BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: knar46 op 17 December 2013, 14:09:22
-
Een fleischmann dubbelarmig sein 6206 geeft geen spanning op de baan bij de stand "veilig". De trein stopt bij het begin van de stopsectie (eerste isoleerverbindingsstuk). De stopsectie is opgebouwd met de Fleischmann aansluitklemmen en isoleerverbindingsstukken. Wanneer ik de draden van de aansluitklemmen verbindt (buiten het sein om) gaat de trein rijden, sluit ik deze op het sein aan en zet het sein op veilig dan blijft de trein staan maw het sein zet geen spanning op de baan. Wat gaat er mis in het sein?
De foto is niet erg scherp. Rechts zijn de 2 aansluitpunten voor de draden van de aansluitklemmen te zien. Er zou contact moeten komen als de beweegbare delen in de spoeltjes helemaal naar rechts staan (groen of bruine draad zet het sein op veilig).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_3185.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_3185.jpg)
Sorry, het plaatje is niet scherp
Knar46
-
Knar,
Kun je eens meten of je verbinding hebt op de contactlippen van het sein?
In mijn herinnering zet je op 1 lip spanning vanaf de railstaaf en op de ander naar het geisoleerde stuk toe.
Als het sein geen doorverbinding maakt in de stand 'veilig' moet je op zoek gaan naar onder een schuifje verborgen
lipje.[deze dient voor contact te zorgen].Indien deze ontbreekt werkt het dus niet.
groet wim.
-
Andere gekke vraag.
Heb je al is geprobeert met een ander sein of het dan wel werkt ?
Als die t wel doet,dan kan t of eerder genoemd probleem zijn of er is ergens draadbreuk in het probleem sein.
(zomaar even een simpele vraag,waar ik zelf evt miss even iets mee zou proberen)
ken t sein niet en de werking met de verbindingen aan de rails niet,maar t is een idee ;)
-
Wim,
bedankt voor je informatie. Het blijkt dat bij het openen van het sein - in plaats van Fleischmann aansluitdraden 9401 heb ik aan de twee lipjes een draad gesoldeerd - het schuifbare lipje dat aan de zijde van de bruin draad is aangebracht op de grond is gevallen en ik erop heb gestaan zodat ik het niet meer kan gebruiken. Ik heb onderstaand dit lipje getekend.
Ik kan geen catalogusnummer ervan vinden.
Heb jij of iemand anders een dergelijk lipje of weet iemand een catalogusnummer?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scan_Pic0008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scan_Pic0008.jpg)
Knar46
-
Knar,
Doorgaans kun je met een tangetje deze lipjes weer aardig vormen ??? ???
Ik heb ze zelf niet [geen seinen dus ook geen onderdelen]
Je zou het kunnen proberen met Fleischmann 4001 [contactveertjes] Weet niet of dat nummer ook door fl.mann/roco wordt gebruikt nu.
Ook kun je er fosforbronsstrip voor gebruiken,te verkrijgen bij Piet Peetoom GMenS.
Sucses
wim.
-
Wim,
nogmaals dank voor je advies maar een voetje was er af en is onmogelijk te solderen. Via PB heb ik er een kunnen kopen van stroombr38 (die meer onderdelen schijnt te kunnen leveren). Ik had inmiddels een email (uiteraard in het Duits) gestuurd naar Fleischmann GmbH. In eerste instantie kreeg ik als antwoord dat dat onderdeel niet leverbaar is maar ik een nieuwe aandrijving (ad euro 37,80) zou moeten kopen. Ik heb geantwoord dat ik dat toch wel een dure oplossing vond en dat ik met 67 Fleischmann seinen op mijn baan een enthousiaste Fleischmann fan ben. Ook voegde ik er aan toe dat de kerstgedachte wellicht een kerstgeschenk zou kunnen opleveren. Geantwoord werd dat ze nog even in de werkplaats hadden gezocht en er een hadden gevonden die mij gratis werd toegestuurd.
Knar46
-
Met andere woorden het probleem is opgelost ?
-
Ja, ben ook wel benieuwd of het gelukt is!
-
Met het toegezonden onderdeel werkt het sein weer zoals het hoort. Fleischmann noemt dit onderdeeltje Kontaktfeder (contactveer). Het zorgt ervoor dat bij de stand veilig (groene draad: een arm, bruine draad: twee armen) spanning op de baan komt en bij onveilig sein de spanning verbroken wordt. Het onderdeeltje schuift heen en weer. Zonder dit onderdeeltje werkt de treinbeinvloeding niet.
Knar46