BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: WillemdeNie op 20 December 2013, 10:50:40
-
Hallo, ik heb al heel wat draadjes gelezen, maar mijn vraag met antwoord niet gevonden.
Ik begrijp dat een ringleiding vooral toepasbaar is bij digitaal bestuurde banen. Wat ik me nu afvraag is hoe je bv op een enkelspoors traject de ene trein de enen kant en de andere trein de andere kant op kan laten rijden als zij dezelfde massa railstaaf gebruiken. Wordt bij digitale besturing ook de rijrichting bestuurd? Zonder de spanning op de baan om te polen?
-
Bij digitaal staat er een constante spanning op de baan.
De loks zijn voorzien van een decoder, die aan de hand van de gegeven opdrachten de rijrichting
en evt. verlichting in de lok regelt.
Een ringleiding gebruik je om je baan op meerdere plaatsen van een aansluiting te voorzien.
Dit om een spanningsverlies door de rail-lasjes te voorkomen.
Tinus.
-
Ik begrijp dat een ringleiding vooral toepasbaar is bij digitaal bestuurde banen.
Eigenlijk is een ringleiding ook bij een analoge baan handig. Om het moeilijker voor je te maken. Zie een ringleiding als een manier om spanning naar je rails te krijgen Of dat nou voor analoog of digitaal bedrijf is.
Kijk maar volgende plaatje dat ik geleend heb van Klaas Zondervan, bekend alhier, en enigszins aangepast.
De rode en blauwe draden vormen een ringleiding, de groene als je geen ringleiding zou hebben. Ik heb voor het overzicht alleen gekeken wat er zou gebeuren als je blauwe aansluitpunten van de ringleiding zou vervangen door een aansluiting vanaf 1 punt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ringleiding_of_niet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ringleiding_of_niet.jpg)
Als een lok een dcc-decoder heeft dan wordt de rijrichting daardoor geregeld. Twee loks op een en hetzelfde baanvak onder dcc is dus mogelijk. Hun snelheid en rijrichting kun je onafhankelijk van elkaar regelen.
-
Wordt bij digitale besturing ook de rijrichting bestuurd? Zonder de spanning op de baan om te polen?
Dat dus. Het is het wezen van digitaal. Dat de besturing in de loc gebeurt en dat er via de ringleiding alleen de rijcommando's en de benodigde rijstroom wordt verstuurd (in jargon een bussysteem). Dat is dus over de hele baan hetzelfde, vandaar dat een ringleiding voor de hand ligt. Ook handig voor het aansluiten van de wisseldecoders en dergelijke.
Op analoge banen wordt ook wel een ringleiding gebruikt, maar dat is toch onhandiger. Er wordt immers vaak gebruik gemaakt van meerdere rijregelaars die apart moeten worden aangesloten. Er worden stukken stroomloos gezet die vanuit een centraal schakelpanneel worden bediend. En ook wissels woden vaak centraal bediend. Kortom, je ontkomt niet snel aan een spinnenweb van draden, zodat het voordeel veel kleiner is.
-
In aanvulling hierop: op een digitale baan kun je dus twee locs frontaal tegen elkaar laten rijden.
-
En in aanvulling daarop:
Als je de ringleiding goed hebt gemaakt en de rails is schoon,dan komt die boem als je niet oplet sneller dan verwacht ;)
Maar een ringleiding bij digitaal rijden zorgt gewoon voor zoals gezegd,dat er overal evenredig en genoeg stroom op de rails wordt gemikt,zodat je geen "dood punt" krijgt.
(ofwel een plek waar er weinig stroom komt en dus zorgt voor een happerende trein,zeker als de rails wat vuil is)
Daar heb je dat spul dus voor "nodig" in het geval van(in elk geval) digitaal rijden ;) ;D
-
Bij digitaal en ringleiding: Sluit je de trafo dan aan op de ringleiding ipv op 1 rail (zoals bv bij roco geoiline met de speciale aansluitrail). Dus dan trafo --> ringleiding en ringleiding aan diverse rails.
Groet,
Chris
-
Aanvullend een vraag:
Als je gebruik maakt van terugmelding middels stroomdetectie (DCC), dan splits je de baanvakken toch al zodanig op dat je op genoeg plaatsen spanning op de rails zet?
-
Yep ;D
-
GeertK,
Het klopt dat je bij stroomdetectie op veel plaatsen spanning op de baan zet. Maar dat doe je niet op alle plaatsen van de baan - je hebt ook delen die niet gedetecteerd worden.
Over het algemeen wordt het begin en het einde van en blok gedetecteerd, het middendeel niet. Wissels en wisselstraten worden (meestal) ook niet gedetecteerd.
Voor deze niet gedetecteerde delen van de baan is de ringleiding nog steeds zinvol.
Sander
-
Gebruik je inderdaad gedetecteerde en ongedetecteerde secties vergeet dan niet de ongedetecteerde delen via de diodeschakeling (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling) aan te sluiten voor een juiste detectie.
Anders neemt de stroom de weg van de minste weerstand (buiten je stroomdetectie om) en werkt je detectie niet betrouwbaar.
-
Aanvulling ;
De detectie schakelingen werken onbetrouwbaar op het moment dat een lok of treinstel met doorverbonden wielen aan de linker en rechter kant over de geisoleerde las rijdt.
Als de trein of lok eenmaal helemaal op de meldsectie staat ,werkt de detectie wel goed.
Peter
-
De diodeschakeling voorkomt dat juist Peter.
-
........ Maar dat doe je niet op alle plaatsen van de baan - je hebt ook delen die niet gedetecteerd worden.
Over het algemeen wordt het begin en het einde van en blok gedetecteerd, het middendeel niet. Wissels en wisselstraten worden (meestal) ook niet gedetecteerd....
Met de kostprijs van een bezetmelder zie ik hier nut en noodzaak niet van in. In onze clubbaan van 20 bij 12 zijn alle (ja echt alle, ook de wissels!) aangesloten op bezetmelders. Dus ook het "niet gedetecteerde middenstuk" uit bovenstaand verhaal Dit scheelt maar één melder per blok....
En in dat geval ook geen gekl** met de diode schakeling en "klapperende" bezetmeldingen.
Allie
-
In onze clubbaan van 20 bij 12 zijn alle (ja echt alle, ook de wissels!) aangesloten op bezetmelders.
De vraag is dan of het besturingsprogramma daar ook iets mee doet. Zo niet, dan zou ik op die ongedetecteerde stukken toch maar een diodeschakeling zetten, dat is nog goedkoper dan een bezetmelder.
-
En in dat geval ook geen gekl** met de diode schakeling en "klapperende" bezetmeldingen.
Ik lees hier erg veel onkunde, onwetendheid, enz. enz.
Voor jouw en algemene informatie die diodeschakeling is niets anders dan dezelfde diodeschakeling die ook gebruikt wordt in de bezet/terugmelder, alleen geeft de diodeschakeling deze informatie niet door aan wat onderdelen die wel op een bezet/terugmelder zitten. Bovenstaande is absolute onzin en een diodeschakeling zal nooit klapperende bezetmeldingen kunnen veroorzaken. Sterker deze diodeschakeling laat de bezetmelders juist beter en betrouwbaarder werken.
Mvg
Wim.
-
Die onkunde laat ik voor jou rekening ::) Gezien wij elkaar niet kennen is jouw oordeel gebasseerd op hetgeen je denkt te lezen.
Ik schrijf nergens dat die diode schakeling dit veroorzaakt. Wel dat je door alle secties met een bezetmelder te verbinden je het probleem van de "vergeten", missende, noem het zoals je wilt (ik noem het geklooi) probleem omzeilt.
..een diodeschakeling zal nooit klapperende bezetmeldingen kunnen veroorzaken. Sterker deze diodeschakeling laat de bezetmelders juist beter en betrouwbaarder werken.
Mee eens wanneer je ongedetecteerde stukken gebruikt. En dat doe ik dus niet (waar jij en anderen het volstrekt niet mee eens hoeven te zijn).
Groet,
Allie
-
Mee eens wanneer je ongedetecteerde stukken gebruikt. En dat doe ik dus niet (waar jij en anderen het volstrekt niet mee eens hoeven te zijn).
Daar ben ik het volkomen mee eens dat is alleen maar bezetmelder module omzet verhogend.
Mvg
Wim.
-
Allie, dan ga ik toch mijn vraag nog even herhalen: doet jullie besturing iets met de meldingen van de tussensecties en de wisselstraten?
-
Klaas, sorry de vraag over het hoofd gelezen.
Wisselsecties zijn op dit moment niet actief in het stuurprogramma. We gebruiken nu Koploper en Itrain. Koploper doet er niets mee en iTrain heeft er (nog) geen profijt van. We hebben in het station een aantal overloopwissels (3 spoors, met engels wissels er in) en daar "spelen we wat met de mogelijkheden van parallel rijden en kruisen tussen bezette sporen, maar dat werkt nog niet zoals beoogd. De tussensecties gebruiken we wel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporen.jpg)
De rode streepjes stellen de sectiescheidingen voor. In deze tekening hebben we het over 3 meldersecties, géén blokken.
Dit is een echte "spielerei" om te kijken (tevens met de vraag heeft het nut, wat is de noodzaak en heeft het zin) of we bij het volledig bezet zijn (dus een trein die van links naar rechts rijdt bijvoorbeeld) het per ongeluk verkeerd stellen van een wisselcombinatie kunnen voorkomen. Er wordt handmatig met een rangeerloc gereden tijdens het automatisch rijden.
Bij de bouw is dit besloten (volledig gedetecteerde baan, dwz ook wagons worden zoveel mogelijk van stroom geleidende wielen voorzien) omdat in de toekomst dit mogelijk wel nodig kan zijn en dan de wijzigingen waarschijnlijk moeilijker zijn aan te brengen. En, zoals eerder aangegeven. We praten bij onze baan over 4 extra melders van 8 poorten voor de wissels (de tussenliggende secties hadden we sowieso al aangesloten). en hebben ze toch liggen van de oude baan.
Overigens zijn de lange stationsporen (ca 4 meter lang) ook verdeeld in 2 á 3 blokken, elk uit 3 secties. Dit geldt ook voor de schaduw sporen.
Vr groet,
Allie
-
Alie,
Je schrijft dat Koploper en iTrain helemaal niets doen met de extra bezetmelders. Het is allemaal "spielerei" om te kijken (tevens met de vraag heeft het nut, wat is de noodzaak en heeft het zin).
Het verbaasd me bijzonder dat over mijn eerdere bericht over niet-gedetecteerde sectie's wist te melden dat "zie ik hier nut en noodzaak niet van in".
Waarschijnlijk begrijp je dat ik werkelijk geen snars begrijp van je hele verhaal.
Sander
-
Het is al een oud draadje, met heel veel onzin.
In aanvulling hierop: op een digitale baan kun je dus twee locs frontaal tegen elkaar laten rijden.
Toch mooi, dat dit digitaal ook kan, denk ik er dan achteraan.
Afijn, als de vragensteller maar is geholpen, dan wordt onzin toch nog zinvol.
-
En gelukkig heeft het niets meer te maken met de vraag. En is al dit gen....... off-topic.
Mvg
Wim.
-
Ik heb in dit topic toch een zinvol antwoord op mn vraag gekregen :)
-
Beste Geert,
Jouw vraag was eigenlijk meer een mededeling.
Maar in het geval van 2 rail digital, maak je gebruik van 3 draden als CVL.
1 is de gezamelijke retour.
1 is de voeding rechtstreeks uit de booster/versterker, bedoeld voor het aansluiten van de bezet/terugmeldmodules, en de data aansluiting voor b.v. wisseldecoders.
1 is de voeding voor de ongedetecteerde delen die via een diodeschakeling lopen. Eén diodeschakeling per booster/versterker.
Bij meerdere boosters zijn er dus ook meerdere voedingsdraden voor de bezet/terugmeldmodules, en voor de secties zonder detectie.
Mvg
Wim.