BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: JoopSpoort op 20 December 2013, 22:14:55
-
Beste mensen,
Mijn schaduwstation is nu helemaal klaar en ik ben nu bezig om al het materieel te testen. Schaduwstations zijn immers geen plekken waar je makkelijk even wat kunt doen, dus het moet allemaal zo perfect mogelijk lopen. Nu blijkt mijn Trix Koploper nogal stroef te lopen, waardoor de motorbak de trein niet goed door een wisselstraatje duwt of trekt. Erger nog, de Abk wordt uit de rail getrokken of geduwd. Nu kan ik wel een plaat lood in de motorbak leggen om meer grip te krijgen, maar ik vind dat niet echt een elegante oplossing. Ik houd mijn hart vast als dat ding door de klimspiraal naar boven moet. Weet iemand toevallig een elegante oplossing? Je mag me ook wijzen naar een draadje dat over dit onderwerp gaat. Ik heb al zitten zoeken, maar op de woorden Trix, Koploper en stroef zie ik alleen maar een materieelbespreking van een paar jaar geleden.
Hartelijke groet
Joop
-
Hallo Joop,
Heb je al met de wagens van de koploper afzonderlijk gereden, gewoon even met de hand voorduwen om te kijken in welke wagen het probleem zit. Misschien zitten een paar asjes niet goed gelagerd. Dat komt wel eens voor als er kleine braampjes in de draaistelramen zitten, of als asjes niet helemaal goed met de puntjes in de lagers zitten. Zelf heb ik geen koploper, dus ik kan niet zien hoe de asjes gelagerd zijn. Misschien dat 1 van de wagens het probleem van het zwaar lopen veroorzaakt. Als je eerst weet waar het probleem vandaan komt kun je daarna gaan bekijken wat er aan gedaan kan worden.
Groeten Ruud B.
-
Joop,
Wellicht overbodige opmerking, maar ik heb nog wel eens last gehad van de stroomafnemer bij de Abk als hij voorop zit. Door allerlei oorzaken vervormde het voorwerp behoorlijk en was de reden voor moeizaam lopen.
Rob
-
Ja, ik heb ook wel eens een verbogen stroomafnemer gehad en dat maak de zaak er niet beter op. Eens goed kijken.
Maar het is moeilijk beoordelen of er sprake is van een bijzonder probleem. De aandrijving levert niet al te veel trekkracht en de door de lagering van de loopwielstellen ondervindt het model ook nog eens veel rolweerstand. Een serieuze helling is in ieder geval altijd een probleem bij dit model.
Bernd (Fissy) heeft een absoluut elegante oplossing bedacht.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16036.msg644354.html#msg644354 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16036.msg644354.html#msg644354)
-
Hele model nalopen bij de draaistellen met je vinger dus handmatig de wielen bewegen, kom je een stroeflopend asje tegen even het ijzeren frame waar wielas in zit ietsjes uitbuigen en drupje olie geven.
Tevens van de motordraaistellen de assen met wielbandjes draaien/veranderen en dan loopt model zonder problemen soepel in klimspiralen omhoog zelfs als hij daar even stil gestaan heeft. (y)
-
Dank voor de snelle reacties. Ik was misschien niet helemaal duidelijk, maar de kopbak zonder motor loopt het stroefst. Ik zal de oplossing van Bernd Fissy voor deze bak in overweging nemen. De tussenwagen lopen weliswaar ook een beetje stroef, maar redelijk acceptabel. De wielassen zitten niet in een ijzeren frame (misschien bij Maerklin) en een drupje olie bij kunststof? Ten diepste komen olie en kunststof uit dezelfde basisgrondstof. Maar ik laat me graag corrigeren. :-\ Jammer trouwens dat een merk dat zich als A-merk positioneert het op dit punt laat afweten.
Groeten,
Joop
-
Sorry mijn oeps :P
Wieltjes zitten geklemd in het draaistel frame en die kunnen nu weleens stroef lopen,
als je nu toch een beetje olie ::) erin laat druppelen kan dat de wrijving iets minder doen worden.
AANVULLING:
Vanaf pagina 63 ongeveer staan er aanpassingen voor de koploper zoals klemmende frame's en
wisselen wielassen met antislip.
Werkte bij mij perfect deze tips.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8683.945.html