BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: paillake op 19 December 2013, 16:04:17
-
Mijn vraag gaat over 2 aan elkaar zittende wissels om van een binnenbaan naar een buitenbaan te gaan.
Bij het passeren van de trein springt de lokmouse in error.
Bij het overzetten van 1 wissel gaat het goed.
Wie weet hoe ik dit probleem kan oplossen?
Het is een + en - probleem. kan ik dit met isoleren of iets oplossen?
Het zijn de geoline wissels met harde bedding met decoder.
Het omdraaien van de draadjes helpt niet.
-
Je moet niks isoleren, maar je moet van 1 van de sporen de draden omwisselen, zodat beide sporen gelijk gepoold zijn.
Het mooiste is als je een plaatje van je sporenplan laat zien, dan kunnen we zien of er nog meer problemen in zitten.
-
Klinkt als een keerlusprobleem.
Een sporenplan doet wonderen om je probleem te lokaliseren. (y)
-
Ik kan helaas mijn spoorplan niet erbij zetten
maar het gaat om de noch mittenwald
-
Ok. Daar zit dus geen keerlus in.
Zou gewoon moeten werken.
Kijk toch je bedrading nog eens goed na of je daar niet ergens een fout hebt gemaakt want dit zou zonder isolatie gewoon moeten werken.
-
De Geoline wissels hebben een paar draadjes met een klein stekkertje aan de wisseltongen. Dat snoertje moet je in de aandrijving prikken. Daar wil het nog wel eens mis gaan. Kijk eens of je dat stekkertje wel juist hebt ingeprikt. Let op de juiste kleuren van de draden op de juiste plaats in de aandrijving - de kleuren staan afgebeeld op de aandrijving.
Sander
-
Heb alles gecontroleerd , doorgemeten, kan er geen fout in vinden.
De trein stopt bij het passeren van de wissel , zet je de andere wissel om rijdt het goed.
Er zit niets anders op , om steeds 2 wissels om te zetten
-
En als je de probleemwissel met een ander wissel omwisselt (ja ja, 3x wissel ;)), verplaatst het probleem zich dan? Zo ja, dan zou ik die probleemwissel gewoon vervangen door een andere / nieuwe. Kun je i.i.g. rijden, en heb je rustig de tijd om die andere te onderzoeken....
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselverbinding.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselverbinding.jpg)
Ik weet niet of ik je vraag goed heb begrepen, maar als je wisselverbindingen hebt zoals in de bijgaande afbeelding, zul je bij digitaal rijden altijd wissels W1 EN W2 in de afbuigende stand moeten zetten, als je van het ene spoor naar het andere rijdt. Datzelfde geldt uiteraard ook als je via wissels W3 EN W4 van spoor wisselt. Bij digitaalrijden kun je wissels NIET openrijden, dat leidt altijd tot kortsluiting en dus tot het afschakelen van de digitale centrale.
Kortom je moet in deze situatie dus altijd TWEE wissels omzetten.
Als je wissels W1 en W2 het zelfde decoderadres geeft (A), kun je ze beide met één handeling in de rechte of afbuigende stand leggen.
Vriendelijke groet,
Martin
-
Bij digitaalrijden kun je wissels NIET openrijden, dat leidt altijd tot kortsluiting en dus tot het afschakelen van de digitale centrale.
Dat heeft niks met digitaal rijden te maken, maar met gepolariseerde puntstukken. Die kun je niet openrijden, omdat het puntstuk dan de verkeerde polariteit heeft. Maar dat geldt net zo goed bij analoog rijden.
-
Klaas, je hebt helemaal gelijk.
Ik ga er echter van uit dat bij digitaal rijden i.v.m. de storingsgevoeligheid (stil vallen van loco's met kleine asafstand op wissels) altijd wissels met geleidende (en dus gepolariseerde) puntstukken worden toegepast. Voor zover ik weet is dat ook het geval bij de GeoLine van Roco. Ik wilde het verhaal niet ingewikkelder maken dan nodig is.
Waar het de vraagsteller om gaat, is het feit dat er steeds twee wissels moeten worden omgezet, omdat er anders kortsluiting optreedt (ja, door een verkeerd gepolariseerd puntstuk!).
Groet,
Martin
-
Hartelijk dank voor jullie uitleg, met name de tekening van de wissels, op dit moment is het zo aangeslotem