/d/14/08/10/june8ure.jpg)
Zou dit het probleem kunnen zijn? En hoe zou ik dit kunnen verhelpen?
Alvast bedankt
-
De mijne (ook stokoud) heb ik vorige zomer omgebouwd:
(http://www.nuffieldcars.com/sp_rivarossi/99%202210%20colour.JPG)
Het ding rijdt fantastisch. Er zit weliswaar een Faulhaber-motor in maar Faulhaber of niet, digitaal of niet, de rijeigenschappen staan en vallen met een goede stroomafname. In jouw geval zien de wielbanden er heel aardig uit (tip: ik laat mijn machines regelmatig een paar minuten rijden op Tidy Track wielenreiniger, werkt prima). Maar de binnenkant kan ik moeilijk beoordelen. Daar zou het probleem wel eens kunnen zitten. De metalen delen van de wielen moeten natuurlijk goed schoon zijn, net zoals de stroomafnemers in het draaistel. Daar verzamelt zich nogal wat smurrie. Verder moeten de stripjes goed contact maken met de wielen. Bij Roco komt het wel eens voor dat de pinnetjes die zo'n stroomafnemer op zijn plaats houden, afbreken. Weg contact! Dan rest alleen maar vastlijmen met secondenlijm.
Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt; in ieder geval succes met 2343!
Henk
-
De foto die ik zie is te slecht om te oordelen over de staat van de wielen en wat je rechts ziet is een anti-slip band (doe dus geen moeite die 'aanslag' weg te krijgen ;) )
Punt 2: al in het begin van dit topic werd je met enige klem aangeraden het model analoog 100% in orde te krijgen.
Het is niet erg om eens een keer lekker eigenwijs te zijn, dat doen we allemaal wel eens.
Punt 3: niet alleen het wieloppervlak kan vuil zijn, ook de binnenkanten, waar de stroomafneemstrips tegen aan drukken, kunnen vuil zijn (evenals de stroomafnamestrips zelf)
Punt 4: controleer de overbrengingskastjes die op het draaistel geklikt zitten. Als daar hard vet in zit, zal het model nooit lekker rijden.
Punt 5: De motor kan ook gewoon versleten zijn.
Punt 6: Je ziet, heel veel punten die je analoog dient te controleren/verhelpen voor je er een decoder aanhangt.
-
Maak de motor ook schoon, demonteer hem en laat hem een paar uur in de wasbenzine zwemmen. Vraag wel even na bij de kenners of dat voor deze specifieke motor de beste manier is!!! Regelmatig even met de hand aan een asje draaien. Koolborstels, als die er in zitten, er uit en ook meteen vervangen.
Wielen uit het onderstel halen en schoonmaken en indien hardnekkig, met een dremel met zacht viltschijfje, schoonmaken/polijsten. Heel voorzichtig, kijk uit voor warmte en vergeet inderdaad de binnen- of buitenkant van de wielen niet.
Slepers op draaistellen die de spanning naar de behuizing etc voeren, desnoods iets strakker zetten, willen nog wel eens slap zijn.
Oh ja, ook rails schoonmaken ;)
-
met een dremel met zacht viltschijfje, schoonmaken/polijsten. Heel voorzichtig, kijk uit voor warmte
En kijk uit voor het antislip bandje wat waarschijnlijk hierdoor zal los schieten/breken ;)
-
Maak de motor ook schoon, demonteer hem en laat hem een paar uur in de wasbenzine zwemmen.
Misschien dat er nog een tegenreactie komt, maar de hele motor in wasbenzine leggen lijkt me niet zo slim: wasbenzine tast heel veel kunststoffen aan, weliswaar niet rap, maar het gebeurt wel.
Koolborstels, als die er in zitten, er uit en ook meteen vervangen.
Vrijwel elke modelbouwmotor heeft koolborstels (soms niet van kool maar van betere materialen) maar die kunnen er bij deze motor niet uit.
Voor het schoonmaken van de wielen: met alleen een viltje ben je er niet. Dat veroorzaakt veel te veel wrijving, met de risico's voor de as-isolatie van dien.
Je kunt een druppeltje zilverpoets op het viltje doen, dan worden je wielen prachtig schoon. Wel goed nareinigen met wasbenzine en ragertjes.
Wielen met een antislipbandje zou ik nooit motorisch reinigen. Dat gaat met de hand en als het lukt, verwijder ik de antislip voordat ik aan de gang ga.
-
Dank jullie voor de snelle reacties.
weer geleerd voortaan eerst analoog testen!
Ik ga zo maar wat infomatie zoeken of mijn 2343 maar eens te gaan strippen en geheel op te lappen. Dan ga ik daar stap voor stap alles na lopen ;)
-
Motor is al verwijderd. Draaistelle kon ik niet vinden op internet hoe dat moest
(http://img.tapatalk.com/d/14/08/11/uze2ara7.jpg)
-
Dat is ook een beetje 'eng' als je het niet gewend bent.
Pak de zijkanten van de draaistellen vast, en trek de gehele inrichting horizontaal naar 'buiten' (Dus als de motor er nog in zou zitten, van de motor af)
De draaistellen zitten met een kunststof pin in een gat in het chassis 'verankerd' en de enige manier om ze er uit te krijgen is domweg trekken ;)
Vergeet niet de draadjes naar de printjes even los te solderen ;)
-
Domweg? Ohw dat gaat me lukke hahaha. Bedankt!
-
(http://img.tapatalk.com/d/14/08/12/yhe2uqud.jpg)
-
Het laatste ook verwijderd. Het spulletje is goed dof geworden. Is dit op te lossen? Of is gewoon puur een kwestie van nieuwe kopen?(http://img.tapatalk.com/d/14/08/15/be9ymuqa.jpg)
-
Het zou kunnen dat het echt slijtage is: ik weet van sommige Fleischmann modellen dat de (nikkel?) buitenlaag soms zover afgesleten is, dat de binnenlaag zichtbaar wordt. Die binnenlaag is veel gevoeliger voor oxidatie en werkt daardoor minder goed als stroomafnemend wiel. Hoe dat bij Roco zit weet ik niet, maar dergelijke slijtage is vaak zeer duidelijk zichtbaar: op de plaats waar het wieloppervlak de rails het vaakst geraakt heeft, zitten slijtplekken, op andere plekken niet. Dat betekent vaak dat de buitenkant van de wielband nog redelijk in orde is.
Beste test: een wattenstaafje met alcohol of wasbenzine over het oppervlak wrijven. Als dat er zwart vanaf komt is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand.
Het zou kunnen dat het spul nogal aangekoekt is. Dan ga ik vaak met een doekje met wat alcohol wat steviger pulken en doen.
Weken in alcohol kan ook. Ik zou dan wel de antislipbandjes verwijderen.
Om de overbrengings-kastjes te inspecteren en eventueel reinigen: er zitten zo uit m'n hoofd 2 klemlippen aan die boel bij elkaar houden. Eentje boven het wormwiel (bij de linkeroverbrenging goed te zien) en eentje meer in de buurt bij het gat voor het draaipunt aan de lok.
Let wel op: alle tandwielen kunnen er dan uitvallen! Gezien de hoeveelheid vet die ik op de foto's zie lijkt me dat niet waarschijnlijk, maar je bent gewaarschuwd ;)
-
Zo na een lekker vakantie in Italië. Kan ik weer verder. Ik heb de assen ultrasone gereinigd. Op me werk hebben we daar een behoorlijk grote bak voor in verhouding tot de assen teminste...
Het resultaat:
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/04/3eaf83218738b60a041b5fc7e665364c.jpg)
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/04/9c14138034b07d8e45bac0b8de313bfb.jpg)
Vandaag bij spoor2000 langst geweest en ze daar laten zien en daar vonden ze er nog netjes uit zien.
-
Weer wat inelkaar gezet verder.
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/04/0d5b12bcec62a4bc96679915732c7ac5.jpg)
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/04/6e385944dae6dc6605587b5e73294d78.jpg)
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/04/b6ea48c00dc49c8056dc869cd0a8c8ea.jpg)
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/04/e6e4f1b9c040d6b846a8de1bd697a181.jpg)
-
Heb je die olie gebruikt? Vet vind ik beter. Roco zelf gebruikt al heel lang een of ander wittig vet voor kunststof tandwielen. Drupt er niet uit.
-
Ik heb zelf vooral slechte ervaring met olie op het wormwiel. Al vrij snel loopt de boek dan niet zo mooi en hoor je de boel. Toen geen ik zo'n tube met Rico vet gekocht. Tandwielen voorzie ik nu van en beetje vet. Voor assen enzo gebruik ik (Fleischmann) olie.
Timo
-
Motoren laat ik juist wel zwemmen in de wasbenzine, eigenlijk alleen maar positieve ervaringen mee. Ook bij dit soort motoren, ik heb ook nog zo'n citroengeel ding rondrijden. Gewoon in een jam-potje, stroomdraadjes er aan en volledig onderdompelen. Dat niet al te ver de trafo openzetten, je zal verbaasd zijn wat er uit komt!
Als het de koolborstels zijn is het inderdaad einde oefening voor de motor, deze bestaan uit een soort schijfjes: als je de motor probeert te openen springt alles uit elkaar en is het einde oefening. Een alternatief zijn de welbekende mashima's, maar bij deze loks is het een beetje twijfelachtig of ze het waard zijn in verhouding tot de niet al te lang geleden gedumpte startsets met 2209.
Groet,
Richard
-
Motoren laat ik juist wel zwemmen in de wasbenzine, eigenlijk alleen maar positieve ervaringen mee. Ook bij dit soort motoren, ik heb ook nog zo'n citroengeel ding rondrijden. Gewoon in een jam-potje, stroomdraadjes er aan en volledig onderdompelen. Dat niet al te ver de trafo openzetten, je zal verbaasd zijn wat er uit komt!
(y) Taliban experimenten ;D.
-
Als het de koolborstels zijn is het inderdaad einde oefening voor de motor, deze bestaan uit een soort schijfjes: als je de motor probeert te openen springt alles uit elkaar en is het einde oefening. Een alternatief zijn de welbekende mashima's, maar bij deze loks is het een beetje twijfelachtig of ze het waard zijn in verhouding tot de niet al te lang geleden gedumpte startsets met 2209.
Groet,
Richard
Is helemaal geen einde oefening hoor. Heb het zelf ook al paar keer gedaan. Heel voorzichtig te werk gaan dat wel.
En koolborsteltjes zijn ook prima te vervangen. Ook al bij een paar motoren gedaan die niet meer mooi draaiden. Na een tip bij een handelaar op de beurs in houten. Die gaf aan, paar nieuwe koolborsteltjes is vele malen goedkoper dan een nieuwe motor, en werkt in veel gevallen ook prima. Wel heb ik ook de motor, na verwijderen van de koolborstels in de wasbenzine laten weken. Daarna goed laten drogen, nieuwe ( of oude als die nog goed zijn ) koolborstels er weer in. Voorzichtig laten indraaien. En motor loopt weer als nieuw.
Roelco
-
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/05/e05a81466656762f1cad473749be6b38.jpg)
Even paar rondje test rijden! Al een heel verschil!!! Straks effe wat spulletjes bestellen 8)
-
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/11/14726050909bb4e12aa78a7ac479e71d.jpg)