BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: nachbar op 20 December 2013, 09:34:57
-
Heren Tillig gebruikers,
Ik kom even niet uit de Tillig geometrie. Ben gewend aan Piko en daar past (zowat) alles ;D.
Ik wil in mijn baan de Tillig elite wissels gebruiken. Qua formaat de EW3. Echter welke DKW of Engelse wissel past hier bij? In Anyrail kom ik hier niet goed uit. Dit kan op zich kloppen de EW3 is een 12 graden wissel en de DKW's zijn 15 graden.
Met welke Tillig wissels krijg ik dit wel voor elkaar?
Dit is het baanplan (nog piko):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_versie_32_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_versie_32_1.jpg)
Rechts is nu zonder DKW, maar met DKW kan ik ruimte creëren.
Groet,
Jeroen
-
Tillig heeft alleen maar Engelse wissels in 15o uitvoering.
Die kun je combineren met EW1 of EW2 wissels, die zijn ook 15o
-
Het gaat wel, een DKW en EW3 of EW5.
Ik ben nu bezig met een hosenträger te maken met EW5 en DKW van Tillig.
Je moet een grotere spoorafstandhouden, waardoor je een stukje flex er tussen kan zetten en zo een vloeiend spoorverloop maken.
Tillig laat dat ook zien in de catalogus.
Gr,
Hans
-
Je moet een grotere spoorafstandhouden,
Dat moet je maar net willen. In de normale geometrie is de spoorafstand al te groot. Als je dan door tussenvoegen van een stuk flex de afstand nog groter maakt komt het er wel erg onrealistisch uit te zien.
-
Klopt, het is helemaal afhankelijk van de situatie.
Bij mij komt het goed uit, vanwege perron en een splitsing.
Je kan natuurlijk ook flink richting zelfbouw:
http://www.noetzel24.de/index.php?id=68
In dit geval niet helemaal wat de vraagsteller zoekt, het geeft echter wel een idee.
gr,
Hans
-
heren dank!
Hoewel een slanke wissel natuurlijk erg mooi is, moet het uiteindelijk ook allemaal wel passen op de baan. Zelfbouw zie ik niet zo zitten ;D.
Modeltreintjes is ook compromissen sluiten met je zelf. Ben met de EW1 aan het plannen gegaan + de DKW en dat komt dan wel uit in het plan. Nu de EW1 versie gebruikt voor de doorgaande sporen, de EW2 gebruikt voor de "nebenbahn".
Zo ziet het er nu uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_versie_32_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_bhrtal_II_versie_32_2.jpg)
Iemand trouwens ervaring met de bochtwissels van Tillig?
Groet,
Jeroen
-
Ik mis een perron tussen spoor 3 en 4. Waar moeten de hoofdlijntreinen stoppen zonder de sporen te doorkruisen?
-
Ja, wat wil je weten. Heb er een stuk of 5 in de baan. (Wel grotendeels in opbouw)
-
@ Cambalou: Klopt, het station (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48073.msg815321.html#msg815321) in het huidige baanplan betreft een regionaal station, waar de hoofdlijnen passeren.
@ Hans: Met name of de bochtwissels problemen geven zoals ontsporen, kortsluiting geven voor de grotere stomers zoals BR01, BR44 etc. Met de Piko bochtwissels ging dit niet altijd goed.
-
Jeroen,
Mijn ervaring met bochtwissels van Tillig zijn op zich positief. De aarzeling komt voort uit de wijze van besturing. Ik schakel met servo's en het strak aan laten sluiten van de tongen is wel cruciaal en daarbij is na enkele experimenten de ServoSwitch mij het best bevallen. Deze houdt de servo vast in zijn laatste stand en dat helpt. Ook rekening houden met de bekende eis om na een bochtwissel een stuk rechte rails te leggen alvorens eventueel weer een wissel.
Met de servoSwitch heb je geen enkel probleem met de polarisatie van het middenstuk. (als je het maar goed in het begin aansluit)
Succes
Rob
-
@ Cambalou: Klopt, het station (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48073.msg815321.html#msg815321) in het huidige baanplan betreft een regionaal station, waar de hoofdlijnen passeren.
Dat is niet logisch. Je baan is een typisch voorbeeld van 'hoofdlijn met afbuigende zijlijn'. Zo'n station is juist bedoeld om van de zijlijn over te kunnen stappen op de hoofdlijn. Het is jouw feestje hoor, maar ik zou tussen spoor 3 en 4 toch echt een perron neerleggen. Dan kun je nog steeds de doorgaande intercity's laten doorrijden en andere treinen laten stoppen.
-
@ Hans: Met name of de bochtwissels problemen geven zoals ontsporen, kortsluiting geven voor de grotere stomers zoals BR01, BR44 etc. Met de Piko bochtwissels ging dit niet altijd goed.
Mijn PCM BR01 gaat er zonder problemen doorheen. Evenals de BR103's en de V320 van Wiebe (grote 6 assige diesel)
De Roco BR023 en BR03 liggen nog opgeslagen, ben nog niet in de gelegenheid geweest daarmee te testen.
Wat Sijsje ook zegt, zorgen dat de tongen goed aangedrukt worden, en je hebt nergens last van.
gr,
Hans
-
Hans, dank, helder.
Binnenkort maar eens een boodschappenlijstje maken :)
Gr.
Jeroen