BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: DaPeet op 22 December 2013, 12:02:01
-
Hallo allemaal,
Al lange tijd ben ik een terugkeer naar de modelbaan aan het voorbereiden. Vorig jaar veel zaken uit lopen zoeken over digitaal rijden, nu bezig geweest met een baanplan. Ik heb er 1 in elkaar gedraaid, ben benieuwd naar jullie mening. Alle input is welkom!
Wat uitgangspunten:
- Volledig digitaal rijden, rangeren e.d. is van minder belang
- Stoomtreinen vind ik geweldig, zit dus aan tijdperk III te denken. Maar aangezien ik al tijdperk IV/V materieel heb, wordt het misschien een rare mix
- Ik hou van bergen, tunnels en bruggen, heb geprobeerd dat er in te verwerken
- Een paradespoor heeft ook iets voor mij, zit er daarom ook in
- Schaduwstation om het rijden wat afwisselend te kunnen maken
- Land nog geen idee, misschien Duits/Zwitsers, geen idee waar mijn Plan V dan naar toe moet :-)
Het baanoppervlak is 3.50 x 1.60, zal tijdens het bouwen aan alle kanten kunnen komen. Het station ligt op het basisniveau (0 cm). Bij het verlaten van het station aan de rechterkant ga je via het paradespoor (-15) naar het schaduwstation (-20). Uiteindelijk kom je dan ook weer rechts het station op niveau 0 binnen. Verlaat je dan links het station, dan ga je het bergspoor (+10) op, kom je nog in een klein schaduwstation in de berg en kom je weer links het station binnen.
Het maximale stijgingspercentage van de sporen is 3.2%, houd ik het bergspoor op hoogte 9cm (ipv 10cm) dan komt het allemaal onder de 3%. Het hoogteverschil tussen de sporen is minimaal 9.5cm. Fleischmann's R1 bochten (6120/6122) heb ik vermeden. En met dit plan is er ook nog ruimte voor scenery, huizen e.d.
Ben erg benieuwd ook of jullie denken dat dit plan haalbaar is voor een beginner?
Het totaaloverzicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overzicht_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overzicht_8.jpg)
Paradespoor en schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_en_paradespoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_en_paradespoor.jpg)
Station:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_11.jpg)
Bergspoor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergspoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bergspoor.jpg)
-
Als 1ste welkom hier ;D
Dan maar gelijk met de knuppel t hoenderhok in vliegen als t gaat over je vragen :P
Voor wat betreft je materieel,kan je het zo bont maken als je zelf wilt,het is jouw baan dus als je stoom hebt als voorkeur maar al wat moderner spul hebt dan mix je t gewoon,het is jouw baan ;)
Als je tijdperk getrouw wilt gaan rijden dan zal je dingen moeten verkopen inruilen tegen treinen die in je tijdperk thuis horen,maar nogmaals das een keus voor jouw om uit te maken ;D
Je baan is 1,60 breed,ofwel je kan max 50 a 60 cm bereiken van je baan langs de buitenkanten,of je moet uitschuifbare armen hebben :P
Je mist dus ergens "man gaten" ofwel openingen in je baan om echt overal bij te kunnen,een trein protesteerd altijd op een plek net buiten je bereik en dat wil je dus niet.
Een schaduw station is voor wisselende treinen zeker een aanrader,dat heb je in elk geval al mooi meegenomen.
Stijgingen van 3 procent zou ik altijd vermijden,en afhankelijk van wat er tegen die bult op moet is zelf 3 procent miss wel teveel ;)
Verder ,als je met stoom gaat rijden moet je ergens nog wel wat verzorgings sporen regelen voor het verzorgen van de stomers en een overnachtingsplek in de vorm van een ringloods.
Als je het tenminste "echt" wilt laten lijken.
Ben benieuwd wat hier uitkomt.
Wat voor treinen heb je trouwens ?
Marklin of overig ?
Tot zover mijn inbreng voor t moment :)
-
Dit is een wat onlogische zin, Floris: Stijgingen van 3 procent zou ik altijd vermijden,en afhankelijk van wat er tegen die bult op moet is zelf 3 procent miss wel teveel.
-
Als 1ste welkom hier ;D
Dank :-)
Dan maar gelijk met de knuppel t hoenderhok in vliegen als t gaat over je vragen :P
Voor wat betreft je materieel,kan je het zo bont maken als je zelf wilt,het is jouw baan dus als je stoom hebt als voorkeur maar al wat moderner spul hebt dan mix je t gewoon,het is jouw baan ;)
Als je tijdperk getrouw wilt gaan rijden dan zal je dingen moeten verkopen inruilen tegen treinen die in je tijdperk thuis horen,maar nogmaals das een keus voor jouw om uit te maken ;D
Snap ik en moet ik ook nog eens goed over nadenken. Vind het gewoon erg lastig: stoomtijd heeft gewoon erg veel sfeer, maar moderne treinen hebben ook zeker wat... Keuzes, keuzes, keuzes.
Je baan is 1,60 breed,ofwel je kan max 50 a 60 cm bereiken van je baan langs de buitenkanten,of je moet uitschuifbare armen hebben :P
Je mist dus ergens "man gaten" ofwel openingen in je baan om echt overal bij te kunnen,een trein protesteerd altijd op een plek net buiten je bereik en dat wil je dus niet.
Ik heb vrij lange arme (ben zelf ook lang) dus eerlijk gezegd denk ik dat dat wel goed moet gaan, al is 80cm overbruggen wel veel, zeker met preciesie-werk. 1.60 is toch eigenlijk niet eens zo uitzonderlijk diep (zonder mangat)?
Een schaduw station is voor wisselende treinen zeker een aanrader,dat heb je in elk geval al mooi meegenomen.
Stijgingen van 3 procent zou ik altijd vermijden,en afhankelijk van wat er tegen die bult op moet is zelf 3 procent miss wel teveel ;)
Verder ,als je met stoom gaat rijden moet je ergens nog wel wat verzorgings sporen regelen voor het verzorgen van de stomers en een overnachtingsplek in de vorm van een ringloods.
Als je het tenminste "echt" wilt laten lijken.
Ben benieuwd wat hier uitkomt.
Meer dan 3% wordt inderdaad niet aangeraden, al zal ik niet met hele lange treinen gaan rijden denk ik. Nog eens goed overnadenken. Ik had een locloods(je) gepland links bij het station, geen draaischijf overigens, meer uit kosten oogpunt.
Wat voor treinen heb je trouwens ?
Marklin of overig ?
Tot nu toe heb ik alleen Fleischmann treinen en Fleischmann profi-rails, daar ga ik wel mee verder denk ik.
Tot zover mijn inbreng voor t moment :)
Helemaal super, bedankt!!
-
Dit is een wat onlogische zin, Floris: Stijgingen van 3 procent zou ik altijd vermijden,en afhankelijk van wat er tegen die bult op moet is zelf 3 procent miss wel teveel.
Denk dat Floris bedoelt: "Stijgingen van meer dan 3 procent zou ik altijd vermijden,en afhankelijk van wat er tegen die bult op moet is zelf 3 procent miss wel teveel."?
-
Klopt helemaal (y),last van wat vinger problemen op het toetsenbord :-[ :-X
-
Bolognese alstublieft! En ik zou nog ergens iets van een haventerminal verwerken en/of een vliegveld.
-
Bolognese alstublieft! En ik zou nog ergens iets van een haventerminal verwerken en/of een vliegveld.
Teveel gekronkel naar jouw smaak? Kan me dat trouwens wel voorstellen, maar ik hou ervan. Ik wil treinen zien rijden, wegduiken in tunnels om ergens anders weer een andere trein tevoorschijn te zien komen. :-)
Scenery moet ik nog eens goed uitwerken, nog niet echt over nagedacht, heb er wel ruimte voor in dit plan.
-
Goed zo, laat je niet gek maken! Doe inderdaad lekker wat je zelf wilt. Ik kan dat enorm waarderen. Ik hou zelf niet zo van de oude 'Marklinbanen' look, maar kan er wel enorm van genieten als het goed is uitgevoerd en iemand het daarmee helemaal naar z'n zin heeft!
Succes en have fun!
-
Je geeft aan tijdens de bouw rondom erbij te kunnen.. is dit na de tijd ook mogelijk? Zo nee dan wordt het lastig om bij het schaduw station te kunnen en bij de andere sporen die in de tunnels liggen..
-
Goed zo, laat je niet gek maken! Doe inderdaad lekker wat je zelf wilt. Ik kan dat enorm waarderen. Ik hou zelf niet zo van de oude 'Marklinbanen' look, maar kan er wel enorm van genieten als het goed is uitgevoerd en iemand het daarmee helemaal naar z'n zin heeft!
Succes en have fun!
Daarom, ik snap mensen die het zo natuurgetrouw mogelijk willen nabootsen en ik snap mensen die er een geheel eigen draai aan geven. Da's het mooie van de modelwereld, je kunt hem zelf creëren. :-) En thnx!
Je geeft aan tijdens de bouw rondom erbij te kunnen.. is dit na de tijd ook mogelijk? Zo nee dan wordt het lastig om bij het schaduw station te kunnen en bij de andere sporen die in de tunnels liggen..
Ik wil de baan op een tafel bouwen op poten met wielen, hoop dan het dan een beetje lukt deze (later) nog een stukje te kunnen verrijden. Verder ga ik voor een open bouw, zodat ik ook via de onderkant makkelijk bij bepaalde gedeeltes kan komen, als is het niet mogelijk dan altijd overal bij te komen.
-
Ow, zwitserse kaas ;)
-
Hier trouwens nog wat 3D overzichten.
Is 1.60 zonder mangaten echt te breed om goed te kunnen werken? Zag in de encyclopedie max. 1.40 staan, lastig...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_2.jpg)
-
dat wissel in je bergspoor, ik zie hem in de 3d plaatjes zo snel even niet terug, zou een probleem kunnen zijn.
Dat punt is gedoemd om ofwel stil te blijven staan of wel te ontsporen en zie er dan nog maar eens fatsoenlijk bij te komen..
-
Ik zou die knik uit je paradespoor halen en hem vanaf de bocht schuin (of in een flauwe boog wijzend naar het stationsemplacement) over de breedte laten lopen. Dat geft het heel makkelijk wat meer speelsheid en realisme. Met de flauwe boog bereik je tevens het effect dat de trein nog wat kortgekoppelder lijkt.
In de 3D oogt het overigens al veel rustiger dan op de sporenplannen. Ga zo door!
-
dat wissel in je bergspoor, ik zie hem in de 3d plaatjes zo snel even niet terug, zou een probleem kunnen zijn.
Dat punt is gedoemd om ofwel stil te blijven staan of wel te ontsporen en zie er dan nog maar eens fatsoenlijk bij te komen..
Het wissel heb ik verplaatst naar het gedeelte in de berg links, zodat er nu twee sporen uit de linkerberg komen. Zal eens goed bekijken of ik daar, in die berg, fatsoenlijk bij evt. ontspoorde treinen kan.
Ik zou die knik uit je paradespoor halen en hem vanaf de bocht schuin (of in een flauwe boog wijzend naar het stationsemplacement) over de breedte laten lopen. Dat geft het heel makkelijk wat meer speelsheid en realisme. Met de flauwe boog bereik je tevens het effect dat de trein nog wat kortgekoppelder lijkt.
In de 3D oogt het overigens al veel rustiger dan op de sporenplannen. Ga zo door!
De korte knik in het paradespoor ga ik inderdaad wel wat flauwer maken, zoals jij het schetst klinkt goed. Zoals hij nu op de tekening staat was meer uit gemak, denk dat ik daar meer met flexrails moet gaan werken.
En dank, klopt zeker dat een groot deel van de spaghetti in de bergen komt :-)
-
Is 1.60 zonder mangaten echt te breed om goed te kunnen werken? Zag in de encyclopedie max. 1.40 staan, lastig...
Probeer het maar eens met de keukentafel uit. Deze zijn meestal 0,80cm breed of 1,00 meter breed. Zet een glas met water aan de voorzijde waar je gaat staan. Reik dan met je armen naar de andere kant om iets op te pakken. Lukt dat zonder het glas om te stoten dan weet je dat het lukt. Lukt het niet dan kan je met proberen en nog eens proberen wel een goede afstand vinden. Kan je aan de andere zijde erbij, dan kan je de afstand verdubbelen.
In mijn bouwdraadje laat ik eerst een baan met een breedte van 1,22 meter zien: Bouw van mijn baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.0.html). Na lange beraadslagingen met mezelf tot een nieuw plan gekomen: Poggendam: De plannen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg776538.html#msg776538). Die ben ik nu aan het bouwen.
Succes met plannen en toekomstig bouwen!
Groet Ronald.
-
Ronald, thnx ook voor jouw input! Ik had je topic(s) al eerder gevonden en daar zit bij mij ook even een groot nadenk-punt: wil ik niet teveel, zeker om mee te beginnen? Op zich is de vorm van mijn baan niet eens zo vreselijk ingewikkeld, ik werk niet met spiralen en denk dat de baan vrij simpel in blokken is in te delen. Maar toch, kun je door de niveau's overal makkelijk bij (voor bedrading, maar ook later bij storingen)? Aan de andere kant moet je ook gewoon een keer beginnen denk ik.
-
Ha Peter,
Dat laatste is ook weer waar :) En soms moet je zelf tegen bepaalde zaken aanlopen, ondervinden zo maar te zeggen. Je kan de boel altijd de boel weer afbreken ;) ;D Als je goed nadenkt over zaken en als het niet gaat kan je ze gewoon aanpassen. Één tip: Tussendoor gewoon blijven testen en kijken of alles nog naar het zin is :)
Succes!
Groet Ronald.
-
Wat je nog zou kunnen doen is het baanplan een klein beetje schuin te leggen t.o.v. de tafel. Rechts onder in je paradebaanvak is ruimte om het spoor wat dichter naar de rand te leggen. Hierdoor komt het geheel wat minder star over.
Wat betreft volte van het baanplan vind ik het wel meevallen. Je benut je ruimte goed en met bomen e.d. kun je e.e.a. nog camoufleren.. Je ziet bij jou de treinen nog rijden, bij veel baanplannen liggen er vele tientallen meters rails onder het landschap en slechts een paar meter erboven, waardoor er dus erg weinig treinen zichtbaar zijn en er veel buiten het zicht op elkaar staat te wachten.
Dat is natuurlijk wel realistisch, maar je hebt geen modelbaan om de meeste tijd te moeten zitten wachten tot er weer eens een trein op komt doemen ergens. ;D
-
Wel een goede tip ook, iets schuin leggen, zal eens kijken hoe ik dat in mijn plan kan verwerken. En ook wel fijn bepaalde dingen bevestigd te zien :-) Had een ander plan (uit Fleischmann boek) met veel sporen door bergen (de spaghetti van Mudhen ;) ), maar daar hield je nauwelijks ruimte voor scenery over, ook weer zonde.
Je kan de boel altijd de boel weer afbreken ;) ;D
:o ;)